Konfrontasjon på Karmel
Verdens største karismatiske møte ble en gang arrangert på toppen av
Karmel fjellet. Mange titalls tusener var møtt fram for å finne ut om det var Israels Gud eller djevelen som sto bak den populære økumeniske tilbedelsesformen og innføringen av en pluralistisk blandingsreligion, hvor elementer fra fremmede trosretninger ble sugd inn i Guds menighet. Israel opplevde nedgangstider, siden Herren ikke velsignet sitt folk slik han gjorde tidligere, og på Karmel-stevnet ønsket folket å finne årsaken.
Karmel er en fjellkjede i Nordvest-Israel, sørøst
for Haifa. Høyeste punkt er 552 meter. En av de største tiggermunkordenene
innenfor den romersk-katolske kirke ble stiftet her i 1155, av en korsfarer
og 10 eneboere. Men i denne artikkelen skal vi ennå lenger tilbake
i tid, og forholde oss til en hendelse som fant sted på dette fjellet
da profeten Elia levde.
Akab var konge over Israel i 22 år. Både han og folket kjente godt til alt Gud hadde gjort for dem i fortiden, og hva han ville med dem i framtiden. Hans far, Omri, hadde ledet folket til avgudsdyrkelse. Akab regjerte såpass lenge at han hadde mange og gode anledninger til å rette opp det gale hans far hadde gjort, men han valgte i stedet å lede folket videre til ennå større opposisjon mot Gud. Selvfølgelig kunne han ha stanset avgudstilbedelsen som fant sted i Betel og Dan, men han gjorde det ikke. Det var heller ikke ukjent for kongen at Herren uttrykkelig hadde advart Israel mot å velge seg en konge. Årsakene til denne advarselen var mange, men inkluderte bl.a. at en slik posisjon lett kunne gi en leder følelsen av å ha makt over mennesker. Gud ønsket å være Israels konge, og han ville gjerne lede hvert enkelt individ med sin Ånd. Aller helst ville han at de skulle ha forstandige og gudfryktige dommere, som kunne veilede dem etter prinsippene i Guds lov. Men folket så hvordan nasjonene omkring dem hadde konger som regjerte med pomp, prakt, myndighet, autoritet og makt. De fikk et ønske om å være lik de andre og ikke så spesielle. Resultatet var at de insisterte på å ha konger. De kunne alle, da som nå, ha opplevd å bli ledet individuelt og personlig av Guds Ånd, i samsvar med Guds lov og åpenbarte vilje. Hver dag og i forbindelse med hver ny livssituasjon, kunne de justert sine liv etter hva de visste Herren ønsket. Ingen er nødt til å følge andre i et frafall, selv om de er en del av den samme kultur, menighet eller familie. Frafall er aldri nødvendig, men alltid et valg. Denne påstanden har ikke å gjøre med vanskelig eller lett, eller for den saks skyld, hvilke konsekvenser valget vil lede til. Full lydighet i forhold til det lys man har, er ikke menneskelig sett vanskelig, men umulig. Både lyst og evne til å lyde Herren er en gave, men den er tilgjengelig for absolutt alle, som vil ta imot. Skulle vi komme til den konklusjon at lydighet er altfor vanskelig, sier vi bare en sannhet om oss selv, ikke om Gud. Hans tilbud begynner når vår kompetanse slutter. Blandingsreligion.
Frafallet utvides
Det ledet til at Akab ”gjorde mer ondt i Guds øyne enn alle kongene som hadde regjert før han,” 1.Kong. 16:30. Det er sterke ord. Han begynte også å tilbe Asjera i tillegg til Ba’al. Har du først begynt en vandring på den økumeniske motorveien, bli den etter hvert bredere og bredere, og snart må du ha kikkert for å se grøftene. Akab sopte med seg i sin etter hvert så romslige teologi, omtrent alt som smakte av religiøsitet. Men selv om Gud til tider lar oss mennesker holde på med det vi vil, leser vi i 1.Kongebok 16:33, at kongens avgudsdyrkelse egget Herren Israels Gud til vrede. Å få Gud til fiende er ingen spøk. Der var ikke slik at Gud ikke lenger brød seg om den rebelske kongen, men han kunne ikke tillate at hele folket ble ført vill av en leder som hadde mistet bakkekontakten med det som var Guds hensikt og plan med de menneskene han kalte sine egne. Herren valgte å presentere konsekvenser for Israel. Grensesetting kan av og til skape endrings-motivasjon, nettopp på grunn av at følgene oppleves uakseptable. Selv om vi ikke alltid setter pris på metodene Herren benytter for å vekke oss opp, må vi aldri tvile på at han vil oss vel. Bibelen sier: ”Det er ikke min vilje at den ugudelige skal dø, sier Herren Gud. Nei, jeg vil at han skal vende om fra sin ferd og leve… Hold opp med alle de overtredelser dere gjør dere skyldige i, og få dere et nytt hjerte og en ny ånd,” Esek. 18:23.31.32. 33:11. Gud hater religionsblanding, og vil ikke la de som håner ham på dette området gå ustraffet. Å bryte ned barrierene mellom det ekte og det falske er avskyelig i Guds øyne. Frafallets konsekvenser
