Kraftig
oppgjør med den lovløse forkynnelsen.
På NELA, (Nord-Europeisk Lutherakademienes) konferanse i Oslo
i sommer, (i Sjømannskirken på Bygdøy), vakte den svenske
dosent Rune Søderlunds innlegg oppsikt. Han fulgte sporene etter
de viktigste antinomistiske (teologi som skiller lov og evangelium) retningene
gjennom kirkehistorien og opp til vår egen tid. Ved å gå
veien fra gnostikeren Marcion, via de revolusjonære spiritualistene
og Luthers nære venn og disippel Johannes Agricola, viste han at
antinomistisk (lovløs) forkynnelse aldri har vært mer utbredt
enn i dag.
Agricola mente at all forkynnelse som knytter mennesker til synd, skyld,
lov og dom, må opphøre for å være evangelisk.
Hans motto var; ”Til galgen med Moses.” Luther kjempet mot sin tidligere
venn og sa at den som neglisjerer Guds lov har ødelagt evangeliet.
Dr. Søderlund indikerte at mye av dagens kristne forkynnelse,
nok står betydelig nærmere Agricolas teologi enn Luthers. Litt
i underkant av 100 deltakere fra flere Nord-Europeiske land fulgte konferansen,
som i år hadde ”Lov, Evangelium og Antinomisme” som hovedtema. Det
virker som om stadig flere oppriktige teologer våkner opp, og ser
at den karismatisk/økumeniske populær- teologien er gjennomført
antinomistisk, og ødelegger selve fundamentet for Bibelens frelsesbudskap.
Keiser Konstantins arv.
Vi berømmer sogneprest Andreas Dovlands debattinnlegg i avisen
Dagen 23. August, med overskriften; ”Arven etter keiser Konstantin.” Dovland
har i lengre tid hatt studiepermisjon for å utarbeide en avhandling
med temaet; ”Sabbaten – med sideblikk på søndagen.” I sine
studier har han naturlig nok oppdaget hvordan keiser Konstantin søkte
å gjøre kristentroen attraktiv for de sol-tilbedende hedningene.
Det gjorde han ved å bytte ut den bibelske sabbaten med den hedenske
soldagen (”sunday”) søndagen. Samtidig ga Konstantin klare antisemittiske
signaler, siden jødene selvfølgelig helligholdt Skriftens
hviledag.
Sogneprest Dovland påpeker at Konstantin hele sitt liv var en
bekjennende og praktiserende hedning, men han ga den kristne kirkens biskoper
mye penger, makt og prestisje, slik at de skulle stille seg positive til
den nye kompromissreligionen som han skapte. Resultatet ble en pluralistisk
trospakke, som etter hvert også stjal kristennavnet, og feilaktig
mente seg å videreføre Jesu evangelium. Dovland påpeker
at det er en klar parallell mellom hvordan keiser Konstantin ga biskopene
politisk makt i et statskirke- system, slik at politiske vedtak overstyrte
Bibelsen lære, og situasjonen den norske kirke nå befinner
seg i.
Dovland hevder at den Norske kirke er søkklastet med dårlig
arv etter keiser Konstantin. Selv var keiseren hele sitt liv de hedenske
romerske gudenes øversteprest, men han samarbeidet lett med kirken
ved å tilby biskopene myndighet og makt.
Dovland avslutter med en appell til norske biskoper om å bryte
med en frafallen politisk styrt kirkemakt (statskirken), og heller stå
for Bibelens sannheter uansett hva det vil koste. Han mener at biskoper
som Køhn, Oseberg, Steinsholt og Stålsett ikke representerer
Guds menighet, og at de på grunn av sin ubibelske lære ikke
har kirkens mandat for sin tjeneste, men er blitt lakeier for politiske
myndigheter.
Hjertesukk fra en åndelig veteran.
”Vi ser i bladene at det bærer mot avsettelsessak mot to av
prestene som viet Børre Knudsen til biskop. Det var bare en av biskopene
som ikke støttet dette tiltaket. Biskop Bondevik advarte mot å
overreagere. Og det kan man nok forstå. For nå ser det snart
ut til at kirken tåler nesten hva som helst av ubibelsk forkynnelse.
Men avvik fra kirkens embetsmessige ordninger, det tåles ikke. Deretter
reiser et alvorlig spørsmål seg: Hva kan kirken tåle?
Kan kirken være så elastisk i lærespørsmål,
at den lar sine tjenere forkynne i strid med Skriften? Er det bare embetsmessige
og ordningsmessige saker som har vekt og betydning? Nå ser det faktisk
ut til at man holder kirkens embetsmessige ordninger for å være
det viktigste.
Da den nye biskopen i Stavanger skulle ordineres, skulle en anglikansk
biskop komme og legge hendene på ham. For så fikk han del i
den apostoliske suksesjon. Han ble satt inn i rekken av biskoper fra apostlens
dager til i dag. Dette er høykirkelig-anglikansk lære. Og
dette har vårt kirkemøte enstemmig godtatt.
Tidligere har denne katolske ordningen alltid vært avvist
hos oss. Nå ble den enstemmig godtatt av kirkemøtets medlemmer.
Ingen ”radikal” lekmannsordning der i gården. Det er lett å
se hvilken retning det bærer. Vi har biskoper som lærer og
forkynner i strid med Skriften. Det reises ingen avsettelsessak mot slike.
