Mens Vi Venter

 

 

Hvilket evangelium?

Det forkynnes i dag to ulike evangelier innen kristenheten. Budskapene i dem er gjensidig motstridende. Bare ett av dem leder til frelse.

Tro på og etterfølgelse av det ene evangeliet leder til at du blir bevart i den ideologiske krisen som ligger foran oss alle og derfor vil være beredt når Jesus kommer igjen. Tro på og aksept av det andre evangeliet gjør at du garantert vil bli forført i endetidens krise og derfor ikke vil være beredt ved Jesu annet komme.

At evangeliet blir forfalsket er imidlertid ikke bare et fenomen knyttet til den siste tid. Også Jesu apostler måtte forholde seg til flere forsøk på å endre evangeliet i deres samtid. Med en både fortvilet og korrigerende kommunikasjon skriver Paulus til korintermenigheten: ”For om det kommer en til dere og forkynner et annet evangelium, som dere ikke før har mottatt, da tåler dere det så gjerne”…” Til galatermenigheten skrev han at: ”det finnes ikke noe annet evangelium, det er bare noen som forvirrer dere og vil forvrenge Kristi evangelium”, 2. Kor. 11:4. Gal. 1:7

Begrepene Bibelen i disse versene benytter for beskrive hvordan evangeliet blir forfalsket, er forvirre  og forvrenge. Forvirre kommer fra det greske ordet ”tarassô” som betyr ”å lage vanskeligheter, agitere eller rote det til. Forvrenge kommer fra ordet ”mêtastrêphô” som betyr å tviste, reversere, snu rundt og gjøre pervers. Merk deg at forfalskningen ikke består av å tilby et budskap som er fremmed for Bibelens begreper, men ved å omdefinere, gi en annen betydning, tviste, vri og vrenge på Skriftens sannheten.

Hvordan er det mulig?
Primærårsaken til at evangeliet er blitt forfalsket både da og nå, har selvfølgelig Guds fiende som hovedkilde. Djevelen gjør alt han kan for å tåkelegge frelsesplanen. Ute i verden er djevelen sett på som et komisk figur med horn og klover, men Bibelen presenterer ham som langt mer farlig enn en latterlig tegneseriefigur.

Djevelens forkledning.
Vokt dere for de falske profeter! De kommer til dere i fåreham, men innvendig er de glupende ulver”, Matt. 7:15. ”Jeg vet at etter min bortgang skal det komme glupende ulver inn blant dere, som ikke skåner hjorden. Ja, blant dere selv skal det fremstå menn som fører falsk tale for å lokke disiplene etter seg”, Ap.gj. 20:29.30. ”For disse er falske apostler, svikefulle arbeidere, som skaper seg om til Kristi apostler. Og det er ikke noe å undre seg over, for Satan selv skaper seg jo om til en lysets engel”, 2. Kor. 13.14.

Hvor skal vi altså lete hvis vi vil oppdage og avsløre djevelens forsøk på å forfalske evangeliet? Er det blant ateister, andre religioner eller i New Age? Nei, vi må lytte til, vurdere og analysere, med Bibelen som fasit, det som forkynnes fra talerstolene i våre egne menigheter, det som skrives i kristen litteratur og i kristne sangtekster. Det betyr forkynnelse som faktisk utgir seg for å formidle innholdet i evangeliet. Formuleringen ”Blant dere selv” gir oss all grunn til å regne med at forførelsen faktisk kommer innenfra ikke utenfra. Ned gjennom historien var det alltid slik falsk lære kom inn i menigheten.

La meg i denne artikkelen kalle de to alternative evangeliene for (1) Det ekte evangeliet og (2) Det falske evangeliet.

Det ekte evangeliet definert.
(1) Personlig tro på at Jesu stedfortredende død på korset soner for din synd og at effekten av denne soningen blir din når du angrer, bekjenner, oppriktig ber om tilgivelse og med ekthet ønsker ikke å være syndens slave.

(2) Kristi herredømme i ditt liv ved at Jesus ved sin Ånd faktisk bor i deg, skriver sin lov i ditt hjerte, endrer din karakter og gir deg ved sitt nærvær i denne helliggjørelsesprosessen, en guddommelig og mirakuløs kjærlighet til alle og like guddommelig kraft til daglig seier over synd.
 
(3) Det sanne evangeliets forsoning gjør altså noe både for og i deg og begge er helt nødvendige for din frelse. Frelseserfaringen må både gis, tas imot og daglig bevares. 
Det falske og ubibelske evangeliet definert:
(1) Tro på at Jesu stedfortredende død på korset soner for din synd og hvis du tror og mener det, er du frelst. Helliggjørelsens karakterendring er uten tvil en grei og nyttig fordel, men er ikke en betingelse for din frelse.
(2) Ofte knyttet til trosparolen: ”En gang frelst alltid frelst”.
(3) Seier over synd er uvesentlig for frelsen. Jesus seiret over synd i sitt jordiske liv slik at du ikke behøver å seire i ditt.

