Etter forespørsel var vi med å arrangere en
spesiell reise til Israel i september 2002..
De kom fra vest og nord, sør og østlandet, og fra
Danmark. Noen var allerede i Israel. Sammen møttes vi på flyplassene
i Oslo og Tel Aviv for å reise og tilbringe opptil 2 uker sammen.
Mennesker med ulike personligheter og ulikt trosståsted. En av reisedeltakerne
beskrev senere alle deltakerne som ett fyrverkeri av personligheter.
Det skulle bli en opplevelsesrik tur, midt i et urolig Midtøsten.
Israel før og nå var hovedfokus. Bibelens jødiske folk
og jødenes situasjon i dag.
Vi skulle besøke jødiske samfunn hvor ingen eller få
turister drar, ja til og med israelske familiemedlemmer kvier seg for å
besøke disse områder, ble vi fortalt.
På reisens andre uke ville vi også besøke bibelske
historiske steder som også blir forbigått av de fleste turister.
Mange hadde også det formål med reisen å vise støtte
til fred og rettferdighet for det jødiske folk. Det vakte slik oppmerksomhet
at lokalaviser og lokal TV i Tel Aviv var på plass, og også
avisen Jerusalem Post brakte bilde og tekst.
Jøder på Gazastripen
De første dagene dro vi til Gush Katif, ett større distrikt
med jødiske landsbyer spredt over ett område som før
var fullstendig ubebodd, lengst sør på Gaza-stripen.
Området er såpass utrygt at vi ble møtt av egen
militærkortesje som skulle lede oss inn i området. En egen
bevæpnet vakt var alltid på bussen, i tillegg var også
buss-sjåføren bevæpnet. Bussen vi kjørte i var
pansret og var spesiallaget for å kjøre skolebarn i Judea-området.
Selv opplever jeg at Gud er vår beste beskytter, selv om vi kan forstå
at de som har ansvar ikke vil ta noen risiko som kunne føre til
vår skade. Stor var min glede da jeg utenfor en av de store drivhusene
vi besøkte der, fikk ett overraskende svar fra vår bevæpnete
vakt. Siden vi hang etter alle de andre fordi vi ønsket å
samtale med palestinerne som jobbet der, sa jeg spøkefullt til vakten
vår; Dror:
Vi er tryggest, for du går jo her hos oss.
Han svarte mens han pekte oppover: Han er den som gir tryggheten, Han
er vår beskytter. Geværet gav han ingen selvsikkerhet. Han
viste at han og vi alle er avhengig av en større beskytter.
Der ved Middelhavets bølgende vann, like ved stedet der Isak
engang gravde brønner, har disse israelerne slått seg ned,
og fått den tørre ørkenen til å blomstre. Her
var det drivhus, på drivhus av planter til pryd og til nytte. Tomatene
vokste så å si rett opp av sanden og var de største
og flotteste i hele Israel. De følte seg rikt velsignet. Selv om
arabernes hus vokste seg store og truende i ”flykningeleiren” Khar Yunis,
nabolandsbyen, levde de i bønn og ro. Det lyste kjærlighet
og godhet ut av øynene deres, også overfor araberne, selv
om de omtrent hver dag fikk granater skutt mot seg, spesielt fra denne
arabiske såkalte flykningeleiren (det så ut som en ordinær
by). |
Sikkerhetsvakten Dror var også dyrebonde.
Foto: R. Karl Heinz Schgaguler
|
.
De hadde opplevd flere mirakler. Forleden uke hadde to kvinner fått
en granat midt mellom seg. Granaten eksploderte ikke og de kunne puste
lettet ut. Dette er bare en av flere andre historier vi fikk fortalt. En
annen gang, ved en tilstelning på skolen, ble pianisten sittende
å synge sang på sang og ble aldri ferdig. Ingen skjønte
noe. Men da alle barna og de voksne kom ut så de at uteområdet
var blitt beskutt med granater like før. Mange små barns liv
ble reddet.
En av de palestinske kvinnene som arbeidet i gartneriet fortalte at
hun hadde fire barn hjemme, mannen bare lå å dro seg på
sofaen hele dagen, så hun dro på jobb her for å brødfø
familien. Arafat hadde hun ikke mye til overs for, det viste hun med et
tydelig håndspråk.
