Mens Vi Venter

  SVAR FRA BIBELEN

Hva betydde det at jødene ble rettferdiggjort ved loven?

Hva betyr: For loven ble gitt ved Moses, nåden og sannheten kom ved Jesus Kristus? Joh.1:17

Først må vi se hvilket forhold jødene hadde til loven. Helt siden Mose tid hadde ofringene vært jødefolkets rettferdiggjørelse.
De trodde ikke at Guds ti bud rettferdiggjorde dem, det var offerritualene, omskjærelsen og som rettferdiggjorde. Guds ti bud var loven de hadde brutt og som gjorde at de trengte et offer.

Jesus kom som et syndoffer og etter sin oppstandelse forklarte Han offertjenesten til disiplene. Endelig forsto de det, Jesus var deres rettferdighet. Det var gjennom Hans død de ville motta rettferdiggjørelsen. Mose lov hadde bare vært bilder og skygger av det Jesus gjorde, og det å holde seremonilovene ville ikke kunne gi mennesker liv og frelse, kun det som seremoniene hadde vært et symbol på.

Dette innebar en enorm omstilling for jødene som var vant til å tenke på denne loven som deres rettferdiggjørelse. Hvilken plass skulle Jesus ha for dem? Skulle de slutte med å holde disse lovene? For mange jøder betød det en enorm villfarelse at de skulle slutte å følge disse seremonilovene. Det var jo gjennom disse de hadde fått Guds velbehag og oppnådde tilgivelse. Hvordan kunne det være rett at èn mann, Jesus skulle erstatte alt dette?
I Mose lov sto det om syndofrene og hvordan de skulle få tilgivelse gjennom seremonilovene. Dette var det eneste de visste som var fra Gud og ga dem Guds velbehag. De mente det ikke sto noe om Jesus i loven, fordi de ikke så på seremonilovene som symboler men som den faktiske syndforlatelsen.
Paulus sa:
«Jeg forkaster ikke Guds nåde. For om rettferdighet kommer ved loven, så døde altså Kristus forgjeves» (Gal.2,21)  Hvis seremonielle offerlover virkelig kunne gi mennesker forsoning og rettferdiggjørelse, så var det ingen vits i at Kristus skulle dø. Kun hvis loven ikke var god nok til dette, men bare var symboler, var Kristus deres eneste redning.


ER KRISTUS LOVENS ENDE?


Mange har blitt litt forvirret av dette skriftstedet:
«For Kristus er lovens ende til rett-ferdighet for hver den som tror» (Rom.10,4)
I grunnteksten er ordet «ende» (som er brukt i oversettelsen) «telos». Det ordet betyr «mål, hensikt, oppfyllelse, bevis og dokumentasjon». Å oversette dette ordet til «ende» kan derfor bli misvisende for de som ikke setter det i sammenheng med resten av Skriften. Paulus har brukt ordet «telos» et annet sted i sine brev og der er det oversatt med et annet, mer forklarende, ord.
«Budets «siktemål.» (Telos) er kjærlighet som kommer av et rent hjerte, av en god samvittighet og fra en oppriktig tro» (1.Tim.1,5)
Brukte man samme oversettelse på det samme ordet i Rom.10,4 ville man fått: «For Kristus er lovens siktemål, til rett-ferdighet for hver den som tror.» Bruker man andre betydninger av dette ordet kan man si: «Kristus er lovens oppfyllelse…» Oversetter man det rett, skjønner man at Paulus ikke hevder noe annet enn det Jesus Selv gjorde i Matt.5,17. Forhåpentligvis tolker man ikke Paulus til å mene noe annet enn det Kristus Selv mente da Han sa det, og forklarte hva dette betød.
For da Paulus skrev at Kristus var lovens «telos», skrev han også videre i det han siterte 5.Mosebok: «Men hva sier rett-ferdiggjørelsen av tro? Ordet er deg nær, i din munn og i ditt hjerte, …» Ikke så underlig at det er samme tema Kristus velger da Han sa Han kom for å oppfylle loven. For det Jesus fortsetter med å si er at budene ikke må være i det ytre, men i det indre hjertet. (Matt.5,27-28)

Kan vi be til og tilbe den hellige ånd?

Det er blitt mer og mer vanlig å synge lovsanger til den hellige ånd og be direkte til ånden, men er dette bibelsk?

Jesus svarte ham og sa: Det er skrevet: Du skal tilbede Herren din Gud, og ham alene skal du tjene Luk 4:8. Dette er helt klart Faderen det er snakk om og ingen annen. I Åpenbaringen kap. 4 og 5 får vi skue inn i en tilbedelses scene i selveste himmelen. Her er tronen Gud sitter på beskrevet. Gud er ikke synlig, men Han er der likevel på sin trone. De som tilber sitter rundt …….de holder ikke opp dag eller natt med å si: Hellig, hellig, hellig er Herren Gud, den allmektige, han som var og som er og som kommer! Og når livsvesenene gir ham som sitter på tronen, ham som lever i all evighet, pris og ære og takk, da faller de fire og tyve eldste ned for ham som sitter på tronen, og tilbeder ham som lever i all evighet, og kaster sine kroner ned for tronen og sier: Verdig er du, vår Herre og Gud, til å få prisen og æren og makten; for du har skapt alle ting, og fordi du ville, var de til og blev de skapt! Åp 4:8-11.  Her er det kun Gud i himmelen som får all ære, pris og takk. Men senere endrer bildet seg. Et slaktet lam får oppmerksomheten. Og jeg så, og jeg hørte en røst av mange engler omkring tronen og livsvesenene og de eldste, og tallet på dem var ti tusen ganger ti tusen og tusen ganger tusen,  og de sa med høi røst: Verdig er Lammet, som er slaktet, til å få makt og rikdom og visdom og styrke og ære og pris og velsignelse!  Og hver skapning som er i himmelen og på jorden og under jorden og på havet, og alt det som er i dem, hørte jeg si: Ham som sitter på tronen, og Lammet tilhører velsignelsen og æren og prisen og styrken i all evighet.  Og de fire livsvesener sa: Amen! Og de eldste falt ned og tilbad.  Ham som sitter på tronen og Lammet. Åp.5:12-14 Noen andre er ikke tatt med som mottakere av tilbedelse. Guds ånd er her trolig representert ved syv ildfakler og syv øine på lammet, det er de syv Guds ånder som er sendt ut over all jorden, men de mottar ingen slik tilbedelse.

Det skulle være en god nok modell for oss. Jesus sa; og hvad som helst dere ber om i mitt navn, det vil jeg gjøre, forat Faderen skal bli herliggjort i Sønnen. Dersom dere ber meg om noe i mitt navn, så vil jeg gjøre det. Dersom dere elsker meg, da holder dere mine bud, og jeg vil be Faderen, og han skal gi dere en annen talsmann, forat han kan være hos eder evindelig.Joh. 14:13-16.  Han lærte også sine disipler å be: Fader vår.
La oss holde oss til det Bibelen sier.


Tilbake:
opp
topp
 
Mens Vi Venter - Nr. 54 (17. årgang) 1/ 2009
Les hundrevis av artikler her:
http://www.mensviventer.no