Irettesettelse i alles nærvær

Lærer Paulus at ledere offentlig skal irettesette medlemmer som er uenige med dem, eller sier han at medlemmer offentlig skal irettesette ledere,
når de forkynner, lærer eller lever ubibelsk?

av John Berglund

Kristne fra visse miljøer, er godt kjent med 1. Tim. 5:20. Vi er oppmerksomme på at dette verset blir benyttet for å legalisere at ledere i kristne autoritære grupper, i hele menighetens påhør, kan og skal korrigere og ydmyke medlemmer som er uenige med dem ved å ha divergerende meninger hva angår teologi eller funksjon.


Nevnte tekst sier: Men dem som synder, skal du irettesette i alles nærvær, for at også de øvrige må frykte.

Dersom dette skriftstedet benyttes uten at versets sammenheng tas i betraktning, kan det gis en mening som faktisk er stikk motsatt av det Paulus prøver å kommunisere.

1. Tim. 5:20.
Sammenhengen dette verset står i, er formaninger Paulus gir Timoteus om hvordan han skal behandle kristne ledere. Temaet begynner med vers 17. De eldste, skriver han, som er gode forstandere, skal aktes dobbelt ære verd, særlig de som arbeider i tale og lære. Han fortsetter; For Skriften sier: ..arbeideren er sin lønn verd! Disse to versene (vers 17 og 18), omhandler ledere som fungerer i samsvar med Guds prinsipper. I de neste to versene (versene 19 og 20), tar Paulus for seg ledere som fraviker sannheten i liv og (eller) lære. Om ledere som blir anklaget for noe, skriver apostelen: Du skal ikke ta imot en anklage mot en eldste uten at den blir støttet av to eller tre vitner, (og her kommer verset vi forholder oss til), men den som synder, skal du irettesette i alles nærvær, for at også de øvrige må frykte.

Hvem er det Paulus henviser til i vers 20? Dette verset er en naturlig fortsettelse av vers 19, og forholder seg selvfølgelig til personene han skriver om, nemlig ledere (eldste), som lever eller lærer (synder) på en åpenbar måte. De skal irettesettes i alles nærvær, osv. Hver eneste bibelkommentar vi har konsultert, hevder enkelt og greit at ordet det, her selvfølgelig refererer til kristne ledere, siden både sammenheng og gramatikk dokumenterer en slik tolkning. Det jødiske nytestamentet, hvor den hebraiske opprinnelsen er tatt vare på, oversetter dette verset med: Rebuke before the whole assembly those leaders who continue sinning, osv. (Irettesett i alles nærvær de ledere som fortsetter å synde…)

Sammenhengen, grammatikken, logikken og versenes definerte hovedtema, gjør det tindrende klart at det er kristne ledere som omtales. Det er ikke mulig å få til noen annen tolkning, hvis man forholder seg til selve teksten. Likevel er det altså dette verset, som i flere menigheter, konsekvent benyttet av ledere som bibelsk argument og autoritet, for offentlig å refse medlemmer som er uenige med dem, (for at også de øvrige medlemmene må frykte sine ledere og ikke gjøre det samme.)

«Irettesett i alles nærvær de ledere som fortsetter å synde...»

Med Guds Ord som mandat, oppmuntrer vi medlemmer i slike menigheter, til å følge det påbud Skriften her gir. Alle som er blitt lurt til å tro at de er forpliktet til å tie og ta imot refs og ydmykelse fra sine ledere i alles påhør og påsyn når de ikke lever opp til ledernes og medkristnes forventninger, må forstå det egentlige budskapet i overnevnte vers. Å behandle underordnede på denne måten kalles gjerne «looping» og representerer det værste ledd i en krenkelses-prosess som kan gi varige psykiske skader. Det antall vitner som Bibelen spesifiserer bør engasjeres, og slike ledere bør irettesettes i alles nærvær, når de på denne måten svikter sitt kall og forfalsker Skriften for å gi seg selv makt og posisjon.
Menighetsmedlemmer som synder og ikke selv angrer, søker tilgivelse og kraft til forandring, skal tales til rette på en slik måte at nederlaget blir kjent for færrest mulig mennesker. Det er bare når de ikke tar imot veiledningen, at menigheten skal involveres. Dette er Jesu lære.
Ledere, som i sin ubibelske måte å forkynne eller lede på, slik at de rammer, skader, forfører eller manipulerer hele menigheten, skal konfronteres overfor de samme menneskene de har skadd eller forført. Dette grunnet den synlige og innflytelsesrike posisjon de har.


Tilbake:
opp
topp
 
Mens Vi Venter - Nr. 36 (11. årgang) 3/2003
Les hundrevis av artikler her:
http://www.mensviventer.no