Mens Vi Venter

Brev fra leserne - nr 44

Hei.
 
Har lest i gjennom en del artikler i ”Mens Vi Venter” og funnet mye interessant der. Samtidig blir jeg veldig frustrert over denne sammenblandingen av lov og nåde. Dere som studerer og gransker så nøye alle ting. Hvordan klarer dere å unngå å se at det er forskjell på Jesu evangelium og Paulus sitt evangelium? Jesus var jøde, virket blant jødene og forkynte til jødene. Jødene forkynte så igjen kun til jøder. Vi vet at de utenfor, hedningene på den tiden, måtte bli proselytter for å komme inn i Riket (fredsriket som varer i tusen år). Å følge loven, var under Jesu forkynnelse, en betingelse for å komme inn i Riket. Loven frelste ikke, men den var en indirekte frelsesvei med nåden som grunnvoll. Bibelen sier at vi hedninger aldri har vært under loven. Paulus forkynner aldri lovens budskap, men nådens evangelium. Han advarer sterkt mot å legge noe til nåden for å bli frelst. Paulus tar derfor sterk avstand fra deres gjerningskristendom og loviske for-kynnelse. De er nådens evangelium som tilhører vår tidsalder (tidshusholdning). Det er en enorm sammenblanding mellom Jesu evangelium om lov og nåde med betingelser for å komme inn i Guds rike (tusenårsriket), og Paulus sitt evangelium om frelst av nåde ved troen på Jesu død og oppstandelse for å komme til himmelen. Dere siterer bibelvers fra hele bibelen, uten å plassere dem i den rette sammenhengen, og setter dem i sammen til et eget evangelium. Det må bli helt feil. Ellers var det interessant å lese om treenighetslæren. Skal studere det nærmere. Er åpen for all god kunnskap i Ordet, noe jeg håper er gjensidig.
 
Mvh
A B

Kjære AB
Takk for brev, spørsmål og kommentar. Ja vi er også åpne for all god kunnskap om Bibelen, derfor har vi stadig nye temaer med i våre artikler, og følger nøye med i hva som skjer både i kristenheten og utenfor, for å sette det i en bibelsk ramme og forståelse. De første forkynnere (apostlene) var alle jøder. Det var jøder som brakte oss (hedningene) evangeliet. Det du her kaller å sitere et bibelvers utenfor sammenhengen er det fint om du gir eksempler på. Vi opplever nettopp at de teoriene du hevder i brevet ditt, nettopp er å ikke sette bibelversene i rett sammenheng (context) og forståelse, for det er kun ved å se temaet i sin helhet at vi kan begripe hva Paulus er opptatt av. Vi er ikke de eneste som finner det helt ubibelsk å splitte Jesu evangelium og forkynnelsen til Paulus, en teori som er ganske ny og fullstendig ukjent i bibelhistorisk ramme.
For  først og fremst å kunne stadfeste Jesu ord som gyldige også for hedningene, tar vi med følgene skriftsteder; Matt 24,35 Himmel og jord skal forgå, men Mine ord skal aldri forgå. Det Jesus sier er altså at Hans ord aldri skal bli uaktuelle, og av den grunn selvfølgelig også skal vare inn i framtiden. Sammenhengen her er endetiden, som jo er lengre fram enn da Han virket for jødene. Joh.14,21; Den som har Mine bud og holder dem, han er den som elsker Meg. Og den som elsker Meg, skal bli elsket av Min Far, og Jeg skal elske ham og åpenbare Meg for ham.» Den som elsker Jesus, tror vi også må gjelde hedningene? Her er en målesnor Jesus selv gir for vår hengivenhet til Ham. Skulle det gjelde kun jødene? Jesus snakker om framtiden her. Joh 14,24; Den som ikke elsker Meg, holder ikke Mine ord. Og  ordet som dere hører, er ikke Mitt, men Faderens. Det er Faderens Ord Jesus forkynte. Joh 12,48: Den som forkaster Meg og ikke tar imot Mine ord, har det som dømmer ham. Ordet som Jeg har talt, det skal dømme ham på den siste dag. Vi skal altså dømmes etter Jesu ord! Tar du sjansen på at de er gjort ugyldige? Eller kan teorien om at Jesu ord er ugyldig for hedningene, være en farlig falsk lære?

