Fristelser.
Seier eller Nederlag ?
Lengter du etter å spise av livets tre? Vil du gjerne slippe å rammes av den annen død? Gleder du deg til å ”bli kledd i hvite klær”? Ser du fram til å få Guds navn skrevet i din panne, som betyr at hans karaktertrekk er utviklet i ditt sinn? Betyr det noe for deg at Jesus kan gi deg et nytt navn som uttrykker din erfaring med ham? Gledes du over tanken at ditt navn aldri behøver å strykes i livets bok? Blir du overveldet av løftet om å sitte med Gud på hans trone?
En personlig kristen som ikke vil svare ”ja” på disse spørsmålene,
er neppe særlig bevisst. Men du er sikkert oppmerksom på, at
alle nevnte spørsmål representerer løfter som Gud møter
oss med i Bibelen. Du finner dem i Åpenbaringsboken i andre og tredje
kapittel. Men vet du at samtlige av disse løftene er gitt på
en betingelse? Forutsetningen er at vi vinner seier. ”Den som seirer,”
står det, og så kommer de nevnte løftene i tur og orden.
Ingen kirkemøter har bestemt eller vedtatt at seier er nøkkelen
til frelse og en evighet sammen med Frelseren. Mennesker er ikke kilden
til denne informasjonen. Ei heller lanseres denne tanken av forskrudde
religiøse fanatikere eller åndelige fundamentalister, som
rir sine trangsynte kjepphester, og er styrt av en firkantet og tørr
perfeksjonisme. Det er bare Gud som forteller oss veien til evig liv. Trolig
ville Skaperen blitt kraftig nedstemt om han, i forkledning, hadde klart
å havne i et kirkepolitisk utvalg, som hadde et mandat til å
klargjøre hvordan vi mennesker kan oppnå frelse og evig liv.
Du og jeg kan like lite påvirke betingelsene for å komme inn i Guds rike, som Israel kunne påvirke betingelsene for å komme inn i løftelandet. De trodde at de selv, i egen kraft og styrke, ble pålagt å vinne seier over fienden, slik at det Gud hadde lovet kunne bli deres. Hvor fikk de denne tåpelige tanken fra? Gjentatte ganger hadde Gud demonstrert for dem, at han var kilden til seieren han ba dem erfare. Deres oppgave var å holde seg nær Gud, få seg et nytt hjerte, Esek. 18:31, og derved bli satt i stand til å lyde ham og gjøre det han ba dem om, samt ha tillit til at han skulle og kunne lede dem. Men til tross for en solid erfaringsmasse å se tilbake på, forsto de likevel ikke at seieren skulle komme fra Gud, selv om den ble uttrykt i deres liv, når de i himmelens styrke kjempet mot Guds fiender. Derfor mistet de motet og ble redde, og resultatet var at de ikke oppfylte betingelsen for å ta over landet. Seiersfobi
De pisket opp stemningen, slik at hele folket med ett ville ha en nytt mandat, en ny oppgave og en ny plan med sin religion. De klippet over forbindelsen med Jehova, og lanserte en ny lære hvor menneskelige metoder, logikk og vurderinger ble det sentrale. Vi må ha bedre våpen, sa de, Fienden er stor og sterk og vi kommer til å tape, var deres budskap til hverandre. Nei, sa Gud. Dere tar feil. Frykt ikke fienden. I min kraft kan dere bli seiervinnere. Jeg har oppskriften, om dere bare vil samarbeide med meg. For å kunne forstå selve problemstillingen knyttet til fristelse, seier og nederlag, er det nødvendig å vite noe om både hva fristelse er og ikke er. En nøkkeltekst i så måte er Jakob. 1:12-16. Disse 5 versene inneholder følgende budskap. ”Salig er den mann som holder ut fristelse. For når han har bestått prøven, skal han få livets krone, som Herren har lovet dem som elsker ham. Ingen må si når han blir fristet: Jeg blir fristet av Gud. For Gud kan unnfanget, føder det synd. Og synden, når den er blitt fullmoden, føder død. La dere ikke forføre, mine kjære brødre.” To illustrasjoner
En annen illustrasjon, som kan hjelpe oss å finne de rette holdningene
når vi åpner Bibelen, er den relativt nye oppfinnelsen med
varmesøkende kameraer eller kikkerter. Hvis en person er blitt borte,
kan slikt utstyr benyttes fra et helikopter, og se gjennom både tåke
og mørke, og vil faktisk oppdage personen som våre øyne
ingen mulighet har til å se. Vi må alle ha et sannhetssøkende
kamera når vi åpner Guds Ord. Da vil vi legge merke til mye
viktig som ellers ville fortone seg både tåkete og uklart.
