Gammeltestamentets mest kjente skikkelse
Det prestisjetunge amerikanske nyhetstidsskriftet
"Time," valgte den bibelske Moses som hovedtema for sin desember 14. 1998
utgave. Temaredaktør David Van Biema og hans reportasje-team, kalte
inn en rekke internasjonale eksperter innen teologi, arkeologi og hebraisk
historie, for å kunne sy sammen en mange siders rapport om gammeltestamentets
mest kjente skikkelse. Mange ulike teorier blir i artikkelen gjennomgått
med hensyn til Moses’ person, utdanning, rolle som prins i Egypt og oppgaven
Gud gav ham som profet. Av spesiell interesse merker vi oss at artikkelforfatterne
er godt oppmerksomme på at den tradisjonelle lokaliseringen av Sinai
fjellet på halvøya som er gitt fjellets navn, ikke lenger
er noen selvfølgelighet blant fagfolk. Alt i forrige århundre,
ble det publisert bøker og vitenskapelige artikler om sannsynligheten
for at Sinai lå i nåværende Saudi-Arabia. Det var som
kjent keiser Konstantins spiritistiske mor – som etter en "åpenbaring"
utpekte fjellet. Ingen av bibelens mange detaljer harmonerer med stedet
hun utpekte. På et tidlig tidspunkt i historien, ble stedet godkjent
av den katolske kirke, men det er aldri blitt bekreftet av arkeologiske
funn. Fravær av funn, fra flere millioner menneskers langvarige opphold
ved foten av fjellet, er imidlertid ofte nevnt som beretningens største
mirakel. Skaperne av den populære tegnefilmen om "prinsen av Egypt,"
har også bekjentgjort, at de tok utgangspunkt i Rødehavet
og Saudi-Arabia, da de lot underet skje ved havet.
Forfatterne i Time stiller seg også uforstående til konsekvensene av den synd Moses falt i da han slo to ganger på klippen. De kan ikke begripe at en tilsynelatende bagatellmessig tabbe skulle hindre ham i å komme inn i det lovede land. De har vanskeligheter med å forstå at synd og ulydighet reduserer Guds mulighet til å bruke og arbeide gjennom mennesker. Men på dette området er ikke nyhetsmagasinet på kollisjonskurs med nåtidens tradisjonelle kristne tenkning. Det er bare bibelen som her tar et annet standpunkt. Bibellesere kjenner beretningen fra 2.Mos. 17: 1-7, om hvordan Gud, da de slo leir i Refidim, ba Moses slå på klippen i Horeb, slik at folket fikk vann å drikke. Det var bare de eldste i Israel som var vitne til dette miraklet. Da de på et senere tidspunkt kun var noen få dagsreiser fra Kanaan og alt kunne se høydene og fjellene og i det lovede land, lot Gud den vedvarende vannkilden som fulgte dem tørke inn. Han ville prøve deres tro og ba dem kjøpe det vannet de trengte fra de lokale innbyggerne. De burde gledet seg over snart å være framme, men i stedet gjorde de opprør. Da Gud på mirakuløst vis ga dem vann ved Horeb, talte folket som om det var Moses selv som hadde ledet dem ut av fangenskapet i Egypt og utført alle miraklene. "Hvorfor har du ført oss ut fra Egypt," sa de, 2.Mos.17:3. Men Moses hadde på dette tidspunktet ikke noe problem med å avvise æren, makten, privilegiet og autoriteten de tilbød han. Han hadde en klar forståelse av at det var Gud som hadde ledet dem til frihet og forårsaket alle undrene de erfarte. "Hvorfor anklager dere meg?" sa han. Han lot dem forstå at det var Gud de kranglet med siden det var han som hadde ført dem ut. "Hvorfor frister dere Herren?" fortsatte han, 2.Mos. 17:2. Det var Gud selv de opponerte imot. Moses opplevde seg selv kun som en tjener. Moses synder mot Gud. Men da folket ved grensen til Kanaans land
igjen begynte å syte og klage, skjedde det noe merkelig med denne
mannen som bibelen sier "var meget ydmyk (saktmodig på hebraisk),
mer enn noe annet menneske på jorden," 4. Mos. 12:3. I mer enn 40
år hadde han tenkt, følt og levd i harmoni med Guds åpenbarte
vilje. Han var helt overgitt til sin Gud og adlød ham i alt. Men
denne dagen valgte denne troskjempen likevel å slippe Guds hånd
et lite øyeblikk. Med èn gang var djevelen på plass
og fristet Moses til å tro at folkets opprør var rettet mot
ham selv og hans bror Aron. For en stund glemte han det han husket forrige
gang folket trengte vann og knurret mot Herren. Den falne naturen Moses
– som alle andre mennesker – var i besittelse av, hadde vært underkuet
og "død" alle disse årene, men straks kontakten med Gud ble
brutt, våknet selviskheten til live og Moses ble overveldet av såret
stolthet og irritasjon. Slike følelser er alltid et absolutt og
bombesikkert bevis på at Guds hånd er sluppet og at selvet
igjen våkner til live. Moses følte ikke "hellig vrede." Hans
sinne var uhellig. Med sin respons ga han folket inntrykk av det virkelig
var han – deres leder – som hadde ført dem ut fra fangenskapet.
De fikk grunn til å tvile på at det var Herren som ledet dem.
Det var en helt spesiell grunn til at Moses
ble bedt om å slå på klippen ved Refidim, første
gang Herren ga dem vann, men at han bare skulle tale til klippen like før
de kom til Kanaan.
Den katolske kirke, i harmoni med Babylons hedenske religioner, fortsetter å ofre gudesønnen på nytt i det daglige messeofferet. Herren kunne simpelt hen ikke tillate at denne hjørnesteinen i forsoningsplanen, ble tilpasset djevelens hedenske alternativ i stedet for å uttrykke planen Gud selv hadde utarbeidet "før verdens grunnvoll ble lagt." Vi er nå vitne til en veldig fokusering på mannen Moses. Bøker, artikler og ikke minst den nevnte tegnefilmen "The prince of Egypt," gjør - selv om historien nok er ganske maltraktert av Hollywood - mange oppmerksomme på hva Bibelen har å si om denne kjente Guds tjener. La Mose liv inspirere oss til å lære å kjenne Guds lover og prinsipper. De er de samme i dag som på Mose tid. JB. |
Mens Vi Venter - Nr. 23 (7.årgang 1/1999) |
|