"Nytt lys over gammel debatt" |
|
Under denne overskriften skriver stabsreporter, William R. Van Kempen
i «Jerusalem Christian Review» om siste nytt vedrørende
lokaliseringen av de bibelske byene Sodoma og Gomorra.
Debatten som har pågått i årevis har hovedsaklig dreid
seg om den korrekte dateringen av byene, som en nøkkel til å
vite mer om hvor de var lokalisert.
Andre utbrente byer i dette området er daterte til 3000-2200 f.Kr., som jo er mye lengre tilbake enn Abrahams tid. Derfor er forskere opptatt av når Abraham egentlige skulle ha levd, for å kunne avgjøre om dette er de virkelige byene. Andre arkeologer flytter rundt på dateringen av byer og Abrahams tid, ettersom nye funn dukker opp. Men kan det være en helt annen måte å tilnærme seg denne problemstillingen på? spør artikkelforfatteren. Han siterer en Michael John Rood som hevder at det er langt bedre å bruke Bibelen for å lokalisere byene enn noen biter potteskår. Han siterer 5. Mosebok 29:23 som sier: «Hele landet er forbrent med svovel og salt. Det er ikke tilsådd, og ingenting spirer. Ikke noe vekster gror fram, som da Sodoma og Gomorra, Adma og Seboim ble ødelagt, de byene Herren ødela i Sin vrede og harme.» Da, indikerer Rodd, må det være slik. Derfor, et hvert frodig, produktivt sted, hvor gresset gror, kan ikke ifølge Bibelen, være stedet der vi skulle finne rester fra Sodoma og Gomorra. Når vi skal lete i Bibelen etter hvor disse byene er lokalisert, er det noen skriftsteder som hjelper oss. Det ene finner vi i 1.Mos.10:19 som ramser opp fire av byene sammen med andre byer for å markere grensene til Kaanans land. Alle de andre byene som ligger i en viss avstand fra hverandre, blir
nevnt i den rekkefølgen de er lokalisert. Siden de blir navngitt
på denne måten for å indikere hvor grensen gikk, er det
ingen mening i at alle skulle bli nevnt hvis de lå i en klynge på
samme sted. Da ville det vært tilstrekkelig om bare en av dem ble
nevnt som grenseby.
Videre kan vi finne at det er bevis i Bibelen for at disse byene lå
spredt. I 1. Sam 13:16-19 kan vi lese: «…og Saul…ble i Gibeah i Benjamin.
Men filisterne slo leir i Mikmas. Da dro det noen ut fra filisternes leir
for å plyndre. De var delt i tre flokker. En flokk dro bort på
veien til Ofra, til Sjula-landet. En annen flokk drog bort på veien
til Bet-Horon, og en annen flokk drog på veien til grensen med utsyn
til Hyenedalen (Seboim i engelsk Bibel) mot ødemarken.» Disse
versene indikerer at Seboim var på Dødehavssletten men nord
for denne ikke sør slik det er blitt hevdet av dem som mener alle
ligger i en klynge.
Henry Harper, medlem av The Palestinian Exploration Fund Society, skrev så tidlig som i 1891 at fra Betelområdet kunne Lot bare ha sett den nordligste del av Dødehavssletten. De judeiske fjell over EnGedi dekker fullstendig utsikten til de sørlige deler. Han sier at han har selv vandret omkring der og testet denne påstanden. Artikkelen i Christian Review, fortsetter med å fortelle om byene som nå er funnet og passer med den bibelske lokaliseringen og med de restene Bibelen indikerer skal kunne ses i dag. Nemlig fullstendig utbrent, usådd, uproduktivt og uten at noe gress gror der. Områdene hvor disse restene er lokalisert er også overstrødd med små og store svovelkuler. Bibelen sier: «…Han gjorde byene Sodoma og Gomorra til aske og
dømte dem til ødeleggelse og gjorde dem til eksempel for
dem som senere kom til å leve ugudelig.» 2.Pet.2:6. Ordet ”eksempel”
er en oversettelse av det greske ordet «hupodeigma» som impliserer
noe som er synlig. Artikkelen minner også om at den jødiske
historieskriveren Josefus forteller at rester (skygger) av de fem byene
ennå kan ses. (Han levde i det første århundre etter
Kristus).
|
|
|
Mens Vi Venter - Nr. 29 (9 årgang 1/2001) |
|