En ettermiddag tok vi en telefon og stilte noen spørsmål:
Har kirkebrannene i det siste, også i din by,
aktualisert det du skriver om i boken?
Ja, mer aktuelt enn noen gang er avsløringene
rundt musikken som maktfaktor og ødeleggelse av sinnets helse. "Greven"
som står mistenkt for noen av brannene har selv beskrevet sin vei
fra musikken og inn det okkulte.
Du var popmusiker tidligere og spilte vel da mye av
den musikken du nå advarer mot?
Før jeg ble kristen spilte jeg til dans hver helg
i seks år, jeg har sunget f.eks. "Stairway to heaven" mange ganger.
Jeg forstår enda hvorfor jeg likte musikken. Og det tok sin tid fra
jeg begynte å finne ut mer og mer om denne musikken til det slapp
meg helt. Men jeg vet dette er åndskamp. Livsbetydning henger sammen
med miljø og identifikasjon i ung alder. Det kan være vanskelig
å løsrive seg. Noen må bruke lang tid. Andre kutter
tvert over.
Opplever du motstand fra de som dyrker denne musikken?
Å, ja! Jeg blir ofte beskyldt for å ikke
ha peiling på musikk, spesielt av de som lovpriser rock.
Ungdom har fortalt meg at på enkelte diskotek
med den "verste" musikken skapes det alltid aggressivitet og slåsskamper?
Det har klar sammenheng med bruk av visse rytmer som jeg beskriver
i boken. Men det brukes også lyseffekter i tillegg for å få
dette til. Det manipulerer hjernebølgene slik at opplevelsen blir
maksimalt ekstatisk. I Manchester f.eks. ble det rapportert mye vold etter
at denne kombinasjonen ble populær på byens diskotek
gjennom "house"-musikken.
Du avslører overraskende i boken at ødeleggelse
av ungdom spesielt gjennom musikk, var en planlagt strategi lenge før
den dukket opp?
Først vil jeg si at kritikk av denne musikken
ikke er rettet mot alle artister. Disse er også ofte offer for bevisst
manipulasjon.
Ungdom har vel til alle tider protestert mot det meste
i tiden og samfunnet. I planene for en ny verdensorden, er det derfor viktig
å holde ungdommen nede, holde dem tause. De må bevares i sin
egen kultur hvor de ikke stiller så mange spørsmål eller
er særlig politisk aktiv. Derfor denne bevisste nedbrytning gjennom
musikk og narkotiske stoffer. En slik gruppe mennesker vil etterhvert være
lite interessert i hvem som styrer, bare de får beholde sin kultur
og dyrke sine idealer.
Har du spesielle kjennetegn på Satans musikk?
MONOTONI : Ensformighet og gjentagelser, samt lite variasjon.
Vi hører det samme i noen kristne forsamlinger dessverre, at det
"varmes" opp før møtet med slik musikk. Musikken har makt
til å tilrettelegge resten. Man blir forberedt på en slik måte
at man blir mindre kritisk til det som blir sagt senere, og falske budskaper
blir lettere akseptert. Det er manipulasjon med kroppens egne rytmer som
gjør dette, du kommer på en måte i utakt med deg selv.
I det andre Vatikankonsil blev denne møteformen med musikk planlagt
i økumenikkens tjeneste, for å samle de "atskilte" brødre.
Det er ikke tilfeldig at dette angrepet mot de kristne kommer samtidig
med nedbrytelsen gjennom. rockemusikken. Satan vet at han har kort tid
igjen. (Åp. )
I din bok har du også med en liste over 40 kjente
kristenpop artister som har baklengsbudskap på sine plater. Har du
fått noen respons på disse avsløringene?
Det har vært lite respons på akkurat
det, hvilket egentlig er overraskende. Baklengs budskapene
er gjennomgående en oppfordring om å ta dyrets merke, og prise
Satan.
Hvilke synspunkter har du på New-Age musikk?
Denne musikken er vakker og stimulerer sansene, men det
er lett å bli lurt hvis det kombineres med okkulte teknikker. En
av Satans mekanismer er å tømme sinn og tanke for deretter
å fylle opp med fantasireiser. Dette ser vi også gjennom ulike
rollespill som ungdommer er opptatt av. Uten å være klar over
det, lærer sunn ungdom å tenke i okkulte baner og utføre
okkulte ritualer. Mange kjente rocke grupper, som f.eks. Styx og Led Zeppelin
og Enga har fått inspi rasjon fra okkultisten J.R. Tolkien, som er
inspirator til disse rollespillene.
Har du noengang fått spørsmål om
hva slags musikk du selv lytter til?
Ja, mange ganger! Jeg hverken kan eller vil gi noe standardsvar
på hvilken musikk andre skal lytte til. Men det er viktig å
vite og kjenne til musikkens virkning. Musikk må velges som en velger
sunn mat. Du kan ikke bare følge følelsene, men også
bruke forstanden. Det er viktig å ikke henge seg opp i en musikkform
som er preget av monotoni eller som er altfor overdramatisert eller sentimental.
Dette kan likså godt gjelde klassisk musikk. Tenk etter om du får
lyst til å lese i Bibelen eller fordype deg i verdifull og oppbyggende
litteratur etter å ha hørt på din favorittmusikk. Hvis
ikke, må du vurdere hvor mye musikken egentlig betyr for deg i forhold
til de evige verdier. Musikk kan også være svært verdifull
og oppbyggende, og musikkterapi hjelper mange.
Takk for samtalen, Tore, og vi her i "Mens vi venter"
ber om at Gud må velsigne deg og din familie og ditt virke fremover.
NOEN RAPPORTERTE VIRKNINGER FRA ROCKENS VERDEN.
- Datteren er ikke til å kjenne igjen.. Hun farer
opp og vil drepe foreldrene. Hun skjærer Satan merker på armen
med kniv og snakker bare om å brenne ned kirker. Denne skrekkhistorien
er full av slike utsagn. Men hvor en blir ei normal ung jente forandret
til det ugjenkjennelig? Bergens tidende forteller at jenta ble satanist
etter å ha kontakt med "tungrock-miljøet". To venninner begynte
å høre på "death"- og "black-metal"- musikk 12 år
gamle.
- Vi må fortelle nordmenn hva disse death metal-musikerne
i Bergen og Oslo påfører barn, sier foreldrene med tårer
i øynene.
- Vi må bli trodd snart. Folk må skjønne
at det må stoppes.
Dagen, Fredag 5. Mars
ROCKEIDOLENES LIV
OG LIVSHOLDNING.
Stoff har vært en del av mitt liv de siste årene.
Jeg liker sterke stoffer. Jeg hater alt som sløver meg ned. Jeg
tror at rock er farlig. Den kan føre til mye vondt i vesten, til
en mørk epoke. Jeg føler det som om vi fremelsker noe som
er mørkere enn oss selv. Rock har alltid vært djevelens musikk.
Du klarer aldri å overbevise meg om at det ikke er slik. Intervju
med David Bowie,
"Jeg har solgt min sjel til djevelen" (John Lennon)
|