
Keltisk kristendom nærmest originalen.
Den tidlige keltiske kristendommen var trolig den kristendomsformen som
var nærmest Jesu opprinnelige lære, og ble synlig bare noen
få år etter Jesu korsfestelse, som den globalt sett mest innflytelsesrike
kristne kirke. Den sterke kristne menigheten i Irland ble beskrevet av
keiser Tiberius (14-37 e.Kr.) lenge før Paulus dro til Rom.
Siden Jesu egen undervisning utgjorde selve fundamentet for den keltiske
menigheten, finner vi at mange av det gamle testamentets gudstjeneste-elementer,
som bl.a. overholdelse av sabbaten og feiringen av jødenes opprinnelige
påske, ble ivaretatt av kelterne. De tok imidlertid avstand til den
tradisjonelle ikke-jødiske feiringen av en påske som var knyttet
til himmelguddinnen.
I motsetning til hva mange tror, aksepterte ikke keiser Konstantin,
(274-337 e.Kr.) bibelens kristendom som Roms nye religion. Det var en helt
ny og mye endret form av kristendommen som senere ble utnevnt til Roms
religion.
(Bob Briggs komentarer fra Mr. Correll’s forelesninger om tidlig sabbatshelligholdelse
i Skottland, omtalt i boken The Forgotten Mondarchy of Skottland.)
På tide å våkne
Se for deg en politisk uengasjert norskfødt person med marokkansk
far og norsk statsborgerskap. Vedkommende har aldri besøkt farens
hjemland. Tanken på at en slik person skulle gjøres personlig
eller symbolsk ansvarlig for muslimske myrderier i Marokko, ville av alle
oppegående og mentalt friske personer ansees som fullkomment vrøvl
og en absurd tanke.
Men mange av de fornuftige og tilsynelatende mentalt fungerende individer
som nok hadde reagere som indikert på ovennevte situasjon, ville
verken finne det urimelig eller uforståelig om en nordmann med jødisk
far, og som ellers befinner seg i samme situasjon som alt omtalte muslim,
blir spyttet i ansiktet på gaten i Oslo og kalt jødesvin eller
finner sin leilighet rasert på grunn av konflikten i Midt-Østen.
Det går dessverre an å bli så vant til å tenke
galt, at det normale etter hvert begynner å oppleves unormalt, og
da er man faktisk ikke så mentalt oppegående likevel.
Ja, på tide å våkne.
(Tilpasset fra et leserinnlegg av en dansk jøde i Jyllands-Posten,
Morgenavisen den 2. mai 2002.)
Antikrist og Guds tempel.
Antikrist vil til og med ta sete i Guds tempel. Her har vi nøkkelteksten!
Millioner av oppriktige kristne, slike som f.eks. Hal Lindsey, anvender
dette på et gjenoppbygget tredje jødiske tempel i Jerusalem.
Men kan dette være riktig? Tenk på det. La oss si at en gruppe
jøder, som ikke tror på Jesu Kristi store offer, skulle gjenoppbygge
et tredje tempel på Tempelfjellet, kunne da dette templet noensinne
bli kalt for Guds tempel? Nei! Fordi dette templet i seg selv ville
være en fornektelse av Jesus Kristus! Legg merke til hva den berømte
kommentatoren Adam Clarke har å si om Paulus’ ord: Med uttrykket
Guds tempel, kunne ikke apostelen godt mene tempelet i Jerusalem; fordi,
han visste at dette skulle bli ødelagt innen noen ganske få
år. Etter Kristi død, ble aldri tempelet i Jerusalem
igjen kalt for Guds tempel
Det greske ordet som Paulus bruker her for tempel er naos. Det
er en stor sannhet om templet, at hver eneste gang Paulus bruker ordet
naos i sine brev, anvender han det aldri på en bygning i Jerusalem,
men på menigheten! Paulus skrev til Guds menighet i Korint og sa:
Vet dere ikke at dere er Guds tempel, og at Guds Ånd bor i dere?
Dersom noen ødelegger Guds tempel, skal Gud ødelegge ham,
for Guds tempel er hellig, og dette tempel er dere, 1. Kor. 1,2 og
1. Kor. 3,16-17. Se også 2. Kor.6:16, og Ef. 2:19-22. Så,
for Paulus er Guds tempel den kristne menighet (de kristne). Adam Clark
kommenterer: Under evangeliets tidsalder er Jesu Kristi menighet Guds tempel.
Og det er her Antikrist vil ta sete! Han vil komme inn i menigheten
på en forførende måte, som Judas gjorde, han var jo
en av de tolv! Så vil han sitte i en posisjon med tilsynelatende
enestående ufeilbarlig makt og autoritet, som stadig vil, ganske
så umerkelig, etterligne (forfalske, erstatte) Jesu Kristi øverste
autoritet!