Men noen prester har, sier man, krenket kirkens orden ved å ordinere
Børre Knudsen til sin biskop. Dette er prester som lærer vel
og lever vel. Men de må avsettes. Man behøver ikke være
medlem av Strandebarm prosti for å se feilen i den kurs man nå
styrer etter. Men nå burde man stoppe og tenke, så en ikke
kommer i skade for å avsile myggen og sluke kamelen.”
Carl Fr. Wisløff, Oslo. Innlegg i ”Norge i dag,” 36/2000.
Nye kardinaler i år 2000.
Katolske kommentatorer har poengtert at nåværende pave
er meget fast bestemt på at av de ulike retninger som nå krystalliseres
ut i kirken, skal hans linje føres videre etter hans død.
Den sikreste måten å oppnå det på, er å utnevne
kardinaler som er på ideologisk linje med seg selv. Det har Johannes
Paul II i sannhet gjort, Av de 99 kardinalene som nå ville bli kalt
sammen om paven døde, har nåværende pave utnevnt 87.
Bare 12 er overløpere fra tidligere paver. I tillegg har paven planer
om å utnevne enda flere høsten 2000. Det har også vakt
oppsikt at det finnes to kardinaler som er ”hemmelig” utnevnt av paven.
Dette kalles en ”in pectore” utnevnelse, men de kan bare delta i konklavet
ved nytt pavevalg, hvis deres navn, før valget (men det kan skje
etter pavens død), blir gjort offentlig av Vatikanet. Slike ”in
pectore” utnevnelser har funnet sted tidligere i pavekirkens historie,
hvis enkelte personers navn vil skape for stor sensasjon eller uro.
Redaktør Heiner Boberski, forfatter av boken ”Den neste paven”
kommenterer i forbindelse med de hemmelige utnevnelsene: ”Før det
neste konklavet kan enda relativt mye vann flyte ut i Tiberen, fremfor
alt kan de forventede nye kardinalutnevnelsene gjøre at kortene
blir delt ut på nytt.”
Kilde: katolsk informasjonstjeneste, 7. sept. 2000.
Opus Dei senter i Washington.
Bare to kvartaler bak Det hvite hus, har det katolske erkebispedømmet
i Washington opprettet et informasjonssenter som er viet grunnleggeren
av Opus Dei, Josemaria Escrivà. Senteret har et bibliotek og en
bokhandel som regnes å være det største i hele Washington
med omegn. Senterets plassering begrunnes med at det vil ble hyppig besøkt
og benyttet av senatorer og individer høyt oppe i regjeringens hierarki.
(Kilde: katolsk Informasjonstjeneste, 21/9. 2000.)
Pavehistoriens 8. lengste pontifikat.
Den 17. september 2000, hadde Johannes Paul II vært pave i
21 år, 11 måneder og 1. dag, noe som gjorde at han gikk opp
på 8. plass blant pavene som har regjert lengst. Den dagen passerte
han pave Sylvester I, som hersket mellom 314 og 335.
(Kilde: katolsk informasjonstjeneste 18. sept. 2000.)
Tanker om ”vekkelse” i nye former.
Debatten om ”moderne” virkemidler for å nå mennesker
med evangeliet, ruller videre innenfor alle kirkesamfunn. På den
ene siden har vi dem som ikke tror at metoder påvirker teologiens
innhold. Men det skyldes nesten alltid at de står for en ekstremt
overfladisk teologi, som er så rund, altomfattende og intetsigende,
at den passer til alle meninger og preferanser. På den andre siden
står de som klart ser at Bibelens lære kan blir kraftig uthult
av virkemidlene. Den pågående debatten gjelder flere nye populære
metoder for evangelisering. Vi tar med noen refleksjoner fra denne vedvarende
debatten i Lutherske kretser. (Kilder er flere norske lokalaviser med kristne
tilsnitt, kristne blad og div. internettsider.)
Det store argumentet er: ”Vi har valgt å tale til de unge på
deres eget språk.” Ledelsen for UIO har bl.a. dette som hovedargument.
Det søkes da oppnådd ved at muskelbunter fra USA forkynner
”budskapet” ved å knuse mursteiner med hodet og løfte 1000
kilo. Møtedeltakerne får se danse- og skateboardgrupper i
luftige svev og hip hop show, samt eksotiske dansere fra stillehavsøyene,
og andre sirkustilbud. Mange er fortvilet over at ”evangeliet kles i en
så uverdig drakt.” Ideen er at når de unge kommer og lar seg
samle i regi av ett eller annet kristent, er det verdifullt ”underordnet
hva vi tar i bruk som virkemidler,” påstår arrangementenes
ledere.
Da tre tusen ble frelst på Pinsefestens dag, var det ikke Peters
taleteknikk eller show- tilbud som gjorde jobben. Den Hellig Ånd
var til stede fordi hyrdene trodde, levde og forkynte Jesu sanne budskap.
Denne Ånden gjorde at budskapet ”stakk tilhørerne i hjertet,”
og de spurte hva de skulle gjøre for å bli frelst. På
grunn av at religiøse ledere mangler bibelkunnskap og hyrdesinn,
oppstår slike erstatninger. Den Hellige Ånd har ingen problemer
med å tale til dagens ungdom, men Åndens innflytelse forstummes
når underholdning, show og sirkus skaper forventninger og adrenalin-opplevelser
som er rene kopier av verdens tilbud. Hvis man har lyst til å oppleve
verdens attraksjoner i kirken, kan man selvfølgelig like godt få
behovet møtt i verden. Når så det kristne elementet
representerer 2% av tilbudet og i tillegg er godt utvannet og intetsigende,
bør ikke slike tiltak bære det edle kristennavnet.
(Fra div. klipp.)
|