Mens Vi Venter

VERDEN I DAG 

Åge Åleskjær advarer mot utviklingen i trosbevegelsen

Et innlegg den profilerte lederen i Oslo Kristne Senter har skrevet i pinsevennenes blad ”Korsets Seier”, har skapt debatt i pinsekretser, men mange må på grunn av egne erfaringer si seg enige med pastoren.

Han ber i artikkelen sine medkristne om å bli mye flinkere til å sjekke fruktene av dagens populære forkynnelse. En såkalt vekkelse der usunnhet og til og med råskap aksepteres fordi «det skjer så mye sterkt», er farlige signaler, er hans påstand. Han ber pinsevenner legge merke til hva fruktene er på de stedene mange troende har valfartet til de seneste årene. Jeg har hatt mulighet til å sjekke det ut, hevder han, og kan bekrefte at det sannelig ikke er mye å juble for. Det hele preges av splittelse, forvirring og skuffede forventninger.

Under overskriften ”Galskap i Guds navn”, etterlyser Åleskjær at flere tar imot Bibelens løfter om kraft og visdom slik at de kan vokse i forstand, og ikke oppfører slik at de vantro tror de er blitt gale. (Ref. 1. Kor. 14, 23.) Her henviser Åleskjær til den vanvittige formen for tungetale som praktiseres i disse miljøene. Han spør videre i sitt innlegg om hva Paulus ville ha sagt om han hadde observert at medlemmer ristet som gale, skrek hysterisk eller pastorer som med knyttet neve slår folk ned i bønnekøen og endog sparker mennesker i Jesu navn? Åleskjær lurer på hva Paulus ville han ha skrevet om alle profetiene og åpenbaringene som ikke er annet enn fri fantasi eller i verste fall resultatet av demonisk besettelse og spådommer.         

Hva ville denne apostelen ha ment om kvinnelige engler som forløser gullstøv og diamanter, eller at predikanter «skyter folk med Guds kraft?» Vi kan godt tenke oss at Gud ville brukt kraftig skyts, men det måtte være for i å stanse denne galskapen. Jeg synes det er tragisk, hevder Åleskjær, at kristne ledere i Norge så lett lar seg forføre av «superapostler» og såkalte «profeter» fra Kansas, Toronto eller Lakeland. Har vi ikke sett nok galskap fra før? Hva med å utvikle en sans for det sunne og ekte? Han avslutter med å fortelle at han selv har vært en del både i USA og Canada, og gått på bibelskole der og i tillegg hatt besøk av mange derfra i sin menighet, derfor har jeg noen erfaringer å dele og noen tips å gi til den som vil høre. Det er sannelig ikke gull alt som glimrer, men det vil mange oppdage for seint. De som er beruset mister gangsynet og tar imot hva som helst. Da blir det lett «vekkelse uten filter». (Kilde: Websider for Korsets Seier under artikkelarkiv.)

 

Når Gud ikke svarer på bønn

Mange barn i USA dør hvert år fordi kristne foreldre er så overbeviste om at bønn vil helbrede barna at de ikke oppsøker lege eller helsesystemet.
Den amerikanske organisasjonen CHILD gjennomførte i 1998 en undersøkelse i samarbeid med University of California for å kartlegge slike dødfall. Den viste at over 90 prosent av barn som døde etter bare å ha blitt bedt for, døde av sykdommer som meget lett lar seg behandle, som for eksempel infeksjoner, diabetes og hjernehinnebetennelse. Mange kunne vært reddet hvis de hadde fått hurtig og riktig behandling.

Da lille Kara på 11 år ble dødssyk, ba foreldrene til Gud om å helbrede henne i stedet for å kontakte lege. Jenta døde. Nå må foreld-rene i retten, tiltalt for uaktsomt drap. Karas foreldre tilhørte en menighet hvor pastoren forkynte at de ikke skulle ha tillit til leger eller til moderne medisin. Han hevdet at bare Gud kan helbrede og at alle troende kan kreve helbredelse, sunnhet og rikdom. Å ta Kara til legen ville derfor være bevis for at de var svake i troen og ga etter for Satans innflytelse. Både pastoren og mange i menigheten ba til Gud om at Kara måtte bli frisk. 

