Kraften fra Golgata
- Et eksperiment for mennesker som ikke tror.
av John Berglund
Er det mulig å teste kristendommens påstander - på Bibelens egne premisser - og på den måten finne ut om det er en Gud?

Atombomber, meteorer og vulkaner frigir veldige mengder energi, og historien inneholder mange beretninger om deres voldsomme kraft. Det kristne budskapet hevder at det er èn kraft som overgår dem alle, og det er Gudskraften som ble gjort tilgjengelig for menneskeheten da Jesus døde for alles synd på Golgatas kors. Det så ut som om han var taperen, da han ble spyttet på, hånet, pisket og korsfestet. Sett fra tvilerens ståsted, var ikke hans død mer spesiell enn det tusener av andre måtte lide, som ble korsfestet både før og etter ham.

Bibelen påstår at hans henrettelse betalte for absolutt all tenkelig synd som var begått og ville bli utført til all tid. Hver ond tanke, all arrogant stolthet, millioner av løgner og årtusener med hat og vold, ble sonet og gjort opp da han ropte; Det er fullbrakt! Regnestykket er så ufattelig urettferdig, ubalansert, ja nesten sprøtt, at det omtrent er umulig å begripe at all denne elendigheten skulle avhjelpes ved den enes død. 

Slitte ord som kjærlighet og nåde har sin sentrale plass i beretningen, men det er enda mer åpenbart at Bibelen har et forklaringsproblem, når den hevder at Gud i Kristus forsonet (hele) verden med seg selv, 2. Kor. 5:19. Er det mulig at det ble generert så mye kraft og dynamikk ved denne anledningen, at det veier opp 6000 år med menneskelig forned-relse og elendighet? Ja, sier Guds Ord. 

«Du kan simpelt hen velge å være med på et eksperiment...»

Det er greit nok at begivenheten der utenfor Jerusalems murer fant sted, og det er videre også mulig å akseptere at kilder utenfor Skriften bekrefter den historiske hendelsen, men at betydningen av den er så altomfattende, er det vanskelig for mange å forholde seg til.

Vel, det er faktisk en måte å løse tvilsproblemet på. Du kan simpelt hen velge å være med på et eksperiment. Rammen for eksperimentet er at du rett og slett velger å regne med at det Bibelen sier er sant, før du vet om det er slik. Men det er da ikke en fornuftig eller intelligent måte å gå fram på, tenker du kanskje. Hvis nå det hele er et narrespill og en bløff, så lar jeg meg på den måten lure og bedra! Nei, vent nå litt. Hver eneste dag av ditt liv, tar du sjanser. Du setter deg i bilen og kjører, enda du vet at hundrevis av bilførere hvert år blir drept ved at andre bilister kjører på dem. Hva om det skulle skje med deg i dag? Du setter deg på et fly, og regner med (les tar sjansen på) at turen skal forløpe uproblematisk. Du legger deg i din seng hver kveld, enda du vet at mange brenner inne hvert år, og noen blir til og med drept av innbruddstyver. Du er så visst ikke ukjent med å ta sjanser på områder hvor det teoretisk sett kunne gått riktig ille. 

Hva heter den forferdelig ulykken som kunne skje, hvis du tok sjansen på at budskapet i Bibelen er å stole på? Det eneste som ville hende, er at du fikk bekreftet eller avkreftet om denne ideologien er sann eller en bløff. Fra da av behøver du ikke å lure på eller gruble over om det kristne budskapet har noe for seg, for da kunne du vite, siden du har prøvd det ut på kristendommens egne premisser.

«Tidsaspektet er 5 -10 min. pr. dag...»

Resultatet ville bli at du enten er ferdig for godt med denne ideen, og det av gode grunner, eller du oppdager at det finnes en Gud og det Bibelen kaller en frelse. Hva har du tapt? Ingenting! Hva har du vunnet? Kunnskap, overbevisning og sikkerhet om et tema millioner har prøvd å forstå. 
Når andre senere spør deg om hva du mener, behøver du ikke bare å mene, du kan informere dem om fakta, for du har vært der.

