Denne artikkelen er hentet fra innledningen på Rebecca Samsings nye hefte kalt: “Den Hellige Ånds kraft”. Vi oppfordrer så mange som mulig å bestille og lese dette heftet i sin helhet.
Innledning til heftet
I dag opplever stadig flere menigheter store undre og tegn. Fra femtiårenes litt rolige religiøse møter, er møtene i vårt årtusen, blitt som et fyrverkeri. Musikken, talene og virksomhetene som nyter stor popularitet i dag, er ikke noe nytt, men det nye er hvor stor bredde den har fått. Flere og flere pastorer tar i mot såkalt åndsdåp fra denne bevegelsen, og gir den videre til medlemmene i sine menigheter. Det er stor glede og mye gråt, og for mange er det som om pinsefestens dag endelig er kommet til kristenheten. Helbredelser og tungetale gjør at folkemasser gir et hengivent hjerte til bevegelsens store og små ledere. Til tross for alt oppstyret, er det en del ting det er verdt å tenke over. Åndsdåpen kommer til mange forskjellige samfunn, og går på tvers av læremessig innhold og trospunkter. Noen synes dette er et bevis på at Gud ikke gjør forskjell på kristne samfunn, og at lære og bibelsk sannhet ikke veier så tungt for Gud, og derfor heller ikke burde oppta oss så mye heller. Ikke bare går denne åndsbevegelsen på tvers av trospunkter, men den kommer også til andre religiøse samfunn, som til og med har en helt annen oppfatning av hvem Jesus er. Her bør skepsisen komme inn. Er det en åndsdåp som ikke er fra Gud, og er det noen der ute som imiterer Gud? I så fall, hva er av Gud og hva er ikke? Hvordan kan vi vite dette sikkert? Og hva kan bli konsekvensen av å velge å la seg åndsdøpe, og lede av en falsk ånd? Hvordan kan vi oppleve Guds Ånds sanne gaver og dåp? Hva skal man prøve ånden med?
Døperen Johannes ble halshogd fordi han gjorde forskjell på rett og galt, Jesus ble korsfestet og disiplene møtte mye hat og vanære av samme grunn. Alle kristne er kalt til et om-vendelsesbudskap. Et budskap som forteller at noe i måten du lever på er galt, og at du må leve anderledes. Budskapet føles fordømmende for mange. I dag kan vi se statkirken slite med balansen mellom Jesu ord i Matt.7,1 og de anbefalinger som ellers er gitt i Bibelen. For samtidig som det står at den som lever i synd bør støtes vekk fra samfunnet, har Jesus sagt at man ikke skal dømme. Dilemmaet viser seg i blant annet homofili-debatten. Jesus hensikt med all den lidelse Han gikk igjennom, var å gi mennesker et tilbud om evig liv. Han kom for å frelse. Men hvis noen blir lurt av djevelen blir han ikke frelst, og Jesu ord var aldri ment å tjene Satans sak. Derfor finner vi at Jesu disipler advarer, og ber oss om å ”prøve åndene” (1.Joh.4,1). Apostlene sier at vi skal avsløre vranglærere, og rive det falske saueskinnet av djevelen og djevelens ånder. Vi skal gjøre alt vi kan for å lede mennesker til Gud og til frelse, og om mulig redde så mange som mulig ut av Satans bedrag. Det var dette som var Jesu mål, å redde menneskeliv. Redder vi et menneske, redder vi det fra dom. Derfor er det ikke riktig å bruke Jesu ord i bergprekenen mot Jesu misjon og den misjon han ga oss. Satan brukte skriftsteder for å prøve å friste Jesus til å synde. (Luk.4) I dag bruker han skriftsteder for å lure oss til fall. Ikke bare for å lure oss, men for å hindre de som ikke blir lurt fra å advare de av sine brødre som han har klart å lure. Mange av dem som utgir seg for å være kristne veiledere,
eller om ”det så er en engel fra Gud,” kan være tjenere
av mørkets fyrste ute etter å bedra. Jesus sa: ”Mange profeter
skal da stå fram og forføre mange.” (Matt.24,11) ”For
Satan selv omskaper seg til en lysets engel. Derfor er det ikke noe stort
om tjenerne hans også omskaper seg til rettferdighetens tjenere.”
