Mens Vi Venter

  Brev fra leserne

NB!
Pga. STORE spamproblemer har vi skiftet email adresse: Ny adresse er Post "at" mensviventer.no. Legg til @ i stedet for "at" når du skriver mailadressen. (Dette for at automatiske søkemotorer ikke så lett skal finne oss igjen). Nye henvendelser må skje på ny mailadresse.

Hei!
Jeg dumpet inn på nettsiden deres og begynte å lese med stor interesse. Det er godt at vi som tror på Jesus og venter på Hans komme er forberedt.
Jesus advarer oss mange ganger mot vranglære og frafall. Så vi trenger virkelig å ha en skarp ånd og være våkne. Men jeg skjønner ikke at dere våger å gå ut offentlig å dømme andre? Det er farlig! Guds Ord advarer sterkt mot det. (Luk. 7,1 Rom. 14,10) Vi vet jo at Jesus ble betraktet og omtalt som en bedrager av de religiøse, de skriftlærde som trodde de visste best. Men hva sier Jesus om dem?
Jeg anbefaler at dere leser Mar. 3, 22-30. Vær forsiktig!!!
DL, Harstad.

Hei DL og takk for respons.
Du er ikke alene om slike tanker. Det er blitt ganske vanlig å mene at all lære er bibelsk og rett så lenge det dukker opp i et kristent miljø og at det er både kristelig og gudelig å møte slett åndelig spill med gode miner og en skuldertrekning. Du nevner i din kommentar at Jesus advarte mot vranglære. Det nok ikke ukjent for deg at alle apostelen gjorde det samme. Og vi kan inkludere samtlige reformatorer inklusiv Martin Luther. Han kalte som kjent pavekirken for antikrist og var ikke nådig mot dem som lurte mennesker til å tro at de ble frelst bare de la penger på bordet. Var det galt av Luther å gjøre det han gjorde? Ville det vært bedre om den protestantiske advarselen var uteblitt, og at avsløringen av pavemaktens villfarelse og falske lære ikke ble hørt? Burde vi alle i stedet vært katolikker og dratt på pilgrimsriser, kjøpt avlat, bedt til Jesu mor og anmodet helgener om å gå i forbønn for oss? Tipper på at du ville svare nei på disse spørsmålene. Så er altså både bedømmelse av forkynnelse og advarsler mot det ubibelske berettiget.

Det er umulig å forkynne Bibelens evangelium uten å advare mot falsk lære. Les Åp. kap. 14:6-12. Budskapet som står der kalles det evige evangelium. Hvor mange advarsler og avsløringer finner du der? I dagens kristenhet herjer hundrevis av falske hyrder som fratar mennesker det evige liv. Vi har møtt med mange av ofrene. Noen av dem er hjernevasket, deprimerte og ender opp som psykiske vrak, fordi ingen advarte dem mot å lytte til og følge psykopatiske religiøse ledere som utøver en makt over mennesker helt ukjent i Guds ord. Skal vi ikke ha medynk med alle disse ofrene? Har vi lov til å kalle oss kristne hvis vi i likegladhet ser på at våre medmennesker går til grunne?

Les igjen Matt. Kap. 23. Dette var den siste anledningen Jesus hadde til å forkynne i templet. Hva syns du om budskapet han valgte for sin siste preken? Han advarte og kalte de falske hyrdene for ganske mange ubehagelige ting. Hva vil du si til ham når dere møtes? Vil du korrigere ham for kritikken han delte ut og si at han må slutte med slikt, fordi det er farlig. Ville du sagt til Luther og alle de andre reformatorene: ”Det er farlig. Vær forsiktig?” Du skjønner sikkert mitt budskap. Aldri før var det viktigere enn nå å advare mot falsk lære og påpeke hvem som forkynner i utakt med Skriften. Mange av Jesu advarsler gjelder vår tid. Nå skjer det han advarte mot. Skal vi da bli tause?

Å benytte Rom. 14:10 til å kansellere Bibelens massive anmodninger om å advare mot falsk lære, er problematisk. Det er viktig ikke å trekke et vers ut av sin temasammenheng. Hele Rom. 14.1-13 handler jo om striden mellom dem som ikke turde å spise kjøtt av frykt for at det tidligere var ofret til avgudene, derfor spiste de bare grønnsaker. Josefus bodde sammen med disse esserne, og forteller om deres ekstreme fanatisme hva angikk hva de kunne spise. Men Paulus minner oss om at det ikke finnes avguder. Om mat skulle være ofret til dem, har det ingen betydning. Hva er da budskapet i Rom. 14:10? Ikke døm noen som på helt uvesentlige områder har sin preferanse. Tror du Paulus ville ha skrevet det samme i møte med noen som forkynte at du må smøre fiskeblod i panna for å bli frelst? Eller noen som mente at du kan drive hor, stjele og myrde for Guds lov gjelder ikke lenger! Ville han da advart mot å påpeke det ubibelske i en bedømmelse av denne læren? Selvfølgelig ikke.