Amerikansk jøde og kristen Steve Wohlberg.
Fra Peter til Pave.
Den katolske kirke hevder at det var en trinnvis, sammenhengende
og uavbrutt suksesjon fra Peter til pavene. Verdenshistorien er dypt uenig
med denne fullstendig udokumenterbare påstanden. Behovet for å
markere at biskopen i byen Roma hadde rett og mandat til å overprøve
andre kirkeledere, hva gjelder doktriner og myndighet, dukket ikke opp
før mot slutten av år 300 og begynnelsen av 400 e.Kr.
Vi siterer fra Aschehougs Verdenshistorie bind 4, side 63. Den sentrale
rollen Romas biskop kom til å spille i Europas senere historie, gjør
det rimelig å stanse litt opp ved fremveksten av pavemakten. For
det første: Hvorfor fikk paven en slik særstilling i kirken?
Man kan peke på flere årsaker. Rikshovedstadens overveldende
prestisje måtte nødvendigvis avspeile seg i biskopens posisjon…
ingen byer i vest kunne by Roma konkurranse, og romersk kirkelig praksis
bredte seg lett til provinsene og ble norm… For alvor kommer primatkravet
i fokus på 300-tallet, og det har sammenheng med flere ting…
Mer og mer oppgav keiseren å residere i Roma… Konstantin skapte
en ny hovedstad i øst… Biskopen av Roma, med tittelen papa, overtok
keiserens plass som den sentrale personen i rikets gamle hovedstad, (samme.)
Det romerske primat (lederrolle), ble altså klart hevdet fra og med
annen halvdel av 300-tallet, (samme.)
Prestene ved byens hovedkirker…. trådte bokstavelig talt inn i
senatorens sko, (samme, side 67.) Videre leser vi at det snart ikke lenger
var; noe spor av det engang så mektige romerske senat, men hovedprestene
(presbyteri cardinales, som de snart skulle komme til å hete), overtok
senatets gamle privilegium, å bære hvite strømper og
svarte, flate sko. Klarere kunne det ikke sies at geistligheten nå
var blitt kjernen i Roma, (samme, side 67.)
Pedofile prester skaper problemer
Den katolske kirke i USA sliter for tiden med alvorlige sex-skandaler.
Problemene nådde nasjonalt media på alvor, da den katolske
presten John Geogham tidligere i år ble dømt til 10 års
fengsel for overgrep mot over 100 korgutter. I løpet av rettssaken
ble det kjent at kirkens innflytelsesrike Boston kardinal og Geoghams overordnede,
i mange år hadde kjent til overgrepene, uten at han gjorde noe for
å stanse Geogham eller hjelpe de mange ofrene som fikk sine emosjonelle
liv lagt i grus. Da myndigheten begynte å samle bevis mot John Geogham,
sørget nevnte kardinal for at den anklagende presten fikk et lengre
ferieopphold i California. Mens han var der, kjøpte den pedofile
presten og en likesinnet pastor, et lite hotell hvor de startet en homobordell.
Senere ble det kjent at kardinalen også kjente til dette tiltaket,
uten å foreta seg noe som kunne stanse aktiviteten, eller hindre
at Geogham kunne fortsette å fungere som sjelesørger og fullverdig
prest for kirken.
Kirken har til nå utbetalt mange 10-talls millioner dollar (mange
hundre millioner kroner) til flere tusen ofre, hovedsakelig for å
få dem til å tie om det som er skjedd. Som et resultat har
mange medlemmer av den katolske kirke offentlig klaget over at kirkekassene
mange steder er bunnskrapet, og at det er lite midler igjen til nødvendig
vedlikehold og tiltak for vekst, grunnet utbetalinger og erstatninger forårsaket
av prestenes umoralske livsførsel. Det er verd å merke seg
at en rekke grupperinger innen Den katolske kirke nå også arbeider
for at det ubibelsk sølibat dogmet skal fjernes. Det ville etter
vår mening absolutt være på tide.
Formannen for de katolske biskopenes sammenslutning sier at kirken driver
en vedvarende, fortvilet men tapende kampanje for å unngå at
homofile og pedofile prester fullstendig skal dominere kirkens prestestand.
Enkelte innflytelsesrike katolske advokater, som er ansatt av kirken, påstår
at langt over 50% av Den katolske kirkes prester på nåværende
tidspunkt, er pedofile eller homofile. Kirkens ledelse nekter å kommentere
denne påstanden, men har ennå ikke gjort noe forsøk
på å benektet den.
La den tragiske situasjonen som Den katolsk kirke har havnet i på
grunn av sølibat dogmet og læren om at prestens personlige
liv ikke påvirker brukbarhet i Guds vingår, advare oss alle
mot konsekvensene av en teologi som ikke er i harmoni med Guds Ord.
(Fra Jyllands-Posten den 24. april 2002.)
|