Hvor er hyrdene som gir rett føde ? Hvor er vokterne på Sions murer ?
Replikken er visstnok kjent fra filmbransjen. Uten tvil er det viktig å ha struktur og retning, slik at man unngår å virre omkring uten mål og mening. Ulike lederguruer har lansert en rekke mer eller mindre geniale ideer, i et desperat forsøk på å finne oppskriften på uavbrutt vekst og fremgang. Det omorganiseres, restruktureres, nedprioriteres og oppgraderes. Alt gammelt og velprøvd erklæres å være muggent, og alt nytt og uprøvd ansees å ha kollosale potensialer. Konkurransen er beinhard og belønningen enorm for den som til slutt oppdager nøkkelen til menneskets robotisering. Da kan man få alle andre til å være med på det man selv ønsker. En slik prestasjon vil gi oppfinneren statue på torvet og navn i gullskrift. Alle er på jakt etter oppskriften som skal trylle fram den grenseløse effektiviteten, produksjonen og veksten. Næringslivet gjør det. Sportsfolket gjør det. De frivillige organisasjonene gjør det. Statsapparatet gjør det – av og til. Kommunene prøver å gjøre det. Reklamebransjen gjør det hele tiden, og de politiske partiene henger også med. Men kristenfolket holder faktisk på med nøyaktig det samme. Trosmediene finkjemmes for superprofeter, mirakelmetoder og trylleformularer som kan få liv i den lenge forventede globale vekkelsen. Ledere flyr på seminarer og workshops hvor som helst på kloden, for å oppdage metoder og teknikk som gjør at omtrent alle lar seg frelse, eller i hvert fall noe som ligner. De lærer at dagens medborgere hovedsakelig er opptatt av underholdning, og derfor må all forkynnelse tilpasses tiden vi lever i, og behovene folk flest har kontakt med. G. Petrinius var en kar som skrev kloke tanker 4 år før Jerusalem ble ødelagt i år 70. Han levde samtidig med Jesus, men bare et litt annet sted. Han skriver: Vi trente hardt, men hver gang vi begynte å få fram grupper som fungerte, skulle vi omorgaiseres. Jeg lærte meg senere i livet at vi har en tendens til å møte en hver ny situasjon med omorganisering og hvilken fantastisk metode dette er for å skape en illusjon av framskritt, mens det egentlig oppnås kaos, ineffektivitet og demoralisering. (G. Petrinius, år 66 e. Kr.) En som levde ennå tidligere, skrev: Det som har vært, er det som skal bli. Det som er hendt, er det som skal hende. Det er intet nytt under solen. Blir det sagt om noe: Se dette er nytt! – så har det vært til for lenge siden, i svunne tider som var før oss, Predikeren, 1:9-10. Men, ærlig talt, hva kunne vel denne «gammeldagse» bibelskribenten og stakkars Petrinius vite, lammet som de var av oldtidens uvitenhet. De hadde jo ikke engang internett på den tiden. Hva viste vel de om systematisk menighetsvekst, om betydningen av å kjenne sitt temperament og verdien av å kunne identifisere egne nådegaver. De var ukjente med cellegrupper og dynamikken i den tredje bølgen. Ingen av dem hadde hørt om åndelige korstog og alle de andre nye og supereffektive fremgangsmåtene som skal få alle til å begynne å tro, og som et kjekt biprodukt, få muslimer til å assosiere kristendommen med de gamle korstogenes myrderier i Guds navn. I et kirkesamfunn prosjekterte en lokal leder, i en power point presentasjon, kurven for kirkesamfunnets antatte framtidige utvikling. Han påviste omtrent når i tid den skrå nedadgående streken ville møte den vannrette bunnlinjen, ved at det siste medlemmet lukket kirkedøren bak seg, slik at kirkesamfunnet ville ende opp som en paragraf i et leksikon, rammet inn av to årstall. Selv foreslo den kristne lederen at nedgangen kom fordi nevnte kirkesamfunn altfor lenge hadde prioritert klar og utfordrende bibelsk forkynnelse (kalt dogmer) og ikke raskt nok tilpasset fokuseringen til nåtidsmenneskets sosiale behov. I England gikk ledelsen for et helt annet kirkesamfunn ut med det samme og lite oppbyggende budskapet. Også der ble årstallet for nekrologen identifisert, vel og merke hvis siste års nedgang forsatte i samme tempo. I dette tilfelle var kirkesamfunnets ledelse raske med å hevde at de visste godt hvorfor alt gikk så galt, til tross for at alle de nye og effektive evangeliseringsmetodene ble benyttet. Årsaken, ble det sagt, var ungdomsklubbene som var åpne om kveldene og shop-pingsentrene som ikke stengte før kl. 21:00 og de kunstige sosiale oppholdsmiljøene disse sentrene tilbød mennesker. En annen årsak var menighetens manglende evne til hurtig å tilpasse forkynnelse og menighetsaktiviteter slik at kirkene kunne konkurrere med andre sosiale tilbud.
Gå ut i all verden, sa Jesus. Hva mer sa han? Var oppfordringen; Lær dem å leke, le og ha det innmari gøy? Sa han; Lær dem å krabbe rundt på gulvet, svime av på møtene, bable uforståelige lyder, lytte til beat-musikk, lage dyrelyder og danse så svetten gjør tøyet vått? Alle kristne burde vite at Jesu misjonsbefaling bl.a. inkluderer ordene: …og lærer dem å holde alt det jeg har befalt dere. Og se, jeg er… (den gramatiske betydningen er: da, nettopp da, bare da og av den grunn), med dere…Matt. 28:20. Hva ville han lære dem å tro på, forstå, leve etter og lyde? Jo, at det gamle kan bli borte og noe nytt bli til. Hvorfor er alle de nye evangeliserings-metodene døgnfluer som blir u-moderne om et par år? Hvorfor må de stadig skiftes ut og blir like avleggs som moteklær og spektakulære mirakelkurer mot sykdom? Kan det være fordi disse metodene tilbyr mennesker sukkertøy når de er sultne og lunkent sølevann når tørste? De blir avhengige av pastorer og ledere for å vite hva Gud vil, og de blir ikke kjent med bibelens sannheter? Metodene hjelper ingen til å få et personlig og sterkt gudsforhold, og de makter ikke å stå alene med Gud, for deres åndelige nettverk er horisontalt ikke vertikalt. Appell.
Det er titusener av troende mennesker der ute, som er i drift. De er oppriktige og søker sannhet og ekte vare og de stikker innom det ene kirkesamfunnet etter det andre. Det meste de får høre er likt og overfladisk. Mange menigheter er hyggelige å besøke, medlemmene er søte, sangen er pen, kaffen er god og utfluktene interessante. Men det tilbys lite sunn åndelig føde. Når de enorme utfordringene kommer, omtalt i Joh. Åp. kapittel 13, vil de fleste kristne ikke være beredt og de vil ikke ha peiling på hva som skjer og de forstår ikke hva som er rett eller galt. De vil følge flertallet og tro at det da kanskje vil gå dem vel. Skuffelsen blir enorm. |
Mens Vi Venter - Nr. 38 (12. årgang) 2/2004 | http://www.mensviventer.no |