Øverst: Skolebussen til de jødiske
barna, en pansret militærbil. Buss-stasjonen hadde fått
skillevegg på grunn av snikskyttere som skjøt mot skolebarna.
Foto: C.E.Tengesdal
|
«En av de palestinske kvinnene som arbeidet
i gartneriet fortalte at hun hadde fire barn hjemme. Mannen bare lå
å dro seg på sofaen hele dagen, så hun dro på jobb
her for å brødfø familien.»
Foto: C.E. Tengesdal
Nederst: Utsikt over Ebla og Garisim.
|
Israelerne her hadde tydelig to hovedinteresser, overalt hvor vi besøkte
dem i dette området. Bibelstudier og jordbruk. Hva Gud kunne velsigne
og frambringe av mat og helende urter ut av denne tørre sanden,
fikk det til å lyse ut av øynene deres. Hans tilstedeværelse
i Sitt Ord fremkalte en like stor glød. Et forunderlig og spørrende
blikk hadde alle som spurte oss og det var mange: Hva i all verden gjør
dere som kristne her? Hvorfor kommer dere hit? Selv om de var forundret,
var de også glade. At en slik liten handling som å komme til
dem kunne fremkalle så stor takknemlighet og glede, ble nesten utrolig.
Vi utvekslet samtaler og e-mailadresser og synes vi hadde fått mer
enn nok ut av Israelreisen selv om den hadde sluttet her og nå. Men
reisen gikk videre til Samaria neste dag.
Samaria og Judea.
Vi fortsatte turen i den pansrede bussen, og besøkte flere landsbyer
i Samariaområdet syd for Sikem (som i dag heter Nablus). Like øst
for Sikem kunne vi se utsikten mot fjellene som omgir byen; Ebla og Garisim,
forbannelsens og velsignelsens fjell. Vi så også mot Alon Moreh,
der man tror Abraham sto da han ble lovet dette landet av Herren. Herfra
kunne han på en klar dag se fra Middelhavet til Jordanfjellene i
øst og så langt syd som øynene kan nå.
En landsby i fjellsiden her heter Itamar. Her så vi et ødelagt
og delvis utbrent hus ved ett lite veikryss. En måneds tid før
vår ankomst, hadde en mor med sine fire barn stått i kjøkkenet
her og tilberedt maten de skulle hygge seg med når solen gikk ned
på sabbatskvelden (fredag). Barna lekte i huset. Vi kunne fortsatt
se små biler og leker ligge igjen i entreen. Inn kommer en arabisk
geværdesperado stormende. Hans mål var å skyte ned denne
lille familien.
Vår omviser i Itamar, Moshe Goldstein, fortalte at han og en
annen nabo kom løpende da de hørte geværskuddene, men
for sent. En liten pike på fem år hadde gjemt seg under sengen,
men ble oppdaget av inntrengeren og skutt rett i magen.
Den varme solen, lekende som lå omkring, kjøkkenet som
sto urørt etter hendelsen, alt forlatt. Alt ble plutselig helt og
fullstendig meningsløst og tragisk. Gråten kom fram hos mange
av deltakerne.
Vårt neste stoppested ble like følelsesladet. I et Sukkah-telt
satt opp utenfor en jødisk bolig, satt vi da en av naboene kom på
besøk. Hun hadde for kort tid tilbake mistet sin tenåringsdatter
av en selvmordsbombe. Sammen med sine venner var hun dratt på en
pizzarestaurant. Det ble det siste hun noen gang gjorde. Vi fikk se bilder
av en ung, vakker og glad jente, som skulle hatt framtiden foran seg.
Rester av huset som ble angrepet av en palestiner.
Granaten har blåst av taket på huset. Inne i huset er alt ramponert
og det er skuddhull overalt. Små biler og barneleker ligger igjen
ved inngangen og i barnerommet. Her så barna først sin
mor og hennes baby bli skutt. Deretter ble de selv skutt, mens de gjemte
seg under sengen. Et av barna overlevde med varige mèn.
