Mens Vi Venter

 

 

Tør du være upopulær?

Det er ofte lettest å stå på den populære siden når Guds sannhet møter verdens moral både innenfor menigheter og utenfor. Men Gud lar ikke Sine trofaste være uten belønning for strevet.

Når tilpasning, fred, samstemthet og unisone meninger er målet,  blir alle veier brede og alle dører høye.

Det er utrolig godt å være blant venner og ha det hyggelig. Vi er skapt til felleskap og vi vokser og utvikler vår karakter sammen med andre. Da vil sosiale og psykologiske behov møtes, og samholdet gir trygghet og aksept.

I et miljø hvor alle er enige, bryr seg om hverandre og hvor alle debatter som utkrystalliserer forskjellige synspunkter lukes ut av samtalen, er det lett å være både kristen og verdslig.  Uten tvil både trenger og fortjener vi alle slike opplevelser.
Medlemmer av mange ulike klubber og foreninger har det ofte slik. Det har også våre agnostiske og ateistiske venner i sine respektive subkulturer. Også vi kristne kan - hvis vi vil - være med til å skape slike hyggelige miljøer i våre menigheter.

Men nå har det seg engang slik at kallet til å være en Kristi etterfølger, legger lista betydelig høyere og synliggjør langt større mål enn å hygge seg med likesinnede. Det er ikke sikkert at vi engang klarer å skape like mye samhold og hygge som ateistene og agnostikerne i sine ”menigheter”. Saken er nemlig den at Guds fiende både er en brølende løve - 1. Pet. 5:8, i tillegg til at han sniker seg inn i våre menigheter utkledd som ulv i fåreklær - Matt. 7:15, for å forkynne et annet, forførende og forlokkende evangelium - 2. Kor.11:4, som vil forvirre og forvrenge Kristi lære - Gal. 1:7, og ved det lokke menighetens medlemmer etter seg. -  Ap.gj. 20:29.30.

Tør du da stille deg på Jesu og sannhetens side eller velger du å tilpasse deg forførelsen for fredens skyld og for ikke å bli upopulær? Bibelens profetier forteller at like før Jesus kommer igjen, vil de fleste kristne gjøre som alle de andre, både religiøse, agnostikerne og ateistene, for det gir trygghet og bevarer  vennskap.

Guds profeter, Jesus, apostlene og reformatorene advarte og korrigerte ikke det usanne og falske fordi de var kverulerende og sta bråkmakere som kompromissløst red sine uvesentlige ideologiske kjepphester. Men slik risikerer du å bli stemplet om du i dag følger i deres fotspor.

Tør du?
Tør du ta imot kallet til å undervise sannhet selv om noen eller mange misliker det? Tør du tale i Guds sted hvis hyrdene svikter og serverer menighetens medlemmer tomme drømmer? - Sak. 10:2. Tør du lede mennesker til Bibelens budskap hvis pastorer og ledere fører dem vill? - Jer. 50:6. 2. Tim. 4:3.

Tør du å ikke være en øyentjener, men trofast mot Herren når både budskap og mennesker mottar dårlig behandling? - Ef. 6:6. Tør du med tålmodighet, vennlighet, kjærlighet, fasthet og saktmodighet å veilede og om nødvendig tale til rette medkristne som forfalsker Bibelens lære? - Titus 2:15.

Tør du se i øynene at feighet når vi ser at Guds sannheter tråkkes under fot, plasserer oss i samme kategori som de vantro, avgudsdyrkere og løgnere, som til slutt vil gå fortapt? - Åp. 21:8. Tør du løfte Bibelens sannhetsfaner når andre kristne vil spotte deg for det? - 2. Pet. 3:3.

Tør du rope en advarsel til medkristne som faktisk tror de er åndsfylte når de faktisk er åndsbesatte? Matt. 7:21-23. Tør du si fra når det i din menighet framstår mennesker som fører falsk forkynnelse og lokker medlemmer til å tro en ubibelsk lære? - Ap.gj. 20:30.

Tør du miste anerkjennelse og aksept ved å nekte både å lytte til og delta i sladder og baktalelse? - Gal. 1:10. 2. Mos. 20:16. Tør du å ikke gjøre felles sak med medkristne som utbrer falske eller ubekreftede rykter, selv om du da blir talt ille om og parkert? - 2. Mos. 23:11.

Tør du stå for sann lære i en tid da eventyr er å høre fra mange talerstoler? - Titus 2:7. Tør du bli noens fiende ved å tro, forkynne og leve sannheten? - Gal. 4:16. Tør du ved Guds kraft å leve etter Herrens lov og vitne om budenes hellighet, selv om du blir utsatt for hån? - Jes. 51:7.

