Mens Vi Venter

 

 

Har Jesus en stedfortreder på jorden?

Mange har opp igjennom tidene hevdet å være Jesu stedfortreder her på jorden. Men hvem utvalgte egentlig Jesus? Hva sier Bibelen?

Jesus utpekte ingen menneskelig stedfortreder på denne jorden. Han sa tvert i mot at vi ikke skulle kalle noen for mester eller rabbi eller far (Matt 23;8-10) og at vi er alle søsken. Dette for å vise at vi ikke skulle ha noen menneskelig autoritet på jorden. Apostlene videreførte dette da de skrev; ”dere er et hellig presteskap” 1 Pet 2;5  og ”Ingen av dem skal lenger lære sin neste, og heller ikke sin bror, og si: Kjenn Herren! For alle skal kjenne Meg, fra den minste til den største av dem”. Hebr 8:11. Apostlene skrev brev og lærte, men all undervisning gitt av mennesker er ikke en autoritet slik Jesus var. Det skal leses i sammenheng med bønn om forståelse fra Gud.
Jesus ville ikke etterlate oss foreldreløse (autoritetsløse). Han ville selv komme til oss. “Jeg skal ikke la dere bli igjen som foreldreløse. Jeg skal komme til dere. ...Men Talsmannen, Den hellige ånd, som Faderen vil sende i Mitt navn. Han skal lære dere alle ting og minne dere om alt det Jeg har sagt til dere,” Joh. 14;18 & 26. Jesus ville altså komme gjennom sin hellige ånd. Han skulle minne oss om alt vi trenger og lede til sannhets erkjennelse. Joh. 14;26. Men dere er blitt salvet av Den Hellige, og alle har dere kunnskap 1 Joh 2,20. Denne veiledning fra Ånden kan alle få som; vil høre det Ånden sier og følge det. Ap.gj.5;32, Joh. 14;14.15.

Samtidig som vi får vite at Ånden vil erstatte Jesu personlige manifestasjon på jorden, får vi også vite at vi ikke må tro at alle ånder nødvendigvis er Guds ånd. “Elskede! Tro ikke enhver ånd, men prøv åndene om de er av Gud.” (1.Joh.4:1)
På samme måte som Jesu sa: “Jeg har holdt min Fars bud og blir i Hans kjærlighet” (Joh.15:10) kjennetegner nettopp dette også Guds Hellige Ånd, han bøyer seg under Guds lov. (Se Rom.8:5-7) Åndens moral skal være lik Kristus, både når det gjelder Guds lov og fremferd. Hvis noen hevder noe er Guds ånd samtdig som denne ånd manifisterer selviskhet og  gir synden spillerom... da er det snakk om en fremmed ånd.
På denne måten kan vi vite om det virkelig er Den hellige ånd som ‘taler’ eller underviser oss. Om han, som Jesus, er lydig mot Guds bud i sin undervisning til oss. De som tar imot Ånden er beskrevet som mennesker som nå er lydige: “Den Hellige Ånd som Gud har gitt til dem som lyder Ham” (Apg. 5:32) Se også Joh.14:15-17 for betegnelsen på de som har Ånden.


Hva vil det si å elske sin neste som seg selv?

Et spørsmål som er like aktuelt i dag som på Jesu tid. Mange er opplært til å sette sine egne behov først. Men hva sier Bibelen?

Du skal elske din neste som deg selv – sier Jesus. Dersom din kjærlighet til deg selv kan gå ut over andre, blir dette budet ikke overholdt.
Jesus ga som eksempel fortellingen om den barmhjertige samaritan. Levitten og presten som gikk forbi den sårede mannen tenkte kun på seg selv, sin egen trygghet og det å slippe ansvar og ubehag i møte med andres nød. Samaritanen som brukte tid og penger på den sårede, tenkte først og fremst på den sårede, dernest på seg selv. Her handlet det om prioritering, først av tid og dernest av penger.

Når kan vi da tenke på oss selv? Paulus svarer på det når han sier: Og han døde for alle, for at de som lever, ikke lenger skal leve for seg selv, men for ham som døde og sto opp for dem. 2 Kor 5:15. Et uegennyttig liv, et liv med fokus på andre og ikke på egne behov, er det Gud ønsker å fylle vårt hjerte med. Himmelen er ikke en bank som samler opp gode gjerninger som veies opp mot de dårlige. Dette var en egyptisk tankegang i ”the book of the dead”.  Vi må angre og be om tilgivelse for våre synder mens vi lever og deretter må Jesus fylle vårt hjerte hver dag: Nei, den som er i Kristus, er en ny skapning. Det gamle er borte, se, det nye er blitt til!   2. Kor 5:17.


Hva er Jesabels ånd?

