Hyrde eller leiekar

Mange hyrder er mer opptatt av statistisk vekst enn av at flokken får godt og næringsrikt beite. Mye hypnotisk suggesjon, følelsesmessig vås og underholdnings-show, blir introdusert i menighetene, i stedet for solid bibelsk forkynnelse. Gud møter slike hyrder med kraftige advarsler, og påstår at de samarbeider med fienden.

Fra jeg var 7 til 14 år vokste jeg opp på en stor bondegård. Vi hadde nær 100 kuer og okser og mange arbeidshester i tillegg til sauer. Min far hadde en tid ansvaret for alle kyrene, og jeg kan huske hvor stolte vi var da han fikk medaljer for godt husdyrhold. Han kjente dyra som han stelte og de kjente sin hyrde. De hadde alle et navn, og den kua far ville ha kontakt med, kom når han ropte navnet. Forholdet dem imellom var preget av tillit. Når et dyr var sykt, kunne far være i fjøset hele natten for å passe på og hjelpe. Tilliten dyra hadde til ham, vokste ut av gode erfaringer, og det faktum at han alltid ville deres beste. Selv den kjempestore avlsoksen, som alle fryktet, kunne far gå inn i bingen til og føle seg helt trygg. De var venner.

Bibelen har mye å si om hyrder. Og selv om det er sauer og ikke kuer som oftest blir nevnt når hyrdene omtales i Guds Ord, er prinsippene de samme. Selvfølgelig er det ikke snakk om gjetere og dyr. Menigheten er flokken og hyrdene er de som har en oppgave som menighetens åndelige ledere. Da må vi forholde oss til prester, pastorer, evangelister og forstandere. Noen av Skriftens
kraftigste anklager og advarsler, er ikke rettet mot mennesker som bekjenner seg til å være Guds motstandere, men faktisk mot de som innehar nevnte verv, men bruker sin posisjon og sitt privilegium til å innføre falsk lære eller ”fremmed ild” i menigheten.

De som mener at evangelisk forkynnelse ikke bør inneholde advarsler mot falsk lære, har ikke tilbrakt mye tid med sin bibel. Om døperen Johannes står det faktisk; ”Og han forkynte evangeliet for folket sammen med mange andre formaninger,” Lukas 3:18.  Her står det ”evangeliet – sammen med mange andre formaninger.” En sann åndelig hyrde gjør alt han kan for å beskytte floken, og hindre at fienden sprer ubibelsk lære. Selv om det falske er aldri så godt forkledd og blandet med noe ekte, lurer det ikke en årvåken hyrde. Oppgavene Guds Ord gir de som har dette ansvaret er mange, men en sentral plikt er å sørge for at ”flokken” kommer på godt beite. I overført betydning vil det si at han arbeider nidkjært for at forkynnelsen er ren, sann, bibelsk og næringsrik.  Rovdyrene i denne symbolske sammenligningen, er selvfølgelig de som bevisst og planlagt, søker å infiltrere Guds menighet med tro, lære, skikker og framgangsmåter, som umiddelbart eller på sikt kan forvrenge det evige evangelium, og derfor lure medlemmene til å forkaste sannheten.

Hyrder uten omsorg
Noen hyrder gir seg ut for å ville beskytte menigheten mot ubibelsk innflytelse, men så viser det seg at de selv har latt seg bedra av det falske. Til slike har bibelen mye alvorlig å si. I Johannes 10:12, finner vi verset som er gjenspeilet i overskriften. Der står det; ”Men en leiekar, en som ikke er hyrde .. når han ser ulven komme, forlater han sauene og flykter. Og ulven kaster seg over sauene og sprer dem.” I vers 13 fortsetter Jesus med å si; ”leiekaren flykter fordi han er en leiekar og ikke har omsorg for sauene.” 

Vi kan ikke unngå å legge merke til at innen flere kristne samfunn, finnes det mange feige hyrder, som i prøvens stund viser seg ikke å være ekte hyrder men leiekarer. De står ikke modig opp og taler imot besnærende og bedragerisk teologi. De er så opptatt av å produsere statistisk volum og skaffe midler til lønnskassa, at de til slutt gir menighetens medlemmer nøyaktig det de ønsker. Hva Gud har å si dem i denne tiden, er de ikke opptatt av. De tilpasser seg det som er populært og ”in,” og rives med av alle slags underlige og spektakulære ideer og framgangsmåter, bare det samler mennesker. 

Mange av dagens forkynnere, knyttet til flere ulike kirkesamfunn, har gjort en usedvanlig dårlig jobb, med tanke på å bevare evangeliet rent. En bølge av populære og motepregede måter å forkynne på, har sett dagens lys i løpet av noen få år. Og alle forkynnere som vil være ”up to date” i sin presentasjonsmåte, synes å hoppe på karusellen. Det tragiske er at disse nye måtene å arrangere møter på, aldeles ikke gjør verken evangeliet eller Guds vilje synlig. Pastorer blir nærmest å regne som show-artister. De hopper og spretter på podiet og lager ablegøyer og forteller vitser. Når menigheten ler og klapper får de sin belønning.

Populært og ubibelsk.
Alle synes de å ha gått på de samme seminarene for å lære, eller de bare kopierer hverandre. Menigheten skal mykes opp, åndeliggjøres eller ”trimmes,” som enkelte evangelister er ærlige nok til å kalle det, slik at ”respons-kjemien” etableres. En kjent metode er å synge om igjen og om igjen – og om igjen (repetisjons suggesjon), små vers eller kor, som har til hensikt å senke de følelsmessige barrierene. Både måten det spilles og synges på, samt kroppspråket som podium idolene modulerer, er kjent suggesjons teknikk, som effektivt løsner og blottstiller følelsene. Framgangsmåten er godt beskrevet i psykologisk faglitteratur, og kan læres av de som ønsker å oppnå denne forsamlings-effekten.
 
