Paradigmeskifte i kristen forkynnelse - av John Berglund
Det greske ordet paradigme benyttes for å beskrive et akseptert mønster, eksempel eller forbilde. Det er egentlig et vitenskapsfilosofisk begrep som betegner et felles grunnsyn og en akseptert holdning overfor visse problemstiller eller fagområder. Et paradigmemønster må nødvendigvis deles av andre forskere som er innvidde i den samme disiplinen hvis kommunikasjon og resultater skal kunne sammenlignes.
Uttrykket
ble lånt fra antikken, og i 1974 lansert i nyere tid
av amerikaneren Thomas S. Kuhn i boken The Structure of Scientific
Revolution. Hvis man skulle forlate et paradigme og gå over til et
nytt, blir hele tenkeprosessen påvirket og konklusjoner kan trekkes
som det ikke lot seg gjøre å komme fram til før paradigmeskiftet.
Darwins utviklingslære og Newtons fysikk er eksempler på paradigmeskifter
som presset forståelse vekk fra tidligere rammer og antakelser.
Hva kristen forkynnelse angår, har vi sett et like dramatisk og
konsekvensskapende paradigmeskifte som tilfellet var med Darwins teorier.
Så lenge kilden og fokus i forkynnelsen var Guds Ord, var det relativt
ryddige forhold hvor fagteologer, prester, pastorer og evangelister, med
grunnteksten som verktøy, kunne bedrive en noenlunde fornuftig kommunikasjon
og hvor eventuelt ulike meninger om hva helheten i Skriften lærer,
ble siste instans hvis enighet ikke kunne oppnås.
Den kjente norske forkynneren og trosbevegelsespastoren Åge Åleskjær, som lenge har vedkjent seg aktiv deltakelse i omtalte paradigmeskifte innen kristen forkynnelse, setter sine ord på fokuseringen når han midt i november 2002 tilbød et 4 dagers seminar med temaet: Flytt prekestolen fra Sinai til Golgata. Det som særpreger dette avviket fra protestantisk grunnteologi,
er at det ikke finnes noe Golgata uten Sinai og ikke noe Sinai uten Golgata.
Hele problemkomplekset rammes inn av fiktive forutsetninger, noe som selvfølgelig
også forårsaker at løsningen blir fiktiv. Det blir i
praksis like meningsløst som å hevde at en mynt kan ha bare
èn side. Hvis du insister
Vi minner for ordens skyld om at vi i MVV forholder oss til Guds
lov slik den ble talt av Gud og nedskrevet i Mosebøkene, ikke til
den endrede loven som den katolske kirke introduserte, og som senere også
er adoptert av de fleste protestantiske kirkesamfunn.
Intet Golgata uten Sinai. Da Gud selv fikk universets oppmerksomhet ved det som skjedde da Hans Sønn døde på korset, representerte denne dramatiske hendelsen et rop til fortid, datid og framtid om at det som skjedde på Sinai var like sentralt i frelsesplanen som Golgata. Gud flyttet ikke prekestolen fra det ene til det andre stedet. Han forkynner i stedet sitt budskap til menneskeheten like klart og høyt fra begge prekestoler. Grunnen er at hvis Sinai var avlegs er korset unødvendig. Pastor Åge Åleskjær og de andre paradigmeflytterne er ved sin enten-eller fokusering, ute av harmoni med både-og forkynnelsen som profetene, Jesus og apostlene identifiserte seg med. Vi frelses ikke fra loven. Vi frelses; (1) av nåde fra en syndeskyld som er vår fordi vi brøt Guds lov, og (2) av nåde fra å måtte fortsette å bryte Guds lov ved å være djevelens og den onde naturens slaver. Tilbudet fra Golgata er middelet som bringer mennesker i harmoni med
Guds lov, ikke vekk fra den. En lovløs frelsesforkynnelse må
nødvendigvis definere frelsens fra noe og til noe, utenfor rammen
av lov, synd og skyld.
