Da sa Jesus; "Sakkeus, skynd deg og komme ned, for i dag må jeg være i ditt hus
I et tidligere nummer av nyhetsbrevet skrev vi om den unge og
rike rådsmannen som møtte Jesus og gikk bedrøvet bort.
Hvis noen har innbilt deg at alle som kommer til Jesus blir lykkelige,
tar du feil. Det Jesus tilbyr blir aldri en realitet i et menneskes liv
før tilbudet blir mottatt. Og det er det mange som ikke gjør.
Noen raser mot Jesu tilbud. Andre flykter fra det eller omdefinere det
slik at det skal bli mindre personlig. De vil helst ha en uforandret karakter
med en svært aktiv syndig natur i sjefsstolen, men likevel kunne
kalle seg kristne. Rådsmannen er i så måte i godt selskap.
Jesus ba ham ikke om å gi fra seg alt han eide slik at han måtte
bli en tigger. Han ba ham kun om å ta imot kraft til å lyde
det første av Guds ti bud. “Du skal ikke ha andre guder enn meg,”
2.Mos. 20:3. Eller som jødene selv sier det; “Hvis du virkelig forstår
at Jeg er Herren din Gud, som førte deg ut av fra landet Egypt,
ut fra trellehuset, så vil du ikke ha andre guder enn meg.” Med denne
forståelsen kan vi se at lydighet blir en lyst fordi karakter og
holdning er endret. De fleste protestanter aksepterer ikke at troen på
og samfunnet med Jesus kan forårsake et slikt mirakel.
Et møte med Jesus. Hendelsen utspant seg trolig uken før påske i år. 31. Jesus var på vei til Jerusalem og gikk derfor gjennom byen Jeriko. Sakkeus var overtoller. Grunnspråkets “architelônês” oversettes best med skattesjef eller leder for tollavdelingen. Forstavelsen “archi” betyr “den øverste” eller “sjef.” En parallell er “archi-ereus” som betyr øversteprest. Uten tvil hadde Sakkeus lenge holdt øye med Jesus. Stillingen han var betrodd krevde nok at han fulgte nøye med i det som fant sted i provinsen. Jeriko lå ved handelsveien mellom Perea og Jerusalem, ved Jerikos grense, i et rikt landskap som var omgitt av store palmelunder og bambusskoger. Den rikdom Sakkeus hadde tilegnet seg hadde han fått både ved rett og urett. Lengsel etter renhet. Andre menneskers atferd ble målesnor for hva som var akseptabelt. Enhver som faller i den samme grøften og derved slutter å la Guds Ord være norm og standard, ødelegger selve fundamentet for et rett gudsforhold. Sakkeus var kommer til et punkt i sitt liv da endring var helt nødvendig for at han skulle kunne fortsette å fungere som et normalt menneske med et minstemål av integritet. Det hver dag å gå på akkord med egen samvittighet hadde undergravd mulighet til både selvrespekt og selvaktelse. Før han møtte Jesus hadde han nok alt bestemt seg for at resten av hans liv måtte ha et annet innhold. Skynd deg og kom ned.
I Jesu prioritering er alle anledninger til å nå mennesker med frelsesbudskapet, noe han må. Hvordan er det med oss? Paulus sa det slik; “for Kristi kjærlighet tvinger oss,” 2.Kor. 5:14. Da Jesus og disiplene var på vei til Samaria, står det at han “måtte dra gjennom Samaria,” Joh. 4:4. Det måtte han aldeles ikke, siden veien de valgte var både uvanlig og risikofylt. Men siden Jesus hadde planlagt et møte med et menneske som var trett av sin synd og lengtet etter frelse, måtte han likevel. Tollere og Syndere. De misfornøyde visste godt at Sakkeus var en mann med mye uoppgjort i sitt liv. Derfor likte de ikke at Jesus valgte nettopp han som sin vert. Dette er forresten den eneste gang bibelen forteller at Jesus inviterte seg selv hjem til noen. Likevel kan hver eneste av oss ha den samme erfaringen. Betingelsen er ikke knyttet til hva du har gjort og vært som bryter med Guds prinsipper. Det er din holdning til dine nederlag som teller. Hvis du lengter etter frihet fra syndens skyld og makt kan du regne med å høre; “skynd deg ..for i dag må jeg være i ditt hus.” Sakkeus glemte sin status og rang i samfunnet. Jesus hadde gjort alle oppmerksomme på at den lille og upopulære skattesjefen hadde gjemt seg i et tre. Det er vel ikke utenkelig at det var mennesker til stede denne dagen som selv var blitt overrumplet av den nidkjære tolleren som hadde gjemt seg for å ta noen på fersk gjerning når de prøvde å smugle noe som egentlig skulle fortolles. “Jasså, det er der han sitter, den sniken,” tenkte kanskje noen, da Jesus ropte på ham. Sakkeus klatret fort ned og var lykkelig. Hans store ønske var å få “se hvem Jesus var,” Luk. 19:3. I sin villeste fantasi hadde