|
Merk deg datoen. Den 31 oktober i 1517, for 482 år siden,
spikret Martin Luther (1483 - 1546) sine berømte 95 teser på
kirkedøren i Wittenberg. Reformasjonens oppgjør med katolsk
hedenskap var i fokus. På samme dato i år fant det sted en
høytidelig seremoni i Augsburg i Tyskland. Både katolikker
og lutheranere var til stede for sammen å feire at fundamentet for
den lutherske reformasjonen er kanselert og erklært ugyldig. Luther
hadde ment at tesene skulle bli opptakten til en akademisk/teologisk diskusjon
hvor kirken kunne bli bevisst sitt avvik fra Guds Ord. Luther ønsket
at kirken skulle kurskorrigere sine læremessige feilskjær.
I stedet ble han møtt med kirkemakt og en langvarig disiplinærsak
som endte opp med svartelisting og bannlysning. Det utrolige er at helt
opp til vår egen tid har vi eksempler på at selv protestantiske
kirkesamfunn benytter samme metode når ubibelsk lære og praksis
blir påpekt. Det var et groteskt salg av frelse, hvor penger og pilgrimsreiser
garanterte frihet fra skjærsilden, som motiverte Luther til å
advare i 1517. Det samme frelsessalget ved avlat og pilgrimsreiser for
å kjøpe seg selv og andre fri fra skjærsildens pinsler
og sørge for evig liv, er like synlige og aktuelle i dagens katolske
lære. Enhver som leser sentrale katolske tidsskrifter, også
Skandinaviske, vil finne at tilbudene om avlat florerer. Nettopp ordet
“avlat” er benyttet i disse tilbudene til katolikker.
Torsdagen før felleserklæringen ble undertegnet, var det en felles katolsk og protestantisk gudstjeneste i domkirken i Oslo. Denne hendelsen er omtalt på side 2 i denne utgaven av nyhetsbrevet. Den katolske biskop Swensers tale på denne gudstjenesten, om “den fortapte sønn som kom hjem til sin far,” var et hån mot sann protestantisme. Protest mot avlat.
På Luthers tid var det Tetzels vulgære framstøt for å skaffe penger til å bygge Peterskirken som ropte høyest. Den katolske kirke tar nå offisielt avstand fra det Tetzel praktiserte, men avlat (kjøp av frelse og fritak fra skjærsildens pinsler) er fremdeles tilgjengelige som en naturlig del av katolsk kirkeliv og blir ikke benektet av kirken. Et eksempel er pavemaktens massive kampanje for å trekke så mange katolikker til Israel i år 2000 som mulig. Den syndstilgivelse og betydelige fritak fra skjærsildens pinsler som i denne sammenhengen er på salg, kan gjøre bibeltro kristne kvalme. Det har liten hensikt å fordømme Tetzels framstøt men applaudere nåværende paves avlatstilbud knyttet til år 2000 feiringen. Teologien er nøyaktig den samme. En uforandret kirke. Hvem er hyrden?
Alle reformatorene var enige om at flere kapitler i Johannes Åpenbaring omtaler pavemaktens herjinger og mishandlig av Guds folk og Guds sannheter. Uttrykk som “hele verden - fulgte” og “alle som bor på jorden skal tilbe,” Åp. 13:2.8, er ganske omfattende. Det er pavemakten eller “dyret” og dens lære, som blir “tilbedt” og “fulgt.” De som nekter å følge, lyde og tilbe vil igjen bli truet med dødsstraff, Åp. 13:15. Årsaken til denne globale kontrollen er at “dragen (djevelen) ga ham (kirken) sin kraft, sin trone og stor makt,” Åp. 13:2. Skal fortiden glemmes? I flere år har økumeniske samtaler funnet sted mellom lutheranere og katolikker. Prosessen nådde et klimaks i den mye omtalte felleserklæringen om rettferdiggjørelse. En grundig gjennomgang av dette dokumentet viser et enormt behov hos begge kirkesamfunn for å finne fellesnevnere som kan gis så svevende definisjoner at en fiktiv enighet blir resultatet. Den katolske kirkes ufravikelige krav er at den representerer den opprinnelige og originale kristendommen, hvis autoritet alle andre kirkesamfunn må underordne seg. De har stort sett nådd sitt mål. Gjenværende tilpasninger representerer kun kosmetiske justeringer. Tidligere i år, også da etter mange og langvarige samtaler, aksepterte den anglikanske kirke paven som sin kirkes åndelige overhode. De ligger bare litt før oss i den økumeniske løypa. 70 år. I denne profetien om Tyrus står det altså at det skal gå
med han “som det heter i sangen om skjøgen,” vers 15.
