Benny Hinn - Praktiserende Spiritist

Advarsel
Gjennom TV, når evangelisten Benny Hinns kampanjer tusener av mennesker i Norge. Mange kristne frikirker synes om hans forkynnelse og stil. Han regnes for å være den største og mest populære innen den karismatiske blokken. Utallige ganger, i mange land, er hans fabrikkerte helbredelses historier, fullstendig ubibelske forkynnelse, og okkulte metoder, blitt avslørt av både enkeltmennesker og kristne organisasjoner. De samme menneskene blir stadig helbredet om igjen og om igjen, (men av ulike dødelige sykdommer) på hans korstog i forskjelige land. Hundrevis av reelt syke personer blir også tilsynelatende helbredet på hans møter, men de er like syke et par uker etterpå, når lokale tv-team oppsøker dem hjemme. Men til tross for disse avsløringene, blir nevnte ”helbredelser” stadig vist på nytt på Benny Hinns tv- programmer.

Denne forkynneren har flere ganger i det siste påstått at han ofte er på besøk i himmelen og snakker med, og mottar informasjon fra Jesus, apostlene og flere kjente avdøde personer. På flere møter som er tatt opp på video, sier Benny Hinn at Jesus snart vil materialisere seg fysisk på hans møter. Også avdøde psykiske healer Kathryn Kuhlman materialiserer seg regelmessig for Hinn, og gir ham en ”annointing” (salvelse), som han skal gi videre til alle de på hans møter som vil motta åndskraften han tilbyr. Han sier at han ofte besøker Kuhlmans grav, og blir da kontaktet av åndskrefter som fyller ham. Det samme skjer når han besøker graven til den spiritistiske skuespilleren Aimee Semple McPherson, som tok sitt eget liv. Ved et tilfelle kaller denne evangelisten seg for Benny Jehova, og han påstår at i et av sine mange syn, gjentok Jesus alle bevegelsene og sa alle ordene som han selv sa. Til slutt smeltet han og Jesus sammen til å bli ett.

Ja vi advarer. Benny Hinn er spiritist og påvirker store mengder av kristne med sin okkulte og djevelske lære. Bibelen advarer også mot de som driver med spiritisme og påkaller de døde. Herren kaller det en styggedom og lover evig fortapelse for dem som praktiserer det. Se 5. Mos. 18:11. Også i 3. Mos. 19:31 advares vi mot åndemanere og spiritister. Med Guds Ord som veileder, er det ikke nødvendig for kristne å ble ledet vill av ”forførende ånder,” 1. Tim. 4:1. Saul måtte selv dø fordi han søkte de avdødes råd, 1. Krøn. 10:13. 

Vær med å advar de som tror at alle mirakler er fra Gud. Minn dem om at de som ikke tilber i Ånd og Sannhet, vil tillates å bli bedratt. Når bibelens sannhet neglisjeres, risikerer vi, ifølge Bibelen, at onde ånder tar Guds Ånds plass. Les igjen Matt. 7:15 og versene 21-23. Kristne som ikke tør eller vil eller tror på nødvendigheten av å advare mot djevelens bedrag, bør ikke hevde at de er Kristi vitner. 

Vi skal skrive mer om den falske og spiritistiske vekkelsen i neste utgave av MVV. Hvis du vil laste ned fra internett en del sider om Benny Hinns okkultisme, er en av adressene: 
www.christian-witness.org  Denne adressen gir også videre linker til mange andre som har oppdaget dette bedraget og advarer. Det som er nevnt i dette innlegget kommer ikke fra rykter, men har sin rot i direkte avskrift av Benny Hinns taler og tv-programmer.
 

