Pavemaktens autoritet
av John Berglund
I sitt møte med de jødiske religiøse lederne, gjorde Jesus det meget klart at han var på kollisjonskurs med overnevnte tenkemåte. Da jødene knyttet sin åndelige autoritet og myndighet til det faktum at de var Abrahams barn, og kunne spore sine aner tilbake til denne troskjempen, som uten tvil hadde Guds godkjennelse, møtte Jesus dem med en kraftig korrigering, Joh. 8:39. Han aksepterte ikke at en slik suksesjon hadde noen som helst verdi Guds øyne. Både han og døperen Johannes, Matt. 3:9, argumenterte med at kun fruktene og livet kunne bevise om Gud vedkjente seg tjenesten. Gud viderefører ikke automatisk himmelens autoritet fra konge til kronprins, som en teknisk eller mekanisk prosess. Eksempler fra Israels historien
Med Guds Ord som kilde, må vi derfor avvise som falsk og uriktig, pavemaktens påstand om at åndelig autoritet overføres uten hensyn til liv og lære. Menneskelige tradisjoner kan nok lansere et slikt dogme, men Skriften godkjenner det ikke. I tillegg må vi også stille oss meget kritiske til samme kirkes erklæring om en trinnvis og dokumenterbar suksesjon fra Peter til pavene. Verdenshistorien er ikke enig med påstandene som kommer fra kirken på dette området. Behovet for å markere at biskopen i byen Roma hadde rett og mandat til å overprøve andre kirkeledere, hva gjelder doktriner og myndighet, dukket ikke opp før mot slutten av år 300 og begynnelsen av 400 e.Kr. Fra verdenshistorien.
Merk deg her at det ikke var en kjent og selvfølgelig suksesjonen fra apostelen Peter til biskopen i Roma, som var årsaken, men den prestisje og rolle hovedstaden fikk i landet. Når mange er langt mer opptatte av Oslobispens uttalelser og meninger, enn biskopene som holder til i andre bispeseter i Norge, kommer det i hvert fall ikke av at hovedstadens biskop sitter inne med mer objektiv bibelsk sannhet enn andre, men av at han av mennesker i kirkesystemet blir betrakt som viktigere, siden han er biskop i landets hovedstad. Slik var det også i det 3-4 århundre i Roma. Vi siterer videre: Mer og mer oppgav keiseren å residere i Roma. Konstantin skapte en ny hovedstad i øst, og når keiserne senere kom til Italia, fant de Milano, senere Ravenna, mer egnet som residensby. Biskopen av Roma – med tittelen papa, overtok keiserens plass som den sentrale personen i rikets gamle hovedstad,” (samme.) Det romerske primat (lederrolle), ble altså klart hevdet fra og med annen halvdel av 300-tallet. Men et primat, hva lå i det? Det kunne tolkes på flere måter, blant annet som en æresforrang, (og et slikt krav ble som regel godtatt av de andre kirkene) – men også som et krav om å forvalte den rette lære, og gjøre krav om jurisdiksjon og rett til å være kirkens øverste appellinstans. (samme kilde.) Om ideen at Roms biskop hadde rettigheter og rang over de andre, sier den samme historiske kilden vi her siterer, at teologene i øst aldeles ikke aksepterte Romas tydeligvis selv-utnevnte posisjon, men; ”ikke desto mindre står teorien (om Roms kirkelige primat) der fullt utbygd på 400-tallet,” (samme kilde.) I overnevnte sitat bør vi legge merke til at et krav om suksesjon aldeles ikke var kirkens argument på det tidspunkt da denne utviklingen fant sted. En slik påstand kom i ettertid, som et forsøk på å produsere legalitet for Roma-biskopens rang. Vi kan videre merke oss at biskopen i Rom gradvis tok over keiserens rolle som både religiøs og politisk overhode. Da er det heller ikke underlig at biskopen faktisk tok keiserens tittel, og kalte seg Pontifex Maximus, som ganske enkelt betyr øversteprest for mysteriereligionene. Dette er en absolutt verdslig, hedensk og okkult tittel, men biskopen i Rom hadde ingen problemer med å vedkjenne seg denne rollen. Èn pave nektet faktisk å bære tittelen, på grunn av at den var blasfemisk. Senere paver hadde ingen slike skrupler. Den katolske kirkes ideologiske røtter er aldeles ikke apostelen Peter eller Jesu lære, men den politisk/religiøse hedensk keiseren i Rom, og det er også årsaken til at en rekke av pavekirkens sentrale dogmer, er direkte overført fra de hedenske religionene som også dominerte i keiserens Roma. Ennå et sitat fra Aschehougs Verdenshistorie kan utdype denne påstanden. Prestene ved byens hovedkirker…. trådte bokstavelig talt inn i senatorens sko,” side 67. Videre leser vi at det snart ikke lenger var ”noe spor av det engang så mektige romerske senat, men hovedprestene (presbyteri cardinales, som de snart skulle komme til å hete), overtok senatets gamle privilegium, å bære hvite strømper og svarte, flate sko. Klarere kunne det ikke sies at geistligheten nå var kjernen i Roma, side 67. Konklusjon.
Romerriket gikk ikke til grunne som følge av folkevandringen,
men skiftet bare rolle eller innpakning. Det hedenske Rom er ennå
med oss, like fullpakket av gamle Babylons dogmer, riter og overtro, som
tilfelle var med keiserrikets Rom. Den falske og hedensk- babylonske ideologien,
ble videreført fra datidens Babylon via Medo-Persia, Grekenland
og Rom, til endetidens nye politisk/religiøse Babylon. Guds sanne
kristne i Rom, måtte derimot flykte fra byen først til nord-Italia
og deretter opp i fjellene da forfølgelsene fra paven ble intensivert.
|
|
|
Mens Vi Venter - Nr. 34 (11. årgang) 1/2003 |
http://www.mensviventer.no |