Religiøse lover i Amerika
Vi har til
nå lagt et grunnlag for å kunne forstå det viktigste
budskapet i profetiene i Johannes Åpenbaring, kapittel 13. Apostelen
fikk se romerriket bli til og gå til grunne. Han ble deretter vist
at pavemakten tok over keiserens politiske og religiøse myndighet,
og hvordan denne kirken forfalsket evangeliet ved å trekke inn hedensk
lære, og at den forfulgte de som valgte å være tro mot
Herren. Videre så apostelen at USA ble et fristed for Europas forfulgte,
og at det i dette landet etter hvert sto fram en protestantisk og karismatisk
bevegelse, som ved hjelp av djevelens okkultisme forførte kristenheten.
Profetien forklarte også at opprettelsen av dyrets bilde er en gjenskaping av den religiøse og politiske makten pavekirken var i besittelse av i den mørke middelalder. Det gjorde at kirken kunne benytte verdslige myndigheter til å forfølge mennesker som ikke ville akseptere dens hedenske filosofi, fordi de heller holdt fast på Bibelens lære. Vi så videre at det å ta dyrets merke, er å vise lojalitet mot pavemakten, ved å helligholde den hedenske solgudens dag, i stedet for Guds sabbat, som Bibelen kaller et merke eller tegn på lojalitet mot Skaperen. Forutsigelsene Johannes fikk se, åpenbarte videre at det er den omtalte protestantiske og karismatiske tegn- under- og mirakelbevegelsen fra USA, som i versene 13,14,15 og 16 i Åp. kap. 13, kalles han. Det er altså denne religiøse retningen som først skal forføre kristenheten, men som etterpå bli drivkraften bak de politiske prosessene hvor kirke og stat samarbeider i å undertrykke de trofaste. Profetien viser at den katolske kirke står i kulissene og bifaller det som skjer, men at en fallen protestantisme, (den falske profet), er den sentrale aktøren. Og da er det flere interessante observasjoner vi kan gjøre.
Vi begynner med å gi noen betraktninger om hva religiøs frihet
egentlig innebærer.
Tvang eller frihet.Kristne som ikke har forstått åndskampen og de ideologiske brytningene som profetiene Åp.13 viser oss, ser ofte ingen problemer med forsøkene i USA på å få vedtatt religiøse lover. De hevder at troende mennesker ikke burde se noe problemer i at kristne prinsipper blir nedlagt i et lands lover. Det er da uten tvil gunstig at drap (det 6. bud), tyveri (det 8. bud) og falske vitnesbyrd (den 9. bud) også regnes som uakseptabele i verdslige lover.For å kunne se problematikken knyttet til religiøse lover, må vi først forstå hva religiøs frihet egentlig innebærer. Menneskets frie vilje er et grunnelement i frelsesplanen. Teknisk sett hadde ikke Gud behøvd å gi Adam og Eva muligheten til å være ulydige. Hvis Gud ikke hadde plassert et spesielt tre i Edens hage, eller hvis han ikke hadde sagt til dem at det var forbudt å spise av dette treets frukt, ville ikke synd blitt til. Selvfølgelig kunne de ha gått Gud imot på andre områder, men hvis vi holder oss til det Bibelen forteller, ser det ut til at Skaperen måtte gi dem en mulighet til å velge å være lydige eller ulydige. Denne prøven på troskap var helt nødvendig hvis alternativet ikke skulle være at menneskene ble skapt som roboter. Gud ville heller risikere muligheten for synd framfor å ha skapte vesener uten fri vilje. Så viktig er religiøs frihet for Skaperen. Til enhver tid kunne Israels folk velge å tilbe avguder og ta konsekvensene av sitt valg. De kunne også velge lydighet og oppleve hva det ledet til. Jesu død på korset er universets største argument for, og bevis på, hvor viktig religiøs frihet er for Gud. Han lot de jødiske lederne drepe sin egen Sønn, hvis det var det de ville. Han hindret dem ikke. Religiøs frihet innebærer frihet og rett til å tilbe Ba’al, og til å si nei til Gud og gå fortapt. Gud ville bare bli elsket og adlydd av mennesker som kunne velge ikke å elske og lyde. Når Den katolske kirke hevder at den har rett til å drepe mennesker hvis de ikke aksepterer deres utgave av tro og lære, har de allerede bevist at den religionen de har identifisert seg med ikke kommer fra de sanne Gud. Punktum! Det er fullstendig absurd å si at den Gud som gjennom 4000 år før Jesu død hadde en absolutt og ufravikelig respekt for religiøs frihet, plutselig skiftet mening da paven fikk religiøs og politisk makt, og kunne begynne å håndheve religiøse lover med tvang. Men profetiene vi har studert forteller oss altså at denne uhellige
mentaliteten enda engang skal komme til syne, men nå hos falne protestanter
som følger den falske profets ideologi, og de vil foran pavemaktens
øyne og med dens godkjennelse først forføre og dernest
være med å forfølge dem som ikke lot seg forføre.
