Overgi hva ?
Samtalen ble etter hvert både personlig og
dyp. Det er ikke alltid lett å være åpen når ens
egen åndelighet er tema, men forholdet var såpass trygt at
det likevel falt naturlig. Har du noen gang virkelig overgitt deg til
Gud? Hun tenkte seg om, og svarte etter en liten pause, nei, jeg
tror faktisk ikke at jeg har gjort det. Igjen ble det stille, men så
fortsatte hun. Mange ganger har jeg vel sagt til Gud, nå overgir
jeg meg selv til deg. Men så er det som om Gud ser på meg
og sier; Hva er det som ligger der? Da svarer jeg; Det er jeg
selv som er overgitt til deg! Da føles det som om Gud ser på
meg med et bedrøvet uttrykk, peker på meg og svarer; Men
du står jo der.
Bibelen lærer at en av Guds Ånds sentrale roller i frelsesplanen, er å overbevise oss mennesker om synd, rettferdighet og dom. Det skulle vel bety at Ånden viser oss syndige holdninger, innstillinger, ord og handlinger, samtidig som han åpenbarer for oss hva alternativet er, nemlig å bli tilgitt og tilbudt kraft til rett ferd (rettferdighet), som er det motsatte av synd. I tillegg vil Guds Ånd, ifølge denne bibelteksten, gjøre det klart for oss hva sluttresultatet eller konsekvensen vil bli, om vi ikke lar Jesus frelse oss, nemlig dom. Vi har all grunn til å regne med at det Paulus her forteller, er riktig. Gud viste ham at dette er en av Åndens viktige oppgaver. Da kan jeg daglig, eller mange ganger hver dag, be min kjære Frelser vise meg ting i mitt liv, (men helst ikke alt på en gang), enten det er holdninger, en innstilling, ord eller handlinger, som ikke er etter hans vilje og som det ville ære Gud om Ånden kunne forandre. Guds Ånd over-beviser altså om synd, og vi kan la oss overbevise. Men hva så? Mange tidligere og forgjeves forsøk har vist oss at løsningen ikke er at vi igjen prøver å gjøre noe med det Ånden viser oss. Det er en garantert feilslått metode. Overgi èn ting av gangen.
Vi må ikke tvile på at frelsesplanen har til hensikt å
løfte oss mennesker opp fra den nedverdigelse som synden har ført
over oss. Jesus beskriver selv sin oppgave med ordene: Herren har salvet
meg til å forkynne et gledesbudskap for fattige. Han har sendt meg…
for å sette undertrykte fri. Luk. 4:18. Grunnen til at Jesus
tok på seg vår natur, var nettopp for å kunne komme oss
til hjelp i vår nød. Han fremholdt alltid sannheten på
en direkte og kjærlig måte. Han fordømte hykleri, vantro
og synd, men det var tårer i hans øyne når han uttalte
sine skarpe irettesettelser. Hans bitre motstandere ønsket selvfølgelig
ikke å se tårene, for det ville ikke passe med måten
de fordømte ham på. Ja, de sa at han var besatt, fordi han
fant det nødvendig å påpeke ondskap og frafall. Jesus
hadde aldri noe problem med å påpeke menneskers synd og samtidig
elske synderen som var syndens slave. En slik bibelsk definisjon på
kjærlighet må du lete lenge etter i dag, selv blant bekjennende
kristne. Nå vil det å sette navn på synden, oppleves
som fordømmelse av synden. Slik tenker ikke de som har Jesus som
eksempel i tillegg til å ha en Frelser fra synd. For ham var
hvert eneste menneske verdifult, også de som sto ham imot og søkte
å få ham drept.
På pinsefestens dag ropte folket; Hva skal vi gjøre? Peter svarte dem, Vend om. Ved en annen anledning sa han; Gjør derfor bot og vend om, så skal deres synder bli strøket ut, Ap.gj. 2:37.38. 3:19. Men hva betyr omvendelse?
Vi må ikke tro at vi skal komme til Kristus etter at vi har omvendt oss, for det kan vi ikke. Omvendelsen er ikke en forberedelse for tilgivelsen. Det er sant at anger og omvendelse går foran syndstilgivelse, men det er Guds Ånd som gir oss både anger og omvendelse. Det er Kristus som gir kraft til sann omvendelse. Jesus gir sitt folk omvendelse, Ap.gj. 3:15. Vi kan like lite omvende oss uten at Kristi Ånd vekker samvittigheten, som vi kan få tilgitt vår synd uten Kristus. Han kan og vil pode fiendskap mot synden inn i våre hjerter. (JB med noen tanker fra kapitlet omvendelse i EGW’s bok Veien til Kristus.) |
|
|
Mens Vi Venter - Nr. 31 (9. årgang) 3/2001 |
|