Den dynamiske bevegelsen i bibelens frelse er relativt lite møterelatert, men dokumenterer et oppgjør og en ny statusbeskrivelse, når all synd (lovbrudd) oppleves tilgitt og blir etterfulgt av en uforklarlig styrke til karakterendring og en vekstprosess som er svært synlig også på det psykososiale området. Prosessen er fra ulydighet og opposisjon mot Gud til lystbetonet lydighet og samstemthet med Skaperen. Et endret hverdagsliv på holdnings og handlingsplan, er det eneste bibelske bevis på at et frelsende gudsforhold er etablert og blir vedlikeholdt. Bibelen kaller det frukter og de er knyttet til menneskets karakter og indre væremåte. Da vil uheldige og uhellige legninger, vaner, atferd og væremåter forsvinne og rettskaffenhet, vennlighet, trofasthet, edruelighet, tålmodighet etc, vise seg i stedet Fjern Guds lov og ingen av oss trenger frelse for da finnes ikke synd. Da ville heller ingen av oss trenge verken tilgivelse eller helliggjørelse. Hver gang en kristen bekjenner sin synd, forkynner han Guds lovs gyldighet. Dette klinger selvfølgelig ikke bra i den nye paradigmens teologi, og derfor har dets presteskap like godt omdefinert holdningen knyttet til uttrykket å bekjenne, og i stedet flyttet det vekk fra den betydningen Bibelen gir, en bekjennelse av synd, til en bekjennelse eller proklamasjon av tro og standpunkter. På møter innen innen visse deler av trosbevegelsen, blir medlemmene ofte advart mot å bekjenne sin synd, for det blir sagt at da blir det bare mer av den. Budskapet er at de skal glemme synden og late som om den ikke finnes og i stedet ta kontroll over djevelen ved proklamasjoner og åndelige autoritetsutsagn. Paradigmeskiftets teologi er: (1) Loven er fienden.
Bibelens teologi er: (1) Synden er fienden.
Noen hevder at en bevisstgjøring eller opptatthet av lovens innhold gjør oss til lovtreller og fratar oss den kristne frihet. Argumentet er like lite gjennomtenkt som å påstå at kunnskap om fartsgrensen på en gitt veistrekning er et problem og en hindring, for da fratas vi friheten til å kjøre akkurat som vi vil og ignorere lovverket. Mange steder er politiets radarfeller erstattet med en radar som forteller deg hvor fort du kjører. Da blir du gjort oppmerksom på hva du holder på med, slik at du kan justere din atferd til å bli lovlydig. Det er en slik funksjon Guds lov tilbyr oss. Det er riktig å si at denne kunnskapen hjelper oss å gjøre
det som er rett og derfor er vi fri fra lovens fordømmelse. Gal.
3:13. Denne fordømmelsen er ikke relatert til det å kjenne
veitrafikkloven, men til de lite behagelige konsekvensene knyttet til overredelse
av den. Når Paulus i 1. Tim. 1:9 skriver at; loven ikke er for den
rettferdige, men for lovløse og ulydige, er det nettopp denne resonneringen
han følger. Det betyr selvfølgelig ikke at den rettferdige
har rett til å spre falske vitnesbyrd, misbruke Guds navn eller slå
noen i hjel, for da er han jo ikke rettferdig lenger.
Guds store plan er nettopp at lovens rettferdighet skal oppfylles (vises, demonstreres, komme til syne ved lydighet mot den) i hans barn, Rom. 8:4, og Paulus gir i det samme verset selve oppskriften på dette miraklet, nemlig at vi lever i (kontrolleres av) Ånden og ikke lar kjødet (den falne naturen) styre. Det er også i denne sammenheng vi kan forstå både Rom. 2:13 og Jesu ord i Matt. 7:21-27, hvor vi leser at det er de som gjør etter loven (lever i harmoni med den ved å være lydige mot den) som kalles rettferdige, ikke de som kjenner til loven uten å samstemme livet etter den. Det greske uttrykket å gjøre.. etter loven, er ord 4163 i Strongs på grunnteksten, og betyr nettopp å være samstemt eller i harmoni med. (2) Den kristne friheten er fra syndeskyld og syndens makt.
(3) Jesus og Paulus forkynte nøyaktig det samme evangeliet.
(4) Å bekjenne synd gjør at Jesus kan tilgi og rense oss
for syndeskyld.
En ideologi som tar til seg kristennavnet, men tilbyr frihet fra Guds
lov i stedet for fra synden loven påpeker, og som ignorerer Jesu
lære til fordel for brevene til Paulus og som til og med gir inntrykk
av det er konflikt mellom dem, og videre hevder at det ikke er nødvendig
for den troende å angre og bekjenne sin synd, er ikke lenger samstemt
med Bibelens kristendom, men er blitt en ny religion.
|
|
|
Mens Vi Venter - Nr. 34 (11. årgang) 1/2003 |
http://www.mensviventer.no |