Foto:Rebecca Samsing
|
|
En halv times tid senere befant vi oss i Shilo. Samuels oppvekstby,
og stedet hvor Tabernaklet med Paktens Ark sto i ca. 400 år. En ung
arkeolog tok i mot oss. Kanskje var det alle inntrykkene tidligere på
dagen som utløste det, men da han fortalte at de kan vite nøyaktig
hvor den barnløse Hanna lå og ba til Gud om å få
ett barn, da rant mine tårer. Gud bønnhørte Hanna,
og Samuel vokste opp her hos presten Eli. Pga de nøyaktige målene
for tabernaklet og bibelens beskrivelser, kunne han vise oss hvor det hadde
stått, og ruinene etter fundamentet.
Han viste oss også stedet der Shilos jomfruer hadde danset mens
Benjamins gjenlevende sønner lå gjemt bak vinrankene. Slik
plukket de ut sine kommende hustruer og dro hjem til Benjamins land. Alle
etterkommere av Benjamins stamme (inkl. kong Saul og Paulus) stammer fra
de dansende piker i Shilo.
Stedet er dessverre ikke foreløpig prioritert som utgravningsområde
for den israelske stat, så derfor ligger det meste av byen fortsatt
under jorden. Blir dette liggende innenfor en palestinsk stat er vi redd
stedet vil lide samme skjebne som for eksempel Josefs grav og tempelplassen.
Ødelagt og nektet adgang for jøder.
Selv om vi hadde kort tid på oss, og måtte avlyse noe av
programmet, tok vi en tur opp til en annen høyde i nærheten,
Levona også nevnt i bibelen.. Her ble vi møtt av en
mengde barn som hadde bakt brød til oss og som de serverte med masse
smil. De viste oss rundt i den lille hagen og dyreparken de hadde der,
og en liten gutt fortalte meg ivrig om sitt område med små
geiter som han hadde ansvaret for. Han forsto ikke det døyt av at
jeg ikke snakket hebraisk og pratet ufortrødent videre helt til
jeg fikk ropt på Erez som kunne oversette. Flere av barna her er
foreldreløse, men blir tatt godt hånd om av befolkningen her
oppe.
Morløse barn fikk vi også møte i Judea. En ung
mann med tre vakre små barn fortalte med en helt ødelagt stemme
hvordan hans unge kone ble drept med sin lille baby i armene da de kjørte
bil like syd for Betlehem en skjebnesvanger morgen. Terroristene hadde
ikke noe annet mål enn denne lille familiens mor og far. Faren ble
kjørt til sykehus i full fart sammen med den døde moren,
og de tre barna ble kjørt til den jødiske landsbyen i nærheten
som de kom fra. Vår kvinnelige omviser fortalte at de var først
kommet til hennes hus fullstendig sjokk-skadet. Den lille babyen diet fortsatt,
men nektet å ta til seg flaskemelk i flere måneder. Da den
lille piken på ca. 5 år så sin mormor ropte hun: ”Nå
kommer du aldri til å få se datteren din igjen!”. Det går
ikke an å være upåvirket av slike historier.
Barna her får sjelden besøk
eller vennlighet fra omverdenen. I glede over besøket bakte barna
brød til oss.
Foto: C.E.Tengesdal
|
Disse jødiske barna satt i baksetet av
bilen da bilen med foreldrene ble angrepet og beskutt. Moren deres blødde
ihjel foran deres øyne. Faren ble truffet i halsen.
Foto: R Karl Heinz Schgaguler
|
Flere brøt også sammen da vi var i Hebron, og ble vist
stedet der en far sto med sin lille 10 mnd. gamle datter på armen.
En snikskytter sikter mot barnets hode og skyter. Hodet eksploderer i armene
på faren.
I Hebron fikk vi også se museet som rommer bilder og historien
om hvordan alle jøder som bodde i Hebron i 1929, ble drept og massakrert.
Kun en liten gutt overlevde og lever den dag i dag.
Lidelsene var og er mange og forferdelige. I Judea ble vi også
påminnet Herodes den store. Fra hans store palass Herodion, kunne
vi skue Jerusalem på bakketoppen mot høyre hvor vismennene
spurte etter den nye kongen, og vi kunne se mot Betlehem ved siden av,
hvor han deretter drepte alle guttebarn under 2 år, for å være
sikker på at han beholdt sitt maktområde. Historien forteller
oss at han også tok livet av sine egne sønner i samme hensikt.
Mord på små jødiske barn for 2000 år siden og
mange bevisste og planlagte politiske mord på småbarn i dag.
