Lest med saksen
Ble evangeliene først skrevet på Hebraisk?
Debatten har pågått i lang tid. Ble de fire evangeliene i bibelen opprinnelig skrevet på hebraisk, gresk eller arameisk? (en eldre hebraisk dialekt.) Gjennom flere århundre har teologer drøftet og analysert Skriften for å finne svar. De fleste forskere har antatt at de ble skrevet på gresk, siden de eldste grunntekstene vi har er greske. Men spørsmålet har hele tiden ligget på lur. Hvorfor skrev i så fall disiplene sine erfaringer på et språk som ikke var deres morsmål? Noen har ment at evangeliene først ble skrevet på hebraisk,
og senere oversatt til gresk. Problemet er bare at man ikke har funnet
noe komplett hebraisk eller arameisk manuskript av noen av evangeliene.
Men det har alltid plaget de skriftlærde at både Origen, Eusebeus
og Jerome, alle påsto at i hvert fall Matteus evangelium, først
ble skrevet på hebraisk. Det er videre godt dokumentert at arameisk
hadde tatt det tradisjonelle hebraiske språkets plass i Israel på
Jesu tid, og det har vært antatt at Jesus selv snakket arameisk,
ikke hebraisk. Men det er også stor enighet om at hebraisk likevel
var datidens skriftspråk. Denne antakelsen ble bekreftet da det ble
funnet store mengder hebraiske dokumenter sammen med dødehavsrullene,
og hebraiske skrifter er også å finne i rabbinertekster fra
det første århundre.
Når Jesus underviser, i dette hebraiske manuskriptet, finner vi
en rekke spennende ordspill (ord som ligner på hverandre eller rimer
på hebraisk, men som forkynner helt ulike budskap, slik at teologien
inneholder flere lag av dybde.) Det er umulig å gjengi dette dypere
innholdet i en gresk oversettelse, siden muligheten til ordspillet forsvinner
i oversettelsen. Et eksempel er en av fortellingene til Jesus, hvor han
benytter uttrykkene forsoning (kaparah), å benekte (kaphar) og en
landsby (kephar). Flere lærde tror nå at dette er en sterk
indikasjon på at evangeliene, i hvert fall det Matteus skrev, faktisk
først ble skrevet på hebraisk.
Afrika dør.
I flere Afrikanske land har 1 av 4 aids. Fagfolk regner med at sykdommen i løpet av noen få år, i visse områder, vil ramme 1 av 2. Titalls millioner er alt smittet og det synes ikke å være mulig å stanse epidemien. Mange steder nekter lokalbefolkningen (i tillegg til blodoverføring) å knytte sykdommen til ubeskyttet sex. Siden den vestlige medisinen ikke har maktet å stanse utviklingen, er det stadig flere som tyr til lokale heksedoktorer, som har fått en enorm oppsving. Til og med godt utdannede mennesker i de store byene går til de lokale naturlegene. Den populære behandlingen som nå sprer seg som ild i tørt gress i flere Afrikanske land, er å ha sex med et barn. Dette skal etter hva heksedoktorene sier, helbrede sykdommen. Flere og flere menn voldtar familiens eller andre jenter for å bli friske. Til og med mange spedbarn blir voldtatt av den grunn. Resultatet er selvfølgelig at barna blir smittet og dør. Det er rett og slett farlig å la en jente-baby ligge ubevoktet noe sted. Mangel på voksne kvinner er noen steder prekært, noe som igjen leder til at de fleste av dem blir voldtatt mange ganger hvert år, noe som igjen øker smittefaren. Rapporter viser at det er vanlig for både gifte og ugifte menn å ha regelmessig sex med fra 6-12 ulike kvinner. Situasjonen er så alvorlig at jordbruk og industri mange steder er stoppet opp, siden det ikke er voksne friske mennesker igjen som kan arbeide. Les selv hva Jesus sier om pest og den siste tid. Vi tror ikke det er lenge igjen før Herren kommer og gjør slutt på denne verdens elendige situasjon og all den lidelse synden har forårsaket. Katolsk Interdikt og bannlysning i vår tid.
I interdiktet (”interdictum personale”) blir hennes initiativ stemplet som ”skismatisk framferd” og hun blir informert om at legfolk ingen myndighet har til å gå utenom systemet med sin korrigerende kommunikasjon. Det som faller kirken tyngst for brystet er at Skuggevik Tande og andre legfolk som støtter henne i anstrengelsene med å fjerne, omskolere eller omplassere den maktglade biskopen, gjør det klart at de vil etablere et alternativt forum for kirkens arbeid når det toppstyrte hierarkiet ikke er lydhøre til protesten mot uakseptabel menneskebehandling utøvd av en av kirkens ledere. Det kommer fram i interdiktet at kirken ikke vil tolerere at et vanlig medlem tror han eller hun har rett eller myndighet til å etterprøve en biskops meninger som er utnevnt av paven som igjen er plassert i sin posisjon av Gud selv. Professor Jan brøgger er medlem av St. Olav katolske menighet i Oslo. Han har fulgt denne episoden med stor interesse, og sier til adresseavisen i Trondheim Skuggevik Tande synes å være like modig som kong Sverre, som talte Roma midt imot! Han omtaler imidlertid hele saken som tragisk og utekukker ikke at den katolske ”protestanten” Skuggevik Tande kommer til å havne i det internasjonale nyhetsbilde, hvis kirkemakten gjør alvor av å stille henne for kirkerett på grunn av hennes meninger. Brøgger viser ellers til en ny italiensk bok som forteller hvordan kirken vanligvis forholder seg til biskoper i vanskeligheter. Mange av dem forfremmes til stillinger i Vatikanet, og professoren utelukker ikke at det kan skje også med Georg Müller, hvis bråket omkring hans person fortsetter. Her i MVV redaksjonen ønsker vi å legge til at det professor Brøgger sier, dessverre er en kjent og vanlig måte å takle ledere på som ikke fungerer, og er nesten alltid de autoritære systemenes løsning når en mellom-leder mangler psykososial kompetanse og derfor tyr til splitt og hersk metoder. Men resultatet er at disse individene blir presset opp gjennom det ene inkompetansenivået etter det andre, og til slutt sitter på toppen. Når vi omtaler miljøer som kaller seg kristne, er selvfølgelig denne praksisen forferdelig. Ledere som tenker og føler ut fra makt, kontroll, dominans, allianser og styring av mennesker, må ikke gis oppgaver hvor de spiller ut sine legninger og skader andre og Guds sak. Har vi ikke lært noe av kirkehistorien? (Kilde: Internettsidene til Den katolske kirke i Norge og adresseavisens
internettsider.)
|
![]() |
![]() |
Mens Vi Venter - Nr. 27 (8. årgang 1/2000) |
|