(2.Kor. 11:14-15)
De store åndsbevegelsene i dag er overalt. Hvilke er fruktene av den sanne Ånd, og hvilke er verk av djevelens åndehær? Paulus sier: ”Men jeg frykter for at slik som slangen forførte Eva med sin list, slik vil også tankene deres bli fordervet og drevet bort fra den enfoldige troskap mot Kristus. For om den som kommer, forkynner en annen Kristus som vi ikke har forkynt, eller om dere får en annen ånd som dere ikke har fått før, eller et annet evangelium...” (2.Kor.11,3-4) Derfor råder Johannes oss: ”Elskede! Tro ikke enhver ånd, men prøv åndene om de er av Gud..” (1.Joh.4,1) Men hvordan kan vi prøve ånden om den er av Gud? Jesus sa: ”På fruktene deres skal dere kjenne dem”. (Matt.7,16) Og nettopp det er det de fleste av oss gjør. Vi ser på Guds undre gjennom Jesus og apostlene, og ser om de samme undere følger med ånden i dag. Tungetale, helbredelser, demonutdrivelse og profetisk tale. Likevel advarer Jesus oss nettopp mot å kun lete etter disse fruktene, og i Matt.7,16-23 viser Jesus at det er disse fruktene vi ikke må se etter. Hvorfor ikke? Dette skal vi se litt nærmere på nå. Til tross for at det var slike undere som fulgte med ånden på pinsefestens dag, kan de ikke løsrives som en åndens frukt i dag. La oss se på de punktene som er vanlig å prøve ånden med: - Følelser
Videre gjennom heftet håper jeg å kunne vise hva vi kan prøve ånden med, og ut fra disse metodene finne hvilken ånd vi kan ha fullstendig tillit til, fordi den med sikkerhet er fra Gud. Ta kontakt hvis du ønsker heftet.
Den hellige
ånds kraft
Heftet inneholder følgene kapitler:
Noen smakebiter fra innholdet: … Selvfølgelig kan man få gode og fredfulle følelser når Guds Ånds virker på oss, men vi kan ikke vurdere om noe er rett eller galt ut fra hva vi føler, siden følelser kan være justert galt, eller blitt manipulert og vi kan ha blitt forført. ”Den som stoler på sitt eget hjerte, er en dåre. Men hver den som vandrer i visdommen, skal bli utfridd,” Ord. 28:26 … Den helbredende energien er “smittsom” og lar seg overføre til alle som kommer i kontakt med den. Og det gjelder ikke bare personene som kommer på Eric Pearls behandlingsbord eller går på et kurs med ham, men også dem som får utført en healing av noen som har møtt ham, sett ham på TV eller lest boken hans…Enkelte pasienter får spasmer eller snakker i tunger under hans selvlærte healing seanser…Ofte følte personene som mottok healing, at det var andre tilstede i rommet hvor behandlingen foregikk, de følte at noen tok på dem, manipulerte kroppen og ofte skjedde ukontrollerte bevegelser. Enkelte snakket i trance og formidlet beskjeder til Eric. Som; “Vi er her for å fortelle deg at du skal fortsette det du gjør. Det du gjør er å bringe ned lys og informasjon til planeten.” … En utrolig utvandring finner sted fra protestantiske kirker til den romersk katolske kirken. «Seeing is believing» - Her er en side hvor man kan se eks-pastorer fra protestantiske kirkesamfunn og fra ulike sekter som konverterer. Disse menneskene tror at de returnerer eller konverterer til «den rette» troen. Den katolske kirken skryter av de mange hundre som nå «kommer hjem». Frafallet har tatt et gigantisk steg. Mange «Assemblies of God» pastorer, som en gang følte Guds nærvær i Toronto, føler nå Jesu nærver i den katolske eukaristen.
Andre Bøker og hefter av Rebecca Samsing. |
|
|
Mens Vi Venter - Nr. 34 (11. årgang) 1/2003 |
http://www.mensviventer.no |