Din henvisning til Markus kap. 3 er vel heller ikke aktuell i dette temaets sammenheng. Ta en titt på Matt.7:22-23. Disse troende ba til Jesus, opplevde en ånd som ble utgytt på grunn av deres bønner og erfarte mirakler, tegn og undre. Jesus må fortelle dem at han aldri noen gang har kjent dem og at det var onde ånder som tydeligvis svarte på deres bønner i Jesu navn og utførte de mektige gjerningene. Hvorfor? Fordi de i sin teologi trodde at de var løst fra loven, (urett kommer fra anomia, lovløs – løst fra loven.) Jo, Satan kan kle seg ut som en lysets engel og produsere alt det som Guds Ånd gis kredit for i den falske vekkelsen. Siden djevelen kan utføre mektige gjerninger og Bibelen sier at det faktisk er hans beste metode til å forføre, betyr ikke det at tilsynelatende mirakler ikke er et kriterium som kan benyttes til å bedømme ånden som står bak? Det er forkynnelsens innhold som avgjør og karakterfruktene til dem som kaller seg troende. Hvis en av disse ikke er i harmoni med Skriften, er det nok. Det våre sanser opplever som mirakler forteller ikke noen ting. Våre advarsler og forkynnerbedømmelse forholder seg til forkynnelsens innhold og fruktene. Og fruktene er ikke hvor mange mennesker de samler, men Åndens frukter.

Hvordan vi våger? Vi våger ikke å la være!
Hilsen Red.


Kjære utgivere og forfattere av Mens vi venter!

Nå ble jeg så velsignet etter bare å ha lest et lite avsnitt fra en artikkel i
bladet, at jeg vil sende en happy reaksjonsmail med en gang, før det liksomblir borte i hverdags-gjøremålene. Bladet kom idag i posten, og jeg bladde litt i det nå da jeg satte meg nedpå litt.
Halleluja, så godt det er å kjenne en
sånn fullstendig og grunnleggende enighet og forståelse for den reneste og klareste oppfattelse av Bibelens budskap, også på det mer konkrete plan.
Dette med loven og troen, blir jo “misbrukt” av troende, som om ikke loven, Guds lov, også er en kilde til livsglede og livskunnskap, men bare til møye og
besvær. Der troen er, vil loven bli oppfylt og den vil være forstått og man
vil “elske Guds bud”. Guds bud er av kjærlighet! Det er gode bud! Jesus holdt alle Guds bud, Han var uten synd. Han gjorde det IKKE i stedet for oss, men for å være et eksempel til etterfølgelse, og Han vil kunne fylle oss med sin kraft og kjærlighet så også vi kan gjøre det - av glede, ikke av tvang.
Jeg er blitt opptatt av Israel og jødene i de siste 2-3 årene og jeg tror
jødene har mye å lære resten av verdens befolkning med sin forståelse for og kjærlighet til Guds bud. Jeg er med i Frelsesarmeen, var borte i 20 år, men fant tilbake til røttene mine. Jeg elsker Frelsesarmeen, tross alt. Men jeg har vært vegetarianer (siden 1969!) og er overbevist om at frukt og grønnsaker er best for den menneskelige fordøyelsesprosess. Kanskje jeg burde blitt adventist?
Takk for bladet! Jeg skal sende dere støtte når økonomien min bedrer seg om litt.

Hjertelig hilsen
S.H.


Vil bare sende en liten hilsen, og takke for fine internett sider. Eg leser mykje av det dere skriver, Det er til stor inspirasjon og oppbyggelse for meg.
Keep up the good work!


...for særdeles interessante og lærerike artikler! Jeg leser med stor glede nyhetsbrevene deres, og synes dere har et vitenskapelig (i mitt hode betyr dette å søke sannheten med stor iver) og sunt bilde av Gud, verden, livet og tidenes tegn.
Venter med iver på neste nummer, og omtalen omkring 1300- og 1400-tallets hendelser i Europeisk sammenheng angående den katolske kirke.

Jeg har imidlertid noen spørsmål. I evangeliet etter Markus 13 og 24 som omtaler “den ødeleggende styggedom” – med tilleggsinformasjon som “– forstå det, den som leser!” (noe som gjør at jeg tenker i retning av noe som Jesus visste at evangelistens samtid ikke kunne forstå - noe som igjen kan peke mot noe som ikke eksisterte på denne tiden - atombombe?) åpenbaringsbokens omtalelser om dyrets merke - og om merket som alle må ha for å kunne kjøpe og selge - har dere noen tanker omkring dette? Hva dette kan være et bilde på? Eller er dette en falsk omskrivning og illusjon for å dekke over et åndelig merke?
Mvh
P....

Svaret:
Dersom du sender din adresse vil vi sende deg en rykende fersk DVD som omtaler de spørsmål du tar opp; GRATIS. 1 1/2 time med reportasje og lokale opptak fra 7 land. Der tror vi du vil få svar på alle dine spørsmål.
Mvh MVV



Tilbake:
opp
topp
 
Mens Vi Venter - Nr. 46 (14. årgang) 3 /2006
Les hundrevis av artikler her:
http://www.mensviventer.no