Gud sørget for profeten selv om landet ellers led på grunn av hungersnøden. Når som helst i denne perioden, kunne folket ha husket hva Gud tidligere hadde gjort for dem. De kunne ha avsatt kongen, revet ned avgudsaltrene, endret teologien slik at den igjen ble bibelsk, og fra da av valgt lydighet. Da ville hungersnøden og nedgangstidene sluttet tidligere. Men noen hadde innbilt dem at de var forpliktet til å sette en leder mellom seg selv og sin Gud. Vi tør påstå at denne holdningen representerer et unødvendig sjansespill. Konfrontasjon
Det må ha krevd ganske mye mot og tillit til Gud å være lydig mot denne befalingen. Uten Herrens beskyttelse ville ikke hans liv være stort verd. Da Akab så profeten ropte han til ham; ”Er det du, du som fører skade over Israel?” Lederen betraktet ikke sitt teologiske frafall som problemet. Han valgte ikke å se forholdet mellom nedgangstider og sin hang etter å dra inn i Israels tro og lære, elementer fra de falne religionene som omga dem. Han hadde hentet inn hedenske ideer og tilbedelsesformer, og introdusert disse fremmede og hedenske metodene til menigheten. Han mente sikkert at metodikk ikke formidlet teologi, men bare gjorde tilbedelsen mer moderne og tilgjengelig for en ny tid. Sannheten var at tilbedelsesmetodene var gjennomsyret av en filosofi og en teologi som ikke var samstemt med det Gud opprinnelig ga dem. Israels leder kopierte frafallet og sørget for at presteskapet fikk folket hjernevasket til å akseptere det falske framfor Guds Ord. Denne kongens nyteologiske kampanje gjorde det umulig for Gud å bruke sitt folk til å vise verden hvem han var og hva han ville. Herren ønsket at hans folk skulle være annerledes og ikke lik de andre i liv og lære. Men den arrogante og selvrådende lederen, brøt ned barrierene mellom det rene og det urene, slik at verdslighet ble ansett naturlig. Hans argumenter var sikkert overbevisende nok, i hvert fall hvis man glemte hva Gud hadde sagt. Alle de sentrale elementene i Israels religion, var som nevnt til stede hos de andre religionene. Uten tvil var det mange solide beveggrunner for å snurpe de ulike trosretningene sammen til en samlet verdensreligion. Visjonen er så besnærende at man kan få funklende øyne og pusteproblemer av mindre. Elia anbefalte kongen et oppgjør slik at man en gang for alle kunne få klarhet i hva som var rett og hva som var galt. En kjempekomite ble anbefalt, hvor alle sentrale aktører, samt de som ble påvirket av dem, ble trommet sammen. Siden kongen hadde volum, flertall, makt, posisjon, nødvendige våpen og systemet på sin side, hadde han ikke noe problem med å akseptere profetens premisser. Ja, jeg tror at han gledet seg til oppgjøret. Kongens sekretariat fikk noen travle dager. Skriv og proklamasjonen ble sendt til alle kanter, og snart var hundrevis av prester samlet i hovedstaden. Gjennom datidens kommunikasjonsmåter, ble også hele folket bedt om å stille opp. Jo flere vitner jo større seier - tenkte kongen. Da menighetens medlemmer hørte spillereglene for demonstrasjonen,
svarte de: ”Det ordet er rett,” 1. Kong. 18:24. Få var i tvil om
utfallet. Så forledet og bedratte var de, at de var helt sikre på
at blandingsreligionens gud ville åpenbare seg og utføre et
solid mirakel og derved demonstrere sin eksistens. Hvorfor trodde de det?
De måtte simpelt hen ha erfart en del mirakuløse og overnaturlige
manifestasjoner knyttet til Bàal tilbedelsen. Det er lite trolig
at de ville gått med på denne konfrontasjonen, om de aldri
hadde opplevd at Ba’al prestene fikk til noe som så ganske mirakuløst
ut.
