Er protestanter rasister ?
Den 27. juni i 2003, ble det arrangert et viktig kirkemøte i Trondheim, i regi av det prestisjetunge CEC, som betyr Conference of European Churches. Temaet for kirkemøtet var: Healing of Memories – an ongoing task – Roma and the Nordic Churches. (Helbredelse av minner – en vedvarende oppgave/utfordring – Roma og de nordiske kirkesamfunn.) Det ble vedtatt på kirkemøtet, at tiden nå var kommet til at protestanter i Norden måtte bli konfrontert med sin uakseptable Roma-rasisime, slik at de så raskt som mulig må be den katolske kirke om tilgivelse for sin vedvarende diskriminering av katolsk tradisjon og teologi. Ved å benytte stedsnavnet Roma, var det lettere å knytte begrepet rasisme til vedtaket, men i resten av dokumentet og presse-erklæringen, kom det tydelig fram at det selvfølgelig er katolsk teologi det gjelder. Det er altså ikke snakk om at Den katolske kirke ber protestanter og anderledes troende om tilgivelse, for at kirken ned gjennom historien var delaktig i å myrde millioner av bibeltro kristne, som ikke kunne akseptere denne kirkens ubibelske lære, men at protestanter må be pavemakten om tilgivelse, for ikke å akseptere katolske læresetninger og for ikke å ville underkaste seg katolsk autoritet. Pressemeldingen hevder blant annet: A number of churches have over the last years become aware of the issue of exclusion of and discrimination against Roma. They have increasingly recognized their active role in the marginalization, exclusion and oppression of Roma – through their preaching, actions and partly their theology…. The honest analysis of the churches contribution in the racist exclusion of Roma, the asking for forgiveness and the beginning of a process of healing of memories thus seems of crucial importance for all churches in Europe. (Oversatt: En rekke kirkesamfunn har i løpet av de siste årene blitt oppmerksomme på problemstillingen knyttet til utelukkelse og diskriminering av Roma. De har gradevis forstått sin aktive deltakelse i tilsidesettelsen av og motstanden til Roma, gjennom forkynnelse og delvis også sin teologi. En oppriktig analyse av kirkesamfunnenes rolle i en rasistisk utelukkelse av Roma, samt nødvendigheten av å be om tilgivelse for det, og deres aktive deltakelse i en prosess for å helbrede fortidens minner, er av den største viktighet for all kirkesamfunn i Europa.” I rapporten fra høringene i Trondheim, påstås det at både ”EU Monitoring Centre on Racism and Xenophobia” og ”The European Commission against Racism and Intolerance,” presiserer at Roma er blant gruppene som er mest rammet av rasisme og xenophobia i Europa. (Xenophobia betyr irrasjonell og ubegrunnet frykt eller avsky for mennesker som kommer fra eller bor i et gitt land). Det slås ellers fast i pressemeldingen, at Roma er; “a minority in almost every European country.” (Roma er en minoritet i omtrent alle Europeiske land.) Denne siste påstanden skulle gjøre det ganske klart at det faktisk er aksept av katolsk teologi og kirkesystem det hele dreier seg om. Selvfølgelig er byen og stedet Roma en minoritet alle andre steder enn i Roma. Det samme skulle vel gjelde alle andre byer og steder. Argumentasjonen er absurd, og like meningsløs som å klage over at Toten er en minoritet i Lillesand. I Sør og Mellom-Amerika, har Den katolske kirke en dominerende rolle. Det samme gjelder i flere Sør-Europeiske land, samt i USA, hvor denne kirken er landets største kirkesamfunn. I Nord Europa, som også var protestantismens vugge, ble Bibelen, til tross for heftig katolsk motstand, forfølgelse og mange martyrer, til slutt gjort tilgjengelig for vanlige mennesker, på deres eget språk. Følgen var at alle som ønsket det, kunne finne de bibelske alternativene til pavekirkens trossystem. Resultatet ble reformasjonen. Informasjon om sannhet er nødvendig før sannheten kan tas imot og følges. |
Mens Vi Venter - Nr. 38 (12. årgang) 2/2004 | http://www.mensviventer.no |