Å falle i Ånden
Dansk forkynner mener «å falle i Ånden» er en okkult opplevelse.
Den danske forstanderen Normand Andersen har nylig gått ut med en sterk advarsel mot " Toronto - velsignelsens» ekstraordinære fenomener.

Han var for mange år siden den første predikanten i Danmark som begynte å oppleve slike manifestasjoner på sine møter.  Lenge før «Livets ord» og »Toronto» var til, erfarte han at folk begynte å falle bakover når han ba for dem og berørte dem «Vi trodde alt som skjedde var fra Gud,» sier Andersen.

Etterhvert fant han ut at han til enhver tid selv kunne bestemme seg for om folk skulle falle eller ikke. Til slutt kunne han bare løfte hånden og mennesker falt om.

Da det gikk opp for han at hans egen vilje og kroppsbevegelse styrte fenomenet, ble han redd og ba inntrengende til Gud om at han måtte fjerne denne «gaven» hvis det ikke var i Hans kraft det skjedde. Fra den dagen av var det aldri noen som falt bakover når han ba for dem.

Andersen rapporterer også at mange av hans kristne bekjente, som tidligere opplevde usynlige hender på skuldrene som presset dem til å falle bakover på møter, sluttet å ha disse opplevelsene etter alvorlig bønnekamp. Han har i dag ingen problemer med å kalle dette fenomenet en okkult og djevelsk inngripen.

(Willy Normand Andersen intervjuet av Arnold R. Lærum, «Dagen» 1/2-1996.
 

Vår kommentar.

For bedre å forstå ovennevnte rapport, bør vi alle være oppmerksomme på at de som i en religiøs sammenheng primært ønsker å oppleve sterke følelser; kraft og «det overnaturlige,» lett beveger seg inn på djevelens grunn. Han har enorm kraft tilgjengelig, han er verdens dyktigste mentale manipulator og hans overnaturlige evner bør ingen betvile. Men, sier noen, vi snakker her om kristne mennesker på kristne møter som ber til Jesus. Da kan djevelen umulig svare på bønnen! Jo, det kan han og han gjør det ofte. Bibelen nevner flere betingelser for at Den Hellige Ånd skal være tilstede og besvare bønner. En av dem er oppriktighet med hensyn til det lys Gud alt har vist oss. En annen betingelse er den Jesus selv omtaler i Matt. 7,23. Det er her snakk om kristne mennesker som tydeligvis hadde erfart mye kraft og store gjerninger utført i Jesu navn. Men Herren må si til dem at han ikke kjenner dem og at det ikke var Hans kraft som utførte undergjerningene de opplevde «i hans navn.» Hvordan og hvorfor kunne de ta slik feil? Jo, sier Jesus, fordi de lever i «anomia» på gresk. (Lovløshet eller en tilstand hvor dere tror dere «løst fra Guds lov.» 

Alle kristne har lest i sine Bibler, en rekke steder, at Guds lov har evig gyldighet, at Jesus ikke avskaffet den og at apostlene bekreftet dens aktualitet og at «lovgjerning» hos Paulus derfor selvfølgelig ikke kan bety det samme som lydighet mot Guds hellige lov. Hvis vi av bekvemmelighetshensyn velger å «glemme» denne viktige Bibelske sannhet, kan vi ende opp med en teologi hvor vi faktisk tror at Guds lov er avskaffet enda Jesus sier det stikk motsatte. Da er vi straks i en meget utsatt posisjon, som ifølge Matt kap. 7 gjør det mulig for djevelen å nå oss med et fryktelig bedrag.

JB.