Elia visste godt, at om dette slo feil, ville han bli revet i småbiter på sekunder. Men Gud var hans arbeidsgiver, og han hadde full tillit til sin sjef. Profeten ignorerte kongen, hoffet, soldatene og avgudsprestene. Han vendte seg i stedet til menigheten. Med høy stemme sa han til dem; ”Hvor lenge vil dere halte til begge sider? Hvis Herren er Gud, så følg ham, men hvis det er Ba’al, så følg ham,” 1.Kong. 18:21. Folket så ikke skamfullt ned, som de kanskje burde. Jeg tror at de alle samtidig snudde seg og så på kongen. Det var lederen som skulle avgjøre deres respons. Så langt var de fraveket Guds plan med dem. Individuell tro var omgjort til en kollektiv meningspakke hvor ledelsen bestemte og menigheten fulgte. Til tross for ufattelig mange advarsler, og like mange tidligere tragiske erfaringer, valgte Guds eget folk å være en gjeng med tanketomme nikkedukker, som lot seg lede dit hierarkiet bestemte. Dette er nøyaktig det motsatte av det Gud ønsket å utvikle i sine barn. Et djevelsk system hadde tatt plassen for all den visdom Herren hadde formidlet gjennom sine profeter. Etter å ha hørt profetens utfordring, står det i Bibelen at ”folket svarte ham ikke et ord.” Ikke en eneste en av dem hadde mot til selv å vurdere hva sannhet var. Karismatikk på Karmel
Hvis Ba’al hadde vært til, ville han selvfølgelig ha sendt ild for å dokumentere sin eksistens. Djevelen kunne meget godt ha klart det, men siden det ikke skjedde, har vi grunn til å tro at Gud ikke tillot det. Denne åndskampen skulle utkjempes på en slik måte at sannhet ble åpenbart. Guds profet tillot seg å håne Ba’al prestene. Han gjorde ikke det fordi han ville dem ondt, men for om mulig å vekke opp den sovende og sløve menigheten. Til slutt orket ikke prestene mer. De var utkjørte og redde. Noen av dem husket sikkert at mannen som hadde utfordret dem, ble gjort til syndbukk for hungersnøden som hadde herjet i flere år. Hva slags krefter kunne han ha kontakt med, siden hans spådommer om været hadde gått i oppfyllelse? Kunne det være at han virkelig ville klare å demonstrere at Ba’al likevel ikke var gud? Hva kom til å skje med dem om dette skulle bli utfallet. Sannsynligvis hadde også kongen et ansiktsuttrykk som ikke lovet godt. Guds alter oppbygd
Profeten var ikke opptatt av å overbevise de 850 prestene. Han behøvde ikke å repetere vers, kor og ritualer for å komme i en følelsesmessig stemning, for at kontakten med Gud og hans Ånd kunne etableres. Han hadde ikke bruk for metodene og teknikken som de fremmede trosretningene hadde finjustert, og som garanterte boblende kroppskjemi, suggererende transer, snufsende gråt og emosjonell rus. De andre religionenes opplevelsespakker med bevegelse og rytme, var fullstendig uvesentlig når han vendte seg til sin Skaper. Det var den bedratte menigheten profeten hadde i tanke. Tusener av mennesker som var blitt ført vill av den ubibelske forkynnelsen de var utsatt for. Han så på dem som ofre for de falske hyrdenes herjingen. Han hadde medynk med dem. Derfor ba han; ”Svar meg, Herre, - så dette folket kan erkjenne at Du er Herren Gud, og at du vender deres hjerter tilbake til deg igjen,” vers 37. De 850 karismatiske prestene og folket de hadde forført, må ha sett på hverandre med undring når de hørte profetens bønn. Hvordan kunne han regne med å komme i kontakt med guddommen uten å benytte stafasje og fakter? Hans bønn var jo tørr og lovisk, og fullstendig uten ånd. Han verken skreik, brølte, danset eller fektet med armene. Guds svar
Om ikke lenge skal alle møte en Karmel erfaring. Noen er alt der. Uansett hvilken side vi har valgt å være på, vil det som skjedde på Elias tid være en modell for utfallet også denne gangen. Prestene som trakk hedensk lære inn i menighetene, vil nå som da være i flertall. De fleste vil være bedratte. De som velger å stå på Guds side og frasi seg falsk lære, samt advare mot dem, vil være få og de vil bli mottakere av systemets vrede. Vi må alle velge hvem vi skal gi vår allianse og lojalitet. Vi må også være sikre på at vi kjenner de sannheter Gud opprinnelig ga sitt folk, slik at vi kan oppdage endringene som finner sted når endetidens store religionsblanding finner sted. Den er godt i gang og tiden er kort. “Du skal ikke tjene gudene deres, for det vil bli en snare for deg...”
5.Mos.7,16. “Du skal ikke slutte noen pakt med dem...” 5.Mos.7,2. “Dere
skal ikke følge gudene til folkeslagene som bor omkring dere...”
5.Mos.6,14. “Dere skal ikke vike av verken til høyre eller venstre,”
5.Mos.5,32.
|
|
|
Mens Vi Venter - Nr. 28 (8. årgang 2/2000) |
|