Mange i vår tid sier at det blir ingen rettferdighet før
araberne får en egen stat; Palestina. Men terroren begynte lenge
før israelerne tok Judea og Samaria fra Jordan. De fleste tror heller
ikke terroren er over før araberne har fått hele Israel på
sine hender. De ber om forståelse for sin bekymring dersom en bevæpnet
hær av en ny arabisk stat oppstår rundt deres føtter.
Det er denne bekymring vi møter i disse områdene vi besøkte.
Hvorfor er alle i mot oss? Inklusiv FN? Hvorfor forlanger araberne at i
en slik ny stat, får det ikke bo noen jøder, når det
bor massevis av arabere i den israelske stats område? Hvorfor beskyldes
vi får å skyte på steinkastende barn, som sendes ut som
skjold foran bevæpnede snikskyttere, og ingen bryr seg om at våre
barn blir skutt overalt? Spørsmålene er mange. Men her vil
de bo, her er røttene og historien, her har språket igjen
fått blomstre opp, og her vil de dyrke ubebodd jord og ørken.
Med utsikt fra Herodion kan vi skue Tekoaørkenen eller Tekoadalen,
der israelittene med kong Joshafat i spissen så utover slagmarken.
Der de som hadde kommet for å ta dem, i stedet hadde drept hverandre.
Et bilde på den siste krig bekrevet i Joel kap.3 (v.7 og 17) og i
Åpenbarings-boken kap. 17 (v.16)? |
Omskjæring i Hebron
Foto: R Karl Heinz Schgaguler
|
Over Hebron i horisonten hang det lysende røde ”stjerner” og
vitnet om kamper i byen vi skulle besøke neste dag.
Hebrons arabere hadde lovet hevn etter at en av deres palestinske ledere
var blitt drept dagen før. Israelerne svarte med å nekte dem
å gå ut. Det var derfor stille i gatene da vi ruslet nedover.
Midt i mylderet av ortodokse jødiske menn og ivrige turister
ble en liten gutt omskåret på den åttende dag. I den
store synagogen bygd som et minne musoleum over Abraham, som var den første
som fikk beskjed om å starte denne tradisjonen. Etter nesten firetusen
år, samme sted… men en helt rykende fersk liten gutt.
Tirsdag var vi en avstikker til Tel Aviv. Flere var kommet tilreisende
for å markere en støtte til rettferdighet og fred for jødene
i Israel, utenfor den norske ambassaden. Markeringen var arrangert av Norsk
Israelsenter og vakte stor oppmerksomhet i aviser og TV.
Etterpå ble alle invitert på mat hjemme hos foreldrene
til Erez Uriely, lederen for Norsk Israelsenter. Rundt 90 mennesker samlet
seg i stue og hager og ble servert de deiligste retter, like ved den gamle
byen Ash–dod. Lokalpressen kom strømmende til for å fotografere
og samtale om denne stormen av underlige kristne som hadde kommet for å
nyte jødisk gjestfrihet.
Jerusalem
Det var godt med en sabbat etter en hektisk uke. Vi var innom en stor
jødisk synagoge før flere av oss samlet oss i en park midt
i byen og studerte bibelen sammen. Noen forbipasserende stoppet opp og
en av dem kom så nær at han fikk startet en samtale. Noen andre
av våre turdeltakere hadde funnet noen messianske jøder og
samlet seg hos dem, vi passerte senere og stoppet for en kort samtale.
Slik skal en sabbat være, med studier, vennskap og mat sammen i parken.
Galilea og Golan
Neste dag var vi på farten igjen. Nå hadde vi fått
en vanlig buss, en ny buss-sjåfør og ingen væpnet vakt.
Vi skulle holde oss i roligere områder. Runden var via Jordandalen,
mot Taborfjellet, krysse Jesreelsletten (Harmaggeddon) opp til Sippora
og Nasaret og til Tiberias og Genesaretsjøen. Dagen ble en dag hvor
Yeshua og hans vandringer i Israel kom i fokus.
Genesaretsjøen er alltid et fint sted å besøke.
Spesielt ble det å sitte i parkområdet på bergknausen
og lese Bibelen. Vi leste på omgang og samtalte om noen av versene
der. Slike minner tar man med seg videre.