Pavens pilgrimsreise bekrefter ubibelsk dogme

Den 13. mai i år besøkte paven igjen Fatima i Portugal. Han var kun 1 av 4 millioner pilgrimer man antar vil besøkte dette katolske hellige stedet i år 2000. Årsaken til hans besøk var å takke jomfru Maria for at hun reddet hans liv, da han for 19 år siden, den 13. mai i 1981, ble forsk myrdet. Fatima er stedet der tre små barn i 1917 etter hva kirken påstår, fikk møte Jesu avdøde mor. De ble fortalt at de skulle lide mye, for på den måten å la sin smerte legges til Jesu lidelse på korset for menneskehetens synd. De ble utpekt til å være åndelige ofre for manges syndstilgivelse. To av barna døde før de ble 11 år gamle, og da en av dem lå for døden på grunn av lungebetennelse, ropte hun ut; ”Jesus, nå kan du omvende mange syndere for min lidelse er så stor.” Den katolske kirke har en lære som sier at kirken disponerer et lager av nåde, som er oppsamlet av gode gjerninger og lidelse. Dette kan paven dele ut til de som selv ikke har mange nok gode gjerninger, slik at de også kan bli frelst. Dette dogmet er fullstendig ubibelsk og hedensk. Ikke noe sted i Guds Ord finner vi læren om at våre lidelser kan legges til Jesu lidelser og derved frelse andre. (kilde: htt://www.chick.com/bc/2000/fatima.asp) 
 
 

Økumeniske samtaler endrer forkynnelsen.

På ulike steder i landet har verdikommisjonen inspirert forskjellige trossamfunn til å møtes regelmessig for å lære hverandre å kjenne, samt å finne et felles verdigrunnlag for eventuelt samarbeid. Som regel er kristne dissentersamfunn med, i tillegg til representanter for andre religioner, New Age ideologier, samt spiritistiske og okkulte retninger.

Rapportene fra deltakerne er nesten alltid de samme. De opplever at de gradvis endret seg, og finner de andre deltakerne mindre problematiske og farlige. Begrunnelsen er som regel at man blir kjent med menneskene som er med, og ikke bare må forholde seg til rykter og skrevne uttalelser. Den vanlige evalueringsparolen er; ”Murer brytes ned, og vi finner ut at vi egentlig har langt mer felles enn vi trodde tidligere.”

Vår kommentar.
Dette høres jo greit ut, til man begynner å tenke ut fra bibelens rammebetingelser. Omvendte og ”født på ny” kristne er notoriske og uhelbredelige sjelevinnere. Samtidig er de selvfølgelig høflige, dannede og har stor kapasitet for nestekjærlighet. Dette er jo en del av Åndens frukter (ikke gaver), og er ganske synlige hos alle som har et slikt gudsforhold, ellers er de jo ikke født på ny. De elsker, oppsøker, leter etter og føler en naturlig interesse for å nå andre med evangeliet. De lager ikke murer mellom seg selv og andre. Derfor er de ikke redde for eller søker avstand til menneskene de er kalt til å nå, uansett deres tro eller mangel på sådan. Vi undrer oss når kristne deltakere rapporterer at de begynner denne tilnærmingen, med opplevelsen av å bli styrt av murer, frykt, rykter og behov for avstand. Denne mentaliteten roper ut noe vesentlig om vår åndelige tilstand. Da bæres kristennavnet, men alt er liksom som før man ble det, på dette viktige området som har å gjøre med  innstilling til andre Kristus døde for å frelse. Med en såpass redusert Kristuserfaring, forekommer det oss at overnevnte økumeniske samtaler, får et meget farlig utgangspunkt.

Er det derfor vi stadig kan bevitne at kristne deltakere i de tverr-religiøse samtalegruppene, alltid rapporterer hvor mye flinkere de etter hvert har blitt til å vektlegge det som er felles? Samtidig kan alle observere at de samme personene, omtrent uten unntak, blir de som raskest og lettest nedtoner det særegne ved sin egen tro. De ender som regel opp i en dogmeløs snillisme, hvor fokus og forkynnelse etter hvert lander på den sosiale arena, ispedd litt aktuell samtidsdebatt. Og det var det. Det som de andre ikke liker at vi snakker om, legges bort. Resultatet er at det Gud har å si, ikke lenger blir en del av forkynnelsen. 

Vi hevder at den sanne kristendommens løsninger, svar, sammenheng, hensikt, mål og framgangsmåte, er enormt annerledes enn løsningene som forkynnes av baha’i, budhismen, humanetisk forbund, den muslimske tro, hedningesamfunnet, teosofisk forening og de spiritistiske retningene under den ideologiske paraplyen ”alternativt nettverk.” Samtlige er gjerne med i de ulike samtalegruppene.
 

