Mens Vi Venter

  Advarte Gud for hundre år siden mot forkynnere som Benny Hinn?

av Elin Berglund

Vil de troende la seg bedra, eller vil de høre på Herrens røst, og de sendebud han har gitt oss? Det som nå skjer innen trosbevegelsen, og i store deler av kristenheten, er en demonstrasjon på hvordan Satan har planlagt forførelsene i den siste tid, like før nådedøren lukkes.Prøver vi dette med Guds Ord ser vi at det stemmer.

Veiledning gitt av Gud.
Ellen G White, som vi  tidligere har skrevet om i Mens Vi Venter, hadde i sitt ydmyke liv og tjeneste, alle Bibelens kjennetegn på å være en sann profet. I hundrevis av syn, som alle er skrevet ned og publisert, viste Gud henne ting som ingen mennesker da kunne vite, og som bl.a. ville skje like før Jesus kommer igjen. Gud ønsker ikke at hans barn skal bli forført, men hans kjærlige advarsler er til liten nytte hvis de ikke tas til følge.

Satans metoder.   
Sitat: ”Menn og kvinner skal ikke studere vitenskapen om hvordan andre menneskers sinn kan kontrolleres. Dette er Satans vitenskap. Vi må avvise alle slike metoder. Vi må ikke leke med mesmerisme og hypnose, fordi denne kunnskapen tilhører den opphøyde skapningen som ble kastet ut fra himmelen”. (Kilde, EGW - MS 86, 1905. MM 110, 111. og 2MCP 713.2.)

Mesmerisme er fra djevelen.
Sitat: ”Jeg fortalte ham (personens navn utelatt) at Herren hadde vist meg i et syn at mesmerisme kommer fra djevelen, fra avgrunnen, og vil ende opp på samme sted, sammen med alle som praktiserer den”. (Kilde: EGW: 2MCP 719.4.)

Målet er å forføre.
I 1862 skrev E.G.White. Sitat: ”Frenelogi og mesmerisme er blitt svært populære...... de benyttes av Satan som et av hans mest effektive metoder for å forføre og ødelegge mennesker. Hans ferdigheter og metoder blir mottatt som om de var fra himmelen, og tilliten til det som avslører hans bedrag, Guds Ord, blir ødelagt for tusener av men-nesker”. (Kilde: EGW, Testimonies, vol. 1, s. 296 og 2MCP 720.7.)

Satans etterligning.
Like før nådedøren stenges (når Jesus kommer igjen), vil trollmenn få tillatelse til å imitere Guds gjerninger.             Sitat: ”Jeg så at snart vil det bli ansett som blasfemi å tale imot spiritistiske fenomener, og at disse demonstrasjonene ville spre seg mer og mer og Satans kraft ville intensiveres. Jeg så at noen av djevelens etterfølgere ville få kraft til å utføre mirakler, til og med slik at ild faller fra himmelen. Jeg ble vist at disse moderne trollmennene til slutt vil utføre så godt som alle miraklene Herren Jesus Kristus utførte, men ved hjelp av spiritisme og mesmerisme, og at mange ville tro at de mektige gjerningene Guds Sønn utførte mens han var på jorden, ble utført av den samme kraften”.

Jeg ble vist tilbake til Mose tid, og så de tegn og undre som Gud utførte gjennom ham overfor farao. De fleste av disse miraklene ble kopiert av Egypts magikere, og like før Jesus kommer og setter sitt folk fri, vil Gud utføre kraftige gjerninger for dem, men disse moderne troll-mennene vil bli tillatt å kopiere mange av Guds mirakler. Jeg ble vist at tiden snart ville komme da vi må holde fast på Jehovas sterke arm for å bli stående, siden alle disse tegn og mektige gjerninger som djevelen vil utføre, er for å bedra Guds folk slik at de kan overvinnes. Våre sinn må være rettet mot Gud og vi må ikke frykte djevelens gjerninger. Vi må heller ikke bli ledet til å tro på eller praktisere det den onde introduserer, men være modige og forkynne sannheten”. (Kilde: EGW, ExV 48.1
Satan bruker mesmerisme.                                                                                                     Sitat: ”Jeg ble vist at vi må være på vakt mot angrep fra alle sider, og vedvarende motstå djevelens innbydelse og metoder. Han har gjort seg om til en lysets engel og forfører og fanger tusener. Fordelene han har ved å ha kunnskap om menneskesinnet, er overveldende. På en slangelignende måte, kryper han ubemerket  inn for å ødelegge Guds verk… Hvis Satan hadde ført et direkte og åpent angrep på kristendommen, ville det føre til at de troende, i sin fortvilelse, falt ned ved Frelserens føtter og Herren kunne jage fienden bort. Men Satan har gjort seg om til en lysets engel for å lure mennesker vekk fra den rette vei. Vitenskapen knyttet til phrenology, psykologi, og mesmerisme, har blitt kanalene Satan benytter for å komme nær den siste generasjon, og på denne måten virker han med den kraft som skal prege hans arbeid like før nådetiden slutter”. (Kilde: EGW, RH. 18.februrar, 1862 paragraf 1.)
Vår kommentar.
Ingen kan gå for langt på den riktige veien. Om vi går på den gale veien, skulle vi egentlig ikke vært der i det hele tatt. Be om å finne den rette veien! Gud vil besvare en slik bønn dersom du i forveien ønsker å gå på den. Nettopp det er å ha kjærlighet til sannheten og det er, i følge Guds Ord, den eneste beskyttelse du har mot villfarelse, 2. Tess. 2,10, og mot ”all urettferdighetens forførelse blant dem som går fortapt, fordi de ikke tok imot kjærlighet til sannheten, så de kan bli frelst”.

 


Tilbake:
opp
topp
 
Mens Vi Venter - Nr. 44 (14. årgang) 1 /2006
Les hundrevis av artikler her:
http://www.mensviventer.no