Konservative liberalister

 
 Filosofien bruker uttrykket visdomskonklusjoner på prosessen å summere kjente observasjoner, slik at de skaper et sammenhengende bilde som uttrykker et budskap hver enkelt observasjon ikke makter å gi. Det kan for eksempel gjøres ved å legge merke til hva som er årsakene til gjentagne virkninger eller hva som framstår som mindretall kontra flertall når visse kriterier er til stede. Det kan også gjelde repetisjoner og mønstre hva holdninger og atferd angår. Hver enkelt hendelse kan forekomme ubetydelig eller intetsigende som et frittstående fenomen, men når hendelsene sees i et perspektiv, blir en helhet synlig.

Ordene konservativ og liberal kommuniserer vanligvis motsatte ideologiske grunnsyn. Men likevel går det meget godt an å være konservativ liberalist. Kombinasjonen av disse to begrepene kan oppleves som et paradoks, men er ikke det når de samkjøres fra to ulike områder eller ståsteder. Ikke få av fariseerne på Jesu tid var ekstremt liberale hva Guds lov angår. De hatet, planla mord, førte falske vitnesbyrd, baktalte og var bevisst ondsinnede. Hvis ikke det er liberalt, er dette ordet ubrukelig. Men på den andre siden var de like ekstremt konservative når det gjaldt sine egne tradisjoner og menneskeproduserte bud og forskrifter. Jesus anklaget dem rett ut for å bryte Guds bud til fordel for sine vedtekter, og det var nettopp det de gjorde. Deres liberalisme og konservativisme hadde imidlertid samme nedslagsfelt, og det gjaldt utøvelsen av deres religion, og det er nettopp dette felles ut-trykksområdet som berettiger betegnelsen konservative liberalister. 

Merk deg også at de fleste som forfekter en bibelliberal teologi, men samtidig er nidkjære og konservative voktere av en subkulturs ideologisk system og makthierarki, nesten alltid blir like villige som flere av fariseerne var i møte med Kristus og hans disipler, til å benytte makt, manipulering, løgn, baktalelse og andre ufine metoder i møte med meningsmotstandere. På samme måte var det et presteskap med denne mentaliteten som forfulgte annerledes troende gjennom hele den mørke middelalder, og det er personer med nevnte tenkesett som gjør det samme i dag i organisasjoner og kristne menigheter. 

De bibelkonservative forfølger ikke, hater ikke, baktaler ikke og sprer ikke falske vitnesbyrd. De opplever den guddommelige rammen i Bibelens etikk som et tilbud Gud både kan og vil gjenskape i mennesker. Denne veksten inngår som regel i deres definisjon av hva kristendom er og hva kristne kan bli når Kristus er Herre i deres liv. Det er jo nettopp denne viljen til å konservere (bevare) Bibelens opprinnelige budskap og sannheter, som er årsaken til navnet konservativ. De har ingen interesse av å verken omforme eller omdefinere profetenes og apostlenes forkynnelse til lettvint tåkepjatt som fordreier bibelsk teologi til å bli sekulær humanisme med god plass til alminnelig verdslighet. 

De bibelliberale har vanligvis, og forståelig nok, ikke oppfattet de samme bibelske normene som et tilbud for hverdagslivet og derav navnet liberal. Selve ordet liberal har noe fritt og grensesprengende i seg, men beklageligvis er det Guds grenser denne mentaliteten ignorerer, og det er Guds standard man ønsker seg frigjort fra. Av den grunn finner de det betydelig enklere å ha kontakt med den falne naturen, som selvfølgelig er kilden til de lite behagelige holdningene alt nevnt. Men samtidig lander deres lojalitet og allianse, som burde vært rettet mot Herrens Ord, i stedet på posisjon, status, den struktur de er knyttet til og det system som gir dem anerkjennelse og muligheter. De hevder en lettvint og grunn kristendom, men som motsetning er de tilsvarende nidkjære, konservative og fokuserte vedrørende sin subkulturs vedtekter og menneskeproduserte regelverk. 

Det faller oss ikke vanskelig, når Bibelen og kirkehistorien konsulteres, å benevne konservative liberalister som svært farlige aktører for enhver ideologisk subkultur, enten det dreier seg om en organisasjon, forening eller kristen menighet. Tillat denne observasjonen å overføres til en visdoms-konklusjonen i din innsikt, slik at du kan være et våkent og bevisst medlem i den kristne sammenhengen du føler deg hjemme i. På den måten kan du selv unngå å bli bedratt, og du kan i tillegg hjelpe noen til ikke å bli enda et offer i de konservative liberalistenes kjølvann. 
                                                                                                                                   JB.


Tilbake:
opp
topp
 
Mens Vi Venter - Nr. 32 (10. årgang) 1/2002
Les hundrevis av artikler her:
http://www.barukmedia.com/mvv