Historiske søndagsloverVi ønsker å vise at grunnlaget for det scenariet Åp. 13 viser oss, ikke er noe som plutselig har dukket opp i vår tid, i samspillet mellom religion og politikk i USA. I mange år har interessegrupper i dette landet arbeidet for å fjerne grunnlovens skille mellom stat og kirke. En rekke slike lover ble faktisk vedtatt i Amerika like etter at pilgrimene kom dit. Det kan være et paradoks at mennesker som flyktet fra religiøs forfølgelse i Europa, så raskt var villige til å lage nye religiøse lover, som ble håndhevet av politiske myndigheter. Men det hører med til historien at disse første søndagslovene ganske snart støvet ned og falt i glemselens grav.
Søndagslovenes forkjempere.Dr. Harry Bowlby, som var en kjent og nidkjær talsmann for strenge søndagslover, skrev det følgende i ”Philadelphia Public Ledger” 20. nov. 1920. Vi skal kjempe og agitere slik at ingen kongressmann som ønsker å bli gjenvalgt, tør motsette seg våre krav. Og vi gjentar at hvis vi lykkes, må både syvende dags adventister og jøder måtte bøye seg for de lovene som vi akter å få vedtatt.Her er et sitat fra tidsskriftet Christian Statesman fra sept.1927. Dette bladet ble gitt ut av en kristen gruppe som etter hvert vant mange tilhengere, og hadde som ett av sine formål å skape en kristen koalisjon for å få vedtatt strikte søndagslover. Vi erklærer herved at sabbatslovene (her menes søndag), som er vedtatt for Columbia distriktet, bør betraktes som en modell for sabbatslover for hele Amerika, ja mer enn det, for hele verden, En annen søndagslov-forkjemper var Harold P. Malcom. Han ble sitert i San Diego Sun, 18. sept. 1929. ”Vi har til hensikt å be kongressen, når den kommer sammen til neste arbeidsperiode, om at strenge søndagslover nå må bli vedtatt, og at disse lovene må kunne håndheves. (Sunday enforcement laws with teeth in them). Hvis vi må ta kontrollen over kongressen for å lykkes, så får vi bare gjøre det, selv om det skulle koste oss alt.” Vi kommer litt nærmere vår egen tid, og inkluderer noen tanker fra Pat Robertsen, som i 1980 skrev det følgende i sitt eget blad, Perspective; Vår organisasjon søker med alle midler å støtte bevarelsen av søndag som en offentlig institusjon. Vi trenger denne dagen for å kunne bevare vår nasjonal-politiske sikkerhet og uavhengighet, og må derfor be om at alle lojale borgere støtter oss i å bevare den amerikanske sabbaten, (her menes søndag.) Søndagslover må vedtas og håndheves. Ved å sjekke ut dette sitatet, finner vi at Pat Robertsen siterte fra American Sabbath Union, en organisasjon som senere skiftet navn til The Lord’s Day Alliance. Men Pat Robertsen fortsetter; Mer enn noe trenger vi et nasjonalt vedtak… om nødvendig en endring av grunnloven, som kan gjenskape vår jøde-kristne arv. Vi må ta tilbake den religiøse frihet som høyesterett har tatt fra oss. Baptisten Jerry Falwell er godt kjent som leder for en stor gruppe kristne som viderefører ønsket og kravet om forandring av grunnloven, og opphevelse av skillet mellom stat og kirke. Han grunnla det berømte Moral Majority i 1979. Ett år senere (i 1980) skrev han det følgende; I løpet av de siste månedene har Gud kalt meg til å gjøre mer enn å forkynne, han har kalt meg til handling. Jeg har mottatt et guddommelig mandat til å kjempe i Kongressen for å få vedtatt religiøse lover som kan redde Amerika. Da han ble spurt om hvorfor strenge nasjonale søndagslover var nødvendig, svarte en annen leder for Moral Majority; Det vil ikke bli slutt på Amerikas voksende økonomiske katastrofe før søndagen (søndagshelligholdelse) blir meget strengt håndhevet ved hjelp av myndighetenes vedtak og handling. (-until Sunday is strictly enforced by governmental decrees and action.) (National and World Sunday Laws, http://www.sabbath-day.com/fl602a.html) Robert Grant er en markant talsmann for den konservative, protestantiske tegn,- under- og