Enok vandret med Gud  

Er Enoks karakter, liv og forkynnelse en parallell til kallet og oppgaven
Gud har gitt sitt sanne folk i den siste tid?

 

TEKST: JOHN BERGLUND - FOTO REBECCA SAMSING

Enkelte personer får spesielt mye omtale i Bibelen. I det gamle testamentet kan vi følge noen av dem omtrent gjennom hele deres liv, og vi blir tilført detaljert informasjon om både deres sterke og svake karaktertrekk. Moses og Jakob er eksempler. Andre blir så vidt nevnt. En av dem som kommer inn under denne siste kategorien, er Enok. Han er kun omtalt i noen få vers i 1. Mosebok (5:21-24), i ett vers i Hebreerbrevet (11:5) og i Judas brev vers 14.

Alt vi får vite er at da Enok var sekstifem år gammel, fikk han sønnen Metusalah og at han etter dette vandret med Gud i tre hundre år, at han ble trehundre og sekstifem år gammel her nede og at han deretter bare forsvant, ”fordi Gud tok ham til seg”, 1. Mos. 5:24. Å bli tatt hjem til Gud er jo et uttrykk enkelte feilaktig benytter når de beskriver et menneskes død, men Enok ble ikke borte fordi han døde. Det nye testamentet gir oss litt tilleggsinformasjon om denne mannen som levde en stund før vannflommen. Vi leser i Heb. 11:5. ”Ved tro ble Enok bortrykket, så han ikke skulle se døden. Han ble ikke funnet, fordi Gud hadde bortrykket ham. For før han ble bortrykket, fikk han det vitnesbyrdet at Gud hadde behag i ham”.

Hva besto den troen av som gjorde at denne mannen, som hadde en fallen og syndig natur som vi alle har, ble tatt til himmelen før han døde? Var det ved tro alene, altså alene og bare ved tro?

Den korte og konsise beskrivelsen Bibelen tilbyr om Enok, gir oss god grunn til å stille noen spørsmål. Et par av dem er: (1) På hvilken måte vandret han med Gud? (2) Hva var årsaken til at Gud hadde behag i ham? Hva noen Bibelske temaer angår, kan det være nyttig å konsultere grunnteksten, siden viktige tolkningsnyanser ofte blir borte i oversettelser.  

Å vandre med Gud.
I et forsøk på å oppdage hva uttrykket ”å vandre med Gud” betyr, kan vi finne en rekke skriftsteder hvor denne spesielle formuleringen er benyttet. Aller først kan det nevnes at det hebraiske ordet for vårt norske ”vandre”, er ”hâlak” fra rotordet ”yâlak” og innebærer selvfølgelig langt mer enn prosessen å vandre, altså å gå på beina. Ordet betyr også ”atferd og væremåte, samt holdning og kommunikasjon. Det var ikke Gud som vandret med Enok på denne mannens premisser og prioriteringer, men Enok som ved sin atferd, væremåte, holdning og vesen, var samstemt med det Gud sto for.

...fordi Abraham lød min røst og holdt min befaling, mine bud, mine forskrifter, og mine lover... 1. Mos. 26;5

Også om Noah blir det skrevet at han vandret med Gud, og samtidig er denne vandringen i hans tilfelle knyttet til betingelser som kan kaste lys over forutsetningene Bibelen gir for et slikt forhold mellom et menneske og Gud selv. Om Noah leser vi: ”Noah var en rettferdig mann, ulastelig blant sine samtidige, Noah vandret med Gud”, 1. Mos. 6:9. I dette verset er vandringen med Gud altså knyttet til at Noah både var rettferdig og ulastelig. Den engelske King James oversettelsen finner at de engelske ordene ”just and perfect” kommer nærmest de hebraiske uttrykkene, der den norske bibelen benytter rettferdig og ulastelig. Denne utvidede beskrivelsen gir oss flere elementer som kan hjelpe oss i en analyse av hva det virkelig betyr å vandre med Gud. Alene fra ordet vandre, kan vi da regne med at vi får vite noe om Enoks mentalitet, holdninger, karakter, væremåte og livsprioritering. Han førte en reell og ærlig dialog med sin Gud, i det han fra dag til dag levde nær sin Skaper. 