Betsaida
har bare vært åpen få år for turister, og er derfor
uberørt av ”kristne” tradisjoner og byggeaktiviteter. Det er spesielt
å gå på brostenene i Peter og Andreas` by. Nøyaktig
her har Jesus selv gått omkring, som en virkelig person, et virkelig
menneske. Kjent varmen fra en stekende sol, sett på de som holdt
til blant husene, snakket med folk som ønsket det. Herfra og fra
andre av byene rundt Genesaretsjøen, kom folk strømmende
for å høre denne unge mannen tale og se ham helbrede, trøste
og oppmuntre i en vanskelig tid med okkupasjon og håpløshet.
Messiashåpet sto sterkt da som nå. Lengselen etter en Frelser
gjorde trengselen rundt Jesus enda større. Kunne han være…?
Stemmer profetiene med ham…? Er han sendt av Gud selv? Mannen Jesus talte
ikke om opprør og motstand. Han talte om fred, tilgivelse og forsoning.
Om å elske sine fiender. Om å holde Guds bud, og ikke
alle dem som de fant på selv. Om en endring inni hvert menneske.
Formaningene kunne virke harde, men folk strømmet til og ville høre
mer og mer.
Genesaretsjøen var sunket betydelig siden sist vi var her. Båtene
hang i luften og nådde ikke engang ned i vannet der de lå fortøyd.
Tankene gikk til rabbineren i Oslo som holdt en tale for en tid tilbake.
Den handlet om egypterne som hadde Nilen hvor vannet gikk over sine bredder
med jevne mellomrom og vannet åkrene. Men Israels folk måtte
be om regn og leve ett liv som Gud kunne velsigne med strømmer av
vårregn og senregn. Fra salen hørtes det med en gang en spørrende
kommentar: ” Men nå har det jo vært tørke i lengre tid
i Israel?” ”Ja,” svarte rabbineren. Det var den eneste kommentar. Jødene
er ikke redd for å ta selvkritikk, når mange av dem i Israel
ikke lever som de burde. |
Sjåføren tok oss med til den syriske grensen.
Foto: R Karl Heinz Schgaguler
|
Vi kjørte videre til Gamla, på Golanhøyden, men
det var varmt og ingen orket å se flere ruiner i den stekende sola.
Da kjørte sjåføren oss videre dit han selv ville, og
slik havnet vi ved den syriske grensen. En liten spasertur og vi fikk hilse
på den FN utplasserte soldaten fra Østerrike. Været
var for disig til at vi kunne skimte Damaskus i det fjerne.
Sjåføren tok oss med videre via Hermonfjellet til den
omstridte grensen til Libanon. Flere i bussen hadde ønsket seg den
skuddsikre tilbake, og følte seg nok noe utrygg. Mens andre vandret
ut av bussen, og tok gaten som markerte grensen mot Hisbollah i nærmere
øyesyn. Mang en rakett fra dem hadde falt ned i de nærmeste
jødiske landsbyer og Kibbutzer, særlig i det siste, etter
at israelske styrker har trukket seg ut av sør-Libanon.
En lang busstur i mørket førte oss fra Israels nordligste
grense, til Israels laveste punkt og langt mot sør, Dødehavet.
Samtidig skulle vi bevege oss fra nyere tid til oldtidens Kanaans land.
Å gå ut av bussen om kvelden var som å kjenne blåsten
fra en varm hårføner. Den neste uken skulle vi vandre i de
gamle israelittenes fotspor.
I fotsporene til Israels barns ørkenvandring
Oppe på berget sto en gang Abraham og skuet ut over denne sletten
hvor vi nå befant oss. Røyken steg opp som av en gigantisk
smelteovn, beskriver han. Ødeleggelsen av Sodoma og Gomorra hadde
endret området her fra å ligne på Edens hage til å
bli som en ørken. Senere ble noe av det fruktbare beitelandet på
sletten fylt opp med saltholdig vann. I det besynderlige ørkenlandskapet,
der byene har ligget, strømmet vi innover og oppover. Noen samlet
svovelkuler, andre fotograferte og kunstmaleren Sissel satte seg ned og
malte. Høygravide Rebecca klatret først til topps og ropte
ned: Kan jeg, så kan dere!