mirakelbevegelsen vi har omtalt tidligere. Han er også leder for The Christian Voice. Vi siterer ham: Hvis vi kristne bare vil forene oss, kan vi gjøre hva som helst. Vi kan få vedtatt eller forandret en hvilken som helst lov, og det er nettopp hva vi har til hensikt å gjøre… Vi kan forandre grunnloven og vi kan velge en president. Da Grant ble spurt om tiden nå er kommet da man burde arbeide for å få vedtatt lover som gjør søndag til en reell helligdag i USA, var svaret; Ja, vi bør ha en slik lov og presidenten må innskjerpe den. (Norman Gulleg; Is the Majority Moral? Side 11.) I en rapport om den voksende kristne koalisjonen, skriver U.S.News &World Report; En politisk hellig krig som vi ennå ikke har sett maken til er nå i gang i vårt land,” (Samme s. 10.) Alt omtalte Pat Robertsen, som også grunnla den berømte Club 700, og som aldri har lagt skjul på sine politiske ambisjoner, sier; Hvis de kristne ikke ønsker en nasjon og en verden som er dominert av et hedensk-humanistisk mønster, er det absolutt nødvendig at de oppnår kontroll over USA’s regjering. (Samme s. 8.) I løpet av de siste 2 årene har kristne media i USA blitt overstrømmet av innlegg og ideer, som alle har som felles budskap at det er regjeringens ansvar å fjerne skillet mellom stat og kirke og få vedtatt religiøse lover, slik at Gud igjen kan velsigne Amerika. Bare da vil det bli mulig, sier ropet fra grasrota, å stanse bølgen av kriminalitet, umoral, fattigdom og økonomisk tilbakegang. Et av de vanligste forslagene er, så fort som mulig, å få vedtatt lover som gjeninnfører hviledagen. Vi tar også med et klipp fra en artikkelen Sacking Sunday som
sto i Catholic Twin Circle 25. august 1985. Alle amerikanere ville gjøre
vel i å anmode presidenten og kongressen om å vedta en lov
gjeldende for hele USA, en endring av grunnloven… som gjenoppretter sabbaten
(her menes søndag) som nasjonens helligdag.
President Bush.Den protestantiske, konservative gruppen som i teologi, holdning og politisk overbevisning kan gjenkjennes fra nøkkelordene nevnt i Åp. 13:11-17, ga George W. Bush all støtte ved siste presidentvalg i USA.De visste hva de ønsket fra ham, og han er fullstendig oppmerksom på hvilke mål de hadde satt seg. Men enhver som kjenner til det politiske landskapet i USA, vet at en presidents gjøren og laden blir fulgt med argusøyne av utallige interesseorganisasjoner og lobby grupper, som meget godt kan ha helt motsatte intensjoner. Hvis presidenten, på dette tidspunkt faktisk skulle ønske at grunnloven blir endret, slik at skillet mellom stat og kirke opphører, har han ikke gitt noen offentlige indikasjoner om det. Men mange observatører innen temaet religiøs frihet, regner med at Bush vil komme den konservative fraksjonen i møte, og at det vil skje i en gradvis prosess. Da han etter bare to dager i Det Hvite Hus foreslo en forandring av praksis, som gjorde det mulig at føderale midler kunne kanaliseres gjennom religiøse institusjoner, så lenge det kun gjaldt humanitære tiltak, var det mange som oppfattet dette som et første forsiktige signal til den store religiøse velgermassen som var med til å gi ham politisk seier. Denne foreslåtte endringen forårsaket et ramaskrik fra forkjempere for religiøs frihet, og fra dem som arbeidet for å beholde det klare skillet mellom stat og kirke. Det som skjedde, er neppe i seg selv et brudd på grunnloven, men mange følte at det kom så nær som det er mulig å komme. De som kjenner til profetiene i Åp. 13, finner i hvert fall grunn til å følge utviklingen nøye. En annen flaggsak som Bush har lovet å kjempe for, er at foreldre
skal kunne ta sine barn ut av offentlig skoler, og la dem få sin
utdannelse på private religiøse skoler, med de samme offentlige
midlene som var tilgjengelig på statsdrevne utdanningssteder. Igjen
har vi å gjøre med en oppmykning av skillet mellom stat og
kirke som er en ny og ukjent utvikling i USA.
