Sanne eller falsk VEKKELSE
Alle som tar del i en sann vekkelse, vil bære
frukter som svarer til omvendelsen. De tror, blir døpt og begynner
å leve et nytt liv, som nye skapninger i Kristus Jesus. De følger
ikke lenger sine tidligere lyster, men i troen på Guds Sønn
og i hans kraft følger de i hans fotspor.
(Dette innlegget representerer diverse tanker hentet fra boken Mot Historiens Klimaks, av Ellen G. White, billigutgaven, sidene 352-361. Artikkelen både siterer og gjenforteller fra nevnte sider.)
Mange av vekkelsene i nyere tid er helt forskjellige. Sant nok blir religiøs interesse vakt, mange gir til kjenne at de er blitt omvendte, og det er stor tilstrømning til møtene. Men resultatet er ofte at åndens frukter ikke blir synlige slik det var med vekkelser før i tiden. Lyset flammer opp en liten stund, men dør snart ut. Mange opplever da både depresjon og et åndelig mørke. Populære vekkelser blir ofte satt i gang ved at man appellerer til fantasien og pirrer følelsene. De som blir vunnet på denne måten, har ikke særlig lyst til å høre Bibelens budskap, og har liten interesse av profetenes og apostlenes vitnesbyrd. En forkynnelse som taler til sunn fornuft, vekker ingen gjenklang. De tydelige advarslene i Guds ord, som gjelder deres evige liv, gir de ikke akt på. Før Guds straffedommer til sist rammer jorden, vil det blant Guds folk skje en slik gjenoppvekkelse av ekte gudsfrykt, som man ikke har vært vitne til siden apostlenes tid. Gud vil gi sitt folk Ånd og kraft. Da vil mange forlate de kirkesamfunnene hvor kjærlighet til verden har fortrengt kjærlighet til Gud og hans ord. Mange, både forkynnere og legfolk, vil med glede ta imot det budskap som Gud sender i denne tiden, for å berede mennesker for Kristi gjenkomst. Ubibelsk vekkelse.
I mange av de vekkelser som har funnet sted i den senere tid, skjer det en følelsesmessig opphisselse, og en sammenblanding av sannhet og villfarelse, som lett kan føre på villspor. Men ingen behøver å bli bedratt. I lyset fra Guds ord, er det ikke vanskelig å gjøre seg opp en mening om disse bevegelsene. Når mennesker setter Bibelen til side og vender seg bort fra de klare, prøvende sannheter, som krever selvfornektelse og forsakelse, kan vi være sikre på at Guds velsignelser uteblir. Kristus selv ga oss denne målestokken; På fruktene deres skal dere kjenne dem, Matt. 7:16. Etter denne regelen er det tydelig at disse bevegelsene ikke er av Guds Ånd. I sitt ord har Gud åpenbart seg selv. For alle som tar imot sannheten
som finnes der, er det et skjold mot Satans bedrag. Fordi folk har tilsidesatt
bibelens sannheter, er døren blitt åpnet for de onder som
nå er så utbredt i religiøse kretser. Folk har i stor
utstrekning glemt innholdet og betydningen av Guds lov. En feilaktig oppfatning
av lovens innhold og krav, og dens evigvarende gyldighet, har ført
til uriktige meninger om omvendelse og helliggjørelse.
De som vil være tro mot sannheten vil alltid bli stemplet som opprørere, kjettere eller skismaltikere. Dette er Johann Hus. Om han utalte biskopen av Pader Born: “Bohemen vil ikke lyde, av den grunn må han dø.” Lyde hvem? Hvis det hadde vært mulig å forandre eller oppheve loven,
ville Kristus ikke ha behøvd å dø for å frelse
menneskene fra syndens straff.
Falsk helliggjørelse.
Guds ord taler imot denne besnærende læren om tro uten gjerninger. Å gjøre krav på gunst hos Gud uten å oppfylle betingelsene for å få del i hans nåde, er ikke tro, men formastelse. Sann tro bygger på Bibelens løfter og forutsetninger. Ingen må bedra seg selv ved å tro at de kan bli hellige når de forsettlig overtrer et av Guds bud. Bevisst synd forstummer Åndens tale og skiller sjelen fra Gud. Men nå som i tidligere tider, vil forkynnelse av en sannhet som avslører tidens synder og villfarelser, vekke motstand. Mange som innser at de ikke kan forsvare sitt standpunkt med Skriften, tviholder likevel på det. De angriper dem som gjør seg til talsmenn for en upopulær sannhet, og mistenkeliggjør deres karakter og motiver. Slik har det alltid vært. Elia ble beskyldt for å bringe ulykke over Israel. Jeremia ble anklaget for forræderi, og Paulus for å vanhellige templet. De som vil være tro mot sannheten, er alltid blitt stemplet som opprørere, kjettere eller skismatikere. Mange er vantro og vil ikke godta det troverdige profetordet, men aksepterer uten videre beskyldningene mot dem som våger å refse tidens fornemme synder. Denne holdningen blir mer og mer alminnelig. Hva skal så sannhetens budbærer gjøre? Bør
han si til seg selv at det er best ikke å forkynne sannheten, fordi
det eneste den ofte utretter, er å få folk til å unngå
eller motsette seg dens krav? Nei, han har like liten grunn til å
holde Guds ord tilbake fordi det vekker motstand, som reformatorene i tidligere
tider.
EGW/JB.
|
|
|
Mens Vi Venter - Nr. 31 (9. årgang) 3/2001 |
Les hundrevis av artikler her: http://www.barukmedia.com/mvv |