SITATER FRA KATOLSK LITTERATUR.
Vi har her tatt med en del sitater og påstander
fra den katolske kirke om Maria. Dette kommer fra "moderkirken" som mener
å forvalte den eneste sanne og rene lære. Les selv og se om
romerkirken her forvalter det Gud har åpenbart i sitt Ord. Er
det denne kirkens teologi du vil følge når økumenismens
fellesskap snart skal samle alle kirkesamfunn under pavemaktens dogmeparaply?
Er det du her skal lese sannhet eller ubibelsk hedenskap
og avgudsdyrkelse? Etter å ha lest disse uttalelsene, bør
du sette deg ned med Guds Ord og selv finne ut hva som er rett. Sitatene
er hentet fra en av mange Maria bøker som er skrevet. Vi har her
benyttet Wilfrid Stinissen' 5 (OCD), Maria i Bibelen og våre liv.
(St.
Olav Forlag.)
SIDE 10. "Marias uplettede unnfangelse er i sannhet Den Hellige Ånds verk, men det skjedde da hun selv ble til. Fra og med det første øyeblikket i sitt liv var Maria fri fra arvesynd." SIDE 16. "8. desember 1854 erklærte Pius 9. høytidelig at Marias uplettede unnfangelse hører til den sannhet som er åpenbart av Gud." SIDE. 16 "Det er helt klart at denne radikale tolkningen av Lukasteksten (engelens hilsen til Maria med ordene vær huset du nådefulle, tolkes av den katolske kirke som et uttrykk for Marias tittel og egennavn og formidler evig syndfrihet. Teksten finnes i Luk. 1,28.) bare kan aksepteres av dem som tror at skriften er blitt gitt til kirken, og at kirken alene kan garantere tolkningen og forklaringen av den uten å avvike fra sannheten." SIDE. 36. "At Maria også etter Jesu fødsel forble jomfru, at hun altså ikke fikk andre barn enn Jesus, har alltid vært kirkens overbevisning." SIDE. 36. "Ser vi utelukkende på de nytestamentlige tekstene, kan vi ikke med absolutt sikkerhet trekke noen slutninger om Marias jomfruelighet. Men på bakgrunn av det som ble sagt om Marias kall til å bli et urbilde for en kirke 'uten flekk og rynke', ville en tidsbegrenset jomfruelighet være fullstendig meningsløs." SIDE 62. "Likesom Adam og Eva sammen ødela Guds skaperverk, gjenoppretter Jesus og Maria det sammen". SIDE. 64. "Da Johannes innbød Maria til å bo hos ham, var det kirken som erkjente Maria som sin mor. SIDE. 70. "På pinsedagen gjør han (Ånden)
henne (Maria) til kirkens mor, og mer enn det, til et urbilde for kirken.
- - Hun er jo kirkens midtpunkt, og alt hva hun tar imot, tar hun imot
for kirkens skyld."
SIDE. 76. "Vi vet at Jesus alltid lever og kan gå i forbønn, (Heb. 7,25.) Men han gjør det ikke uten sin hjelper (Maria)" SIDE. 77. "Marias opptakelse i himmelen er også vår opptakelse. Maria sammenfatter jo i seg hele kirken, og i siste instans hele menneskeheten. - - Maria og kirken er uadskillelige. Ved at Maria ble tatt opp i himmelen, er bruden blitt forenet med sin brudgom, og slik har den himmelske bryllups festen allerede begynt. - - Gjennom Marias opptakelse er vi kommet (til festen.) Bryllupsfesten hører ikke lenger fremtiden til, den er virkelig nå." SIDE. 78. "Etter at Maria ble tatt opp i himmelen, er det mål som vi alle streber mot, på sett og vis allerede oppnådd." SIDE. 78. "I november 1950 ble Marias opptakelse proklamert
som dogme av Pius 12. Det vil si at paven, i kraft av sin autoritet som
den universelle kirkes hyrde, erklærte at Maria's opptakelse er en
trossannhet åpen bart av Gud. På forespørsel hadde 98%
av biskopene svart at de betraktet dogmeerklæringen som mulig og
lovlig."
SIDE. 83. "Om du følger henne, skal du aldri gå
vill. Om du anroper henne, skal du aldri fortvile. Om du rådspør
henne, skal du aldri ta feil. Om hun beskytter deg, skal du aldri behøve
å frykte. Om hun leder deg, skal du aldri gå trett. Om hun
viser deg sin gunst, skal du nå frem til målet."
SIDE. 98. "Man kan si at Maria blir virkelighet i de kristnes
liv når vi lever ved henne og med henne og i henne." - - "Maria ble
av Herren opphøyet til universets dronning." "I stedet for på
egen hånd å beslutte hva en vil gjøre, legger en bestemmelsesretten
i Marias hender. Når det gjelder å skjelne mellom det som gagner
og det som skader oss, er hun langt mer skarpsynt enn vi. Hun er Guds levende
visdom, fordi hun så fullstendig stod og står til hans disposisjon.
Når det er hun hvorfor denne som formidler nåden, blir ingenting
forvridd eller forvansket."
SIDE. 100. "Det som man har sagt eller gjort feil, og som det ikke nytter å reparere, kan en overlate til Maria å ta seg av." KONKLUSJON. Finner du grunnlag i Guds Ord for påstandene du nettopp har lest? Egenskaper Bibelen tillegger Guds Sønn og Den Hellige Ånd, blir av den katolsk kirke tillagt mennesket Maria. Det læremessige bedraget er enormt. Vi kan forstå kirken, med trussel om fengsel og død, i flere århundre forbød vanlige mennesker å lese Bibelen. Den hedenske Babylonreligionen's Semiramis krevde for seg selv syndfrihet, tilbedelsesplikt, opptakelse til himmelen, tittel som himmeldronning og status som mediator mellom mennesker og guddommen. DE SAMME KRAV GJØR PAVEMAKTEN FOR MENNESKET MARIA. Kan du se hvorfor denne kirken i Åpen baringsboken kalles Babylon? |