Vi inkluderer litt mer informasjon fra grunnteksten. Ordet rettferdig (eng. ”just”) i 1. Mos. 6:9 kommer fra det hebraiske ordet ”tsaddiyq” og bærer betydningen lovlydig, justert, ren, rettskaffen og hel. Ordet ulastelig kommer fra det hebraiske”tâmîym” og har flere betydninger. Blant dem er: integrert, sann, uten feil/lyte, komplett, fullkommen, oppriktig, ubesmittet og rakrygget. Ordet ”behag” i Heb. 11:5, er oversatt fra det greske ”êuarêstêô”, som på dette språket formidler noe langt mer spesifikt enn ordets nyanse på norsk. Ordet betyr både absolutt tilfredshet og fullstendig samstemthet.

"Det var ikke Gud som vandret med Enok på denne mannens premisser, men Enok som i sin karakter var samstemt med det Gud sto for.

Da har vi hittil fått vite at denne Enok som vandret med Gud, i sin mentalitet, væremåte, atferd og ved sine holdninger, sto for det samme Gud selv representerte. Videre vet vi at han i Herrens øyne var ulastelig og rettferdig, ekte, lovlydig, helstøpt, oppriktig og ubedervet av verden. I tillegg blir vi fortalt at den hellige Gud selv var fullstendig tilfreds med denne mannen.

Abrahams vandring med Gud.
For å utvide vår forståelse ennå mer angående hva det vil si å vandre med Gud, kan vi også se på hva Bibelen skriver om Abrahams vandring med Gud. I 1. Mos. 17:1 leser vi at da denne troskjempen var nittini år gammel, åpenbarte Herren seg for ham og sa til ham: ”Jeg er Gud Den Almektige, vandre for mitt åsyn og vær ustaffelig”. I denne korte beskrivelsen er uttrykket å vandre for Guds ansikt knyttet til ustraffelighet (uklanderlighet eller rettskaffenhet.) I den engelske King James er igjen ordet perfect benyttet. Alt omtalte yâlak (vandre) er også benyttet i følgende vers. ”Herren deres Gud skal dere følge. Han skal dere frykte. Hans røst skal dere høre. Ham skal dere tjene, og ham skal dere holde fast ved, 5.Mos. 13:4. Ordet følge kommer nettopp fra ordet ”yâlak” (vandre) i grunnteksten, (vandre etter eller gå i fotsporene til). Da må vi altså i tillegg forholde oss til begrepene ”å følge, høre på, vise ærefrykt overfor og tjene Gud”. Den engelske King James oversettelsen tar konsekvensen av det, og gjengir begynnelsen av verset på følgende måte: ”Ye shall walk after the Lord your God”... Betydningen av å vandre med Gud, blir også synligjort i Mika 6:8. ”Han har sagt deg, menneske, hva som er godt, og hva Herren krever av deg”. Deretter nevnes tre betingelser: (1) Du skal gjøre rett. (2) Vise kjærlighet. (3) Vandre ydmykt med din Gud.

"Ekte omvendelse innebærer at en ren og hellig karakter kan utvikles og bevares i en fallen natur. Det, nettopp det og bare det er definisjonen på den nye fødsel. "

”Men”, kan vi tenke oss at noen blir fristet til å argumentere. ”Det blir da helt meningsløst å sammenligne Enok med de troende som lever i vår tid! Enok levde relativt nær menneskets opprinnelse og hadde selvfølgelig langt mer moralsk styrke og bevart gudsbilde enn vi kan forvente av oss selv”. Vel, det var ikke lang tid mellom Enok og Noah. To vers etter at Noah’s vandring med Gud blir knyttet til hans rettferdighet og ulastelighet, leser vi: ”Jorden var fordervet i Guds øyne og full av vold”, 1. Mos. 6:11. I neste vers står det: ”Alt kjød hadde fordervet sin ferd på jorden”, 1. Mos. 6:12. Synden var moden på både Enoks og Noahs tid og menneskene var fordervet, kriminelle og onde. Det var stengetid for denne opprørskloden, og vannflommen ble resultatet. Det var omtrent ingen igjen som søkte Gud og ønsket å følge hans prinsipper.

