Ekspedisjon til Noas ark
Den lille ”ekspedisjonen” til Noas ark i
september besto av 16 personer, hvorav 10 var fra Norge og
6 fra Danmark. En av de danske deltakerne var geolog og en
av de norske var en arkitekt med skipsrestaurering som hovedgesjeft. Ellers
var mange godt kvalifiserte i bibelkunnskap og noen i geologisk ekspertise.
Mange kirkesamfunn og andre troende var representert, så det ble
mange til dels livlige samtaler underveis.
Som de fleste andre av våre turer, fikk vi lære å stole på Guds veier og Hans ledelse. Det merket vi aller først når vi i spenning ventet på at Kurollos, som kom med siste dagen, skulle få omgjort sin billett og få reise sammen med og til samme sted som alle oss andre (Kars). I Kars ble vi sittende og vente på avtalte buss som skulle bringe oss til Dogubayazit. Den kom aldri, og det resulterte i at vi etter å ha ankommet Dogubayazit på annen måte, måtte leie to minibusser for å komme oss rundt i området. Mye regn og uvær hadde ødelagt veien opp til arkformasjonen, slik at den tidligere innleide bussen ikke ville ha klart å komme opp dit! Men Gud som ser alt på forhånd, hadde som vanlig lagt ting til rette for oss. I stedet ble vi kjent med unge Safer Önay, som ordnet med både buss og tur videre for oss. Vår nye bussoperatør kunne også fortelle at vår tur senere i uka med båt nedover Eufrat ikke lot seg gjennomføre, siden båten hadde sunket uka før, og 20 mennesker druknet. Han hjalp oss derimot med en ny reiserute langs Tigris som ga oss et møte med nye mennesker og tidligere kultur. ”Vår” geolog i området, dr. Salih Bayraktutan, hadde så
store vanskeligheter med å komme fra universitetet hvor han er ansatt,
at vi ikke visste om han overhodet hadde mulighet til å møte
oss. I stedet dukket Bill Fry opp, mangeårig medarbeider av avdøde
Ron Wyatt. Han er fortsatt aktiv i undersøkelser i og omkring funnet.
Han skulle ha reist til USA dagen før, men det hadde ikke vært
en plass å oppdrive på noen fly. Nå forsto han hvorfor,
og kunne erstatte Salih med å orientere oss rundt i området.
Sammen med vår nye reiseoperatør, hadde han også lagt
ned et stort arbeid for å skape tillit i ”de åttes landsby”.
Derfor kunne vi nå tryggere enn før reise dit. I stedet for
å risikere steiner i hodet fra små aggressive gutter og mistenkelige
blikk, ble vi nå invitert på tyrkisk Tjai med landsbyledelsen.
Ron Wyatts historie, om gravsteinene som hadde inskripsjoner med en
båt på en bølge, regnbue og åtte men-nesker på,
kunne bekreftes av de som bodde i nærheten. Den ble hentet om natten
av tyrkiske myndigheter, påsto de. Det er vanskelig å vite
hva som er sant når noe forsvinner av kultur-skatter. Alle skylder
på alle fordi de vet at det er forbudt å fjerne disse arkeologiske
funnene. At flere mennesker dukket opp nyrike på åttitallet
styrker jo mistanken.
Han fortalte også at han en dag fikk besøk av en ung kurder som hjalp til med ekspedisjonene til fjellet. Han hadde selvfølgelig hørt om det alternative funnet som Safer er involvert i og Safers engasjement der. Han spurte derfor Safer om han hadde noe forsteinet tre funnet der oppe. Da Safer spurte hva han skulle bruke det til, sa han ærlig i fra at han ville plante det oppe i Araratfjellet så arkjegerne hadde noe å finne der. Med den sensasjon det ville bli, ville det komme mange flere arkjegere og turister og det ville alle tjene på. Safed er overbevist om at hvis Noas ark-formasjonen hadde vært funnet oppe på selve Ararat-fjellet, ville det vært en verdenssensasjon. Det derimot de vestlige store arkjeger-selskapene fullstendig overser, er at selve Araratfjellet kan dokumenteres aldri å ha vært under vann noen gang. Det er et vulkansk, nyere fjell. Ingen sedimentære berglag er funnet der og overhodet ingen fossiler.
Mange har ønsket å dra opp i fjellet bak landingstedet for å sjekke ut inskripsjonene på den minnestøtten som var delt i flere biter, og nå inkorperert som grensemarkering mellom Tyrkia og Iran. Inskripsjonen ble funnet av Ron Wyatt og Orhan Baser i 1984. I dag er den umulig å se uten tillatelse fra miltitæret. Bill Fry fortalte at han hadde vist inskripsjonen til noen sauegjetere fra området, og de nikket gjenkjennende da de så inskripsjonen. Joda den hadde de sett og den sto fortsatt der oppe. Sauegjeterne er de eneste som har tillatelse til å gå de fleste steder nær grensen. Støtten inneholder, ved siden av tegningen vist på bildet under, en tekstinskripsjon på tre språk, hvorav gammel summerisk og hurritisk så ut til å være to av dem. Båtformasjonen på tegningen er helt lik den orginale formasjonen. Den viser også at det har vært et fjell til bak landingsstedet, trolig en vulkan, på det tidspunktet inskripsjonen ble laget. Neste gang sauegjeterne skal opp i området, ville Bill utstyre de med kamera slik at de kan ta nye bilder.