Den Hellige Ånd ble som vi ser av Ap.gj.ble  også gitt hedningene. Det er du sikkert enig i. Hva skulle den Hellige Ånds oppgave være? Jesus sier selv i Joh 14,26: Men Talsmannen, Den Hellige Ånd, som Faderen vil sende (fremtid) i Mitt navn, Han skal lære dere alle ting og minne dere om alt det Jeg har sagt dere. Når Den Hellige Ånd skulle minne de troende om alt Jesus har sagt, hva er poenget med det, dersom Jesu Ord er ugyldige for oss?
Så over til Paulus. Hva er det han kaller den sunne lære? 1 Tim 6,3-4: Hvis noen lærer annerledes og ikke holder seg til de sunne ord, vår Herre Jesu Kristi ord og den lære som stemmer med gudsfrykt, da er han stolt og forstår ingenting. Paulus legger altså vekt på at Jesu ord ikke bare er gyldige men betegnet som de sunne ord. Les gjerne sammenhengen og fortsettelsen på den karakteristikk Paulus gir dem som ikke holder seg til dette.
Hvordan skal vi så forstå Paulus når han for eksempel skriver om loven? Hvilken lov skriver han om? Kan vi være enige om at det er Torah, altså de fem Mosebøkene?
De som er skyldig i å holde hele loven, er ikke det de mennesker som ikke tar imot tilbudet om å få den nye pakt innskrevet i hjertet? Et tilbud om en omvendelse og hjertets omskjærelse, i stedet for en omskjærelse på huden? Siden den som synder må dø og synd er lovbrudd, må de som vil frelses på denne måte nå holde hele loven for å bli rettferdiggjort. Det er de som nå er under loven. De kan jo aldri synde! De må leve slik at de aldri trenger et offerlam! Det er jo umulig, derfor blir de heller ikke frelst. Det er nemlig ikke lenger tilgivelse å få gjennom offerlamsystemet slik som før. Det kom Kristus for å oppfylle. Derfor er det ingen tilgivelse å få dersom man går utenom Jesu offer. Dette er det Paulus forsøker å forklare sine medbrødre, jødene. Uten tilgivelse er det bare en måte å komme fram for Gud, nemlig å være syndfri uten å behøve nåde og offer, og det klarer ikke den mest rettferdige jøde og heller ingen hedning for den saks skyld. En jødisk arkeolog og guide sto for noen år siden å sa til en skare med forbløffede turister i Qumran. ”Ingen jøder får i dag tilgivelse. Om dere møter en jøde så fortell dem det! De ofrer jo ikke lenger et lam for å få tilgivelse.” Det var ikke lett for jøder, mens tempelet ennå sto, å forstå at det nå var nok å be om tilgivelse gjennom Jesu blod og la lammet ligge. Prøv å endre noen av dine egne trygge tradisjoner! Da trenger du i hvert fall en god bibelsk begrunnelse for å endre. Det er det Paulus forsøker å gjøre som den kyndige lovlærde han var. Her er han helt i harmoni med Jesu lære og bygger videre på den. Både Johannes døperen og Jesus selv fortalte at Jesus var det sanne offerlam. Da er det ikke lenger bruk for den del av Torah som omhandler offerlam og det levittisk prestesystemet som administrerte den.

I Hebreerbrevet bruker Paulus mye tid på å forklare det nye prestesystemet, som er den åndelige videreføringen av tabernakeltjenesten. Av åpenbaringsboken forstår vi også at denne tjenesten ikke er opphevet, men gjelder i sin åndelige funksjon overført til himmelen og med Jesus som øversteprest. Systemet er altså bygget på det samme. Men å komme med et offerlam (slik Torah/loven krevde i den gamle pakt), for å få nåde og tilgivelse gikk ikke lenger. Det finnes bare èn vei, både for jøde og greker. Det er nåden gjennom det sanne offerlam Jesus Kristus og med Jesus selv som øversteprest. Det var aldri noe galt med Guds tibudslov. Den var skrevet med Guds egen finger og var selve innholdet i pakten. Det var løftene det var noe galt med, sier Paulus. Dersom en jøde eller hvem som helst, sier; alt det Gud sier skal vi gjøre; er det et løfte de snart vil bryte (slik de også gjorde, med gullkalven). Nei et bedre løfte (Hebr 8:6), sier Paulus er; For dette er pakten Jeg vil opprette med Israels hus etter de dager, sier Herren. Jeg vil legge Mine lover i deres sinn og skrive dem på deres hjerter. Og Jeg vil være deres Gud, og de skal være Mitt folk.