Ingen andre steder svarer til den bibelske beskrivelsen av det som
skulle bli restene etter de onde byene. Ørken (Sef.2:9) Ingenting
spirer, ingen kan så der (5 Mos.29:23) Kun ugress (Sef.2:9)
svovel og salt (5.Mos.29:23), aldri mer bebodd (Jes.13:20) aske (2.Pet.2:6,
Mal 4:3). Asken som ligger her har akkurat den kjemiske sammensetning som
man vil få dersom man brenner kalkstein (som kanaanittene bygde sine
hus av) og svovel.
Det er lite regn ved Dødehavet. Likevel
ber vi alltid om at det må ha vært litt regn der før
vi kommer, slik at de som er med på turen lettere kan se svovelkuler
i Gomorra formasjonene. Vi ble bønnesvart nok en gang. Det hadde
regnet litt. På bildet ser man 6 svovelkuler på rekke og rad
i formasjonen. De fleste som var med fant flere svovelkuler som de tok
med seg. Foto: R Karl Heinz Schgaguler
Vi hadde etter en natt i Eilat beveget oss til Nuweiba og Sinaihalvøya.
Bussen ble igjen i Israel, og her gjaldt egyptisk standard og komfor. Sammenpresset
i to minibusser og med en fart som gav naturlig luftavkjøling. Men
fart ble det lite av når sjåføren fant ut av at han
ville kjøpe seg nye klær som ble solgt langs fortauet. Da
måtte vi bare vente i bussen til han hadde prutet og bestemt seg.
Ved sydenden av den lange Nuwei-bastranden, som bærer navnet
Muzayyina (Moses“åpning), samlet vi oss i strandkanten og skuet mot
Saudi-Arabia på den andre siden. Her ligger den enestående
”veien i dypet” (Salm.106:9) som brakte israelittene tørrskodd over
og som druknet den mektige egypterhæren og reduserte Egypt til en
liten nasjon etter å ha vært den mektigste nasjon verden til
da hadde sett. På denne ”sandveien” er det funnet uttallige vognhjul
fra egypternes attende dynasti, hestehover og skjelettrester. De fleste
funn er gjort på saudi-arabisk side, og vi lengter etter den dagen
vi fritt kan reise over dit og sende dykkere ut i sjøen og selv
vandre mot Sinaifjellet som reiser seg majestetisk et stykke østover
fra stranden. Drar man et par timer sørover fra Nuweiba, til Dahab,
kan man skimte Sinaifjellet som på gamle kart heter Horeb. Man kan
også se ett av leirstedene til israelittene på stranden på
den andre siden. Like ved Midian, der steder ennå bærer navn
etter Jethro, Moses“ svigerfar.
Men vi må møte israelittenes spor igjen ved Esjon Geber,
som i dag er ved Eilat. Dit kom israelittene etter å ha vandret langs
Seirfjellene i nesten 40 år. Disse fjellene er i dag fjellene i Jordan.
Flere av stedene står på kart av i dag. Jotvata og Avrona passerer
vi. Resten er på den jordanske siden.
Hor Hahar er et av to steder som er utpekt som Horfjellet, der Aron
døde og ble begravd. Det er en bratt stigning opp til toppen, men
flere klarte beundringsverdig nok å komme seg til topps. En bragd
som Moses på 110 år ikke hadde noe problem med. Hvorfor tror
vi at dette er det riktige fjellet? Det er ikke bare fordi katolsk tradisjon
har plukket ut det andre. Bibelen beskriver at de dro hit umiddelbart etter
Kadesj Barnea på vei til Kanaan, ikke på vei vekk fra Kanaan.
Denne lå i Sinørkenen som fortsatt er navnet på ørkenen
hvor vi befinner oss. I dag heter fjellet Sinfjellet, men det ble endret
for kort tid tilbake. Fortsatt kan man kjøpe postkort med det gamle
navnet på. Pga. utvinning av mineraler i området, fabrikker
og atomanlegget i nærheten, er det ikke noe typisk turistområde. |
Veien opp til Hor-fjellet var en styrkeprøve
i varmen. Ikke alle prøvde å klatre, og ikke alle som klatret
kom opp til toppen. Her ses en av turdeltagerne på toppen, mens bussen
vår er nederst til høyre. Foto: Eva Gregersen
|
Det bibelske Hor-Hagidgad, er muligens det andre tror er Horfjellet.
