Mens Vi Venter

SVAR FRA BIBELEN 

Blir vi bedt om å gjøre en beredelse før Jesus kommer igjen?

Mange gleder seg til den dagen Jesus kommer igjen. Men sier Bibelen noe om en beredelse mennesker må gjøre før Jesus kommer igjen?

Svar: Matt 24:4, “Derfor skal også dere være beredt, for Menneskesønnen kommer i en time dere ikke venter det”. “Våk derfor, for dere vet ikke hvilken time deres Herre kommer”. Å våke og være beredt er nevnt som ord med samme betydning. Å være våken er motsetningen til den som sier at det drøyer før han kommer, og derfor slutter å vente og i stedet gir seg til å behandle sine medtjenere ille, Matt 24:42. “Våk og be, for at dere ikke skal komme i fristelse. Ånden er villig, men kjødet er skrøpelig.” Mark. 14:38. Å våke er knyttet til bønn. “Vær på vakt, våk og be! For dere vet ikke når tiden er der”, Mark. 13:33. Med ettertrykk slår Jesus fast: “Men det Jeg sier til dere, sier Jeg til alle: Våk!” Mark. 13:37. “Våk derfor, og be alltid om at dere må bli holdt verdige til å unnslippe alt dette som skal skje,og til å bli stående for Menneskesønnen.” Luk. 21:36. Beredelsen er en våken tilstand, i motsetning til det å sove eller å være sløve og likeglade. Bønnen er virkemidlet til å holde oss fra fristelse og til å avsky det som lokker og drar oss vekk fra Gud. Dette er en nødvendighet, sier Jesus, for å bli stående fast. Jesus advarer derimot også mot lange oppramsninger av bønner og det stadig å gjenta våre egne behov når vi ber. Hvordan skal vi da be? Det samme spørsmålet stilte disiplene til Jesus. Svaret finner vi i Matt 6:7-15. Studer grundig vers for vers og implementer det i ditt eget bønneliv.

Er det ingen fordømmelse for den som tror?

“Så er det da ingen fordømmelse for dem som er i Kristus Jesus”, Rom 8:1, (Norsk Bibel 88.) Dette er et ofte sitert skriftsted som lett kan brukes som en sovepute for en fortsatt lunken Laodikeatilstand. Men hva betyr egentlig denne erklæringen?
I en annen bibeloversettelse kan vi lese det samme verset med følgende innhold: “Derfor er det da ingen fordømmelse for dem som er i Kristus Jesus, de som ikke vandrer etter kjødet, men etter Ånden, Rom 8:1. (Bibelen Guds Ord.)

I King James Bibelen fra 1611 står det:
“[There is] therefore now no condemnation to them which are in Christ Jesus, who walk not after the flesh, but after the Spirit”.
Reformasjonsbibelen sier det samme: “Nå [er det] altså ingen fordømmende dom for dem [som er] i Kristus Jesus, for [dem] som ikke fortsetter med å vandre ifølge kjøtt, men [derimot] ifølge ånd”.

Pga av verset som umiddelbart følger, er det lett å gå vill, vel å merke hvis man ikke leser hele kapitlet i sin sammenheng. Rom. 8:2. sier: “For livets Ånds lov har i Kristus Jesus frigjort meg fra syndens og dødens lov”. Konklusjonen for noen blir da at vi er frigjort fra loven krav og innhold, og av den grunn er det ingen fordømmelse for den som er i Kristus Jesus.

Leser man derimot resten av kapitlet, gir det full støtte for at resten av verset: “de som ikke vandrer etter kjødet, men etter ånden”, nettopp er hva Paulus forkynner. Denne delen er fjernet i de fleste bibeloversettelser. Senere i dette kapitlet leser vi nemlig: ...”for at lovens rett-ferdighet skulle bli oppfylt i oss, vi som ikke vandrer etter kjødet, men etter Ånden..... For kjødets attrå er død, men Åndens attrå er liv og fred. Kjødets attrå er jo fiendskap mot Gud, for det er ikke Guds lov lydig, og kan heller ikke være det. Men dere er ikke i kjødet, dere er i Ånden, så sant Guds Ånd bor i dere. Men om noen ikke har Kristi Ånd, da hører han ikke Kristus til... For dersom dere lever etter kjødet, da skal dere dø. Men dersom dere ved Ånden døder legemets gjerninger, skal dere leve. For så mange som drives av Guds Ånd, de er Guds barn”. Rom. 8:4.6.7.13.14.

Når det står at denne delen av verset ikke finnes i de eldste manuskriptene, betyr det som regel bare at det ikke finnes i den katolske sinaitticus utgaven av Bibelen. Derimot finnes tilføyelsen i manuskriptet Textus reseptus som ikke stammer fra katolske kilder, men fra den opprinneli- ge og ekte kristendommen, som ble bevart av de troende som flyktet fra katolsk forfølgelse og holdt seg til de syriske og senere valdensiske bibeloversettelsene.

