Hvordan behandler du dine fiender ?
Gode kristne har da ingen fiender, mener mange. De lever slik at alle liker dem. De som hevder dette, og det er etter hvert blitt langt flere enn du er oppmerksom på, glemmer at denne verden er skueplass for en åndskamp mellom Kristus og Satan. De kan også ha glemt hva sann kristendom egentlig innebærer.
Bibelen sier at ”alle som vil leve gudfryktig i Kristus Jesus,
blir forfulgt,” 2.Tim 3:2. Det var engang da Guds trofaste barn nikket
bekreftende når dette verset ble lest. At et nært gudsforhold
ledet til forfølgelse, var ikke en ny og revolusjonerende opplysning
for dem. All erfaring tilsa at det var slik.
Men prøv å les eller nevn dette verset i en kristen forsamling i dag, og den spontane og automatiske responsen er garantert; ”Nå ja, vi er ikke kalt til å leve slik at vi irriterer og provoserer andre, og derfor påfører oss selv forfølgelse.” Kanskje de som reagerer slik tenker på ekstreme, uforstandige, fanatiske fundamentalistiske troende som Jesus, alle hans disipler, de første kristne og de store reformatorene. Forfulgt ble de i hvert fall, og vi har ingen grunn til å tro at motstanden de opplevde kom av at de gjorde noe galt eller sa noe de ikke skulle ha sagt. Bibelen sier faktisk ikke at de som vil leve gudfryktig, og derfor være i et rett og nært forhold til Jesus, kanskje, visse steder og i spesielle tidsperioder, muligens kan komme i situasjoner hvor de har en viss risiko for å oppleve litt motstand. Grunntekstens ”diôkthêsontai” kommer fra et rot-ord på gresk, som ingen kan bortforklare og pynte på. Det betyr ”vil” (av nødvendighet, uten unntak, som en regel) - bli forfulgt. Hvordan skal vi takle denne påstanden? Noen har en genial metode som de aktiviserer når de møter slike vemmelige bibeltekster, som ikke passer med det de skulle ønske sto i Bibelen. Framgangsmåten er å si at nyere skriftforskning har gjort det mulig for oss å finne ut at vedkommende bibelforfatter egentlig ikke mente det han skrev, men noe helt annet, som vi altså mye lettere kan finne ut noen tusen år etterpå. En annen ting er at vi ikke kan regne med forfølgelse i et trygt og godt land som Norge, hvor religionsfrihet er en ideologisk holdning hos de fleste, og vi i tillegg har relativt ryddige kjøreregler for sosial atferd. Men ”blir forfulgt” gir liksom ikke mye plass til alle våre etterlengtede unntak. Det benektes ikke at det var tider og steder i den kristne menighetens historie, hvor forfølgelsen var både grusom og rammet mange. Men vi er likevel forpliktet til å forholde oss til omtalte bibeltekst, som gjør det klart at et rett liv og en rett forkynnelse garantert vil lede til forfølgelse, selv om denne forfølgelsen naturlig nok er tilpasset den kultur vi til enhver tid befinner oss i. Hvis baktalelse, løgner, rykter, spredning av mistillit og manipulerende motarbeidelse, er det lengste man kan gå i en viss kultur, uten å havne i en rettssak og få fengselsstraff, så er forfølgelsen like reell som under romertiden eller inkvisisjonen, men forfølgernes mulighet til å gå videre er ikke aktuell, på grunn av frykten for juridiske represalier. Under helt andre politisk/sosiale forhold, ville personer som nå engasjerer seg i overnevnte aktiviteter, ganske sikkert være villige til å ta liv, for alle framgangsmåtene kommer fra samme kilde. Å leve gudfryktig
Vi har havnet i en tid da skillet mellom vanlig humanisme og kristendom blir mindre og mindre. Snart vil omtalte ideologier smelte sammen, og bli den nye globale kristendommen, hvis trosbekjennelse samtidig er så altomfattende og intetsigende, at hva du tror ikke lenger regnes å være vesentlig. Det viktigste er at du tror på noe og ikke mener at det er noe galt i det de andre tror. Vi er kommet så nær dette målet, at selv i relativt ”konservative” kristne grupperinger, er manges grunnholdning alt justert etter denne malen. De få som har valgt å frasi seg den økumeniske utvanningen av det kristne budskapet, og i stedet forholder seg til Bibelens rammebetingelser for tro, liv og lære – opplever imidlertid noe merkelig. Selv i fredelige Norge, skjer det noe uforklarlig, når de som forfekter den nye kristendommen, møter de som ikke vil være med på den moderne trosjusteringen. De økumeniske reformatorene klarer med letthet å dra fram fra lommer i sin mentalitet, holdninger og atferd som kommer uhyggelig nær det Paulus skriver om i 2 Tim. 3:12. Selv om landets lover setter visse grenser for hva som kan utføres, kanaliseres mye ufyselig styggedom hva holdninger og framgangsmåter angår. Og det som gjør denne observasjonen spesiell, er at denne responsen ikke primært kommer fra de som ikke bekjenner seg til den kristne tro, men fra mange som nettopp gjør det.