Da Karas tante skjønte alvoret, ringte hun resolutt det lokale politiet og tryglet dem om å redde barnet. Legeambulansen og politiet kom med en gang og tok med makt med seg Kara, som døde før hun nådde sykehuset. Det viste seg at Kara hadde utviklet diabetes og kunne vært reddet med litt insulin.

Full religionsfrihet    Statsadvokaten i Marathon County i Wisconsin der denne familien bor, tok ut tiltale mot foreldrene og anklaget dem for grov omsorgssvikt. Foreldrene har forsøkt å få saken avvist ved å vise til den amerikanske grunnloven, der religionsfrihet er en grunnleggende borgerrettighet. Dommeren har svart at «grunnloven beskytter riktignok religiøs overbevisning, men ikke nødvendigvis religiøse handlinger som setter andres liv og helse i fare».

Det er stor interesse knyttet til denne saken, som kommer opp for byretten i mai. Blir foreldrene dømt, risikerer de inntil 25 år i fengsel for uaktsomt drap på sitt eget barn. Lovgivningen er ganske flytende på dette området og denne saken vil komme til å skape presedens, hevder Shawn Francis Peters, professor og forfatter av boken «When prayer fails”.

I Wisconsin, som i alle amerikanske delstater, er barnemishandling forbudt. Men i et tillegg til loven sies det også at foreldre ikke kan dømmes for mishandling eller uoverlagt drap hvis det er deres hellige overbevisning at bønn er det beste alternativet. Hele 30 amerikanske delstater har sørget for å gi lignende beskyttelse gjennom lovverket til foreldre som tar avstand fra medisinsk behandling av religiøse årsaker. Med andre ord, hvis du dreper eller lemlester barnet ditt fordi du tror det trenger å bli bedt for, mer enn det trenger legetilsyn, har du langt på vei loven på din side.

Hvorfor hører ikke Gud disse bønnene? Hører Han ikke? Er Han ikke der? Det er ingen tvil om at Gud har helbredet mange sykdommer etter bønn.

Da Jesus gikk rundt her nede på jorden, helbredet Han sykdommer som ikke noen lege kunne helbrede. Vanligvis ble spedalske sendt vekk for å råtne opp og dø. En kvinne hadde vært syk i 18 år. Noen døde av uhelbredelige sykdommer og ble vekket opp fra de døde, andre var blinde og ingen kunne gjøre noe for dem. Det er ikke slik at Jesus konkurrerte med legene (som også fantes på hans tid), nei han gjorde det umulige mulig og ga de håpløse nytt liv.
De første trofaste kristne startet medisinsk utdanning ved siden av bibelutdanning på et senter i Edessa, like ved Antiokia. Hvorfor gjorde de det, dersom de bare kunne be?
Legevitenskap er like viktig i dag som den gang, og burde gå hånd i hånd med bønn.

Der den virkelige medisinske utdanning går feil i dag, derimot, er å ikke vektlegge bibelens mange råd om helse som f.eks å ikke spise fett av noe dyr (se 3 Mosebok 11 kap.). Leger burde også være mer opptatt av den åndelige dimensjonen i menneskers liv når de er syke, slik Jesus var. Han visste f.eks hvor mye tilgivelse betydde for mange syke mennesker. Dernest burde leger og annet helsepersonell se mer på hva Guds skaperverk har å tilby for å gjøre mennesker friske gjennom mat og urter, og ikke bare bruke en mengde medikamenter. Men å ikke gjøre alt som står i ens makt for å redde et lite sykt barn samtidig som man ber, det er mangel på kjærlighet og derfor brudd på Guds bud.

 

 


Tilbake:
opp
topp
 
Mens Vi Venter - Nr. 54 (17. årgang) 1/ 2009
Les hundrevis av artikler her:
http://www.mensviventer.no