Her slo israelittene leir før de kom til Jotvata, og dro videre
neste gang til Eilat. Etter Eilat dro de nordover igjen til ørkenen
Sin, til Horfjellet og videre nordover til Salmona og Punon og nærmet
seg Moab. Helst ville de dratt direkte opp til kongeveien via Basra
i Edom, men det ble de nektet. Nå måtte de ta den farligste
veien til Moab og kom derved i kamp med kanaanittene som holdt til her.
(4 Mos.20.14-21:3).
Maale Akrabbin, Skorpionveien, ble en skrekkopplevelse for de fleste
i bussen. En la seg regelrett ned med lukkede øyne og ventet på
at det hele skulle være over. Andre kom med høylytte bemerkninger
om at trollstigen bare var barnemat i forhold til dette. En oppdaget ett
bilvrak nede i skråningen, og gjorde alle redde folk oppmerksomme
på det. Bussen hadde store besvær med å komme seg opp
alle svingene, det så ut som om en tredjedel av bussen hang utenfor
veien i hver sving. Buss-sjåføren innrømmet at han
aldri ville ha kjørt veien nedover. Skorpionveien er nevnt flere
steder i bibelen, som en av grense-markeringene mot sør. Kanskje
var det her israelittene dro oppover for å kjempe og speide da de
skulle inn i Kanaan?
I Dimona møtte vi to lykkelige georgiske jøder som Harald,
en av turdeltakerne, hadde hjulpet fra Kaukasus til Israel. Her var det
utrolig deilig å nyte et måltid mat før vi beveget mot
det gamle Arad (hvor kanaanittens konge to ganger dro ut og kjempet mot
israelittene (da israelittene hadde Gud med seg vant de), og videre tilbake
til Dødehavet.
I Qumran var det blitt tussmørke. Carl Erik ble borte og det
måtte ropes og letes. Men Carl Erik dukket opp medbringene 4-5 klatrere
som ville haike til Jerusalem. Med sang og Livs gitar underholdt de oss
med jødiske folkesanger helt til vi skimtet lysende fra Jerusalem
i det fjerne.
Jerusalem igjen
Jerusalem har mye å by på, og de fleste hadde vært
der mange ganger. Vi delte oss derfor og dro ulike steder fredag formiddag.
Fem av oss dro til Holocoustmuseet. En for å lete etter sin fars
navn blant de omkomne i en av konsentrasjonsleirene. Det gjorde besøket
der mer spesielt. Et navn, en skjebne blant millioner av jøder som
aldri skulle få se den neste generasjon vokse opp. Og som ble drept
av en eneste grunn, han var jøde. Voksne, barn, gamle stuet sammen,
forhatt, plaget og drept av de som kalte seg kristne og som et klimaks
på nesten 2000 års systematisk forfølgelse. Hvor var
det nytestamentlige påbud om en slik handling? Ingen steder. Tvert
i mot: ”..Ros deg ikke mot grenene! Roser du deg, så vit at det ikke
er du som bærer roten, men roten som bærer deg…. De er elsket
for fedrenes skyld…. og ved den miskunn dere (hedningene) har fått
skal også de få miskunn…(Rom.11).
Om ettermiddagen var vi alle samlet i Garden Tomb, der de fleste protestanter
mener at Jesus ble korsfestet og begravd.
En av turdeltakerne, Pramode, kom til å spørre guiden
i parken om ikke Ron Wyatt hadde funnet den store steinen som hadde dekket
graven. Det førte dessverre til en tirade av anklager mot Ron Wyatt.
Han var en sjarlaten og en løgner, og hadde funnet på alt
dette for å tjene penger på det!
Guiden hadde kun vært i hagen de siste 2 måneder, så
jeg gikk ut i fra at han hadde hørt dette fra andre. Jeg gikk derfor
bort til ham da han sto alene, og sa at det ikke var riktig av han å
snakke slik om en annen. Jeg kjente Ron Wyatt personlig og visste at det
han fortalte vår turgruppe var løgn. Ron var ingen rik mann
og gav bort de få pengene vi og andre betalte ham. Han ville ikke
engang ha fortjeneste når vi solgte hans filmer. Guiden så
stivt på meg og beklaget at han hadde såret mine følelser.