Afrika korstog et falsum

Reinhard Bonke blir av trosbevegelsens karismatikere regnet som en av de største. Hans mange korstog i Afrika blir omtalt i blader og på videoer, og oppskrytt som tidenes mest oppsiktsvekkende mirakelmøter. Det påstås at tusener blir helbredet fra omtrent alle tenkelige lidelser. Vi har en klippefast tro på at himmelens Gud kan helbrede hva det enn måtte være av menneskelige skavanker, og vi har i tillegg en like sterk tillit til bibelens mange advarsler mot djevelens falske vekkelse, med dertil falske mirakler. 

Denne uken hadde vi en lang samtale med William Mutani fra Tanzania. Han skal bo her i Strømmen til midt i september, da reiser han tilbake til Afrika. Han har vært på Bonkes møter i sitt hjemland, og han har med egne øyne vært vitne til både møtene og etterdønningene etter dem. Hundrevis ble tilsynelatende helbredet. Det lå en stor haug med knekte krykker nedenfor scenen. (Å knekke dem regnes å være et trosbevis). Lange rader av rullestoler sto litt utenfor møteområdet. William Mutani forteller at han var meget forundret over at trommene, musikken og den ekstatiske dansen mange lot seg rive med i, når Ånden kom over dem, var nøyaktig det samme som er vanlig når mennesker i hans hjemland slår seg løs og fester. Alt var likt. 

Men det som gjorde ham særdeles bedrøvet, var kaoset som oppsto når evangelisten hadde dratt hjem. Etter et par dager var de helbredede like syke som før, men krykkene var ødelagt. Rullestoler er en prekær mangelvare der nede, og de koster mye. Og siden de var stablet bort, var alt som kunne stjeles og selges på svartebørsen forsvunnet, når de som eide stolene igjen trengte dem. Evangelisten etterlot seg nød og fortvilelse og mange var satt flere år tilbake i sin funksjon, siden de medisinske hjelpemidlene de var avhengige av, var ødelagt eller borte. Et Afrikansk land har gitt Bonke innreiseforbud, siden hans siste besøk produserte så mye lidelse og nød, at myndighetene simpelt hen måtte gripe inn. 

Vi tror mange blir vaksinert mot ekte bibelsk forkynnelse, på grunn av hva lokale røster i Afrika kaller et psykisk overgrep og en svindel. Smertereduserende hormoner blir sprøytet inn i blodet ved emosjonell ekstase. Det er godt kjent at suggesjon har en slik effekt. Men tilstanden avtar og da er alt som før. Kontakter vi har i Stavanger forteller oss om en norsk misjonærsønn som var en av Bonkes medarbeidere under et korstog i et annet Afrikansk land. På disse møtene informerte den lokale tolken de frammøtte om at de som satt i de ulike seksjonene skulle falle samtidig, når Bonke løftet armene og ga signalet for nettopp den seksjonen de satt i. Alt var arrangert og den norske misjonærsønnen ble fortvilet når han ble vitne til dette spillet og bedraget. 

Bibelen lærer at det er fruktene som forteller om det er Gud eller djevelen som står bak. Å ikke advare mot denne ulven i fåreham, ville være å ignorere et bibelsk påbud, samtidig som det er utroskap mot Herren.
 
 

Lille Leo Blairs døpes som katolikk

For lesere som følger litt med i nasjonale lederes religiøse forbindelser, har vi sett hvordan den engelske statsministeren gradvis har glidd over til katolsk tro. Den lille menigheten St. John Fisher i London, forbereder seg på å komme i fokus, når det engelske statsminister-parets nyfødte baby skal døpes, som katolikk. Toni Blair er faktisk selv ikke registrert som katolsk troende, men tilhører formelt den anglikanske kirke. Hans kone, Cherie, er katolikk. Da statsministeren, ved en anledning ville ta del i en katolsk messe i England, ble han nektet det av selveste kardinalen, men han deltar ved messe når han befinner seg i utlandet. 
(Kilde: Catholic World News 23. mai og Catholic Herald 26. mai 2000, via Katolsk Informasjonstjeneste i Oslo.)
 



opp
topp

 
 
 
Mens Vi Venter - Nr. 28 (8. årgang 2/2000)
http://www.barukmedia.com/mvv