Det er disse som er under nåden! Loven er ikke borte, men Gud vil skrive den der vi har vår lyst og vårt sinn. Gud lover å hjelpe ved å gripe inn å endre oss innenfra om vi overgir oss til hans vilje. Gud vil gi kunnskap og erfaring. Og da skal ingen av dem.....(Hebr 8,11) ...... lenger lære sin neste, og heller ikke sin bror, og si: Kjenn Herren! For alle skal kjenne Meg, fra den minste til den største av dem. Da vandrer vi i Hans Ånds ledelse.Og det er den eneste frelsesvei enten man er jøde eller hedning. Les Romerne 8:7-9 i lys av dette. Å vandre i Ånden er altså å bøye seg i lydighet under Guds lov, sier Paulus.Når Jesus f.eks. sier at han oppfylte loven, så oppfyllte han den del i Torah som omtaler det han skulle oppfylle. Men Han presiserer at det er ikke det samme som å oppheve Guds bud. Paulus sier det samme i Rom 3,31 Setter vi da loven ut av kraft ved troen? Langt ifra! Tvert imot stadfester vi loven. Vi har altså tre valg  i følge Paulus. (1) Lovgjerninger (legalisme) og selvrettferdighet, som ikke kan frelse oss. Da har vi ikke bruk for nåden. (2) Vandre i kjødet, som er å leve i synd og som ikke kan frelse oss. Begge disse handlinger krever en omvendelse. (3) Få tilgivelse ved Jesu blod og vandre i Ånden som er å underlegge seg Guds vilje og lov etter Hans løfte om å endre vårt indre menneske slik at Guds lov blir vår lyst og glede.

Dersom det finnes to trær i Paulus forkynnelse med to ulike grunnvoller, to ulike frelsesveier og to ulike betingelser for å komme inn til Hans hvile og Hans framtidige rike, hvorfor står det ingen steder? I stedet finner vi kun ett tre (Rom 11 kap.), èn grunnvoll vi kan bli frelst ved, èn vei,  osv. Og dette er Paulus ord til både jøder og greker. Paulus sier også at Gud ikke gjør forskjell på folk, og at skilleveggen er revet ned for å gjøre de to til èn ætt (altså jøder og hedninger). Da hjelper det heller ikke å gjenoppbygge et tempel. Det er ikke lenger frelse å få ved å ofre lam eller okser. Den tiden er over for alle, også for jødene.
Anbefalt lesning er boka Paulus og loven, som vi vil avslutte med et avsnitt fra:
”Hos andre kristne finnes den andre grøften. De tror det er så viktig å vise nåde at de fjerner alle Guds klare formaninger og standarder og unnskylder all adferd. Det er imidlertid ikke nåde. Unntak fra regelen er nåde. Hvis regelen er opphevet, behøves ikke lenger nåde. Men fordi loven står fast, trenger vi nåden.”
”Nåden stadfester loven på den måten at nåden ikke ville vært nødvendig om loven ikke var gyldig. Når mange kristne i dag hevder at Guds lov er opphevet, mister de erfaringen av hvor stor Guds nåde er. De kjenner ikke sin synd slik Gud kjenner den, og kjenner heller ikke dommen over seg. Derfor er de også sene med å forstå den kjærligheten i nåden som Gud tilbyr.”
I lys av dette lille bibelstudium håper vi du kan erfare at Jesus og Paulus er i fullstendig harmoni med hverandre.

Hilsen Redaksjonen i MVV


Tilbake:
opp
topp
 
Mens Vi Venter - Nr. 44 (14. årgang) 1 /2006
Les hundrevis av artikler her:
http://www.mensviventer.no