Mens Vi Venter

ET GUDDOMMELIG TILBUD  

Et guddommelig tilbud om seier, forandring, vekst og helliggjørelse!

De sterkeste og mest dynamiske bibelvers som dokumenterer Guds kraft til å endre mennesker slik at deres liv preges av seier og kraft i stedet for fall, nederlag, synd og hjelpeløshet, er ofte de minst siterte og mest forhatte. Kan det skyldes at mange ønsker å være kristne uten å være født på ny?

”Tal til hele Israels barns menighet og si til dem: Dere skal være hellige, for jeg, Herren deres Gud, er hellig”, 3: Mos. 19:2.

”Som lydige barn må dere ikke skikke dere etter de lyster som dere før hadde i deres uvitenhet, men vær etter Den Hellige som kalte dere, også dere hellige i all deres ferd. For det er skrevet: dere skal være hellige, for jeg er hellig”, 1. Peter 1:14-16.

”Legg derfor av all ondskap, all svik og hykleri, misunnelse og all bakvaskelse”, 1. Pet. 2:1.

”Jeg formaner dere… at dere avstår fra de kjødelige lyster, som strider mot sjelen”, 1. Pet. 2:11.

”Derfor, om noen er i Kristus, da er han en ny skapning, det gamle er forbi, se, alt er blitt nytt”, 2. Kor. 5:17.

”For til dette ble dere kalt, fordi også Kristus led for dere, og etterlot dere et eksempel, for at dere skal følge i hans fotspor, han som ikke gjorde synd, og det ble ikke funnet svik i hans munn…. Han som bar våre synder på sitt legeme opp på treet, for at vi skal dø bort fra syndene og leve for rettferdigheten”, 1. Peter 2:21-24.

”Og gjennom dette har gitt oss de største og mest dyrebare løfter, for at dere ved dem skulle få del i guddommelig natur, etter at dere har flyktet bort fra fordervelsen i verden som kommer av lysten”, 2. Peter 1:4.
”Derfor, mine kjære, når dere venter disse ting, så legg vinn på å bli funnet uten flekk og lyte for ham i fred”.. 2. Pet. 3:14.

”Elsk ikke verden, heller ikke de ting som er i verden! Om noen elsker verden, da er ikke kjærligheten til Faderen i ham”, 1. Joh. 2:15

”Når dere vet at han er rettferdig, så skjønner dere at hver den som gjør rettferdighet, er født av ham”, 1. Joh. 2:29.

”Hver den som blir i ham, synder ikke. Hver den som synder, har ikke sett ham eller kjent ham. Mine barn, la ikke noen forføre dere! Den som gjør rettferdighet, er rettferdig likesom Han er rettferdig. Den som gjør synd, er av djevelen… Til dette ble Guds Sønn åpenbaret, for at han skulle gjøre ende på djevelens gjerninger. Hver den som er født av Gud, gjør ikke synd, fordi Guds sæd blir i ham. Han kan ikke synde, fordi han er født av Gud”, 1.Joh. 3:6-9.

”Slik at han kunne stille menigheten fram for seg i herlighet, uten flekk eller rynke eller noe slikt, men at den kunne være hellig og ulastelig”, Ef. 5:27.

”Og skikk dere ikke lik denne verden, men bli forvandlet ved at deres sinn fornyes, så dere kan dømme om hva som er Guds vilje: det gode, det som han har behag i, det fullkomne”, Rom. 12:2.

”Når det gjelder deres tidligere ferd, så må dere nå avlegge det gamle menneske, som er fordervet ved de forførende lyster. Men bli fornyet i deres ånd og sinn. Og ikle dere det nye menneske, som er skapt etter Gud i den rettferdighet og hellighet som er av sannheten, Ef. 4:22-24.

”Elsk deres fiender, velsign dem som forbanner dere, gjør vel imot dem som hater dere, og be for dem som forfølger dere”, Matt. 5:44.

”Vær derfor Gud undergitt! Men stå djevelen imot, så skal han fly fra dere”, Jak. 4:7.

”Derfor brødre, skylder vi ikke kjødet noe, så vi skulle leve etter kjødet. For dersom dere lever etter kjødet, da skal dere dø. Men dersom dere ved Ånden døder legemets gjerninger, skal dere leve”, Rom. 8:12.13.

”Må han selv, fredens Gud, hellige dere helt igjennom, og må deres ånd, sjel og legeme bevares fullkomne, ulastelige ved vår Herre Jesu Kristi komme”, 1. Tess. 5:23.

”For Guds nåde er åpenbaret til frelse for alle mennesker. Den opptukter oss til å fornekte ugudelighet og de verdslige lyster, til å leve sedelig og rettferdig og gudfryktig i den verden som nå er…” Titus 2:11.12.

”La derfor ikke synden herske i deres dødelige legeme, så dere lyder dets lyster”, Rom. 6:12.


Tilbake:
opp
topp
 
Mens Vi Venter - Nr. 54 (17. årgang) 1 / 2009
Les hundrevis av artikler her:
http://www.mensviventer.no