Evangeliet om Jesu død for vår skyld var ikke et
nytt budskap da Messias kom. Det nye testamentet begynte ikke en ny religion,
men oppfylte løftene og realiserte forventningene som var kjernen
i Den gamle testamentets gudstro. Hvis du i god tid gjør alle forberedelsene
til en viktig hendelse, er ikke hendelsen et helt annet prosjekt enn det
du planla og forventet. Det er i stedet selve opplevelsen du så fram
til som endelig finner sted.
Det gamle og Det nye testamentet inneholder den samme basis-teologien
og den samme Gud, Messias og Frelser. Måten å bli frelst på
er den samme og innholdet i frelsen er lik. Det var ikke gjerninger uten
tro Gud ønsket av sitt folk på den tiden. Det er heller ikke
tro uten troens lydige respons-handlinger (gjerninger) han ønsker
av oss i dag. I begge tilfeller gjelder en tro på og tillit til Guds
løfter som uttrykker seg i lydighet. Guds løfter til de troende
er de samme i begge testamentene. Det er den samme djevelen som søker
å lede mennesker til å synde mot Gud og definisjonen på
synd er den samme. En tillitsfull tro på det Gud sier og et endret
sinn slik at lydighet mot alle de ti budene i hans hellige lov blir mulig,
er like nødvendig for et rett gudsforhold både før
og etter korset. “Bli forandret av Ånden slik at du kan lyde Gud
og leve,” er det tidløse og evige evangeliums parole. |
Frelsesveien er den samme i begge testamentene.
|
Tilgivelse for syndens ulydighet var også til enhver tid med i
Guds tilbud. Hver gang et alter ble bygd og et offer ga sitt liv, kan vi
se og høre Guds vilje til å tilgi og gjenopprette det tapte.
På veien til Emmaus
Emmaus er en liten landsby som er lokalisert ca. 11 km. fra Jerusalem.
Det faktum at arkeologer nå krangler om tre mulige beliggenheter
for denne landsbyen, behøver vi ikke ta stilling til her. Etter
at Jesus hadde stått opp fra graven, men før han hadde vist
seg for mange, oppsøkte han to av sine disipler som var på
vei fra Jerusalem til Emmaus. De to snakket sammen om Jesu død men
de kjente ham ikke igjen da han slo følge med dem på veien.
Jesus påpekte at de var sørgmodige, og de lurte på om
han var den eneste som ikke visste om det som hadde skjedd. Det står
i bibelen at Jesus da “begynte fra Moses og fra alle profetene”
og “utla for dem alt det som er skrevet om Ham i alle Skriftene,”
Luk. 24:27.
Jesus i Det gamle testamentet.
Hva var det han fortalte dem? Kom han med en ny og annerledes religion?
Var Jesus innledningen til noe som aldri hadde vært før? Kunne
han trygt be dem om å la de gamle skriftene støve ned i en
kiste og begynne på nytt med Jesu lære? Nei, han viste dem
at hele fundamentet for evangeliet om Jesu liv, død og oppstandelse
er å finne i Det gamle testamentets bøker. Han gjorde det
klart for dem at en oppriktig jødes tro og den tro som skulle bæres
videre i nytestamentlig tid, er samme religion. Jødene måtte
akseptere Kristus som deres Messias og Frelser. I tro måtte de ta
imot syndenes forlatelse, legge bort de seremoniforskriftene som pekte
fram mot det sanne offerlammet og ved Guds hjelp leve i harmoni med Guds
evige og hellige lov. De som ikke var jøder måtte akseptere
den samme Messias som Frelser, anerkjenne gyldigheten av Guds evige lov
og ta imot nødvendig kraft fra himmelen til å leve i
samsvar med den.
Paulus skriver rett ut at Guds evangelium på forhånd ble
lovet ved profetene, Rom. 1:2. Peter forkynte at Gud sendte Ordet til Israels
barn for å forkynne fred ved Jesus Kristus, Ap.gj. 10:36. Hva var
det Jesus fortalte de to disiplene på veien til Emmaus da han underviste
dem om seg selv fra alle Det gamle testamenets bøker?
Jeg kan tenke meg at han begynte med 1.Mos. 1:26 hvor det står;
“La oss gjøre mennesker i vårt bilde..” og han fortalte dem
at han selv var med å skape alt liv. Deretter viste han dem kanskje
løftet i 1.Mos. 3:15 hvor han fordømmer og truer djevelen
og sier at kvinnens (Evas) etterkommer (Messias) skal knuse slangens (djevelens)
hode.
Så minnet han dem muligens på det uskyldige dyret som måtte
gi sitt liv i Edens hage for å gi Adam og Eva kledninger av skinn.
Han viste dem at dette dyret var et symbol på ham
selv som skulle gi sitt liv for å kunne tilgi, ta bort og skjule
vår synd.
Det neste han kunne fortelle de to disiplene var at Abels offer var
til behag for Gud fordi det forkynte evangeliet om Jesu død, 1.Mos.
