Hva beviser et mirakel ?
Når mirakler såpass klart er knyttet til Den Hellige Ånds gjerning, er det rimelig å anta at Guds fiende vil prøve å etterligne dem, for da ville han selvfølgelig kunne lykkes i å bedra kristne og føre dem vill. Han kunne f. eks. forårsake mirakler i kristne miljøer, som forkynner falsk og ubibelsk lære. Da kan det være at mange ville betrakte miraklene som bevis på at Guds Ånd er til stede, og at den lære som forkynnes derfor er rett. Ja, djevelen ville være lite smart om han ikke benyttet en slik anledning til å bedra. Og dessverre er han såpass slu og beregnende. Jesus bekrefter det selv; ”For falske – profeter skal stå fram og gjøre store tegn og under, Matt. 24:24. Mk. 13:22. Også i Joh. Åp. sies det rett ut at demoners ånder utfører tegn, Åp. 13:13. 16:14. Men vi har ennå ikke indikert noe om hvordan det er mulig å se forskjell på Guds og djevelens mirakler. Det er neppe trygt å regne med at vi, med våre sanser, er i stand til å oppdage det, hvis vi bare fokuserer på selve miraklet. Matt. kapittel 7
Men så kommer Jesus med den sjokkerende informasjonen, at han aldeles ikke kjennes ved disse kristnes tilbedelse, og at han ikke har noe å gjøre med miraklene, tegnene og de kraftige gjerningene som blir utført på deres møter. Selv tror de fullt og fast på at det er Guds Ånd som står bak, særlig siden miraklene skjer nettopp når de tror og ber i Jesu navn. Disse versene inneholder egentlig meget dramatisk informasjon. Kristne som ikke tar dette på alvor, og derfor ikke gjør det de kan for å finne ut hvordan et slikt bedrag kan finne sted, må nesten betegnes som åndelig likegyldige. Hvis dette kapitlet hos Matteus ikke gir oss en ledetråd, slik at vi kan oppdage forskjellen på Guds og djevelens mirakler, er vi til de grader prisgitt tilfeldighetene. Kan Gud virkelig tillate at kristne mennesker blir bedratt på denne grusomme måten? Situasjonen må kalles dramatisk når de, med tilsynelatende oppriktighet, ber til Jesus, mens djevelen besvarer deres bønner med et bedrag. Løst fra loven
Hvis vi inkluderer alle de 15 versene som gir oss sammenhengen, (versene 13-27), sitter vi med følgende situasjon. Falske forkynnere, som er utkledd som ekte hyrder, har lurt seg inn i Guds menighet for å bedra de kristne, (versene 15.16.) De forkynner et budskap som sier at veien til Guds rike er bred og porten er vid, (versene 13.14.) Sannheten er den motsatte. De sier at frelsen realiseres ved tro alene, som de tolker dit hen at en kristen ikke behøver å lyde Gud i alt han ber om i Skriften. De leser det som står i Guds Ord, men de gjør det ikke, (vers 26), siden de ikke anser at troens lydighet har noen betydning. I tillegg til dette bedraget, forkynner disse ulvene i fåreham, at en kristen, som er frelst av tro alene, ikke behøver å lyde Guds lov, siden evangeliet setter oss fri fra loven, (vers 23.) På denne måten er to av bibelens sentrale betingelse for
frelse og et rett forhold til Gud fjernet. For det første at ekte
tro bare kan bekreftes ved lydighet. Og for det andre at frelsens mål
er å tilgi synd (som er å bryte Guds lov) og å bringe
mennesker i harmoni med denne loven.
Falske hyrder
Nå begynner vi å kunne forstå det vi leser i Matt. kap. 7. De falske forkynnerne lærer at lovlydighet ikke er nødvendig for frelse. De påstår at vi er løst fra loven og at frelsen er ved ”tro alene,” tolket å bety en tro uten troens lydighet. Jesus sier at denne forkynnelsen representerer en bred vei som fører til fortapelse. Han ber oss også vokte oss for disse utkledde, falske forkynnerne. Vi må ikke la oss bedra av alt det fine de måtte si, men kun se på fruktene av deres lære, (versene 16-20). Og fruktene er selvfølgelig en kristendom hvor lydighet og gjerning bli nedtonet og en frelse hvor Guds lov neglisjeres. Jesus sammenligner denne teologien med det å bygge et hus på sanden uten å ha en fast grunnvoll, (versene 26-27.) ”Huset” (gudsforholdet eller kristenlivet), vil selvfølgelig falle (ramle sammen) når stormene, prøvelsene, uværet, vanskelighetene og forfølgelsene kommer, siden det ikke er basert på et forhold og erfaringer, som har formet karakteren etter Guds lov og vilje. Med en lære som på denne måten er bred nok til å romme alle salgs ubibelske ideer og et fundament som ikke er klippegrunn, har djevelen et lett spill. Gud tillater at de tror bedraget, siden de egentlig vet hva bibelen sier, men ønsker en lettere og bredere frelsesvei enn den Jesus kjøpte for oss på korset. Han døde nettopp fordi loven ikke kunne settes ut av kraft. De lærer at vi er løst fra å måtte lyde den. Når de ber om tegn og mirakler i rammen av en ”lovløs teologi” er det den Lovløse, (2.Tess. 2:8.9.), som svarer deres bønner, og Gud tillater det. Det er vår kjærlighet til Bibelens sannheter som avgjør hvem som skal svare på våre bønner. Djevelen utfører tilsynelatende mirakler og under, og de som tilber, tror det er Jesus som gjør det, siden de ber i hans navn. Men egentlig ber de ikke i hans navn. De bruker eller misbruker hans navn, men de er ikke villige til å lyde ham og ta imot kraft til å elske hans lov. Det er ikke noe magisk ved navnet. Tusener av mennesker heter Jesus, siden det var og er et vanlig egennavn. Det er det han var, er, sier, vil, lærer og ønsker som er viktig. Du kan ikke be i Jesu navn og samtidig ikke være villig til å tro det han sier. Da tror du ikke på navnet, som jo representerer personen som bærer det og vedkommendes karakter. Konklusjon
|
|
|
Mens Vi Venter - Nr. 28 (8. årgang 2/2000) |
|