Hundrevis av år etter Jesabels død, kvinnen som sto Gud imot nevnt i kongebøkene, advarer Gud imot henne. Hvilke ledetråder gir Gud oss i Skriften til å forstå advarselen, og hvem som er vår tids Jesabel?

Jesus sa til menigheten i Tyatira: Men jeg har dette imot deg, at du lar kvinnen Jesabel holde på,…Åp 2:20.
Jesabel ble gift inn i Israel, Guds folk, men omvendte seg ikke fra sin barndomstro. ”Men han giftet seg med Jesabel, datter til Etba’al, sidonernes konge, og gav seg til å dyrke Ba’al og kaste seg ned for ham.  … de fire hundre og femti Ba’al-profetene og de fire hundre Asjera-profetene som spiser ved Jesabels bord.»
Hun lokket sin mann til ondskap.
Det har aldri vært en slik konge som Akab. Han solgte seg til å gjøre det som var ondt i Herrens øyne, fordi hans kone Jesabel lokket ham til det. 1 Kong 21:25.
Hun var pådriver til å innføre Baal dyrkelse i Israel.
Men jeg har dette imot deg, at du lar kvinnen Jesabel holde på, hun som kaller seg profet, men som med sin lære lokker mine tjenere til å drive hor og spise avgudsoffer. Åp. 2:20.
Drev med utukt og spådoms-kunster.
..«Kommer du i fredelig ærend, Jehu?» Han svarte: «Hvordan kan du tale om fred så lenge din mor Jesabel driver med sin utukt og alle sine trolldomskunster?»
Hun utryddet Herrens profeter. 2. Kong. 9:22.
Den gang Jesabel utryddet Herrens profeter, tok han (Obadja) hundre profeter og skjulte dem i to huler, femti mann i hver hule, og sørget for mat og drikke til dem.1. Kong. 18:4.
Hun misbrukte sin makt til å ta det hun ville ha.
Så skrev Jesabel et brev i Akabs navn, satte hans segl på og sendte det til de eldste og stormennene som bodde i samme by som Nabot.1. Kong 21:8.
Oppfordret til tyveri og mord av uskyldige.
Med det samme Jesabel fikk høre at Nabot var blitt steinet, sa hun til Akab: «Stå opp og ta vingården til Nabot fra Jisre’el i eie, den som han ikke ville selge deg for penger! For Nabot lever ikke lenger; han er død.» 1. Kong 21:15.

Pavekirken i middelalderen er et eksempel på Jesabels ånd.
De videreførte det romerske hedenskapet, og tok det med inn i kirken. De drepte bibeltro kristne og jøder. De konfiskerte deres eiendom og la det under kirkens. De lokket mennesker til å tilbe kirkens utgave av Mitra/Baal (søndag og julefeiring). Overgrep og utukt er kjente synder blant katolsk presteskap og er ikke av ny dato. 
1. Kong. 16:31, 21:25, Åp. 2:20, 2. Kong. 9:22, 1. Kong. 9:22, 18:4, 21.8.15.


Finnes det betingelser for å bli tilgitt av Gud?

Jesus forlangte noe av de Han tilga. “For dersom dere tilgir mennesker den urett de gjør mot dere, skal også den Far dere har i himmelen, tilgi dere.” Matt 6:14.  “Men om dere selv ikke tilgir, skal heller ikke han tilgi det dere har forbrutt.” Mark 13:13. Som gode kristne vil vi mange ganger oppleve ubehageligheter. “Og dere skal hates av alle for mitt navns skyld. Men den som holder ut helt til slutt, skal bli frelst.” Matt 6:15. Gud vet at dersom man ikke tilgir leder det til bitterhet og nag. Paulus sier i Hebreerne 12:15. “Se til at det ikke er noen som lar Guds nåde gå fra seg! La ingen bitter rot få vokse opp og volde skade, så mange blir smittet av den.”
Oppskriften Paulus ga når noen hadde syndet i menigheten er god å følge:
“Nedtrykt og med angst i hjertet skrev jeg til dere; jeg kunne ikke holde tårene tilbake. Det var ikke for å gjøre dere bedrøvet jeg skrev, men for at dere skulle forstå hvor glad jeg er i dere.  Det er sant at det er én som har vært årsak til sorg. Likevel er det ikke meg han har rammet, men dere alle – mer eller mindre, for ikke å si for mye. Men denne mannen har nå fått nok straff med det som flertallet påla ham. Nå skal dere heller tilgi og trøste ham, så han ikke blir helt knust av sorgen”  2. Kor. 2: 4-11.
Vi trenger alle Guds tilgivelse! Derfor be om at Gud må hjelpe også deg til å tilgi andre.

 


Tilbake:
opp
topp
 
Mens Vi Venter - Nr. 58 (18. årgang) 3/ 2010
Les hundrevis av artikler her:
http://www.mensviventer.no