Prosess 2010
På en samling i adventistsamfunnets regi i sommer, kalt Prosess, talte pinsevennpastor Egil Svartdal til ca. 300 adventister og anbefalte dem et fokus på det falske evangelium. ”Vi må hvile i det Jesus har gjort for oss, (med betydningen ’i vårt sted’) for bare det holder”, var hans budskap. Glemt var den hvilen og kraften Jesus vil, kan og må gi inni oss og det han gjør med oss, for at frelsen skal holde for evigheten. Adventistsamfunnets kall er å invitere kristenheten og verden til å ta imot det ekte evangeliet, som er det eneste bibelske evangelium. Det er et tilbud om frelse fra både syndens skyld og makt. Det sømmer seg dårlig at mennesker som kun tror på det falske og uekte evangeliet skal lære oss adventister å glemme bibelens sannheter.

Både Jesus og alle apostlene forkynte det ekte evangeliet.
De sentrale protestantiske reformatorene gjorde det også. Det samme gjorde alle de tidlige pionerene i det kirkesamfunnet undertegnede tilhører. Da jeg studerte Guds Ord med pastor O.J. Olsen (populært kalt Islands Olsen) for ca. 50 år siden, var det evangelium 1 vi studerte og det var dette evangeliet jeg fant beskrevet i Guds Ord og som jeg tok imot som Jesu og Bibelens budskap. I dag risikerer du å måtte lete lenge for å finne dette budskapet forkynt, men takket være Gud, unntak forekommer.

Evangeliet i Edens hage.
Fundamentet til det teologene kaller proteevangeliet (det første og originale evangeliet) ble forkynt av Gud selv i Edens hage like etter at våre første foreldre hadde syndet. ”Og jeg vil sette fiendskap mellom deg og kvinnen, mellom din ætt og hennes ætt. Han skal knuse ditt hode, og du skal knuse hans hæl,” 1. Mos. 3:15. Her lover Gud å knuse djevelens makt og det er Jesu død på korset som gjør det mulig. Budskapet er ikke bare at det skal skje en gang når all synd for alltid er slettet fra universet. Løftet er at Gud også kan knuse djevelens dominans i våre personlige liv før den tid kommer.

Hemmeligheten.
Hva er den store hemmeligheten i det ekte bibelske evangelium? Jesus selv gir oss nøkkelen. Hemmeligheten med hans eget seirende liv da han ble sant menneske og tok vår natur, er også hemmeligheten til vår seier. Hva var hemmeligheten i hans eget liv? ”Jeg kan ikke gjøre noe av meg selv.” (Joh. 5:30) ”Sønnen kan ikke gjøre noe av seg selv,” (Joh. 5:19) ”Av meg selv gjør jeg intet,” (Joh. 8:28) ”De ord jeg taler til dere, taler jeg ikke av meg selv, men Faderen som blir i meg, han gjør sine gjerninger,” (Joh. 14:10) Får du tak i essensen i Jesu vitnesbyrd? Det var Faderens nærvær og kraft i Sønnens indre liv som var hemmeligheten.

Hva er hemmeligheten i våre liv?
”Jeg er i min Far, og dere i meg og jeg i dere,” (Joh. 14:20) Bibelen kaller denne oppskriften for en hemmelighet. ”Denne hemmelighet har vært skjult fra evighet av … nå er den blitt åpenbart for hans hellige… Det er Kristus i dere, håpet om herlighet”, (frelse) (Kol. 1:26.27)  ”Jeg skal ikke etterlate dere farløse, jeg kommer til dere”, (Joh. 14:18) ”Jeg går bort og jeg kommer til dere igjen”, (Joh. 14:28) ”Jeg vil be Faderen, og han skal gi dere en annen talsmann… sannhetens Ånd… han blir hos dere og skal være i dere. Vi (min far og jeg) skal komme til ham (ham henviser her til den som elsker Jesus og holder hans ord) og ta bolig hos ham”, Joh. 14:23. Bli i meg, så blir jeg i dere”, Joh. 15:4

Døperen Johannes
”Omvend dere” var døperens budskap. Da tollerne kom og spurte hva de skulle gjøre, var hans svar: ”Krev ikke inn mer enn dere skal”. (Luk. 3:13) Til soldatene sa han: ”Press ikke penger ut av noen med vold eller falske anklager og la dere nøye med den lønnen dere har”, (Luk. 3:14.) Johannes ba dem ikke om å skaffe seg en bedre eller sterkere tro. Han ba dem handle på sin tro. Han informerte dem om at en sann om-vendelse bare kunne dokumenteres ved en endret karakter, som uttrykker seg i mentalitet, tenkemåte og valgene vi tar i det praktiske liv. Mange kristne har glemt at vi frelses ved tro, men dømmes etter våre gjerninger. Derfor kaller Bibelen disse trosfruktene for ”troens gjerninger”. Er disse gjerningene fraværene er også troen fraværende.

