Sitater om hellighet
Men hvem mener du når du sier ”en som er fullkommen”.Vi mener en som besitter “ La dette sinn være i dere, som også var i Kristus Jesus (Fil 2,5) og som vandrer slik Han vandret; en mann som hadde rene hender og et rent hjerte” eller som er renset fra all urenhet på kjød og ånd, og fullfører sin helliggjørelse i frykt for Gud (2 Kor 7,1) og en hvor det ikke er noe som fører til anstøt” (1.Joh.2:10). Vi forstår med skriftens uttrykksmåte en fullkommen mann; en i hvem Gud har oppfyllt sitt ord ” Så skal Jeg stenke rent vann på dere, så dere skal bli rene. Jeg skal rense dere fra alle deres urenheter og fra alle deres avguder (Esek 36,25) . Vi forstår herved en som Gud har helliget fullstendig på ånd, sjel og legeme, og fullt blitt bevart ulastelig (1 Tess 5,23) og som vandrer i lyset slik Han er lys, i Ham finnes det ikke noe mørke, men  Jesu Kristi, Hans Sønns blod har renset ham fra all synd.( 1 Joh 1,7 ). 1
En synd som ikke er angret og avlagt er nok til å stenge himmelens porter for deg. Det var fordi mennesket ikke kunne bli frelst med en eneste flekk av synd på seg, at Jesus kom for å dø på Golgatas kors. *2.
Den gamle naturen, født av blod og av kjødets vilje, kan ikke arve Guds rike. Man må gi avkall på de gamle måtene å gå fram på, de nedarvede tilbøyelighetene og de gamle vanene, for nåde arves ikke. Den nye fødsel består i å få nye motiv, ny smak og nye tilbøyeligheter. De som er unnfanget til ett nytt liv ved Den hellige ånd, har fått del i den guddommelige natur, og de vil gi bevis på sin forbindelse med Kristus gjennom alle deres vaner og deres gjøremål. *3
La alle som gjør krav på å være Guds barn forstå at Han ikke vil bære over med deres synder noe lenger enn Han ville med det gamle Israels synder. Gud hater nedarvede og tillærte tendenser til det onde. *4
Ingen som virkelig elsker og frykter Gud vil fortsette å overtre loven på noen måte. Når mennesket overtrår er det under fordømmelse av loven, og det blir et slaveriets åk. Hva menneskets bekjenn-else enn er, så er det ikke rettferdiggjort, som betyr tilgitt. 5
Kristi religion betyr mer enn bare en tilgivelse av synd. Den betyr at synden blir tatt bort og tomrommet blir fyllt med den hellige ånds nådegaver. *6
Men det å tilgi omfatter mer enn mange tror...Guds tilgivelse er ikke bare en juridisk handling som betyr at han frikjenner oss fra fordømmelsen. Den er ikke bare tilgivelse for synd, men også frelse fra synd. Den forvandler vårt hjerte fordi den kommer fra et hjerte fullt av kjærlighet. David hadde den rette oppfatning av hva Guds tilgivelse er, da han sa: ”Gud, skap i meg et rent hjerte, og forny en stadig ånd inni meg!”  *7
Kristi rettferdighet er ikke en kappe som kan dekke over synd som ikke er bekjent og avstått fra. Den er et livsprinsipp som forvandler karakteren og behersker oppførselen. Hellighet er å være helt for Gud. Det er en full overgivelse av hjerte og liv så himmelske prinsipper kan bo der. *8
Gud vil ikke akseptere noe annet enn renhet og hellighet. En flekk, en rynke, en feil i karakteren vil for alltid stenge dem ute fra himmelen med alle dens herligheter og skatter.  *9
Idet menneskets vilje samarbeider med Guds vilje, blir den allmektig. Alt det som den pålegger oss å gjøre etter Hans befaling, kan vi gjøre i Hans kraft. Å motta et påbud fra Ham er ensbetydende med å motta evnen til å utføre det. *10
Han vant seier i menneskelig natur ved å stole på Gud for å få kraft. Dette er alles privilegium *11
Frelseren påtok seg menneskeslektens skrøpeligheter og levde ett syndfritt liv for at menneskene ikke skulle nære frykt for at de ikke kunne vinne seier på grunn av menneskenaturens svakheter. Kristus kom for å gjøre oss delaktig i guddommelig natur og Hans liv viser, at når det menneskelige forenes med det guddommelige, overvinnes synden. *12
Barna bør huske på, at barnet Jesus hadde påtatt seg menneskenatur og var i syndig kjøds skikkelse og ble fristet av Satan, på samme måte som alle andre barn blir fristet. Han var istand til å motstå Satans fristelser på grunn av sin avhengighet av sin himmelske Fars guddomsmakt.. *13
Som menneske kjempet Kristus mot de samme forferdelige, tilsynelatende overveldende fristelser mennesker må møte. Det var fristelsen til å gi etter for begjær, til i overmot å begi seg ut der Gud ikke leder, og til å tilbe denne verdens gud. Alle blir fristet til å ofre det evige liv for en kortvarig nytelse i dette liv. Men bibelen sier at vi skal ikke bli fristet over evne. Vi kan stå imot og beseire den listige fienden. *14
Slik Jesus var i menneskelig natur, ønsker Gud at hans etterfølgere skal være. I Hans styrke er vi ment til å leve det rene og edle liv som Frelseren levde.*15
Vår Frelser kom til denne verden for i sin menneskeskikkelse å utholde alle de fristelser som et menneske kan rammes av. Gjennom sitt liv loddet han dybden av den listige fiendens makt til å bedra, til å besnære og til å ødelegge. *16
Det er gjennom viljen synden har slik makt over oss. *17
Satan hadde hevdet at det var umulig for mennesket å adlyde Guds bud. Og det er sant nok at vi i egen kraft ikke makter å adlyde dem. Men Kristus kom i menneskelig skikkelse, og ved sin fullkomne lydighet beviste han at menneskelighet og guddommmelighet i forening kan adlyde hvert eneste av lovens bud. *18
Sitt ikke i Satans lenestol og si at det ikke hjelper, at dere ikke kan la være å synde, og at dere ikke har noen kraft til å seire. Dere har ingen kraft i dere selv, men det er deres forrett å ha Kristus boende i hjertet ved troen, og han kan seire over synden i dere når dere samarbeider med ham. *19
       

        *1.   fra John Wesley; On                                                           christian perfection
                EG White:
*2    Signs of the times 3-17.1890
*3.   Bible commentary b6, s 1101
*4.   Bible commentary b4 s. 1154
*5.   My life today s 250
*6.   Ord som lever s.278
*7.   I naturens tempel s.114
*8.   Alfa og Omega b.5 s 106
*9.   Testimonies b2, s.453
*10.                 Ord som lever s.216
*11. Bible commentary b5, s.1108
      *12.   I den store leges fotspor s.184
      *13.   Guds sønner og døtre 1 mai SD 128
      *14.   På fast grunn 1 s.91
      *15    Testimonies b8 s.289
      *16.   Guds sønner og døtre 11 aug SD  230
      *17    I naturens tempel s.65
      *18.   Ord som lever 207
      *19.   Kraft fra det høye s.76

 


Tilbake:
opp
topp
 
Mens Vi Venter - Nr. 47 (14. årgang) 4 /2006
Les hundrevis av artikler her:
http://www.mensviventer.no