Hvem er hele verden og hvorfor undrer de seg?

I Åpenbaringen 13 står det at hele verden vil “undre seg” og følge “dyret”. Hva betyr egentlig dette?

Svar: Åp. 13:3. “Og jeg så et av hodene hans, som om det var blitt dødelig såret, og hans dødelige sår ble legt. Og hele verden undret seg og fulgte etter dyret”. Uttrykket “å undre seg” kommer fra det greske ordet thaumazô, som igjen er utledet fra thauma (G2295), og betyr; “Å under seg ved å beundre”. ( Eng. to wonder, admire, have in admiration, marvel.)
Hele jorden er det greske ordet GE (ikke Kosmos) og betyr jord/land/riker og de som bor der.
Folkene i landene undrer seg fordi dyret kommer så kraftig tilbake. Den så ut til å ha fått et sår som var dødelig, men gjenoppstår i endens tid, og får overraskende hjelp fra et annet hold, Åp. 13:12. “Og i det første dyrets nærvær utøver han all den makt det første dyret hadde, og han får jorden og de som bor på den, til å tilbe det første dyret, han som fikk det dødelige såret sitt legt”. Dette andre dyret ser ut som et lam, men vil etter hvert tale som en drage. Undringen leder til at folkeskarene (hele verden) følger etter det første dyret....Kun de som ikke tar dyrets merke går fri. “Og jeg så troner, og noen satte seg på dem,... de som ikke hadde tilbedt dyret eller hans bilde og som ikke hadde tatt imot hans merke på pannen eller hånden”, Åp. 20:4. Den store skaren derimot, tilber (i følge dette bibelverset) i realiteten Dragen eller djevelen selv, og vil stå ubeskyttet når den første plagen rammer jorden. Se Åp. 16:2.
Det startet med beundring og fortsetter med å følge etter. Det handler om tilbedelse av noe og noen som ikke representerer det den eneste og sanne Gud står for og er, slik han åpenbarer seg i Guds Ord. Her omtales en stor forførelse som vil omfatte hele verden, og studier av Bibelen under bønn om ledelse, blir viktigere ann noe annet for en kristen.

Hvor kommer ordet kristen fra?

Hva vil det si å være en kristen og hva menes med begrepet?

Svar: Ordet kristen er nevnt i Apg 26:28, og er et svar Agrippa gir Paulus da han responerer til apostelens tale: Da sa Agrippa til Paulus: “Du overtaler meg nesten til å bli en kristen.”  Kristen (christianos) er en som følger etter Kristus. Kristus er et gresk ord for Messias som betyr “en som er salvet”.
I Daniels bok er substantivet Messias “Den salvede”  brukt direkte om Han som skal komme.
Det første stedet de kristne er nevnt i Bibelen, er i Apg. 11:26. “Og da han (Barnabas) hadde funnet ham (Paulus), tok han ham med til Antiokia. Slik skjedde det at de gjennom et helt år var sammen med menigheten og underviste et stort antall mennesker. Og det var i Antiokia at disiplene først ble kalt kristne”. Hvem var det som ble kalt kristne? Det var disiplene. Hvem er så disiplene? Jesu kjennetegn på dem er: “Av dette skal alle forstå at dere er Mine disipler, om dere har kjærlighet til hverandre,” Joh. 13:35...”I dette er Min Far herliggjort, at dere bærer mye frukt. Og dere skal være Mine disipler, Joh. 15:8. Peter skriver i 1. Pet 4:16, “Men hvis noen lider som en kristen, skal han ikke skamme seg, men prise Gud i denne sak”. Deretter beskriver Peter dommen over de ugudelige, og over dem som kan kalles å være i Guds hus. Han sier til slutt: 1. Pet. 4:19. “Derfor skal de som lider etter Guds vilje, overgi sjelene sine til Den trofaste Skaper, mens de gjør det gode”. En kristen som ikke bærer frukt er utenkelig for Jesus og apostlene. Å være en etterfølger betyr å følge etter. Å følge etter.. betyr å gjøre etter det Jesus sa og gjorde. Vil du dette så be om at Jesu Ånd må få bo i deg hver dag. “. For til dette ble dere kalt, fordi Kristus også led for oss  og etterlot oss et eksempel, for at dere skulle følge i Hans fotspor: Han som ikke gjorde synd, heller ikke ble det funnet svik i Hans munn. 1 Pet.2,21. Evangeliene forteller hva Jesus sa og gjorde.


Tilbake:
opp
topp
 
Mens Vi Venter - Nr. 52 (16. årgang) 2 / 2008
Les hundrevis av artikler her:
http://www.mensviventer.no