Religiøse lover i USA.Det sies at minst 50% av Amerikas befolkning er medlemmer av en religiøs bevegelse. For de flestes tilfelle dreier det seg om kristne kirkesamfunn. I en slik kultur og i et såpass markert religiøst miljø, burde man forvente at det føltes uanstrengt å ha en plakat, plansje eller et bilde av Guds 10 bud, eller et annet religiøst dokument, hengende på veggen i en offentlige bygning. Trolig er de fleste som arbeider der personlig kristne. Men nettopp på grunn av grunnlovens skarpe skille mellom stat og kirke, er det rett og slett ulovlig å synliggjøre religiøs tekst i en offentlig bygning i USA.I vårt land, med en historisk etablert statskirkeordning, vil nok mange oppleve at et slikt forbud er ekstremt flisespikkeri og uforståelig, men en slik tenkemåte røper bare hvor lite vi forstår av grunnårsakene til middelalderens forfølgelse, og hvor vanskelig det er for oss å begripe bredden og dybden i temaet religiøs frihet, hvor tro, ideologi og mulighet til å følge egen samvittighet, må være fullstendig utenfor myndighetenes rekkevidde. Og hvor borgerlige lover aldri må rettes mot religiøse anliggender. Det foreligger en rekke sitater fra ledere innen den protestantiske grupperingen profetiene i Åp. 13 har identifisert for oss, hvor de erklærer at veien til strikte og påtvungne søndagslover, som de ønsker skal bli vedtatt, må gå via en nedbrytning av respekten for skillet mellom stat og kirke, som igjen vil lede til en nødvendig endring av grunnloven. De samme personene hevder at de først vil kjempe for at Guds 10 bud kan bli hengt opp på skoler og offentlige bygninger, slik at denne oppmykningen av nevnte skille kan åpne veien for religiøse lover som påbyr søndagshelligholdelse. Vær oppmerksom på at det vi her påstår, ikke er en tolkning fra de av oss som forventer en utvikling som passer med profetiene, men det er hva personene i denne fraksjonen selv sier og skriver. La oss se på utviklingen i noen av USA’s delstater de siste to
årene, med hensyn til holdning og praksis knyttet til grunnlovens
skille mellom stat og kirke.
Colorado.
Dakota.
Flere og flere delstater har nå gitt opp kampen om å håndheve grunnlovens skille mellom stat og kirke når det gjelder synliggjøringen av de 10 bud på offentlige bygninger, og stiller seg nøytrale eller passive til det som skjer. Delstatsdommere i 12 andre stater har tatt skritt for å tillate
at de 10 bud henges opp.
Resultat.Som en direkte respons på flere skytetragedier på amerikanske skoler, har representantenes hus i Washington, med 248 mot 180 stemmer, vedtatt å sende et lovforslag til presidenten, som hvis forslaget blir signert, vil tillate at de 10 bud blir hengt opp på alle landets skoler og offentlige bygninger. Lovforslaget er historisk unikt, og er kalt The Ten Commandments Defence Act Amendment (Et vedleggsforslag til grunnloven, et forsvars vedtak for de 10 bud.) (http://www.libertymagazine.org/html/justice.html.)Hva forteller denne prosessen oss? Jo, at flere og flere vanlige borgere,
jurister og politikere i USA, er villige til å være med på
en gradvis liberalisering av det historisk strenge skille mellom stat og
kirke. Blant de som har gått i bresjen for denne endringen, er en
rekke sentrale personer med et kristent livssyn. Deres ideologi er i samsvar
med de holdningene vi allerede har identifisert hos den konservative, protestantiske
grupperingen som blir framstilt i profetiene i Åp. 13:11-17. De ønsker
at myndighetene skal vedta søndagslover og håndheve dem.
|
|
|
Mens Vi Venter - Nr. 30 (9. årgang) 2/2001 |
|