Mens Vi Venter

KAN RELIGIONSFRIHET BEGRENSES AV NY LOV?  

En helt fersk lov skaper bekymring for mange i USA. De frykter at den i en krisesituasjon kan lage hindringer for troende som helligholder Bibelens sabbat. 

En ny lov som i prinsipp kan utvides slik at mennesker blir tvunget til å bryte et av Guds bud, er i disse dager ved å bli vedtatt i Amerika. I skrivende stund har loven i stillhet allerede passert Representantenes Hus med 321 mot 105 stemmer og loven er nå på vei til Senatet for godkjennelse.

Bibelstudenter som kjenner profetiene i Åpenbaringsbokens kapittel 13, følger godt med i det som skjer innen Amerikansk lovgivning. Her i ”Mens Vi Venter” redaksjonen har vi tidligere skrevet en del om disse profetiene, og vi forventer at det i nær framtid vil bli vedtatt religiøse lover i USA, som tvinger mennesker til å bryte et av Guds hellige bud til fordel for menneskelige tradisjoner. Vi vet også at dette vil skje like før Jesus kommer tilbake.

Årsaken til at den nye loven ikke har vakt den oppsikt den fortjener, er at den utvider og bygger videre på en allerede eksisterende lov fra 1993, kalt ”AmeriCorps programmet”. Loven blir også kalt ”The Generations Invigorating Volunteerism and Education Act”, forkortet til GIVE Act. (Lov HR-1388) Det var president Clinton som i 1993 lanserte AmeriCorps programmet, men det var da fullstendig frivillig og i langt mindre målestokk enn det Obama nå legger opp til.

Til å begynne med var dette et program som ga vanlige borgere en mulighet til å utføre frivillig støtte og hjelpearbeid i sitt lokale nærmiljø, men myndighetene betalte dem for tjenesten de utførte. På en måte kan det sammenlignes med en betalt dugnad.

På grunn av den økonomiske krisen Amerika nå er midt oppe i og frykten for at framtiden kan bli ennå verre, ønsker president Obama å revitalisere og ekspandere dette programmet. Men det som bekymrer mange er at slik loven nå er utformet, gir den rent juridisk en mulighet for at dette arbeidet kan påtvinges fra myndighetens side. Selve loven framstår som et nettverk av juridisk terminologi hvor vedlegg, underpunkter og kompliserte forklaringer kappes om å gjøre den uforståelig. Men mange observatører merker seg at ordene ”required” og ”mandatory” (påtvunget og obligatorisk) er en del av lovens utforming og er spente på hvordan opplegget vil bli implementert.

Mange av den nye lovens kritikere, hevder at mennesker som allerede er i arbeid, selvfølgelig ikke vil bli beordret til å utføre slikt arbeid på hverdager og heller ikke på søndag, som for de fleste er betraktet som en religiøs hviledag. Da er det bare lørdag igjen. De som er bekymret for denne utviklingen, ser for seg et mulig scenario, hvor borgere som helligholder den bibelske sabbaten i stedet for søndag, kan komme i vanskeligheter hvis de beordres til å stille opp som ”tvungne frivillige” på denne dagen. Det ville i så fall ikke gå lenge før personer som ikke ønsker å bryte det fjerde av Guds bud (sabbatsbudet), kan bli ansett å være illojale og ”ideologiske terrorister” som saboterer et program som er ment å være til alles beste og som kan avhjelpe den krisen landet er oppe i.

Litt interessant er det også at selve ideen med en statsstyrt ”tvungen” sosial dugnad på lørdag, aldeles ikke er en idè som amerikanerne har oppfunnet. I tidligere Sovjet var dette en vanlig måte å utnytte befolkningens arbeidkraft på i vanskelige tider.  Den kommunistiske versjonen av USA’s ”AmeriCorps program” ble kalt subbotnik (fra ordet sabbat/lørdag), siden folk ble tvunget til å utføre denne sosiale tjenesten på denne dagen. Både syvende-dags adventister, andre kristne som helligholdt den bibelske sabbaten og jødene, fikk naturlig nok problemer med dette opplegget.
Alle kan innse at det er en økonomisk nytteeffekt av en ”tvungen frivillighet”, siden mye nødvendig sosialt arbeid kan utføres av ufaglærte, noe som igjen vil koste staten mye mindre enn om det skulle utføres av bedrifter eller etablerte sosiale myndigheter. I første omgang har Obama administrasjonen satt av 6 milliarder dollar til programmet som til å begynne med vil engasjere 175.000 mennesker.

Gruppen som har arbeidet med den nye loven skriver at det er helt nødvendig med ”mandatory (obligatorisk) service”, for å avhjelpe den krisesituasjonen Amerika nå opplever. 

Mange amerikanere, også noen politikere, protesterer kraftig mot det nye lovforslaget, og mener at det ikke er i harmoni med det amerikanske politiske systemet å tvinge mennesker til å utføre det som tidligere ble kalt ”frivillig” sosialt arbeid. Straks det er påtvunget slutter det jo å være frivillig, mener de. En av dem, Luke Sheahan, medredaktør av ”Family Security Foundation”, skriver at selve ideen at myndighetene kan beordre vanlige borgere til å delta i dette opplegget, flytter det frivillige hjelpearbeidet fra folkets private initiativ til myndighetene, slik at frivillighet byttes ut med tvang.

Blant dem som har problemer med den nye lovens utforming, er det mange som kommenterer at det ikke er noe i lovteksten som indikerer at personer som blir beordret selv kan bestemme tid og sted for den obligatoriske tjenesten. Et annet spørsmål enkelte har, er at selv om det indikeres at programmet primært vil rettes mot unge mennesker, kan en forverring av Amerikas krisetilstand gjøre det enkelt for myndighetene å utvide opplegget til å gjelde hvem som helst. Noen frykter også at HR-1388 loven i en krisesituasjon kan bli brukt til å kontrollere og beordre personer som på grunn av sin ideologi skiller seg ut ved ikke å være villige til å akseptere myndighetenes eventuelle kriserestriksjoner. På internett finner vi også kommentarer fra personer som frykter at uttrykkene utdanning, opplæring og trening som er bakt inn i loven, i ekstreme situasjoner kan benyttes til politisk/ideologisk indoktrinering og påvirkning.

Framtiden vil vise om denne nye loven etter hvert vil bli benyttet til å tvinge de som helligholder sabbatsbudet til å bryte Guds lov. På Durasletten i Babylon valgte profeten Daniels tre venner heller å dø enn å bryte et bud i Guds lov. Vi vet i følge profetiene i Åpenbaringsbokens kapittel 13, at det samme vil skje igjen. Det skal begynne i USA og det skal denne gang ha å gjøre med hviledagsbudet, det fjerde budet i Guds lov. Vi anbefaler våre lesere å følge med i denne videre utviklingen. Ingen som elsker Gud, har sin synd tilgitt, er født på ny og av den grunn mottar kraft til å lyde Herren, har noe å frykte for det Bibelen forteller skal finne sted i den siste tid. Men det er mange innen kristenheten som ennå ikke forstår at sabbatsbudet vil bli den store prøven på lojalitet mot Gud. Vi anbefaler deg som leser av ”Mens Vi Venter” om å studere dette temaet for deg selv. Noen tidligere artikler i bladet kan da være til hjelp.     


Tilbake:
opp
topp
 
Mens Vi Venter - Nr. 54 (17. årgang) 1 / 2009
Les hundrevis av artikler her:
http://www.mensviventer.no