Hvis du tror at du kan uttale deg noenlunde intelligent om kristendom, uten å ha utforsket kristendommens påstander, spiller du mer naiv enn du behøver. Hvis du skal gi en rapport om livet på New Zealand eller hvordan det er å fungere i Nepal, blir du lite troverdig om du kun har lest litt om disse landene i bøker, og av og til kanskje snakket med noen som har vært der. Hopp i det og finn ut for deg selv.

Eksperimentet.
Dette eksperimenet kan ikke utføres som en lek eller et spill. Det er bare hvis du er villig til å møte Bibelens egne rammebetingelser, at du kan ha mulighet til å stole på resultatet. Seriøs forskning og juks hører ikke sammen.

(1) Begynn å be en kort bønn til Bibelens Gud hver morgen før du starter dagens gjøremål. Si i din bønn at du ikke vet med sikkerhet om Gud er der for å høre deg eller ikke, men at du er villig til å gi eksperimentet en sjanse, fordi du ønsker å finne et svar. Fortell Gud at han, hvis han er der, må ta på seg ansvaret for å gjøre seg selv synlig for deg, siden du selvfølgelig ikke kan vite noe uten at han tar et initiativ. Be om ledelse og beskyttelse for deg selv og dine den dagen. En slik bønn behøver ikke ta mer enn 1-2 minutter.

(2) Les fra ett til tre kapitler hver dag fra nytestamentet. Velg selv når på dagen det passer deg. Begynn med Markus evangelium og fortsett med Matteus, Lukas og Johannes, Apostlenes gjerninger osv. Les langsomt og reflektert, og prøv å oppdag hva Gud sier om seg selv gjennom det du leser. Be en kort bønn om ledelse til å forstå før du begynner å lese. Tidsaspektet er 5-10 minutter pr. dag.

Hva har du vunnet ? - Kunnskap, overbevisning og sikkerhet...

(3) Etter èn uke begynner du også å be en kort bønn om kvelden før du legger deg. Be Gud forandre ting i livet ditt, som ikke er slik han vil det skal være. Begynn også å be om at Gud må tilgi deg din synd, selv om du enda ikke riktig vet hva som er rett og galt. Be han vise deg ting som han gjerne vil endre, og be om en styrke du selv ikke har til å samarbeide med ham. Nettopp dette er å gå inn i Bibelens eget innhold og egen rammebetingelse for å få svar på om Gud er til. Hvis du sier; men jeg tror jo ikke på en Gud, hvordan kan jeg da be slik? Ja, da er du tilbake til dine egne meninger igjen, og lar ikke Bibelen få anledning til å dokumentere sitt alternativ.Tid: ca. 3-4 minutter pr dag.

(4) Ved å følge leseplanen i Bibelen, vil du gradvis oppdage og forstå mer om Guds vilje og plan for oss mennesker, for det står jo der! Da anbefales det at du etter hvert begynner å nevne i dine bønner spørsmål og tanker som du får fra studiene. Be om veiledning til å skjønne enda mer.

(5) Etter tre uker vil det du oppdager og finner ut, bli såpass mye, at det lønner seg å skrive det ned i en dagbok. Du vil også etter hvert få en del erfaringer som ikke er lette å forklare, men som gir deg innsikt og forståelse angående eksperimentets hensikt. Vær deg bevisst at Gud på ulike måter kommuniserer med deg også, og svarer på det du ber om, ikke ved at du hører en stemme, men ved at dører åpnes og lukkes, slik at du begynner å se en progressiv og systematisk ledelse. Skriv ned disse observasjonene.

(6) Det er mange løfter i Bibelen og du vil finne flere og flere av dem når du leser. Skriv dem ned og be om at Gud må oppfylle dem for deg.

(7) Følg denne oppskriften i 12 uker (3 måneder), og du vil sannsynligvis ha funnet et svar på om kristendommen har noe for seg, og om det er en Gud som vil noe med oss mennesker, og med deg. 

· De som søker meg, skal finne meg, Ordspr. 8:17.

· Jeg søkte Herren og han svarte meg, Sal. 34:5.

· Du har ikke forlatt dem som søker deg, Herre, Sal. 9:11. 

JB. 


Tilbake:
opp
topp
 
Mens Vi Venter - Nr. 36 (11. årgang) 3/2003
Les hundrevis av artikler her:
http://www.mensviventer.no