Mens Vi Venter

Brev fra leserne  

Kjære Elin!
Først takk for bladet som har mye interessant stoff. Også takk for israelturen vi var sammen på i 2002, da vi var der Moses startet overgangen av Det røde hav, en flott studietur. Fra samlingene på Grefsen menighetshus, husker jeg at det ble sterkt understreket at alt som presenteres, i skrift eller tale, skulle prøves mot Guds ord. Jesus sa selv i Matt. 12:33 at «Et tre skal kjennes på frukten». Jeg kan ikke skjønne annet enn at frukten av Allah og Mohammads lære (tro) i Koranen og Abraham, Isak og Jakobs Guds lære (tro) i Bibelen er svært, svært forskjellig for ikke å si diametralt motsatt. For meg er det tindrende klart at den gud muslimene tror på, Allah, ikke er jødenes og de kristnes(sanne) Gud, Abrahams, Isak og Jakobs Gud!
I Jesus,
Øivind

Hei Øyvind.                 
Så hyggelig å høre fra deg! Selvfølgelig er jeg enig med deg når det gjelder fruktene, men det finnes mange flotte muslimer, som framviser veldige mange av bibelens frukter, ofte flere enn vi kan finne i mange kristne miljøer. Når jeg har skrevet at det er den samme Gud, mener jeg selvfølgelig «i utgangspunktet». Bibelens Gud er Abraham, Isak og Jakobs Gud. Nøyaktig det samme lærer Koranen. Muhammed var sikkert opptatt av hvem han ville at araberne skulle overgi seg til, det var Ismaels fars Gud. Siden Bibelen også forteller oss at Ismaels far er Abraham må han jo mene Abrahams Gud, altså vår Gud. Det er ikke dermed sagt at alle muslimer tilber den samme i dag!
Den som tilber skal tilbe i Ånd og Sannhet, sier Jesus. Sannhetens Ånd blir han også kalt. Det betyr at alt utenfor denne rammen, ikke er  tilbedelse av den Gud som engang åpenbarte seg i Det Aller Helligste i tempelet i Jerusalem. Alle som tilber utenfor Guds rammer, tilber egentlig ikke Gud, men andre guder, seg selv eller mennesker. Men det gjelder ikke bare muslimer, men også mange kristne som ber til statuer og helgener osv.
Bibelen lærer jo at Sannhetens Ånd, vil lede alle oppriktig søkende mennesker til den hele og fulle sannhet. Da og kun da tror jeg på bønnesvar både for muslimer, buddhister, kristne osv. Men de som velger rammer utenfor bibelsk grunn, uten å søke Guds sannheter, vil bli ledet vill, slik det også skjedde for de tidligste muslimer. Til slutt vil jo omtrent alle ledes vekk ved å tilbe dyret og dets bilde, selv om de bærer kristennavnet. Se Åpenbaringen 13 kap. «Og all jorden undret seg og fulgte etter dyret.» Det er her snakk om en religiøs bevegelse, og profetiens sammenheng viser at det er snakk om en frafallen kristenhet.

Til syvende og sist vil det være svært få på denne kloden som tilber den sanne Gud, (Bibelens Gud). Men jeg vet om flere søkende muslimer som har funnet Jesus som sin Messias gjennom kun å lese Koranen, og deretter be vår himmelske Far om å få vite hva som er sannheten, og de er blitt ledet videre til å lese Bibelen, som jo opphøyes i Koranen, og på den måten blitt kjent med bibelens Gud og vår Frelser. Sannheten finnes ikke i muslimske læresetninger, men heller ikke i f.eks katolsk teologi eller i læren til forførende kristne sekter, som oppfordrer de troende til å ignorere Guds lov og har dratt mye okkult inn i sin tro, selv om de bekjenner Jesu navn. Jeg korrigerer gjerne flere misforståelser og tar med eventuelle presiseringer i neste MVV! Hører gjerne mer fra deg.

