Ravnen ville ikke lande
av Elin Haugvik Berglund
En
”ung” mann følger spendt med i sin fars forsøk på
å finne ut hvor lenge de enda må oppholde seg i båten.
Han varsler resten av familien som holder på med å fòre
dyrene at maten er nesten ved å ta slutt. I snart ett år har
de oppholdt seg i den store farkosten. I begynnelsen i storm og uvær,
de siste månedene i roligere farvann. Nå hadde båten
stoppet helt opp og utålmodig etter å få svar, var Noa
i ferd med å sende en av ravnene ut av åpningen i taket. Teorien
hans var at fuglen ville komme hurtig tilbake om den ikke fant hvile. Spent
iaktar de fuglens vingeslag ut i den frie friske luften. Og så er
det bare å vente… men ikke lenge. Ravnen er uvant med å fly
og finner ikke noe sted å hvile ”og den fløy fram og tilbake
inntil vannet var tørket bort fra jorden,” 1. Mos. 8:7.
I dag eksisterer det en liten landsby der. Den heter Kargokonmaz, navnet betyr ”ravnen vil ikke lande”. I følge Gilgamesj forteller Noa selv direkte til ham noen år etter vannflommen: Jeg åpnet vinduet og lyset falt på mitt ansikt. Jeg så utover verdenshavets horisont. Tolv mål lenger borte dukket det opp en øy (fjell)….. Skipet kom til stans på fjellet Nisir. Nisir holdt skipet fast, og tillot ingen bevegelse. En dag, enda en dag. Fjellet Nisir holdt skipet fast og tillot ingen bevegelse. En tredje dag, en fjerde dag, fjellet Nisir holdt skipet fast, tillot ingen bevegelse. En femte dag, en sjette dag, Nisir holdt skipet fast og tillot ingen bevegelse. Da den syvende dag kom slapp jeg løs en due….(1) Etter nesten ett år i arken, kunne vi snart forlate den. Nisir (NSR)
Reshid spredte nyheten fort, også ned til Dogubayazit og til arkjegerne
som ofte befant seg der. Tyrkiske aviser brakte nyheten den 13 november
samme år, om en mann ved navn Reshit som hadde sett levningene av
en gjenstand som han påsto er en båt høyt oppe på
fjellet Ararat.
Landsbyen Nisir/Nasar. De siste årene kalt Uzengeli En av dem som fikk fatt i historien, var Cummings som tok fortellingen
til ”øyenvitnet” Reshid med i sin bok.(2). I den forteller han historien
slik han fikk høre den: ”En kurdisk bonde ved navn Reshit hadde
for to måneder siden klatret to-tredjedeler opp den 16000-fots høye
fjellsiden, da han oppdaget noe han aldri hadde sett før, selv om
han hadde vært oppe på dette spesielle fjellet mange
ganger. Omrisset av en båt kunne ses i et dalføre under ham,
hvor tonnevis av smeltende snø og is hadde rast nedover i mer enn
to måneder.” Ingen av ark-jegerne fant noen gang igjen bonden Reshit,
og de fortsatte sin leting etter arken to-tredjedeler opp fjellet Agri
Dagi (i vesten kalt Araratfjellet).
Flere år senere er Ron Wyatt og David Fasold i full gang med å
undersøke båtformasjonen. I sin bok forteller David om sitt
møte med Reshid. Sammen med to fra landsbyen, Eraslan og Sarihan,
dro de ned til Siner hotell hvor de bodde. David Fasold ga uttrykk for
sitt store ønske om å besøke landsbyen Kargakonmaz
og toppen av fjellsiden, kalt Ziyaret fjellet, som betyr frivillige
pilgrimmer. Gamle historier beretter om en tid da pilgrimmer så
ned på arken da de besøkte den. Kunne dette være stedet
de sto da båten lå like nedenfor?
Vi lar David fortelle fra sin bok (3): Etter frokost forlot vi Ron og igjen dro vi østover i retning mot den iranske grense, passerte arken og dro til landsbyen Kargaconmaz. Veien opp til landsbyen gikk bra den første biten, men til slutt var veien helt vasket ut og uframkommelig. Den ble så smal at selv Dilavers lille bil var for bred. Han stoppet akkurat da jeg var i ferd med å hoppe ut for i stedet å gå til fots.” Resten av veien måtte de klatre oppover til landsbyen. Etter tre
hvilepauser på veien var Fasold i tvil om han ville klare å
nå toppen. Da de nådde neste nivå, ble de overrasket
over å finne esler og geiter og et leirsted med kurdere. Den første
kvinnen som så dem, ropte i forskrekkelse og løp og gjemte
seg bak en stein. En av dem gikk over til henne og roet henne ned ved å
fortelle hvem de var. Så ropte han opp til Musfafa og i en strøm
av ord hørte Fasold navnet Reshit Sarihan! Plutselig og i et øyeblikk
så han forbindelseslinjene. Arken, formasjonen, den nordlige skråningen.
Alle på dette fjellmassivet var i familie! Familie-navnene var; Selman,
Eraslan, Öser og Sarihan. David Fasold forteller at han ropte ut:
Reshit Sarihan! Alle så på ham, så smilte Nuri overasket
og sa. Evet! Sarihan og pekte på seg selv og deretter på kvinnen.
Jo de var i familie. Fasold spurte så etter Reshit Sarihan og Nuri
svarte: I Dogubayazit. De fortalte at Reshit ofte gjetet sauer i sommermåneden
og sov i telt, men nå var han i Dogubayazit, hvor han også
hadde familie.
Her
er en forkortet gjengivelse av intervjuet fra David Fasolds bok:
David Fasold mente at dersom landsbyboerne kalte toppen av berget for Al Judi (Cudi), var det enkelt å sette dette sammen. Koranen sier jo at Noas ark landet på Al Judi! Han fikk til svar at toppen het Al Judi fordi den ligger høyt oppe. Reshit selv kunne ikke lese Koranen så han visste ikke om dette. Alle i landsbyen mente det var Noas ark, unntatt noen få, som ikke trodde det kunne være mulig. Mange mener jo at det skal ligge på toppen av Ararat, så hvorfor skulle det ligge her? Men Reshit var sikker i sin sak. Dette var Noas ark og siden har alt vært stille omkring dette inntil du (David Fasold) kommer og spør! Reshit uttrykte glede over at flere nå kom og trodde at dette var arken. Det siste de samtalte om var plantene som grodde på arkformasjonen. Om han mente alle de flotte blå ”forglem-meg-ei” blomstene vi
så en gang vi besøkte stedet i mai, forteller David Fasold
ingenting om.
Når kom flommen?
Kilder: (1) T.Jacobsen i ”Before the flood”. Side 137
|
|
|
Mens Vi Venter - Nr. 33 (10. årgang) 2/2002 |
http://www.mensviventer.no |