Jeg svarte at jeg ikke var såret, men at jeg sa dette for hans egen
skyld. Vi har ikke lov til å føre falsk vitnesbyrd, derfor
er det viktig å sjekke opplysninger før vi deler de med andre.
Dette gjorde ham tydeligvis mer opprørt enn lei seg. Da vi hadde
fortalt de andre deltakerne om funnet av paktens ark som skal ha vært
gjort her, tok vi dem med bort for å vise stedet Ron sa at den fortsatt
ligger. Guiden kom nå tilbake og med seg hadde han en annen av guidene
i hagen. Denne guiden startet nå en lengre forklaring over det han
kalte Rons løgner. Han påsto at han kjente folk som hadde
vært der da Ron gravde, men at de ikke hadde sett noe der nede (dette
var ikke så rart, for Ron fant ikke arken da han gravde rett ned,
men kom inn fra en annen kant under berget). Han sa også at historien
om at det var brukt gulldetektor der ikke var sann (men det har vi skiftlige
vitner som kan bekrefte. I tillegg har en gulldetektor vært prøvd
av to andre frittstående team, med positive utslag).
Han sa også at historien om de seks soldatene som døde
da de prøvde å få arken ut, var løgn (men det
sto i to aviser, dessuten gikk de inn fra Sedekias cave og ikke fra Garden
Tomb). Han sa at og hadde ett brev med som en slags bekreftelse på
at Israel antiquty authority ikke hadde hatt noe med utgravningene der
å gjøre. Jeg prøvde da å få sagt han at
jeg har mailet med han som var leder for IAA i Jerusalem den gangen, og
han sier selv at han sto ansvarlig og støttet Ron den gangen med
alt han trengte. Til det svarte guiden bare at ”de sier så forskjellige
ting.”
Til slutt ble guiden irritert over at Harald filmet han og spurte om
han hadde tillatelse eller om han kom til å bli betalt for å
bli filmet.
Det ble en dramatisk tur i hagen, men ikke overraskende. Det var likevel
betimelig av en av deltakerne å spørre guiden hvilken ulempe
de hadde av all fokuset på korsmerkene og paktens ark. Hans eneste
svar var at noen hadde brukt et kart over Garden Tomb på en internettside
uten å spørre dem om lov! Det er trist at guidene som arbeider
der Frelseren døde for å frelse og endre oss og gjøre
oss nye, ikke kunne demonstrere en holdning som viste hva det betyr å
møte Ham personlig.
Det ble etter
hvert siste dag i Jerusalem og i Israel. Det var Sabbat og fridag til egne
valg. Selv valgte jeg denne gangen å gå til min egen syvende
dags adventmenighet. Det valgte syv andre også. Noen valgte andre
felleskap, eller tok seg fri til å slappe av. Sammen møttes
vi i Getsemane på ettermiddagen.
Når solen går ned åpner restaurantene igjen i Jerusalem.
Dansende ultraortodokse jøder svingte seg rundt i vide frakker,
store hatter og langt skjegg. Til glade trommer, strålte de av glede
i dansen og trosset trusler om selvmordsbombere. Lørdag kveld er
det mange mennesker her, men også mange vakter i form av bevæpnede
israelske soldater.
Liv holdt takketale under vår siste middag sammen i Ben Yehuda
gaten. Mange intolerante bomber er sprengt i denne gaten og mange jødiske
kroppsdeler er plukket sammen og fjernet. I januar samme år skjøt
en araber vilt rundt seg og drepte to gamle damer kun noen timer før
jeg kom nedover samme gaten.
Men vi ønsket å være en del av en verden som nekter
å la seg diktere av frykt.
Liv holdt altså takketale for turen. Den var etter Guds hjerte,
tror jeg. Vi kunne være glade i hverandre på tross av skarpe
uenigheter og ulikheter. De siste to ukene hadde framkalt smil og begeistring,
ergrelser og tårer, prøvelser og velsignelser. For egen del
er jeg ennå mer styrket på at Guds veier er den eneste og absolutt
eneste vei. Det er min bønn for alle som var med denne gang: Finn
denne veien hver dag og følg den uansett hva det måtte koste
deg! Der og bare der er det trygghet og sann glede.
|