Husk forresten at jødene heller ikke tror at Gud har en sønn som er gitt tittelen Gud av Faderen selv, og at denne Sønnen er Jesus Messias (Yeshua er forøvrig et bedre navn). Likevel sier de fleste at jødens og de kristnes Gud er den samme.
Mvh Elin

 

(Dette leserbrevet er av plasshensyn litt forkortet)

Hallo dere i Mens Vi Venter.
Først tusen takk for flott avis, som jeg gleder meg til å lese. I den siste utgaven så jeg noe som jeg virkelig ikke kan skjønne, og det var påstanden: Ingen vet hva Den Hellige Ånd er,  for Skriften åpenbarer ikke denne hemmeligheten.” Håper jeg får lov til å kommentere det, for det har så vidt jeg vet aldri vært noen hemmelighet. Personlig tilhører jeg ikke noe trossamfunn. Jeg tror Bibelen uten at jeg ønsker å binde meg fast til noen trosbekjennelse. Så tilbake til Den Hellige Ånd. Som vi ser av Skriften ble Maria fruktsommelig ved Den Hellige Ånd, Matt. 1:18.20. Videre leser vi at Gud er Ånd, Joh. 4:24, og vi vet at Gud er Hellig. Da blir det vel ikke så vanskelig å forstå at Gud er Den Hellige Ånd. Jeg tror ikke det finnes to Hellige Ånder, kun èn. I Luk. 3:22 leser vi at Den Hellige Ånd kom over Jesus, og røsten fra himmelen sa: Du er Min Sønn..” Kol. 1:19 lærer at det var etter Faderens velbehag at hele fylden (Guds fylde) skulle bo i ham. Videre skal hele Guds fylde også bo i Hans menighet, Efes. 3:19, og det er ikke vanskelig å forstå at Guds fylde er Den Hellige Ånd, Guds Ånd, eller Gud selv. Jeg tror slettes ikke på tre ”Guder,” jeg tror det er èn Gud som har en Sønn som heter Jesus. Videre tror jeg også at vi er sønner og døtre av Gud. Jesus var bare det første fødte, det er grunnen til at vi  må bli født igjen i hans Ånd.
Vennlig hilsen, PVDG.

 

Kjære PVDG.
Fint at du setter pris på artiklene og takk for din respons til påstand om at ingen vet hva den Hellige Ånd er. På mange måter er vi nok ganske enige. At Gud er Ånd og at Den Hellige Ånd er Guds Ånd, er som du skriver, godt omtalt i Bibelen. Kanskje vår påstand heller burde vært at vi ikke kan forstå hvordan den allmektige Gud selv kan bo i et menneske, som Ånd. Den samme Ånden er jo også Kristi Ånd. Du kjenner sikkert tekstene: ”Vi (min far og jeg) skal komme til ham og ta bolig hos ham,” Joh. 14:23. Likeledes: ”Om noen ikke har Kristi Ånd, da hører han ikke Kristus til. Dersom Kristus bor i dere...”, Rom. 8:9.10. Og:..”Ved at Jesu Kristi Ånd hjelper meg..,” Fil. 1:19. ”Ved at Kristi kraft kan ta bolig i meg...,” 2. Kor. 12:9, osv. Hvordan Gud selv (Faderen) og hans Sønn (Jesus) kan bo (i et menneske) under betegnelsen deres Ånd/Den Hellige Ånd, er som du foreslår noe vi bare kan akseptere og erfare. Fruktene (i menneskets liv/karakter/mentalitet) viser om så er tilfelle. Ja, Ånden er Guds nærvær og nettopp derfor er det så viktig at hvis en ånd manifesterer seg i en kristen sammenheng, og ikke representerer det Gud og Kristus står for, er det neppe sannhetens Ånd, og vi har lov til å være skeptiske. Vi blir også anbefalt å prøve/teste åndene, med Ordet og fruktene som fasit.  


Tilbake:
opp
topp
 
Mens Vi Venter - Nr. 42 (13. årgang) 4 /2005
Les hundrevis av artikler her:
http://www.mensviventer.no