Det står jo her. Hvis du skulle lytte til en preken eller ha en pastor som forteller deg at du ikke kan vinne seier over fristelse og synd i ditt liv, så lenge du har en fallen natur, befinner du deg med ett på vektskålen, gjør du ikke? Har du kjærlighet til sannheten, eller lar du menneskelige ideer komme mellom deg selv og et ”så sier Herren.” Karakteren åpenbart
Når prøven eller fristelsen er bestått, leste vi, venter evig liv. ”Den som seirer,” med andre ord. Jakob er helt enig med det Johannes blir bedt om å skrive i bibelens siste bok. Men det står mer i versene vi leste. Hvem er det som kan holde ut, bli stående og seire over synd når de fristes og prøves? Jo, står det, den som elsker Gud. Hvis jeg da skulle finne ut at jeg er dypt uenig med min Skaper vedrørende dette emnet, ja da etterlyser Jakob min kjærlighet til Gud. Hvis jeg ikke elsker Guds sannhet, som er åpenbart i Hans Ord, kan jeg umulig gjøre krav på å elske Gud. Siden Gud ikke er årsaken til at jeg fristes, hva er da grunnen? Min egen lyst (begjær) står det. På grunnteksten betyr dette ordet (epithumia), behov, lyst, lengsel, dragning eller ønsker. Kjenner du deg igjen? Noe inni oss, i vår falne og syndige natur, vil, ønsker, søker etter, dras imot, skaper et behov for – det som står Gud imot. Det ser ganske håpløst ut, gjør det ikke? Men vi har alt lest, at til tross for disse kraftige prosessene, kan en kristen som bevarer et rett gudsforhold, bli stående uten å måtte gi etter for fristelsen. Med informasjonen disse bibelversene gir, er det klart at fristelse ikke er det samme som synd. Jesus ble både fristet og prøvet, og han ga aldri etter slik at han falt. Da vet vi også at det umulig kan være den falne naturen, som drar og lokker med sin lyst, som gir oss syndeskyld. Vi kan med den beste samvittighet legge den katolske Augustins lære om arvet synde-skyld, i støvet, og hevde at hans teorier ikke har et bibelsk fundament. Selv om det finnes mange andre skriftsteder som motbeviser dette katolske dogmet, er det Jakob skriver mer enn nok for oss. Når vi fristes
Begge har en fallen natur. Det er likt.
Jeg antar at få av våre lesere går rundt å lengter etter å spise små levende, lyserøde musebabyer, som er dyppet i tynn honning og krydret med karry. Får du vann i munnen ved tanken på en slik delikatesse? Noen steder i verden betales 12 dollar pr stk., på utsøkte restauranter, for nevnte rett. For de fleste av oss er tanken motbydelig. Tilbudet representerer ingen fristelse. Hvis vi ikke har en indre trang, lengsel eller lyst etter noe, oppleves ingen fristelse. Gud er i stand til å gjøre all synd like motbydelig for oss som nevnte eksempel, når vi lever i et nært forhold til ham, og lar Den Hellige Ånd åpne sinnets dør, hver gang djevelen banker på med en ny fristelse. Problemtekst?
Hvis Jesus seiret på grunn av en annerledes fødsel og natur, er det ingen grunn til at du og jeg skulle regne med å seire, siden vår fødsel og natur da ville være særdeles ulik hans. Men hvis hemmeligheten til å bli stående i fristelse skulle være et rett gudsforhold, ja da bli seier oppnåelig for alle de som velger å prioritere og bevare et slikt forhold. Jesu oppskrift
JB.
|
|
|
Mens Vi Venter - Nr. 28 (8. årgang 2/2000) |
|