Hva leste vi? Skjøgen var glemt. Den fikk et dødssår og det så ut til at den ville forsvinne fra historiens arena. Men dødssåret ble helbredet igjen. “Reis omkring du glemte skjøge. Spill vakkert og syng mange sanger, for at du kan bli husket,” vers 16. Nåværende leder for Den katolske kirke har reist omkring på denne kloden mer enn noen annen pave før han. Han har knyttet kontakter, vunnet anseelse og berømthet, etablert politisk makt og autoritet som har forundret kirken selv. Ikke siden den mørke middelalder blir paven husket og inkludert som tilfelle er nå. Hans politiske posisjon er enorm. I alle sentrale politiske saker venter verdens politiske og religiøse ledere med spenning på pavens anbefalinger og råd. Alle har blikket rettet mot Rom og når den lille gamle mannen taler, lytter verden. Ledere fra alle ideologier og verdslige systemer står i kø for å oppnå audiens hos Vatikanets overhode og leder for èn milliard katolikker. Men hva sto det i vers 17? Når de sytti årene er omme ...
“skal den igjen få sin horelønn, og den skal drive hor med
alle kongerikene over hele jorden.” Det er denne setningen du finner igjen
i Johannes Åpenbaring. Den 10. juni 1929 skjedde det noe som var
en vesentlig forutsetning for at “skjøgen” igjen skulle få
tilbake den politiske makt den hadde før “det dødelige såret,”
Åp. 13:3. Kirken ble igjen en verdslig og politisk makt ved
at den fikk Vatikanstaten som hovedsete.
Igjen skulle skjøgen oppleve å få lønn, belønning, utbytte, resultat av sine anstrengelser med å infiltrere falsk lære inn i kristenheten. Etter 70 år sa profetien. 70 år fra 10. juni 1929 bringer oss til 10 juni 1999. Nøyaktig dagen etter at de 70 årene utløp, godkjente og undertegnet paven selv felleserklæringen om rettferdiggjørelse mellom Den katolske kirke og Den Lutherske kirke. Det er denne erklæringen, pavemaktens horelønn, som ble feiret da reformasjonen ble kansellert og avsluttet den 31. oktober i år. Endelig kunne Vatikanet triumfere og høste belønningen etter mange års nidkjære økumeniske anstrengelser for igjen å framstå som “moderkirken.” Pavens reiser, kampanjer og utallige politiske toppmøter har gitt resultater. “-Gå omkring i byen, du glemte skjøge! Spill vakkert og syng mange sanger, for at du kan bli husket.” Det er 25.550 dager mellom 10 juni 1929 og samme dato i 1999. Hvorfor underskrev paven lønnen for kirkens uttrettelige økumeniske arbeid med å få reformasjonen avblåst og pavemaktens autoritet gjenopprettet, dagen etter at de 70 årene utløp? Syns du 1 av 25.550 gir rom for å kalle dette en ubetydelig tilfeldighet? Hadde disse tre versene i Jesaja vært alt vi kunne forholde oss til, var dette lite å kommentere. Men vi skriver en artikkelserie i dette nyhetsbrevet som inkluderer 50 bibelske kjennetegn på at kirkemakten vi her omtaler er endetidens antikrist. Her er vi helt enige med reformatoren som den 31 oktober ble kategorisert som en kirkehistorisk flause. En advarsel. Mange kirkesamfunn som for noen år siden hadde en klar forståelse
av det katolske frafallet, synes i den senere tid å ha glemt det
de engang visste. Enkelte pastorer i en bibelelskende kristen bevegelse
som i mange år har tilbudt søkende mennesker et grundig studium
av Johannes Åpenbaring, hvor pavemaktens rolle i fortid, nutid og
framtid hørte med, har til vår store sorg også nedtonet
sin forkynnelse av bibelske profetier om emner dette innlegget belyser.
I motsetning til det som var tilfelle tidligere, er det nå forkynnere
innen denne bevegelsen som innleder sine Åpenbaringsseminar med erklæringen
at pavemakten og katolsk teologi ikke vil bli nevnt med ett ord under seminaret.
Flere kapitler av bibelens siste bok blir elegant hoppet over for å
leve opp til den økumeniske avtalen som forbyr påtale av et
annet kirkesamfunns lære som ubibelsk.
|
|
|
Mens Vi Venter - Nr. 26 (7.årgang 4/1999) |
|