Hva gikk galt med forkynnelsen.
Når vi kommer til den siste tid forteller Guds Ord oss at det skal bli en voldsom global religiøs samling i opposisjon mot Bibelens lære og det sanne og ekte evangeliet.

* Mange går på den brede vei, mens få går på den smale veg (Matt. 7:13.14)
* All jorden undret seg og fulgte dyret (Åp. 13:3)
* Jeg har aldri kjent dere – vik bort fra meg (Matt. 7:23)
* Mon jeg finner troen… (Luk. 18:8)

Jesus vårt eksempel.
For til dette ble dere kalt, fordi Kristus led for dere, og etterlot dere et eksempel, for at dere skal følge i hans fotspor, han som ikke gjorde synd, og det ble ikke funnet svik i hans munn”, 1. Peter. 2:21.22. Men sier du, hvordan kan Jesus være mitt eksempel? Han var hellig, ren og syndfri – jeg har en fallen natur og har ingen evne til å være slik!

Har du glemt hemmeligheten med det ekte evangeliet? Det er ikke du som skal få til, makte eller klare. Det er Jesus som skal gjenta sitt seirende liv inni deg, når han bor der og du har gitt ham kontroll og herredømme, slik at denne seieren også blir din. Han sa: ”Jeg kan ikke gjøre noe av meg selv.” Du må si: Jeg kan ikke gjøre noe av meg selv.” Han sa: ”Faderen som blir i meg gjør sine gjerninger.Du må si: ”Kristus som bor i meg gjør sine gjerninger”. Hvis hemmeligheten ”Kristus i oss” blir en realitet i våre liv, da vil Jesu eksempel og appell også realiseres.

Da blir det umulige mulig. Da blir ikke Jesu beskrivelse av det gjenfødte mennesket en teori, men en virkelighet i oss. ”Ikke ta igjen. Vend det andre kinn. Gå to mil… Elsk dine fiender. Velsign dem som forbanner deg. Gjør vel mot dem som hater deg. Be for dem som forfølger deg”. (Matt. Kap. 5) Hvorfor må denne fundamentalt dype endringen knyttet til det ekte evangelium finne sted i våre liv? Jesus fortsetter forklaringen i neste vers: ”Slik at (for at) dere kan bli barn av deres Far i himmelen, Matt. 5:45. Merk deg uttrykket ”slik at – for at.” Å være Guds barn betinger at han bor i oss og gjør sine gjerninger gjennom oss.

Det ekte evangeliet beskrevet i Bibelen:
For dere vet at det ikke var med forgjengelige ting, med sølv eller gull, dere ble kjøpt fri fra den dårlige ferd som var arvet fra fedrene, men med Kristi dyrebare blod…” 1. Pet. 1:18.19. Her skriver Peter at Jesu død på korset gjør det mulig for den troende å bli kjøpt fri fra et syndig liv.
  
Han som bar våre synder på sitt legeme opp på treet, for at vi skal dø bort fra syndene (eng. be dead to sin) og leve for rettferdigheten. Ved hans sår er dere blitt legt” 1. Pet. 2:24. Nåden i Kristi kors gjør både noe for oss og i oss.

Fra 1. Joh. kap. 3. ”Dere vet at han er åpenbart for å ta bort våre synder”, v. 5…Mine barn, la ikke noen forføre dere! Den som gjør rettferdighet, er rettferdig, v. 7… Den som gjør synd, er av djevelen. Til dette ble Guds Sønn åpenbart, for at han skulle gjøre ende på djevelens gjerninger, v. 8…Hver den som er født av Gud, gjør ikke synd, v. 9… På dette kan Guds barn og djevelens barn kjennes, v.10…”  Disse versene forkynner hva ”åpenbart for å ta bort våre synder” egentlig betyr.

Vårt gamle menneske ble korsfestet… for at syndelegemet skulle bli tilintetgjort, så vi ikke lenger skal være slaver under synden”, Rom 6:6. Mange kristne protesterer mot denne bibelske forklaringen, men sannheten er at vi behøver ikke være slaver under synden. Evangeliets hemmelighet er at ”Kristus i oss” kan sette oss fri fra å måtte slave under den syndige naturen.

