Paven skriver at hans brev er gjort mulig på grunn av jomru Marias midlertjeneste i himmelen.
Utgiverne av dette nyhetsbrevet tror at profetiene i Daniels bok og Åpenbaringsboken, viser at pavemakten like før Jesu gjenkomst, vil påvirke at verdslige myndigheter vedtar "søndagslover" som tvinger alle kristne til å helligholde denne falske og hedenske soldagen. De få som likevel "holder fast på Guds bud," Åp. 14:12 og derfor også aksepterer det fjerde budets evige gyldighet, nemlig helligholdelsen av bibelens syvende- dags sabbat, vil bli forfulgt og til slutt søkt utryddet. Vi tror videre at "dyrets merke" i bibelen er knyttet til i endetiden å aksepterer den falske hviledagen når den påtvinges ved lov. Guds trofaste barn vil da vise lojalitet mot Gud, ved i hans kraft å holde hans lov, inkludert det fjerde bud. (Vær oppmerksom på at sabbatsbudet er bibelens fjerde bud, men er i katolske og en del protestantiske katekismer, nevnt som bud nr. tre, siden et tidligere bud er fjernet fordi det av pavemakten var uønsket.) Nesten halvparten av pavens brev benyttes til et febrilsk forsøk på å argumentere søndags-tradisjonens viktighet i stedet for Det gamle og nye testamentets syvende-dags sabbat. Argumentene er like tynne som de er kjente. Ha det klart for deg at sitatene vi skal nevne er satt sammen av Vatikanets skarpeste hjerner. Vennligst tenk sammenhengende og logisk og gjør deg opp din egen mening. Fasiten - bibelen - er for alle å kjenne. Paven skriver; "Det var visdom fra kirkens side, som ledet til at den hedenske soldagen ble kristnet." "De som er døpt er ikke frelst som individer, men som medlemmer av Kristi mystiske legeme." (Sammenhengen viser at han her mener Den Romersk katolske kirke.) "Først og fremst er søndagen hviledagen som ble velsignet av Gud, gjort hellig av ham og satt til side som Herrens dag." (Vår kommentar: Nøkkelordene "velsignet" og "helliget" er hentet fra sabbatsbudet der Gud ga menneskeheten den syvende-dags sabbat, (se 2. Mos. 20:9-11), lørdagen. Nytestamentet kaller Jesus "Herre over sabbaten," Matt. 12:8, og den eneste "Herrens dag" i Det nye testamentet er sabbaten ikke tradisjonens søndag. Vi siterer videre fra pavens brev; "Det var Guds plan at den første pakts sabbat skulle forberede Guds barn for den evige pakts hellige søndag." "For virkelig å forstå søndagens teologi, må vi fordype oss i sabbatens teologi." "Den gamle pakts sabbat er gjenskapt, fullkommengjort og til fulle åpenbart i herligheten som hviler over søndagen." "Ved å helligholde den 1 og 8 dag, ledes den kristne til målet - det evige liv." Samtidig som en rekke sabbatstekster fra bibelen blir vridd til å gjelde søndagen, gjør paven det helt klart at søndagen er en ren historisk tradisjon. Han sier også at denne tradisjonens verdi ble "gjenskapt" av det annet vatikankonsil. Paven siterer Joh. 11:52 og Åpenb. 5:9. "Han skulle samle til
ett de Guds barn som er spredt omkring" og "Hver stamme og tungemål
og folk og folkeslag." Disse kjente bibelversene tolkes av paven til
å signalisere alle kirkesamfunns samlig i "moderkirkens" fellesskap.
Nei, Guds profetier taler istedet om "vannene du så, hvor skjøgen
sitter, er folk, skarer, folkeslag og tungemål." Åp.17;16
Videre er den katolske søndagsmessen utpekt som selve symbolet
for denne nye økumeniske samlingen.
Vi er overbeviste om at dette hyrdebrevet senere vil bli etterfulgt av flere og etterhvert skarpere appeller fra Vatikanet, slik at presset for å vedta søndagslover blir intensivert. Gud som kjenner avslutningen fra begynnelsen, har advart oss gjennom sine profeter. De fleste protestanter vil ikke la seg advare. Hva med deg? JB.
|
Mens Vi Venter - Nr. 22 (6.årgang 3/1998) |
|