ET TVEEGGET SVERD


Mange steder i Bibelen er Guds ord sammenlignet med et sverd. Symbolikken burde ikke være vanskelig å forstå. Sverdet kan gjøre et skarpt skille, det kan videre påføre smerte og det kan også være et redskap for dom.

I Åpenbaringsboken 1:16, sies det at fra Jesu munn går ut et skarpt tveegget sverd. I Efeserbrevet 6:17 anbefaler Paulus de troende å ta frelsens hjelm og åndens sverd, som er Guds ord. Den Hellige Ånd leder aldri mennesker utenom, forbi eller i opposisjon mot Guds ord.  Åndens primære verktøy er Bibelen. Det er ikke sant at Den Hellige Ånd prioriter  følelsene over tanke og forståelse. Ånden veileder til den fulle sannhet (Joh 16,13). Ditt ord er sannhet (Joh l7,17). Dette er  en sannhet som kjennes først og føles etterpå  Når Bibelen bruker uttrykket "hjertet", menes ikke følelsene minus forstand (forståelse). På grunnteksten betyr "hjertet" det samme som "sterk involvering fordi noe har stor betydning." Følelser er et naturlig resultat av at ting betyr noe for oss. Derfor et betydning og forståelse årsak til sterke følelser.   Åndens hjertepåvirkning gjør at Guds ord, vilje og plan blir viktig for oss. Ånden leder til prioritering av sannheten i Guds ord. Det betyr også at når mine  følelser kommer i konflikt med Bibelen, er det alltid Bibelen som bærer sannheten.
Det er heller ikke sant at enhver blir salig i sin tro. Den eneste frelsesvei som finnes er den Guds ord tilbyr. 

På det åndelige plan  definerer Bibelen sannhet, og det som ikke er i harmoni med skriften blir usant. Guds ord skiller derfor mellom det sanne og det usanne. "Sverdets"' oppgave blir synlig 

I Hebreerbrevet  4,12, leser vi;  "For Guds ord er  levende og virkekraftig og skarpere enn noe tveegget sverd. Det trenger gjennom til det kløver sjel og ånd, marg og bein og  dømmer hjertets tanker og planer."

Syns du Gud her bruker et tøft språk? Virker det hardt og unyansert?  Mange  ble vant til en rund, koselig og  altomfattende kristendom, som  vektla sosialt fellesskap mer enn invitasjon til å forstå Gud, hans plan og  vilje. Hvis jeg  i et kristent miljø  ble fortalt noe som  ikke er harmoni med Bibelens lære, og selv glemte å granske Guds ord for å se om det stemte, kan jeg risikere å tro feil på avgjørende områder. Kamp, smerte, oppgjør og endring blir resultatet  når ordets sverd rydder opp og jeg gir opp det falske og aksepterer det sanne. Selv om jeg er glad for nytt lys, er det menneskelig å protestere eller forsvare seg når det gale blir påpekt. Ingen liker å ha tatt feil. Prosessen vi omtaler her er ikke behagelig, men den er viktig, Der troen er gal, vil Guds Ord bryte ned freden og roen og lede til reform og vekkelse. Da blir Jesu ord lettere å forstå; " Jeg er ikke kommet for å bringe fred, men sverd" (Matt. 10, 34) 

Under overskriften Kristi gjenkomst og den endelige seier, leser vi i Åp. 19,5, at Jesus red på en hvit hest som het Trofast og Sannferdig. Hans navn er Guds Ord og ut av hans munn går det et skarpt, tveegget sverd.

På den siste dag, er det Guds Ords sannhet som avgjør. Guds fiende er troløshet mot Bibelens lære, og usannhet. Derfor benytter Åpenbaringsboken symbolet en ren ( ubesmittet), hvit hest med navnet trofast og sannferdig. Et annet navn, sier teksten, er Guds ord illustrert med et sverd ut av Jesu munn. 

Et sverd som skiller det ekte fra det falske. Som skjærer vekk det urene og stygge ( I Åp. 17,4 kalles falsk lære styggedom).  Som påfører selvransakelsens og oppgjørets smerte. Og som til slutt avgjør i evigheten i en domsprosess for dem som ikke tok imot kjærlighet til sannheten, men ville, ønsket og valgte å stå Gud imot. 

Om de gnostiske Nikolaittenes lære sier Åp. 2,6; Vend om ! Ellers kommer jeg snart over deg og vil kjempe mot deg med sverdet som går ut av min munn. 

Bibelens sannhetsord, fra Guds munn, skiller klart mellom det sanne og det usanne.