"Left Behind"
Hva skjer med de som blir tilbake? av Elin H. Berglund og John Berglund
Spiros, som han het, kjente de fleste som kom innom. En ung Jehovas vitne kom, og prøvde forgjeves å dele med ham noen av sine ideer. Etter hvert kom det også en mann som jeg senere fikk vite var en av lederne av Christ Church i Tel Aviv. Han ville vite om Spiros hadde lest boken eller sett videoen Left Behind. (De som er latt tilbake.) Spiros kjente til både boken og filmen. Jeg blandet meg forsiktig inn i samtalen, der jeg sto med saks og lim.
Spiros leste høyt:
Mannen så forvirret på meg en stund, og begynte deretter
å argumentere mot meg.Men, svarte jeg, det er ikke meg du må
argumentere mot, jeg har ikke sagt noe ennå, det er Jesus som sa
det du nettopp leste. Jeg fortsatte; det finnes også mange andre
skriftsteder som sier det samme.
En apokalyptisk vekkelse har faktisk grepet kristenheten i USA. Nesten 40% av alle amerikanere sa i en større spørreundersøkelse at de etter terror-handlingene 11. september, tror at verdens ende er nært forestående. En rekke bøker i den teologiske science-fiction serien Left Behind, som til sammen er solgt i ca. 40 millioner eksemplarer, har næret opp under både frykt og forventning. Teologien i dette endetids-scenariet, er dessverre ikke fundert på Bibelens profetiske beskrivelse av hva som skal skje når Jesus kommer tilbake. I stedet er det teoriene til John Darby og romanforfatteren Hal Lindsay som er toneangivende. I deres hypoteser vil det finne sted en hemmelig bortrykkelse av de troende, og en rekke av bestsellerbøkene i Left Behind serien, dramatiserer de samfunnsmessige problemene knyttet til at de kristne plutselig forsvinner. Et større amerikansk flyselskap har bl.a. for å berolige sine troende reisende, vedtatt at de ikke vil ha to troende piloter i cocpiten i samme rutefly. En av dem må være selverklært ikke-troende/ateist/agnostiker, i tilfelle myten om bortrykkelsen skulle ha noe for seg. Darby og Lindsays teorier ble etter hvert bibelsk sannhet for mange kristne. Disse ideene hevder at antikrist ikke vil bli synlig før etter den såkalte bortrykkelsen, og at Israel da skal regjere i denne verden under det såkalte tusenårsriket når de troende er i himmelen. Bibelen forteller oss at ingen vil bli tilbake (left behind) når Jesus kommer igjen. De døde frelste vil bli vekket opp fra gravene ved gjenkomsten, og vil sammen med de levende frelste bli rykket opp i skyene for å møte Jesus og tatt til himmelen 1.Tess.4:15-17. De døde ufrelste vil forbli døde til de 1000 år er til ende og de levende ufrelste vil dø. Jorden blir derfor øde og tom i løpet av denne tidsperioden. Åp..20:5 Hva var det Spiros leste høyt i bokhandlen i Jerusalem? Hva var det Jesus selv sa, men som denne lederen for Christ Church i Tel Aviv ikke klarte å forholde seg til – ennå?
I tillegg gir Johannes Åpenbaring kap. 20, det eneste stedet i Bibelen hvor tidsperioden på 1000 år er nevnt, et klart bilde av en tom og øde jord, hvor djevelen er passivisert og bundet av de faktiske omstendighetene, nemlig at det ikke er noen mennesker igjen å friste, for de frelste er i himmelen og de ufrelste er døde, inntil de 1000 årene avsluttes. Da står det i Åp. kap. 20, at de andre døde (de ufrelste) blir gjenskapt, og prøver sammen med Satan selv å erobre den nye Jerusalem som i mellomtiden er kommet ned fra himmelen. Alle som noen gang har levd på denne kloden vil da være til stede samtidig. De frelste vil oppholde seg i det nye Jerusalem og de ugudelige på utsiden. Da vil en rettferdig Gud la alle de ufrelste få vite hvorfor og hvordan de selv tok sine valg om ikke å være på den rette siden og hvorfor himmelen ville blitt et uholdbart sted for dem som ikke lot Guds prinsipper bli en del av sin mentalitet. Deretter vil de bli utslettet for all tid. De vil bli som om de aldri hadde vært. Guds Ord lærer ikke at det vil være et pinested hvor de ufrelste skal lide i all evighet. Bibelen sier at det er en evig konsekvens (en straff eller et resultat) av å gå Gud imot, ikke en evig pine, et ord som dessverre har dukket opp i mange bibeloversettelser på grunn av en påvirkning fra den katolske teologiens idè om skjærsilden. Konklusjon.
|
|
|
Mens Vi Venter - Nr. 33 (10. årgang) 2/2002 |
http://www.mensviventer.no |