Tør du la Ånden skrive hele Guds lov i ditt sinn og ditt hjerte selv om medkristne kaller deg legalist og lovtrell? - Heb. 8:10.11. Vil du tørre å stå alene og nekte å bøye deg for et framtidig press fra åndelige og politiske ledere, selv om så godt som ”alle som bor på jorden” – kanskje også mange av dine venner i menigheten - tilpasser seg for å slippe forfølgelse? - Åp. 13:8.

Tør du avsløre Nikolaittenes djevelske lære, som Jesus også hater, og advare mot myten om et åndelig hierarki i menigheten og mot læren at falne mennesker som har Jesus som Herre i livet ikke kan lyde Guds hellige lov? - Åp. 2:6.15.

Tør du lide for rettferdighet og sannhet og ikke la deg skremme av restriksjoner og trusler? - 1. Pet. 3:14.

Tør du rett og slett være så annerledes at du lever i verden uten å være av den? Tør du?

Herrens løfter
Herren vil gjøre deg til hode og ikke til hale. Alltid skal du ha fremgang, aldri tilbake-gang, så sant du lyder budene fra Herren din Gud, som jeg gir deg i dag, og legger vinn på å leve etter dem. 5 Mos 28:13

Følgende avsnitt er hentet fra forfatteren Ellen White.
Lønn for trofasthet.                                                                                                                                               Våre anstrengelser for å gjøre godt kan være alvorlige og iherdige, men likevel får vi kanskje ikke se følgene av det. For oss kan det se ut til at våre anstrengelser har vært forgjeves. Men Frelseren forsik-rer oss om at vårt arbeid blir bemerket i himmelen, og at lønnen ikke kan slå feil. Apostelen Paulus skriver ved Den Hellige Ånd: “La oss gjøre det gode og ikke bli trette! for vi skal høste i sin tid, såfremt vi ikke går trett.” Og hos salmisten leser vi: “De går gråtende og bærer den sæd de strør ut; de kommer hjem med fryderop og bærer sine kornbånd.” Gal. 6, 9; Sal. 126, 6.

Mens den store og endelige belønning blir gitt ved Kristi komme, vil udelt tjeneste for Gud bringe en belønning allerede her i livet. Den som vil være trofast mot Herrens standard vil komme til å møte hindringer og motstand og bitter, sønder-knusende motløshet. Han oppnår kanskje ikke å se frukten av ditt strev. Men tross alt dette finner han i sin gjerning en salig belønning. Alle som overgir seg til Gud i uegennyttig tjeneste for menneskeheten, samarbeider med herlighetens Herre. Denne tanken gjør motstand lettere å takle, den stålsetter viljen og styrker ånden til hva som enn måtte skje. Idet de arbeider av et uegennyttig hjerte, foredlet ved å ha del i Kristi lidelser, og deltar i hans medfølelse, hjelper de til med å forøke hans gledes fylde og bringe hans opphøyde navn ære og pris. I fellesskapet med Gud, med Kristus og med hellige engler omgis de av en himmelsk atmosfære, en atmosfære som bringer helse til legemet, styrker forstanden og gir glede i sjelen. .                                                                                                                                        Alle som helliger legeme, sjel og ånd til Guds tjeneste, vil stadig få et nytt forråd av legemlig, sjelelig og åndelig kraft. Himmelens uuttømmelige forsyning står til deres rådighet. Kristus innbleser i dem sin egen ånd, liv av sitt liv. Den Hellige Ånd utfolder sine høyeste krefter for å virke i hjerte og sinn.
….Lønnen for Kristi arbeidere blir å gå inn til hans glede, Den fryd som Kristus selv ser fram til med ivrig lengsel, framgår av hans bønn til Faderen: “Jeg vil at hvor jeg er, der skal også de som du har gitt meg, være hos meg.” Joh. 17, 24.
“Da skal du glede deg i Herren, og jeg vil la deg fare fram over landets høyder og la deg nyte Jakobs, din fars arv; for Herrens munn har talt.” “Da skal ditt lys bryte fram som morgenrøden, og din lægedom snart spire fram.” “Da skal du påkalle Herren, og han skal svare; da skal du rope, og han skal si: Se, her er jeg!. “Da skal ditt lys opprinne i mørket, og din natt bli som middagen. Og Herren skal lede deg all tid og mette deg midt i ødemarken, og dine ben skal han styrke, og du skal bli som en vannrik have, som et kildevell der vannet aldri slipper opp.” Es. 58, 8-11
Testimonies, VI, side 305-312. Evangeliets tjenere kapitel 108. Fra side 378.     Fra side 512 i den engelske utgave.

 


Tilbake:
opp
topp
 
Mens Vi Venter - Nr. 58 (18. årgang) 3/ 2010
Les hundrevis av artikler her:
http://www.mensviventer.no