En kristen som bevarer sitt ”født på ny” forhold til Jesus, (Bibelen forteller jo at et slikt forhold må fornyes hver eneste dag for å kunne bevares), har garantert ingen som oppleves å være egne fiender. Mange kan nok ha definert den omtalte kristne som sin fiende, men kan ikke regne med at holdningen gjengjeldes. Årsaken til det, er at den gjenfødtes sinn, mentalitet, tanker og prioriteringer, ikke er vanlige eller normale. Et mirakel er skjedd i det nære gudsforholdet, slik at den gamle, naturlige og vanlige måten å tenke på, er borte. (Rom. 6:6. 2.Kor. 5:17. Efes. 4:22. Kol. 3:9.) Noe helt nytt og annerledes er kommet i stedet for det som før var naturlig, (Rom. 6:4. Gal. 6:15. Efes. 4:24.) Når en slik kristen blir møtt med forfølgelse, løgn, baktalelse og ondskap, blir vedkommende bedrøvet, med tanke på hva som en gang kommer til å skje med den som forfølger, om en omvendelse ikke finner sted. Siden selvet er dødt når vi er født på ny, blir ikke responsen styrt av verken sårethet eller hevn. Sinne og bitterhet regnes som helt normale følelser i verden, men også hos de som kaller seg kristne men ikke er født på ny. Det er ingen vesentlig forskjell på de to tilstandene. Kjærlighetens mirakel
Men det vi må forstå er at dette miraklet bare kan være virksomt sammen med det nære gudsforholdet. Det er ikke slik at en kristen blir gitt ett nytt sinn, og så fortsetter dette nye sinnet automatisk å skape åndens frukter og åndens respons, atskilt fra forbindelsen med Gud. En lampe fortsetter ikke med å lyse etter at kontakten er tatt ut av støpslet. Da er det ikke noe lys igjen. Lampen har ikke noe lys i seg selv, men elektrisiteten skaper lys så lenge forbindelsen med strømnettet er intakt. På samme måte kan ikke den kristne bevare sitt nye sinn, når kontakten med himmelen uteblir. Da kommer alt det gamle som ligger i den falne naturen fram igjen, og alt er som før. I dag finner vi at utrolig mange kristne har definert det å være en kristen, utenfor den bibelske rammen som denne artikkelen belyser. Omtrent alle de vanlige syndige legningene og tendensene, som uomvendte mennesker strir med, er nå ansett normale i en kristens liv. Årsaken til denne forfalskningen av evangeliet, er behovet for å gi mennesker en slags frelsesvisshet når de ennå er ufrelste. Ved tro – alene
Hvordan behandler du dine fiender? Ja, det kommer da helt an på
om du lever i et født på ny forhold til din Frelser. Hvis
du gjør det, blir du forfulgt, og din respons er som vi har vist
i dette innlegget. Hvis du ikke er født på ny, vil du sannsynligvis
føle et større og større fiendskap mot de som er det,
og du vil finne de lite anbefalingsverdige framgangsmåtene alt nevnt,
lette å benytte. Men samtidig vil du oppleve at personene du anser
å være dine fiender, og som du med lite hyggelige metoder søker
å knekke, ikke tar igjen, men lar deg holde på med din forfølgelse.
La denne lille analysen hjelpe oss å finne ut hvem vi er, hva vi
er og hva Gud kan gjøre for, med og i enhver som er villig til å
overgi seg helt til ham.
|
|
|
Mens Vi Venter - Nr. 28 (8. årgang 2/2000) |
|