”Men”, sier igjen vår tenkte opponent. ”Enok måtte ha hatt en fallen og syndig natur som alle fikk etter syndefallet og det betyr vel at glansbildeframstillingen av denne mannen i Bibelen må tas med en klype salt. Har du en fallen og syndig natur, vil den selvfølgelig kreve sitt hver eneste dag, slik at Enoks rettskaffenhet, lovlydighet, renhet og ulastelighet umulig kan bety det vi legger i disse begrepene”. Ja, Enok hadde en fallen og syndig natur, det er udiskutabelt. Saken er imidlertid den at både det gamle og nye testamentets løftetilbud om et nytt, endret og omskåret sinn og hjerte, (Det gamle testametet: 5. Mos. 10:16. 30:6. Det nye testamentet: Rom. 2:28. Kol.2:11) også kalt en ny fødsel ved at Guds Ånd tar bolig i den troende, gjør at et Guds barn ikke behøver å leve i eller slave under den falne syndige naturen. Dette guddommelige tilbudet var altså like aktuelt i gammeltestamentlig tid som det er i dag. En sann og ekte omvendelse og overgivelse innebærer at en ren og hellig karakter kan utvikles og bevares i en fallen natur. Det, nettopp det og bare det er hva Guds ord definerer som erfaringen å bli født på ny.  

Vi har ingen grunn til å tro at Enok var en eremitt som hadde forskanset seg i et slags kloster hvor han ”vandret med Gud” bak beskyttende murer. Ingen som er så samstemt med Gud som Bibelen lærer at Enok var, kan unngå å føle en enorm byrde for sjelers frelse. Gud er kjærlighet og alle som lar Gud utvikle sin karakter i seg, kan ikke unngå å føle en sterk kjærlighet for syndere. Enok må ha vært både synlig og aktiv i å forkynne Guds sannheter og i å advare mot synd og frafall i sin samtid. Til tross for at han levde i en ekstremt korrupt og ond tid, demonstrerte denne mannen rettskaffenhet, ærlighet, renhet, kjærlighet og lovlydighet. Han levde aktivt, synlig, involvert og tilgjengelig i en verden han ikke var en del av.

EENOKS FORKYNNELSE

I Judas brev, versene 15 og 16, får vi kjennskap til innholdet i budskapet Enok forkynte og vi kan systematiserer hans appell:

(1) Et budskap om Jesu annet komme. (”Se Herren kommer med sine ti tusener hellige”.)
(2) Et domsbudskap. (”For å straffe alle ugudelige for de gjerninger de har gjort”.)
(3) En detaljert advarsel til:

3 De som taler uforsonlige ord mot Gud.
4 De som følger sine kjødelige lyster.
5 De som bruker store og frekke ord.
6 De som oppnår fordeler ved smiger og tilpasning.
7 De som utnytter andre for vinnings skyld.

Jordens tilstand på Enoks tid.
Selv om Bibelen skriver lite om forholdene på Enoks tid, får vi likevel et lite glimt av et samfunn i oppløsning og ugudelighet. I tillegg til hva vi kan lese i 1. Mosebok og i Hebreerbrevet, nevner også Jesu kjødelige bror, Judas, denne oldtidens åndelige kjempe. Etter å ha beskrevet noen mennesker han bl.a. kaller: rotløse, villfarne, spottende, fruktløse og gjenstridige, fortsetter han: ”Disse var det også Enok, den sjuende fra Adam, profeterte om da han sa: Se, Herren kommer med sine ti tusener hellige for å holde dom over alle og straffe alle ugudelige for alle de ugudelige gjerninger de har gjort, og for alle de hårde ord som de har talt mot ham, de ugudelige syndere. De er slike som knurrer og klager over sin skjebne, enda de farer fram etter sine lyster. Deres munn taler store ord, mens de smigrer folk for vinnings skyld”.(Judas brev versene 14-16.) Her omtales trolig menneskene som levde like før Gud utslettet syndere med vann og menneskeheten like før Gud til slutt utsletter synd og syndere med ild. Hvis vi legger disse observasjonene til det vi har sett at Bibelen forteller om menneskene på Enoks og Noahs tid, må vi også inkludere ord som fordervet og full av vold, 1. Mos. 6:11.12.