Små-jamringen, sukkingen, gråten og en rastløs kroppsmodus, som alltid kan garanteres ved  benyttelse av denne sang-stilen, blir deretter tolket som Åndens nærvær. Mange av de klassiske Country Western stjernene, som spesialiserte seg på lignende langsomme, repeterende og svaiende hulke strofer, oppnådde nøyaktig det samme på sine konserter. Vi omtaler her planlagte og nøye innøvde manipuleringsteknikker, som virker på følelseslivet gjennom det ubevisste. Prosessen betegnes av fagfolk å være hypnotisk av natur, (kalles gjerne teknisk hypnose), og forbigår pannelappens vurderingsevne hos de som utsettes for den, og påvirker det limbiske systemet. Sannheten er at tilstanden møtedeltakerne setter i gjennom dette psyko/åndelige overgrepet, ikke gjør Den Hellig Ånds påvirkning lettere, men reduserer menneskers evne og kompetanse til objektiv vurdering.

Når hyrder ikke taler imot bedragerisk falsk teologi, blir deres svik skrevet ned i Guds bok. "Herrens prester gjør vold på Min lov og vanhelliger Mine helligdommer. De skiller ikke mellom hellig og vanhellig og de lærer ikke å skjelne mellom det urene og det rene" (Esek.22,27)

Det som forkynnes etter at menigheten er psykologisk bearbeidet på denne måten, blir lettere akseptert uten motforestillinger og egne vurderinger, siden hele opplevelsespakka er emosjonelt smurt, og glir inn i sinnet via bakdøra. Vi kan ikke annet enn å advare menighetsmedlemmer som pådyttes dette sviket. Hyrder som manipulerer og spiller på hypnotiske strenger, samarbeider ikke med Den Hellige Ånd. Vi har et klart inntrykk av pastorer og ledere som ikke makter å se dette bedraget, heller ikke kan ha en rett forståelse av hvordan Gud arbeider og hva han vil. 
 
 
 
Når klar og bibelsk sannhet blir forkynt av hyrder som er grundig omvendte, gjør Ånden noe med oppriktige mennesker som all verdens teknikk og manipulering aldri får til. Men det er nettopp når Bibelens viktige og solide sannheter ikke blir forkynt, slik at emosjonell åndelighet i stedet blir satt opp som motpolen til bibelens sannheter, (sannhetspunkter), at mange fristes til å ”hjelpe” Gud med nevnte teknikker. Dette blir et forsøk på å skape følelsmessige prosesser, som kan omdøpes til åndelighet, siden samarbeidet med Guds Ånd ble avsluttet når sannhet ignoreres. Da kan ikke Gud produserer kristne som har en gjenfødt karakter med Guds lov i sitt sinn.
 
 
Hyrder som taler for Gud advarer mot frafall og forkynner sannhet. De vet at det er liten tid igjen og at mange er lunkne og likeglade.


Bibelens advarsler til hyrder som jukser med innhold, metode og holdning når Ordet skal forkynnes, er like aktuelle i dag som da de først ble gitt. At Guds fiende hadde til hensikt å sende bedragere inn i Guds menighet, for å lede mennesker vill, kan ingen benekte. Mens han var i Milet, skrev Paulus det følgende til menigheten i Efesos. ”For dette vet jeg. Etter min bort gang skal glupske ulver komme inn blant dere, og de vil ikke spare flokken,” Ap.gj. 20:29. Men han gikk ennå lenger i sin advarsel. ”Også blant dere selv skal det stå fram menn som fører falsk tale for å dra disiplene etter seg selv,” vers 30. 
 


Guds hyrder viser mennesker den rette og sanne vei slik at de ikke går vill.
E.G.White skriver det følgende når hun advarer mot denne falske og teknisk produserte åndeligheten. Hun kaller resultatet en etterligning, som er produsert av en forførende makt, som igjen skaper følelsesmessig opphisselse og pirrer det emosjonelle. Slike seanser var også fullstendig ukjent for apostlene og de første kristne. Forkynnelsen sto i sentrum, de underviste og hjalp mennesker.


Sanne hyrder er som våkne voktere. 
De slår alarm når fienden kommer.

Apostelen avslutter sin appell med; ”Vær derfor våkne, og husk at i tre år holdt jeg ikke opp med å advare hver enkelt med tårer natt og dag,” vers 31. Jesus kom selv med mange direkte formaninger, blant annet det følgende; ”Vokt dere for de falske profeter, de som kommer til dere i fåreklær, men som innvendig er rovlystne ulver,” Matt. 7:15.

Guds advarsler.
Fra Det gamle testamentet kan vi ta med disse advarslene fra Gud.
”Mitt folk var fortapte får. Deres hyrder har ledet dem vill. De har ført dem på avveier i fjellene..” Jer. 50:6.

”Ve de hyrdene som lar sauene Er det ikke flokken hyrdene skulle røkte?” Jer. 34:2.

Sauene ble spredt, ”fordi de var uten hyrde. De ble til føde for alle markens ville dyr da de ble spredt utover,” Esek. 34:5.

”Prestene sa ikke; Hvor er Herren? De lovlærde kjente meg ikke. Hyrdene falt fra meg i overtredelse,” Jer. 2:8.

”Herrens prester gjør vold på min lov og vanhelliger mine helligdommer. De skiller ikke mellom hellig og vanhellig og de lærer ikke å sjeldne mellom det urene og det rene. Esek. 22:27.
 

            JB.



opp
topp

 
 
 
Mens Vi Venter - Nr. 28 (8. årgang 2/2000)
http://www.barukmedia.com/mvv