4:5. Men hittil var han bare kommet til 1.Mos. kap 4. I alle bibelens bøker
er det mange altere og offerdyr som symboliserer ham som skulle komme og
dø. Videre finner vi i jødenes tabernakel et hav av symbolske
gjenstander og handlinger som alle forteller om Jesus. Det gjelder tabernaklets
utseende, utsmykning, fargene og materialet som ble benyttet samt handlingene
og ritualene. Presten var et symbol på Kristus, det samme var kobberslanger
i ørkenen og skystøtten som fulgte Israels barn. |
Abels offer var til behag for Gud fordi det forkynte
evangeliet om Jesu død.
|
Løfter om Jesus.
I Jesaia leste han nok for dem mange detaljer om sin egen død, som
de selv hadde vært vitne til noen dager tidligere. Og fra Daniels
bok kap. 9 viste han dem sikkert at året, måneden, uken, dagen
og klokkeslettet for hans død sto nedskrevet. Ja, i sannhet kunne
han utlegge for de to disiplene “alt det som er skrevet om ham i alle skriftene,”
Luk. 24:27.
I Hebreerbrevet kan vi lese at blod av offerdyr selvfølgelig
ikke kunne tilgi synd. Det var da ikke en lam eller en kalv som var deres
Frelser! I så fall burde det ikke vært et problem at folket
formet en gullkalv ved Sinai og kalte den selvlagde guden for sin befrier.
Nei, de måtte se fram i tro på ham som skulle komme på
samme måte som vi må se tilbake i tro på det som skjedde
på Golgata kors. Deres tro måtte uttrykkes i lydighet før
den hadde noen verdi i Guds øyne. Gjennom hele Det gamle testamentet
lyder Herrens appell til sitt folk; “Lyd meg. Følg meg. Hør
mine ord.” “Om dere bare ville lyde” synes å være ekkoet fra
Guds munn ned gjennom historien. På samme måte har heller ikke
vår tro, vi som lever i Det nye testamentets tid, noen verdi om vi
ikke lyder Gud. Glem ikke at bibelen lærer at Jesus ble “opphavsmann
til evig frelse for alle dem som lyder ham,” Heb. 5:9. Det skulle vel innebære
at den evige frelsen ikke er for de som er ulydige mot ham. Det står
ikke “for alle dem som vet hvem han er,” eller “tror at han er til,” for
det er nemlig denne betydningen “tro” etter hvert har fått for mange
kristne i dag. En slik tro har også demonene, Jak. 2:19, som er de
englene som falt i synd sammen med satan, men en slik tro er ikke til noen
nytte for verken dem eller oss.
De fleste religiøse jøder (som kun representerer en liten
prosent av alle jøder), tror at Guds evige lov er gyldig. Samtidig
holder de fast på mange av skyggelovene som peker fram til Kristus.
Men de har forkastet den Kristus seremonilovene forteller om. De aksepterte
altså skyggen, men benektet originalen som kastet skyggen.
En konsert billett er gyldig for en gitt framførelse. Det nytter
ikke å late som om den gamle billetten fortsatt gjelder når
konserten er ferdig. Den kan ikke brukes èn gang til.
Ritualene som skulle minne jødene på Jesu komme og misjon
har ingen verdi etter at han kom. Det faktum at de ikke ville se at Jesus
var den Messias alle deres skrifter pekte fram mot, forlenger ikke verdien
av seremoni ritualene. En utgått billett får ikke verdien tilbake
fordi personen tok feil av datoen.
For å binde sammen Det gamle og Det nye testamentets teologi samt
vise hvor både jødene og de kristne har sine vekstområder,
hvis de skal samarbeide med Guds plan, kan vi uttrykke det på følgende
måte. Mange jøder tror på Guds lovs gyldighet, men de
har forkastet Kristus. Mange kristne tror på Kristus, men de har
forkastet Guds lovs gyldighet. Begge holder fast på halve sannheter
og har derfor ikke fått tak på hemmeligheten i det evige evangelium.
Budskapet i begge testamentene forteller oss de gode nyhetene at Guds
lov er gyldig for alle fra skapelsen av og inn i evigheten etter Jesu komme.
Guddommelig kraft til å lyde budene og leve etter Herrens vilje var
like tilgjengelig for Israels barn som for oss.
Hele bibelen.
Det samme evige evangelium viser at Jesu død på korset er
det sentrale punkt i både Det gamle og Det nye testamentet. Sann
bibelsk forkynnelse lager ikke et kunstig skille mellom det som fant sted
før og etter Jesu død.
Det gamle testamentet forutsa Jesus.
Det nye testamentet viser oss oppfyllelsen.
Planen, hensikten, loven, løftene, troen, innholdet, livet og
kraften er det samme. Det gjelder også konsekvensene av lydighet
og ulydighet. Evangeliet ble forkynt både før og etter korset.
Det er evig og kan ikke forandres, påvirkes eller justeres av tid.
JB
|