Konklusjonen er at Enok faktisk levde på en tid da kloden var ved å råtne på rot. Synd florerte rundt ham. Lovbrudd var samtidens varemerke. Hvor han enn snudde seg så han ondskap og umoral. I en slik verden bevarte altså Enok sin renhet og rettskaffenhet. Han identifiserte seg med Guds plan og vilje. Adam levde i nesten 1000 år etter at han og Eva ble forvist fra Edens hage. Vi må regne med at Enok hadde lange og dype samtaler med denne utrolig vakre kjempen som ble formet av jordens muld og skapt i Guds eget bilde. Alt det Gud hadde undervist våre første foreldre om i tiden før de lot seg friste av djevelen, ble repetert og lært utenatt. Guds plan og hensikt var ikke ukjent for de første menneskene og det ville være underlig om ikke Enok uttallige ganger viderefortalte dette til dem han søkte å lede vekk fra ulydighet og synd. Enok fylte sitt sinn med alt det Gud ville og ønsket. Til slutt tenkte, følte, og ville han det samme Gud sto for. Hans samtaler med Gud varte lenger og fant sted oftere. Han snakket med sin Skaper om alt han møtte i hverdagen og opplevde sikkert at Guds Ånd ledet ham til situasjoner hvor det var et behov for hans vitnesbyrd. Til slutt var Enok så samstemt med sin Gud at Herren inviterte ham hjem til en himmel hvor alle de edle karaktertrekk Guds Ånd hadde fått utvikle i Enok var det naturlige.   

Enoks forkynnelse:
I Judas brev, versene 15 og 16, får vi kjennskap til innholdet i budskapet Enok forkynte og vi kan systematiserer hans appell:
        
(1) Et budskap om Jesu annet komme. (”Se Herren kommer med sine ti tusener hellige”.)
(2) Et domsbudskap. (”For å straffe alle ugudelige for de gjerninger de har gjort”.)
(3) En detaljert advarsel til:

  • De som taler uforsonlige ord mot Gud.
  • De som følger sine kjødelige lyster.
  • De som bruker store og frekke ord.
  • De som oppnår fordeler ved smiger og tilpasning.
  • De som utnytter andre for vinnings skyld.

    “ Til slutt var Enok så samstemt med sin Gud at Herren inviterte ham hjem til en himmel hvor alle de edle trekkene Guds Ånd hadde fått utvikle i Enok var det naturlige.

Enok levde altså like før vannflommen. Kloden var så full av synd og vold, at den ikke lot seg redde. Gud måtte frelse de få som ennå trodde og var lydige og la de som valgte å være vantro og ulydige gå til grunne. Herren var alles skaper. Han var arkitekt og eier av alt og alle. Hvert levende vesen hadde ham å takke for at de var i live. Likevel kuttet de forbindelsen til sin livgiver. Gud ville og kunne ikke tvinge noen til å tro, men respekterte deres valg. Han bestemte seg for å begynne på nytt og forskuddtere den endelige dom før synden selvdestruerte alt liv. Men før opprørets konsekvens ble håndhevet, lot han sine budbærere synliggjøre Guds evige sannheter og advare mot resultatet av ulydighet. Enok var en av dem.