”La derfor ikke synden herske i deres dødelige legeme, så dere lyder dets lyster”, Rom. 6:12. Men Gud være takk at dere som var syndens tjenere… nå er frigjort fra synden og er blitt tjenere for rettferdigheten”, Rom 6:17.18. ”Men nå, når dere er frigjort fra synden og er blitt tjenere for Gud, har dere helliggjørelse som frukt, og til slutt evig liv,” Rom. 6:22

I romerbrevet setter Paulus klare ord på evangeliets nåde. ”De som er i kjødet, kan ikke være Gud til behag, v. 8. Men dere er ikke i kjødet, dere er i Ånden, så sant Guds Ånd bor i dere, v. 9. Derfor.. skylder vi ikke kjødet noe, så vi skulle leve etter kjødet, v. 12. Dersom dere ved Ånden døder legemets gjerninger, skal dere leve, v. 13. For så mange som drives av Gud Ånd, de er Guds barn”, v. 14. (Romerbrevet kap. 8.) Jeg har møtt mange som mener at å ”være i kjødet” bare betyr å ha en fallen syndig natur, som vi alle har av fødsel. Men her erklærer Paulus at vi ikke behøver å være i kjødet, hvis Guds Ånd bor i oss. Da ser vi at uttrykket ”å være i kjødet” ikke betyr å ha en fallen natur, men betyr å gi etter for den nettopp fordi Guds Ånd ikke bor i oss.

Når det gjelder deres tidligere ferd, (liv) så må dere nå avlegge det gamle menneske, som er fordervet ved de forførende lyster. Men bli fornyet i deres ånd og sinn. Og ikle dere det nye menneske, som er skapt etter Gud i den rettferdighet og hellighet som er av sannheten”, Ef. 4:22-24. ”Jeg formaner dere.. At dere avstår fra de kjødelige lyster som strider mot sjelen”, 1. Peter 2:11

Dere er gjenfødt… Og dette er det ord som er blitt forkynt dere ved evangeliet. Legg derfor av all: ondskap, svik, hykleri, misunnelse og all baktalelse. Som nyfødte barn må dere lengte etter den uforfalskede åndelige melk, for at dere ved den kan vokse til frelse”, 1.Pet. 1:23.25. 2.Pet.1.2. Merk deg her at apostelen Peter skriver at den som er bibelsk gjenfødt, mottar guddommelig kraft til å legge av seg syndige handlinger og mentalitet.

Ettersom hans guddommelige makt har gitt oss alt som tjener til liv og gudsfrykt…og gjennom dette har gitt oss de største og mest dyrebare løfter, for at dere ved dem skulle få del i guddommelig natur, etter at dere har flyktet bort fra fordervelsen i verden som kommer av lysten”, 2: Pet. 1:3.4. Dette er ikke et løfte som først kan bli oppfylt etter Jesu komme når legemet forvandles. Det er et løfte til oss alle nå i dag når vi lever i en syndig verden med en fallen natur. Guddommelig makt til å utvikle en guddommelig natur er tilbudet i det ekte evangeliet.

Møter ikke Gud oss i disse versene med et fantastisk budskap? Er du glad og stolt over dine eventuelle karaktersvakheter og skjødesynder? Skryter du av dem og er du fornøyd med at de dominerer i ditt liv? Hvis ikke er det vel rimelig at du ønsker at de ikke var der og plagde deg. Vel, der og nettopp der kommer Jesus med et tilbud. Det ekte evangeliet kan gjøre noe med din situasjon. Du behøver ikke være slave under synden. Like effektivt som drankeren ved Guds iboende kraft kan slutte å drikke, kan Jesus ”i deg” ta hånd om stolthet, egoisme, bitterhet, sjalusi, feighet eller et ukontrollert temperament og alle tenkelige private synder og svakheter. Gud har en utvei og det er evangeliet om frelse fra syndene skyld og makt. Tenk på de mange gangene vi alle har såret våre medmennesker på grunn av vår syndige karakter. Slipp Jesus inn i ditt liv ved at du vedvarende ber ham om å styre dine tanker, følelser og handlinger. Det er ikke noe han heller vil enn nettopp det. La det ekte evangeliet endre livet ditt.

Fra studiebibelen.
”Omvendelseskravet er totalt. Det gjelder ikke bare å vende seg bort fra enkelte synder, men fra den gamle eksistensen overhode. Omvendelsens ekthet kan bare prøves på dens etiske frukter… Omvendelsen er i Jesu forkynnelse ikke bare en port, men en vei som en må vandre på hele livet til ende, om det ikke skal gå galt i dommen”. (Norsk Studiebibel, Bibelleksikon side 1755-1756)

 


Tilbake:
opp
topp
 
Mens Vi Venter - Nr. 58 (18. årgang) 3/ 2010
Les hundrevis av artikler her:
http://www.mensviventer.no