Arkeologisk sensasjon ? av Elin og John Berglund
Muligheten
er til stede for at det er gjort et funn som kan vise seg å være
en av de viktigste Bibel/arkeologiske oppdagelser i kristenhetens historie.
En privat jødisk samler kjøpte i 1970-årene en liten
sandstein kiste av en arkeologisk antikvitetshandler. På svartebørsmarkedet
i Midt-Østen sirkulerer det mange tusen lignende kister, som er
gravd opp av lokalbefolkningen eller av profesjonelle gravrøvere,
og solgt for økonomisk vinning. Samleren som kjøpte kisten
betalte ikke mer enn noen få hundre dollar for den, men så
var verken selgeren eller kjøperen på daværende tidspunkt
oppmerksomme på muligheten av at gjenstanden var et uerstattelig
arkeologisk klenodium.
Sandsteinboksen måler 25x50x30 cm og er en typisk ca. 2000 år gammel jødisk ossuary, en boks hvor beina til en avdød ble lagt etter at resten av legemet var blitt til jord igjen. Beinkistens nye eier både leste og forsto teksten på kisten, men hadde såpass lite kjennskap til bibelhistorien, at han ikke reagerte på det som sto der. På kisten står det inngravert på arameisk (språket som ble benyttet i Israel i det første århundre av vår tidsregning); Ya’akov, bar Yosef akhui di Yeshua. (Jakob sønn av Josef bror til Jesus.) En av verdens største autoriteter på oldtidens skriftspråk og semittisk arkeologi, franskmannen Andrè Lemaire, fikk høre om denne spesielle kisten, ble invitert til å undersøke den, og snøballen begynte å rulle. Etter hvert ble ekspertene såpass sikre på kistens ekthet, at nyheten kunne deles med alle. På en ekstraordinær pressekonferanse i New York mot slutten av oktober 2002, ble funnet gjort offentlig, og det forårsaket stor overraskelse og spenning innen arkeologiske kretser. Redaktøren for Biblical Archeology, Herschel Shanks, hevder at hvis funnet viser seg å være autentisk, noe han selv er nesten 100% overbevist om, representerer det den eldste utenombibelske dokumentasjon på Jesu eksistens. Troende kristne har neppe noe behov for et slikt funn, men oppdagelsen vil slå sprekker i ideologien til millioner av agnostikere og tvilere på bibelhistorien. De tre navnene Jakob, Josef og Jesus var meget vanlige jødiske
navn i det første århundre. En statistisk sannsynlighetsundersøkelse
indikerer at de tre navnene trolig representerte henholdsvis 14%, 9% og
2% av anvendte guttenavn over to generasjoner (av ca. 80.000 personer)
i den aktuelle tidsperioden. Denne observasjonen alene kunne selvfølgelig
gi inntrykk av at hypotesen er ganske tynn, men forskerne sitter med flere
gode kort. De vet også at de fleste beinkister som er funnet, ikke
har noen inskripsjoner.
Når man i tillegg vurderer muligheten for at alle de tre navnene skulle dukke opp sammen, og samtidig passe inn i familieforholdet bibelhistorien knytter til Jesus Kristus, sitter man igjen med en betydelig sterkere hypotese. Men som om dette ikke skulle være nok, er det også kjent at av flere tusen lignende beinbokser som er oppdaget, er det bare en eneste gang tidligere funnet en arameisk inskripsjon som forteller hvem som var den dødes bror. Denne tilføyelsen er med andre ord ekstremt uvanlig, og forteller arkeologene at samtiden må ha ansett broren til den døde å være en usedvanlig betydningsfull og viktig person. I følge flere forskere sitter man da igjen med en nesten vanntett sak, siden en såpass viktig person med navnet Jesus, med en far som hette Josef og en bror med navnet Jakob, måtte ha vært synlig i jødisk historie og tradisjoner, men det er ingen der, bare Bibelens Jesus. Hvem var Jakob? Historiske kilder beskriver ham som en meget aktet og anerkjent leder
for menigheten i Jerusalem, og legger til at han var sett opp til av både
jødene og av dem (både jøder og andre) som etter hvert
ble Jesus-troende. På mange måter var Jakob et levende vitnesbyrd
om Jesu tilbud, og han viste en enorm kjærlighet til det jødiske
folk. Han var en syntese-teolog, som ingen problemer hadde med å
se verdien av lydighet mot jødenes Torahlover, sammen med troen
på Jesus som Guds Sønn og Frelser. For Jakob kunne ikke sann
tro være løsrevet fra lydighet mot Guds lov, og det var nettopp
denne logiske og selvfølgelige teologien som gjorde at mange av
jødene lettere kunne forstå at Jesus faktisk var oppfyllelsen
av det gamle testamentets skrifter slik at de begynte å tro på
ham. Men det var trolig samme årsak som forårsaket at øverstepresten
gjorde ham til sin fiende, siden han med sin forkynnelse og sitt liv gjorde
kristendommen attraktiv for mange jøder. Mens Ypperstepresten anklaget
ham for å være lovbryter. Jakobs brev i NT viser at det ikke
var tilfelle.
Om Jakob’s død.
Det foreligger indikasjoner på at datidens presteskap inngikk
såpass tvilsomme politiske allianser med romerne, at de sanntroende,
med Jakob som synlig leder, følte at de for sannhetens skyld måtte
påpeke og beklage frafallet. Dette kan være en annen årsak
til at øversteprestene la ham for hat.
Etter mordet på Jakob, ble det først en religiøs, siden en politisk oppstand og styresmaktene fengslet og drepte mange av dem som støttet Jakobs forkynnelse. Da Jerusalem falt i år 70, var det mange som trodde at denne tragedien
skjedde som Guds straffedom over byen og presteskapet for mordet på
Jesu rettferdige bror.
Jesu familie
DNA analyser vil gi flere svar
Kisten skal om kort tid ut på sin første utstilling, til
Toronto museum i Canada, men de små beinfragmentene blir ikke med.
Kistens eier regner med at israelske myndigheter neppe ville tillate det,
og han er også redd for den arkeologiske mafiaens hensynsløse
samlere. Den jødiske eieren har boksen i sitt eget hjem, men er
av forskerne lovet full anonymitet hva både navn og bosted angår.
Han er også bekymret for aksjoner fra ideologier (som inkluderer
både den katolske og alle de ortodokse kirkene) som for lenge siden
har kanonisert og helgenkåret Jakob, og vil satse alt på å
få kloa i enda et hellig og inntektsgivende relikvium.
Noen få kritiske røster hevder at Jesu familie (med unntak av hans mor og far) ikke aksepterte ham. Markus indikerer dette to steder i sitt evangelium, men det blir argumentert tilbake at Jakob ikke kunne framstått som en så sentral og akseptert leder i Jerusalem, om han ikke over lengre tid var kjent som en synlig troende. Både Newsweek og Time vier funnet stor oppmerksomhet i sine magasiner første uke i november 2002, og Time tillater seg også å hevde at dette funnet skaper et ikke uvesentlig problem for romerkirken, siden den jødiske måten Jakob er gravlagt på, indikerer at det første århundrets jøde/kristne, hadde solide røtter i jødisk tradisjon og skriftforståelse. EHB/JB Fra Jacobs brev:
Hold dere nær Gud, så skal Han holde seg nær dere. rens hendene deres dere syndere! Og rens hjertene deres, dere som lar sinnet dras til begge sider... |
|
|
Mens Vi Venter - Nr. 34 (11. årgang) 1/2003 |
http://www.mensviventer.no |