Folk som lever i dag er ikke så ulike de som levde på Enoks tid. Enoks sønn levde like til vannflommen.
Statistikken i dag viser en verden full av synd og egoisme, og mennesker som lever i dyp fortvilelse. I Norge velger flere mennesker å ta sitt eget liv hvert år enn de som dør i trafikken. 1/4 av de som dør mellom 15 og 24 år har tatt sitt eget liv. I 2005 ble det anmeldt 394.000 lovbrudd bare i Norge. Mellom 8000 og 9000 kvinner blir voldtatt hvert år. Psykiske lidelser er den vanligst brukte diagnosen i primærhelsetjenesten. 40.000 barn dør hver dag av sult i verden. De tre rikeste menn i verden eier mer enn de 48 fattigste land tilsammen. 40 millioner mennesker er rammet av HIV/Aids. 13 millioner barn har mistet sine foreldre pga denne epidemien.
Mange tror på en Gud, men få følger Ham.
Verden er igjen moden for Guds inngripen.

 

Vår egen tid.
I dag står kloden ennå en gang på kanten av stupet. Gud lovet aldri mer å ødelegge denne verden med en vannflom, men han har lovet og bekreftet at den vil bli tilintetgjort med ild, når han, som Enok profeterte, ”snart kommer igjen med sine ti tusener av hellige”. Volden, umoralen, ulydigheten, ondskapen, rotløsheten, villfarelsene, spotten, fruktløsheten og all gjenstridigheten er like synlig nå som den var på Enoks tid. Men også i dag har Herren sine trofaste. Hvordan kan du finne ut hvem de er? Se om deres forkynnelse korresponderer med det endetidsbudskapet Gud ba Enok om å forkynne.  

  • Forkynner de at Jesus snart vil komme igjen og gjøre slutt på denne gamle syke kloden, eller lover de et glamorøst tusenårsrike her og nå med velstand og salighet?

  (2) Forkynner de et domsbudskap som setter mennesker på valg, eller hevder de at alle blir frelst og at så godt som enhver tro åpner himmelens port?
  (3) Forkynner de som Enok en advarsel og:
       

  • Påpeker det farlige ved en bekjennelse som ikke er grunnet på Skriften men i stedet bygger på personlige tolkninger og ideer? (Enoks budskap: De som taler uforsonlige ord mot Gud.)
  • Hevder at et rett gudsforhold ikke kan sameksistere med et liv i slaveri til den falne naturen, uten kraft til seier over synd. (Enoks budskap: De som følger sine kjødelige lyster.)
  • Viser at arroganse og stolthet er uforenelig med ekte kristendom. (Enoks budskap: Bruker store og frekke ord.)
  • Dokumenterer fra Guds Ord at de som tilpasser seg det trygge økumeniske flertallet for å bli godkjent, aldri vil kunne tilhøre levningen (resten, mindretallet) som til slutt unnlater å ta dyrets bilde. (Enoks budskap: Oppnår fordeler og aksept ved smiger og tilpasning.)  
  • Synliggjør at alle som manipulerer og utnytter sin åndelige posisjon til å skaffe seg støtte og personlig gevinst ved å opphøye seg til Guds talerør, blir Herrens fiender? (Enoks budskap: Gir seg selv privilegier og utnytter andre til egen vinning på grunn av åndelig status.)

                                                                                                                                     

Følgende kan repeteres om ønskelig og utheves med ramme rundt:
 
Det var ikke Gud som vandret med Enok på denne mannens premisser, men Enok som i sin karakter var samstemt med det Gud sto for.
     
      Ekte omvendelse innebærer at en ren og hellig karakter kan utvikles og bevares i en fallen natur. Det, nettopp det og bare det er definisjonen på den nye fødsel.

Til slutt var Enok så samstemt med sin Gud at Herren inviterte ham hjem til en himmel hvor alle de edle trekkene Guds Ånd hadde fått utvikle i Enok var det naturlige.   

 


Tilbake:
opp
topp
 
Mens Vi Venter - Nr. 47 (14. årgang) 4 /2006
Les hundrevis av artikler her:
http://www.mensviventer.no