Han har ved hjelp av luftfoto, med ganske stor klarhet kunnet se den
veien arken har tatt fra den ”landet” like ved toppen av det da høyeste
fjellet i området, til den har blitt med nedover fjellsiden sammen
med jord, slam og lava. Den har helt tydelig beveget seg i ett sammenhengende
stykke, for deretter å strande ved inngangen til en smalere passasje
hvor jordmassene har trengt seg sammen for å komme videre nedover.
Han viste til at formasjonen ikke kunne vært dannet naturlig, da
det i såfall ville vært en tydelig blokkering som ville ha
skapt en båtaktig formasjon på begge sider fra blokke-ringen
(slik man kan se andre steder i naturen). En slik blokkering finnes ikke
her. Ved overflatiske prøver av båtens substans, med jordmassene
omkring, er det helt åpenbart en stor forskjell. Båtformasjonen
er av en fastere og mer kompakt substans. Mens området rundt endrer
seg hurtig etter is og snøsmelting og store vannmasser, forblir
arken i sin opprinnelige form. Målinger som tidligere ha vært
gjort, viser også stor ulikhet når det gjelder carboninnhold
og derved rester av organisk materiale i båtsubstansen.
Elisabet Solaas fra Tjøme ved Tønsberg er arkitekt og restaurerer gamle båter. Hun var spesielt interessert i hvordan båtrestene ville være etter den medfarten båten har fått. Scanninger som har vært gjort bekreftet hennes kunnskap om hvordan båten må ha sett ut, men hun ivrer for å få startet utgravninger rett ned i skroget. Dr. Salih Bayraktutans høyeste ønske er også å få startet utgravninger. Det kreves tid og penger. Fond.
Vi vil bruke det førstkommende året til planlegging og organisering av detfinansielle og administrative arbeidet. Neste år kan dr. Salih Bayraktutan være klar med ett team. Vi håper virkelig at dette kan la seg realisere. Forhåpentligvis kan det kombineres med et misjonerende arbeid i området. Anchorstone.com, som Bill Fry leder, har i samarbeid med S.A.B.A. tourism, travel and info representant, Safer Önay, tatt på seg ansvaret for videre utvikling av museet i forbindelse med besøksenteret på området. Dersom du ønsker informasjon om denne delen så ta kontakt med oss eller med Bill Fry direkte anchorstone.com. De trenger økonomisk støtte til utstyr og flytting av kulturskatter i området, til museet. Vi hadde bedt mye over hvem som skulle ha de tyrkiske kristne bøkene vi hadde med til området. I byen Van møtte vi flere unge gutter som ble jublende glade for å få bøker. Elisabet Vik ga en bok til en ung gutt og fortalte ham at den var kristen, men han ble bare glad for den. Deretter kom flere kamerater og brødre for også å få en bok. Det spilte ingen rolle om det ikke var muslimsk litteratur. Det er en stor misjonsmark blant den kurdiske befolkning i Øst-Tyrkia, som engang med makt og manipulering ble påtvunget Islam. Langt tilbake i tid, kom det en dag noen vismenn for å se Jesusbarnet i Betlehem. De fleste bibelforskere og historiske vitnesbyrd sier at disse var vitenskapsmenn fra Orienten (Strongs) kalt magôs på gresk og forfedre til dagens kurdere. Det siste tydelige tegn på Guds ledelse fikk vi i Istanbul. Flyplassens
egne koffertbærere skapte fullstendig kaos da de skulle fylle mennesker
og bagasje inn i diverse taxier og sende oss til hotellet. Da jeg satt
i taxien ble jeg plutselig urolig og følte på meg at noe var
galt. Jeg løp ut av taxien uten å bry meg om sjåførens
ville protester. Og der, bakerst i køen av alle våre taxier
sto det en taxi fullastet med vår bagasje, men ingen passasjerer!
Hvor denne bagasjen ville ha endt opp vil vi aldri fått vite, særlig
fordi taxisjåførene hadde problemer med å finne vårt
rimelige og ukjente hotell. Nå fikk vi i vært fall plassert
koffertene i de taxiene hvor det var mennesker som kunne fortelle sjåføren
hvor vi skulle. I alt kaoset ble min egen ryggsekk stående igjen
på fortauet, men en av deltakerne så den og fikk den med i
sin bil.
Vi takker Gud for å ha tatt godt vare på gruppen, enkeltmennesker
og for å ha åpenbart seg gjennom sitt ord og vist oss funn
som bekrefter Ordet.
Bilde fra en tid tilbake da ruinene av et gammelt hus var i bedre stand.
Bilde av to gravsteiner som stod like i nærheten av ruinene.
Nærbilde av gravstein med inskripsjonen som er vist under, i tilldegg ses senere inngraverte kors:
Den store sletten som dyrene kom ned til etter å ha vært i arken i over ett år, er ubeskrivelig vakker. Over-alt er det kilder som springer rett opp av jorden og gir vann til beite og bad. Gresset er grønt og folk og dyr samles på utflukt for å hygge seg, vaske seg og tøyet sitt, spise og slappe av. Bildene er fra de åttes dal og sletten like nedenfor arkfunnet. |
|
|
Mens Vi Venter - Nr. 33 (10. årgang) 2/2002 |
http://www.mensviventer.no |