Den Siste Talen
- av John Berglund
Mange pastorer er blitt spurt om hva som ville vært
innholdet hvis de bare hadde mulighet til å gi èn preken til
før de måtte dø. Enkelte kristne tidsskrifter har bedt
kjente forkynnere gi dem et slikt tema, eller utarbeide innholdet i den
siste talen.
Omtrent uten unntak, fokuserer innholdet på det sentrale i evangeliets budskap om Jesu død på korset, tilbudet om frelse fra synd og løftet om evig liv på grunn av Jesu stedfortredende død, mottatt i tro. Ingen kristen som leser sin Bibel, kan være uenig i at dette er evangeliets kjerne, grunnmur og hjørnestein. Kristendommen ville ikke eksistert uten tilbudet fra Golgata og kraften i Jesu blod. Jesu siste preken.
Men hva var hans fokus og prioritering ved den siste anledningen han hadde som evangelist og forkynner før sin død? Du finner hans budskap i Matt. kap. 23. Innholdet i kapittel 24 viser at han da allerede hadde forlatt tempelområdet for siste gang, for å kunne tilbringe de siste timene på Oljeberget sammen med sine disipler. Hvis vi skal oppdage innholdet i hans siste tale til folket, må vi derfor tilbake til kapittel 23. Dette kapitlet inneholder noen av Jesu kraftigste advarsler mot presteskapet, fariseerne og falsk lære. Han uttalte det ene ve-ropet etter det andre, og hudflettet omtrent de lærde med sine skarpe ord. Men, sier kanskje noen, er dette et budskap som kan kalles positivt og oppløftende? Ville det ikke vært bedre om han hadde spart noe av det beste fra bergprekenen til denne spesielle anledningen? Illustrasjon.
Han advarte dem mot et akutt og livsfarlig bedrag, som kunne påført dem evig død. Hvis folket aksepterte at fariseernes og presteskapets måte å være Guds barn på, var et akseptabelt eksempel å følge, og at frelsen var garantert bare de tilhørte menigheten, fulgte tradisjonene og ellers gjorde og tenkte det de ble bedt om å gjøre og tenke, ville de alle gå fortapt. Dette måtte Jesus gjøre alt han kunne for å hindre. Snart ville han selv være borte og disiplene skulle fortsette forkynnelsen. Men da ville også prestene kunne intensivere for-følgelsen og hjernevaskingen av de mange tusen som var påvirket av Jesu undervisning. Her har du svaret på hvorfor Jesus valgte å gi innholdet i sin siste tale det vi finner beskrevet i Matt. kap. 23. · Han anklaget de skriftlærde og fariseerne for å
lesse tunge byrder på folket og han påsto at de utførte
sine religiøse aktiviteter, ikke fordi de elsket Gud, men for å
bli sett av mennesker.
Hvem var det altså som sa alt dette forferdelige?
Du vil også i denne observasjonen finne forklaringen på hvorfor det evige evangelium for endetiden, omtalt i Johannes Åpenbaring kap. 14, fra vers 6, inneholder noen kraftige advarsler mot å følge læren til det store kollektive troende flertallet, som i endetiden vil dominere kristenheten. Systemet som da vil dominere, kommer også til å gjenta de skriftlærde og presteskapets bruk av politisk makt for å håndheve religiøse lover. Flere steder i Åpenbaringsboken er endetidens Baylon-system omtalt, og vi blir også informert om hvordan det til slutt vil gå med alle dem som følger og adlyder denne ideologien. Det er ikke behagelig lesning, men det fantastiske er at ingen behøver å la seg bedra som ikke ønsker det. På dette området må vi alle gjøre et personlig valg. Jesus valgte beinharde og tøffe advarsler som prioritering da
han ga sin siste tale. Han gjorde det av kjærlighet til de mange
som måtte bli advart, slik at de ikke lot seg påvirke av falsk
lære. Den samme Jesus (Åp. 1:1 forteller oss at Jesus er Åpenbaringsbokens
forfatter), prioriterer advarsler som innhold også i endetidens evige
evangelium. Alle som ønsker å kopiere Mesterens forkynnelse,
må tilby et budskap som viser; (1) veien til frelse og samtidig advarer
mot; (2) djevelens smarte bedrag som kan og dessverre vil frata mange den
samme frelsen.
|
|
|
Mens Vi Venter - Nr. 34 (11. årgang) 1/2003 |
http://www.mensviventer.no |