han ikke tenkt seg at dagen skulle få et slikt innhold. Hvordan står det til med din holdning når du ser at Jesus gjør noe for de du har ansett lite verdige himmelens gunst? Plager det deg at Jesus ofte stiller opp for de som blir uglesett av de religiøse systemene? Blir du frustrert når Herren bruker, arbeider gjennom og anvender som sine talerør de menneskene du har gjort deg ferdig med? Holdninger formidles og livsprinsipper synliggjøres i denne bibelske historien. Alle må selv finne sin egen plass i det ideologiske landskapet. Alle kan ved Guds hjelp ha den samme erfaring Sakkeus fikk. Alle kan også velge å tenke, føle og identifisere seg med folkehopen. Valget er fritt da som nå. Han søkte de fortapte. Men nå kommer vi til den mest spennende delen av møtet mellom Jesus og Sakkeus. Etter at folkemengden åpent hadde anklaget Jesus og offentlig kalt Sakkeus en syndig mann, får vi virkelig vite hva som bor i overtollerens hjerte og sinn. Hvis han hadde begynt å forsvare seg og benekte sin synd, ville denne beretningen hatt lite å gi oss. Det ville i så fall blitt en parallell historie med beretningen om den rike rådsmannen. Anger og bekjennelse. Oppgjør. Bli med på et lite tankeeksperiment. Hva om Sakkeus hadde bekjent at Jesus var Messias. Erkjent at han selv var en synder. Tatt med Jesus hjem og gitt han et godt måltid. Lyttet andektig til hva enn Jesus hadde å si, men ikke sagt at han var villig til å gjøre opp og avstå fra sin synd. Ville da Jesus kunne sagt; “I dag er frelse kommet til dette hus?” Mange, ja de fleste kristne ville svart bekreftende på dette spørsmålet. Flere vi vet om ville til og med sagt at han ikke en gang hadde behøvd å erkjenne sin synd, men “bare tro” - at Jesus er Messias. Uansett hva populære forkynnere sier, påstår vi at frelsen Jesus ønsket å gi Sakkeus og ønsker å gi oss alle, ikke ville blitt en realitet om det nevnte hadde vært responsen. Hva om Jesus hadde møtt Sakkeus tre uker senere og tolleren da hadde ombestemt seg og ikke gitt tilbake det han hadde frarøvet andre. Ville frelsen Jesus erklærte tre uker før da vært gyldig? Med Bibelen som utgangspunkt, må vi svare nei. Sakkeus ville da ha forkastet frelsens betingelse og gått ut av et frelsende forhold. Sakkeus handlet på sin tro og valgte å gjøre noe med sin overbevisning. Hans vilje til oppriktighet ble møtt med kraft fra himmelen til handling. Ved at troen ble oversatt til handling og gjerning, kunne Jesus si at frelse fra synd ble gitt og tatt imot. Tro uten lydighet er en død eller ikke-eksisterende tro. Tro og gjerning. “Ble ikke vår far Abraham rettferdiggjort av gjerninger da han ofret sin sønn Isak på alteret? Ser du at troen virker sammen med gjerningene hans, og at troen ble gjort fullkommen ut fra gjerningene?” Jak. 2:21.22. I det neste verset står det; “Abraham trodde Gud og det ble regnet ham til rettferdighet. Og han ble kalt Guds venn,” vers 23. Hva besto altså den tro i som rettferdiggjorde Abraham? Jo, troens handling og gjerning. Det var også troens gjerning som brakte frelse til Sakkeus. Tro alene i betydning tro uten troens lydighet eller troens gjerning har aldri og vil aldri frelse noen. Sakkeus ble frelst fordi han adlød evangeliets betingelse for frelse. Men er ikke lydighet legalisme? vil noen si. Kjære menneske! Det er jo noe Jesus gjør i og med den kristne som beskrives her. Hvordan kan det være legalisme? Er Jesu gjerning i oss legalisme? Når Den Hellige Ånd i den nye fødselen forandrer tanker, følelser, motiver og prioritering, hva har det med legalisme å gjøre? Når kjærlighet tar hatets plass, ydmykhet vokser fram i stedet for stolthet og mildhet uttrykkes der hissighet dominerte, hvordan kan det kalles legalisme? Det er trist å måtte skrive det, men vi har all grunn til
å tro at 9 av 10 kristne er dypt uenig med Guds Ord på dette
viktige området. Du og jeg kan ved Herrens hjelp velge oss ut av
denne triste statistikken og i stedet akseptere bibelens betingelse for
frelse fra synd. Alle kan høre fra Jesu munn; “I dag er frelse kommer
til dette hus.” Ja, jeg tror Frelseren har dette tilbudet til alle mennesker
på denne kloden. Men kun de som gjør som Sakkeus, og møter
frelsens betingelser kan oppleve erfaringen. Tilbudet om Jesu frelse er
ikke frelsen. Mottakelsen er.
JB.
|
|
|
Mens Vi Venter - Nr. 26 (7.årgang 4/1999) |
|